Vauva herää aina itkien

Kuinka teidän noin 3 kk vauvanne herää unilta?

Meillä herätty aina itkien, ikäänkuin kesken unien.
Ymmärrän ongelman siten, että pojalla on aina ollut ongelma siirtyä kevyestä univaiheesta syvään. Nukahtaa hyvin unilleen, mutta noin 40 min kohdalla pitää heijata, tutittaa - joskus vain kerran, joskus jopa puoli tuntia, että saa uudelleen nukahdettua kunnon uneen. Sama toistuu sitten taas noin 40 min jälkeen. Tätä itkeskelyä ovat aina hänen päiväunensa olleet ja ongelmana on, etten tiedä, onko tämä nyt herääminen eli itku se "oikea herääminen" vai itkua siksi, ettei osaa vaipua takaisin uneen....

Nukahtaminen unien alussa ei ole ongelma. Se sujuu mallikkaasti ilman silittelyjä jne. Ei nukahda syliin eikä pullolle vaan päivällä yleensä vaunuun, illalla hienosti sänkyynsä.

Ja tämä ongelma on siis ainoastaan päiväunilla. Yöllä osaa nukkua kuusikin tuntia putkeen. Tosin yölläkin herää itkien, samoin kuin aamulla.

Kaipaan kipeästi kokemuksia!
 
Tuo on todella yleistä ja johtuu just siitä, ettei vauva osaa painua uudelleen uneen.
Vinkkejä siihen, miten asiaa voi auttaa löytyy Elizabeth Pantleyn ja Tracy Hoggin kirjoista.
Itse olen saanut apua meidän "unihäiriöiselle" niistä.
Lisätietoa myös tän linkin takana:
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2547,6444,6445,7649#palaaminen
 
RAKSALESKI tää ei varman auta yhtään mutta meillä oli/osittain on vieläki sama homma. Nukkui kyllä yöt eli osaa nukahtaa kyllä uusiksi muttei päivällä. Tein kaikki keinot mitä ikinä on, kirjojen ja netin mukaan, Kokeilin kaikkea: nukutin uudelleen vaunussa vetämällä ku havahtui, annoin tuttia et nukahti uusiks, annoin maitoa tms. mutta itkulla heräämistä se ei poistanu. Jopa 3h unien jälkeen heräs itkemään vaikka siis ei tosiaan luulis et kesken unien olis heränny. Koskaan en tosiaa tienny ottaako vauva "ylös" vai yrittä nukuttaa uusiks. Jopa ruoasta ei ollu kyse, ei siis heränny nälkäänsäkään. Sit yks kaks ihmettelin ku vauva heräsikin normaalisti höpisemään! Olin iha ymmällään. Näitä alkoi sitte olla enemmänkin.
Luulen että 3-4kk iässä se heräily alko johtuu myös siitä että maailma kiinnostaa enemmän. Havahduttua alkaa katsella enemmä ympärilleen ja ei "tajua" nukahtaa uusiks vaik väsyttää. Tää oli rasittavaa aikaa mut meille ei tuntunu mistää olevan apua.. Ajan kanssa sit tasottui.

Nykysinki käy joskus näin, yleensä vikoilta pv unilta enkä tajua miksi. Aamu + toiset unet herää ok, vikalta aina itkemään.. sit pitää vaa nostaa ylös ja "herättää".. ja yleensä asettuukin siitä ihan ok.

VIUVAUVOU antoi pointin joka on totta.. Ja tosiaan on noita hyviä "kouluja" joilla kokeilla! Nii.. mut en tiiä sitte onko temperamenttia vai mitä hemmettiä mut mitkää "koulut" ei tuottanu pysyvää parannusta. Jos joka ikisellä unella "avitin" niin homma toimi mutta pysyvää parannusta ei tullu. Sit unet myös lyheni 45min mittasiks ku ennen saatto nukkua 3h jos vaunuja työnsi. Nyt vaunutkaa ei toimi. Mut.. näillä mennään..

 
Meillä sama ongelma. Meidän 3,5 kk ikäinen poika herää varsinkin päikkäreiltä usein kovasti huutaen. Kuitenkin usein on ihan "tööt" vielä, ja yritän nukuttaa uudestaan. Joskus nukahtaa, joskus ei. Vaikea myös välillä kuitenkin arvioida, onko vielä oikeasti väsynyt vai...ennen nukkui vaunuissa jopa 3-4 tunnin päikkäreitä.
Nykyään nukkuu sisällä tai vaunuissa ehkä max. 1,5h, välillä vaan 20-30min ja herää itkien. Öisin ei onneksi herää kovasti itkien, vaikka muuten heräileekin tosi usein yön aikana. Olenkin miettinyt, että aistiiko vauva, että öisin olen lähellä omassa sängyssä kun taas päivisin en..
 
Kauniskuu: tuolla Husin linkissä jonka laitoin puhutaan myös vauvojen erilaisesta rytmisyydestä (iha sivun yläreunassa kun kelaa sinne), joka on osa temperamenttia ja mä ainakin käsitän sen niin, että toiset vauvat vain on herkempiunisia eikä sille sitten varmaan mitään voi, jos on aivan extremetapaus....
Meillä esikoinen nukkui pahimmillaan ekana vuonna vain puolen tunnin päikkäreitä vain sylissä, mutta nyt kohta 3-v ja nukkuu yönsä putkeen ja päiväunet parituntisina. Eli aika lopulta parantaa tämänkin!
 
Hei!

Ihan pakko tulla tänne tuulettamaan:
poika nukkuu nykyään 3-4 tunnin pääpäikkärit heräämättä! Vaunussa sisällä viileässä huoneessa kera äidin "hiki"paidan :D
Joskus jopa herää ilman itkukonserttia.

Tosin yöt olleet kitinää...
 

Yhteistyössä