vauva joka ei huoli tutti(a)pulloa

kaipaisin kokemuksia vauvoista, jotka eivät huoli tuttia tai pulloa..

Poika 3kk, täysimetyksellä mennään, mutta tissimaito tuppaa loppua iltaisin vaikka vielä huudetaan nälkää.
Pulloa ei huoli, kakoo vaan pois suusta.. :(

Maito riittää hyvin päivän ja yön syömisiin, mutta ilta aika on huono, koska olisi kokoajan tissillä, syö itsensä liian täyteen -> puklaa kaikki ulos -> huutaa nälkää, maitoa ei tule, tissi ei kelpaa, pullo ei kelpaa .. aaarg..

Sitten kohta jos vellin syömisen aloittaa 4kk eteenpäin.. niin mietn käy syökö aiti vellit? jos pojalle ei kelpaa

Myöskin se pelottaa, kun itsellä hirveitä nivel kipuja (siskolla toisen raskauden jälkeen todettiin nivelreuma, jonka raskaus laukaissut) että jos ne pahenevat ja joutuu syömään lääkkeitä, niin miten käy kun imetys loppuu..
 
Meidän vauva ei ole myöskään huolinut ikinä pulloa, vaikka kuinka ollaan "treenattu". Tykkää vain leikillään vähän lipitellä ja nuoleskella (kuten tuttiakin, sitäkään ei ole oppinut imemään), mutta ei suostu varsinaisesti pullosta juomaan. Olen siis lypsänyt rintamaitoa, korviketta en ole tarjonnut. Nyt vauva on 5 kk ja ollaan aloitettu soseiden maistelut, tosin vielä oikeastaan ollaan täysimetyksellä, kun ne maistiaismäärät on ollut tyyliin teelusikallinen luumua tms silloin tällöin. Nyt viime aikoina en kauheesti ole jaksanut edes yrittää pulloa tarjota, kun kohtahan sitä siirrytään jo kunnon lusikkameininkiin. Mun kokemuksesta ei siis sulle paljon iloa ole, mutta voin listata neuvoja, joita itse olen saanut. Vaikka ne ei meillä toiminut, niin ehkä teillä toimii. :)

Kokeile tarjota silloin, kun lapsi ei ole nälkäinen, leikkimällä saattaa onnistua.
Mene itse pois, vaikka toiseen huoneeseen hiljaa, ja anna isän tai jonkun muun läheisen tarjota pulloa. Jotkut vauvat ei huoli maitoa äidiltä muuta kuin sillä heidän mielestään ainoalla oikealla tavalla tarjoiltuna. ;)
Kokeile eri mallisia tuttiosia. Voi olla, että vauvallesi kelpaa vain joku tietty malli.

Muitakin vinkkejä sain, mutta nyt tähän hätään en enää muista, kun tosiaan itse oon jo luovuttanut koko homman...
Tsemppiä sulle ja toivotaan, ettei maito kuitenkaan ole loppumassa. Voihan se olla vaikka näitä tiheän imun kausia tai muuten vaan iltasella haluaa enemmän tankkailla. :)
 
Tsemppiä iltaitkujen kanssa! Raskasta on niitä kuunnella :/

Meillä tuttia hyväksymätön vauveli saatiin pulloruokintaan kiinni lusikan avulla. Pulloa kokeilin ja kokeilin ja kokeilin eikä minkäänlainen tuttiosa tuntunut kelpaavan, pureskeli vaan ja pullautti suustaan ulos. Sitten aloin antaa korviketta pehmeällä vauvalusikalla (kaadoin korviketta lasiin, josta sitä oli helppoa lusikoida). Ekat hämmästyneet lusikalliset tekivät jo tehtäväänsä, ja parin päivän päästä myös tuttipullo alkoi kelvata.

Joinakin iltoina meidän vauveli ei ollutkaan tissiä vailla, vaan läheisyyttä. Silloin hyssyteltiin ja syliteltiin sen minkä ehdittiin, ja puklailu jäi vähemmäksi.
 
Meidänkään poika ei suostunut pullolle, kuin parina ekana viikkona, ja sitten ei mitenkään uponnut muu kuin maito ja suoraan tissistä. Kokeiltiin silikonitutti, luonnonkumituttu, vellitutti, lusikalla, hörppyyttämällä, tuoretta ja pakasteessa käynyttä rintamaitoa, korviketta, velliä, syöttäjänä minä, mieheni, siskoni ja äitini. Mutta kun ei, niin ei. Ongelma oli ainoastaan se, että pakollisetkin menot oli yhtä tuskaa, kun todennäköisesti lapsi huusi kotona ruokaa.

5 kk:n iässä alkoi ottaa nokkamukista vettä, ja n. 8 kk iässä kokeilin antaa vähän rasvatonta maitoa mukista. Ja kas kummaa, johan alkoi upota, samoin korvike. Kuitenkin vasta nyt, 10 kk iässä aloin antaa ruokajuomaksi korvikkeen ja maidon sekoitusta, tarkoituksena vieroittaa kokonaan vuoden ikään.

Jossain vaiheessa mullakin oli tissit illalla ihan tyhjät ja lasta vaikea saada nukkumaan. Lopulta, kun soseiden määrä alkoi olla kohtuullinen, helpottui illatkin ihan huomattavasti. Jo ihan pienestä roikkui tissillä klo 18-21 (nukkuikin kyllä sitten hyvän pätkän) ja nelikuisena venytti syömisen 18-22.30. Illat oli kyllä silloin ihan älyttömiä, uuvuttavia. Mutta jossain vaiheessa tosiaan helpotti.

Eli tiedän tunteen, tsemppiä ja jaksamista!
 
Meidän tyttö ei suostunut juomaan tuttipullosta ennen 4kk ikää. Kokeiltiin vaikka minkälaisia tuttiosia ja pulloja, mutta koskaan tyttö ei suostunut pullosta mitään juomaan. Tuttia tyttö ei ole koskaan syönyt. Joskus tuossa 4kk:n iässä kokeiltiin vielä yhtä pulloa ja se sitten kelpasikin. Aluksi tyttö ei siitä juonut kuin ihan vähän, mutta vähitellen alkoi oppia pullolle. Meillä meni ensimmäiset kuukaudet niin, että jos mulla oli joku pakollinen meno itsekseni niin mies ei saanut tyttöä juomaan ollenkaan, se ei siis auttanut, etten ollut kotona. Lopulta opetin tytön vähän huijaten pullolle, vaihdoin tissin "salaa" pulloon kesken imetyksen. Meillä on ollut käytössä Tommee Tippee -merkkiset tuttipullot. Ne ovat hyvin samanmuotoisia tuttiosaltaan kuin rinta. Jos ette ole sitä vielä kokeilleet niin suosittelen.

Mulla ei rintamaito enää riittänyt tuossa 4kk:n korvilla ja kun tytön oli saanut juomaan pullosta, alettiin antaa maissivelliä illalla ennen nukkumaanmenoa. Ennen tuota tyttö huusi iltaisin muutaman tunnin putkeen ja roikkui tississä, mutta kun alettiin antaa velliä huudot loppuivat ja illat helpottuivat huomattavasti.

Uskon kyllä, että jos maito ei oikeasti riitä niin kyllä vauva nälkäänsä juo sitten pullostakin. Mutta tiedän kyllä, että se voi vaatia opettelemista ja huijaamistakin, meidän tyttö oli niin kiinni tississä että ajattelin, ettei se ikinä juo pullosta.
 
Vauvallasi on nyt meneillään tiheän imun kausi jolloin tuntuu ihan varmasti ettei maito riitä. No riittää se, mutta voit lisätä maidontuotantoa juomalla mammateetä tai kotikaljaa. Aikaa tuohon lisääntymiseen menee noin vuorokausi. Meilläkään ei vauva ole koskaan tykännyt pullosta eikä siitä juonut, mutta hyvin pärjättiin ja vieläkin imetän vaikka lapsi jo vuoden. Kunhan vaan uskot niin pärjäät. Tsemppiä! Viikonkin saattaa olla, että tuntuu tarvitsevan koko ajan ruokaa, mut se on vaan vaihe joka tulee tietyissä ikävaiheissä (seuraava 6kk). Nyt vaan tiheästi rinnalla niin vauvakin pysyy tyytyväisenä. :hug:
 
NAJ
Olisko aloittajan tapauksessa kyse ihan perinteisistä rintaraivareista ja tiheän imun kaudesta?? Meidän kaikilla lapsilla on niitä ollut ja ovat ajan kanssa menneet ohi. Tietoa löytyy imetystukilistalta.

Meillä ei oikeastaan kukaan vauvoista ole kauheasti perustanut tutista/pullosta, tämä nuorin söi kaikista pisimpään tuttia 4kk, jonka jälkeen hylkäsi sen. Pullosta suostuu kyllä juomaan, mutta alkuun ei oikein tykännyt, varsinkaan minulta ei pulloa ottanut, isältään loppujenlopuksi suostui. Nyt juo vain iltavellin pullosta, muuten imetän. Vellinhän voi hyvin antaa myös nokkamukista.

NAJ+Neiti Myy
 

Yhteistyössä