"vauva" hoitoon

  • Viestiketjun aloittaja töihin
  • Ensimmäinen viesti
töihin
Hei! Ajattelin laittaa pohdintani tänne vauvanhoito-osioon vaikka eihän tuo taapero enää mikään vauva ole, jo 1,5 v, mutta niin pieneltä hän kuitenkin tuntuu... Asiaan siis: onko teillä kokemuksia minimihoitoajasta päivähoidossa? Tilanteemme on se, että aloitan työt piakkoin ja mieheni on lomautettuna mutta etsii ahkerasti töitä ja osallistuu aktiivisesti työkkärin kursseille. Päivähoitotarvetta siis tulee olemaan ainakin jossain vaiheessa mutta nyt ei välitöntä tarvetta ole. (Taka-ajatuksenahan tässä on se, että on sitten hoitopaikka olemassa, kun mies lähtee kans töihin, ja se on lähellä ja juuri se paikka, jonka haluamme eikä toisella puolen kaupunkia.)

Soitin asiasta päivähoitotoimistoon ja sieltä tuli sellaista viestiä, että lapselle olisi parempi olla hoidossa vaikka 2 täyttä päivää kuin että 3 päivää 3-4h/pvä. Perusteena tälle oli, ettei leikit katkea... Aika outo peruste tuon ikäiselle. Minusta itsestä taas tuntuisi, että tuo säännöllinen hoito pienemmällä tuntimäärällä olisi parempi lapsen kannalta. Ei tule pitkää taukoa hoitopäivien välille ja se on enemmän säännöllistä. Päivän voisi rytmittää vaikka niin, että aamulla viedään hoitoon ja haetaan sitten ruokailun jälkeen kotiin nukkumaan. Tälloin ei varmaan mikään tärkeä jää kesken enkä usko, että tuon ikäinen tajuaa jäävänsä jostain paitsi, kun kesken päivän haetaan pois... Vinkkejä ja näkökulmia otetaan mielellään vastaan!
 
oudolta kuulostaa
Alkuperäinen kirjoittaja töihin;10384425:
Soitin asiasta päivähoitotoimistoon ja sieltä tuli sellaista viestiä, että lapselle olisi parempi olla hoidossa vaikka 2 täyttä päivää kuin että 3 päivää 3-4h/pvä. Perusteena tälle oli, ettei leikit katkea... Aika outo peruste tuon ikäiselle.
Kyllä minustakin kummalliselta kuulostaa tuo perustelu. Varsinkin tuon ikäiselle. Meillä on juuri aloittanut 1,3 vuotias päiväkodissa. Päivät ovat 5-8 tuntisia, riippuen päivästä. Sekä miehellä että minulla on aika joustava työaika jotenka varsinkin näin alkuun saamme sumplittua välillä aika lyhyitäkin päiviä. Sen lisäksi teen itse vielä osa-aikaisena näin alkuun. Harvoin tulee viiden päivän hoitoviikkoja ainakaan nyt alkutalvesta. Kyllä meidän tarhassa ainakin kannustetaan tähän, että jos vain näin pienien kohdalla pystytään tekemään lyhyttä päivää, niin ehdottomasti kannattaa näin tehdä. Se on nimittäin aika stressaavaa noin pienelle joutua kotioloista isoon hälisevään lapsiryhmään vaikka hoito hyvää olisikin.
 
samaa mieltä
Itsekin päiväkodissa työskentelevänä ihmettelen tuota. Mielestäni parempi on tuo lyhyempi päivä, kuin kaksi kokonaista pitkää päivää. Eikä siinä tosiaan leikit jää mitenkään kesken, jos haette ruokailun jälkeen tms. Silloinhan ne vasta kesken jäisivät jos hakisitte iltapäivällä kuten yleensä lapsia haetaan, kesken parhaiden leikkien... ;) Eli pysykää vain omassa kannassanne!
 
samaa mieltä
Lisään vielä, että eivät ne leikit tosiaan tuon ikäisellä vielä kesken jää, ja vanhemmistakin lapsista suurin osa on innoissaan kun heitä haetaan kotiin, vaikka leikit olisivat miten pahasti kesken...
 
Samoilla linjoilla
Minäkin olen ehdottomasti sitä mieltä, että ainakin meidän muutenkin rutiineistaan niin tarkalle lapselle selvästi parempi vaihtoehto on olla tarhassa päivittäin muutama tunti kuin täysi päivä pari kertaa viikossa. Näin olemmekin tehneet; lapsi on tarhassa aamupäivän, noin 4-5 tuntia joka arkipäivä. Ja toimii oikein hyvin.
 
Ei pidä paikkaansa
No oho!

Minä olen kuullut tutuilta ammattilaisilta päinvastaista: siis että mieluummin viitenä päivänä vaikka kuusi tuntia päivässä kuin neljänä kahdeksan. Kunhan hoitopäivä on lapselle aina mahdollisimman lyhyt ja mahdollisimman rutiininmukainen.

Taisi olla ketunhäntä kainalossa vastaajalla: saavat paremmin myytyä kokonaisia päiviä muille, jos te tyydytte pariin kokonaiseen päivään.

Tosi ikävää, että ammattilaiset noin vedättävät. Kahdeksan tuntia on lapselle ihan oikea, uuvuttava työpäivä.
 
Elina1
Olen myös kuullut tuon saman, että varsinkin pienille ois parempi mitä lyhyemmät hoitopäivät, vaikka niitä ois sitten useampia. Mun mielestä tästä on joku tutkimuskin tehty, mutta en muista mikä, joten en osaa laittaa linkkiä. Voisko tuossa olla takana joku sellainen juttu, että käyttöaste jää ryhmässä alemmaksi jos joku on vaan puoli päivää ja siksi haluavat mieluummin kokopäiväläisen? En oikein ymmärrä.
 
mamu79
Itse kannatan kanssa lyhyitä päiviä, mutta samanlaisia päiviä. Eli aina kun hoitoon menee, menisi samaan aikaan ja haettaisi samaan aikaan. Se voisi olla pienelle sekavaa, että jonain päivänä viedään iltapäivästä ja haetaan illasta ja toisena taas olisi aamupäivän hoidossa.
Itse tein aikanaan vuorotöitä ja vaikka meninkin iltavuoroon, vein tytön aina aamupäivällä päiväkotiin ja mies haki iltapäivällä kun pääsi töistä. Olisihan se joskus ollut kiva tytön kanssa viettää aamupäivä kotona, mutta huomasin että lapselle on parasta, että hoitokuviot on aina mahdollisimman samanlaisina toistuvat.
 

Yhteistyössä