Vauva kylmän hikinen.

Heips!

Osaisko kukaan neuvoa, kun 3kk ikäinen vauva on öisin hyvin viileä niskasta ja silti hikoilee lakanat märäksi? Nyt toista yötä kohti sama meiniki, vielä tissillä hikoili, mutta niska viileä. Nyt on päällä tuplaten vaatteita edeltävään yöhön ja kaksi peittoa, makkari ei ole niin viileä kuin eilen. Mutta silti tyttö vain on viileä ja nihkeä hiestä.. onko tää normaalia???
 
Panacea harmaana
Vauvalla on kuuma. Niska on viileä siksi, että vauva hikoilee jatkuvasti, niska on paljaana ja kostea iho viilenee. Vaatteiden alta lienee hyvinkin lämmin ja hikinen.

Vauvoilla on omasta takaa varsin aktiivinen lämpöjärjestelmä (ruskeaa rasvaa, joka toimii "lämmittimenä" kylmällä) ja vauvat ovat yleensä sisällä pikemminkin hikoilevaisia kuin kylmissään. Meilläkin vauva nukkuu ohuessa pyjamassa, pelkän pussilakanan kanssa ilman peittoa, ja silti välillä on kuumissaan ja hikoilee (eikä meilläkään sisällä mikään kasvihuonemeininki ole).

Vauvasi on siis muuten hyvävointinen, ei ole sairas ja syö hyvin?
 
meillä
Meidän kolmevuotias hikoilee kuumana siinä vaiheessa kun nukahtaa. N. tunnin päästä hänellä on pää edelleen märkä, mutta niska ja posket ovat viileät. Myöhemmin yöllä tai aamulla jos häntä koittaa, ei ole enää hikinen vaan posket ja niska ovat viileät. Normaalina pitäisi tuollaistakin. Lapsen pukeminen vaan on tosi vaikeaa, kun meidän pojalla ei pysy peitotkaan päällä.
 
Meillä on pysyny peitto päällä kyllä tähänki saakka. Lisäsin nyt varoiksi vaatetusta, kun ajattelin sillä olleen kylmä ja kun eilen nukahtaminen oli vaikeampaa. Nukahti kunnolla vasta kun saatiin niska lämpimäksi ja sitten taas aamulla lakanat märkinä herättiin. Nyt siis bodyn ja paksujen housujen päällä vielä yöhaalarit + fleece huopa ja normaalin paksuinen peitto. Tänään nukkunu paljon ja syöny koko hereilläoloaikansa. Ihan pirtsakka ollut, jaksanu maata vatsallaan jne. Alkuviikosta hampaanalut teki kiusaa ja lapsi oli kärttyinen ja iitkuisempi eikä juuri nukkunut. Viime yönä kuitenkin ensimmäinen yö puoleentoista kuukauteen, kun on nukkunut 6h ilman herätyksiä.
 
Rinnalla imiessä vauvat saattavat hikoilla ihan senkin vuoksi, että imeminen on kovaa hommaa. Meillä myös keväällä ja kesällä oli aina ihan hikikarpaloita otsalla ja ohimoilla kun söi itseään uneen.
Hyvä perusneuvo vauvan lämpötilan kanssa on pukea vauvalle aina yksi kerros enemmän kuin mitä itselleen pukisi. Jos on herkästi hikoileva vauva, niin voisi kokeilla laittaa vauvalle pehmeän villaisen viltin alle ja/tai villakerraston yöksi (esim. ruskovilla), joka lämmittää, mutta ei tunnu kosteana kylmältä. Toimii siis ikäänkuin teknisenä kerrastona.
 
"hmmh"
Mun mielesta kylla aika paljon paalla nyt! Onko siella kotosuomessa jotenkin erityisen kylma? Itse en oo kylla vauvoille pukenut varmaan koskaan normaalia yopukua kummempaa paalle, ehka jotain peittoa koittanut enemman korjailla viileammilla.. Liikaa pukeminen/kuumassa nukkuminen altistaa katkytkuolemalle.

Osta vaikka sellainen unipussi, esim Grobag tms. jollei peitto pysy paalla. Tai pienelle vauvalle kapalo.
 
"vieras"
Meillä on pysyny peitto päällä kyllä tähänki saakka. Lisäsin nyt varoiksi vaatetusta, kun ajattelin sillä olleen kylmä ja kun eilen nukahtaminen oli vaikeampaa. Nukahti kunnolla vasta kun saatiin niska lämpimäksi ja sitten taas aamulla lakanat märkinä herättiin. Nyt siis bodyn ja paksujen housujen päällä vielä yöhaalarit + fleece huopa ja normaalin paksuinen peitto. Tänään nukkunu paljon ja syöny koko hereilläoloaikansa. Ihan pirtsakka ollut, jaksanu maata vatsallaan jne. Alkuviikosta hampaanalut teki kiusaa ja lapsi oli kärttyinen ja iitkuisempi eikä juuri nukkunut. Viime yönä kuitenkin ensimmäinen yö puoleentoista kuukauteen, kun on nukkunut 6h ilman herätyksiä.
Poloisella varmaan tukala ollut kun noin paljon päällä : / Ajattele nyt itse jos sinut pakotettais nukkumaan loppukesästä pyjama päällä, fleecehaalarit ja huovat ja peitot siinä lisänä. Ja itse et niitä pois päältäsi saisi. Voi itku, eikö terve maalaisjärki enää pelaa kellään :(
 
"Muuan"
Mä miettisin nyt muitakin vaihtoehtoja kuin vaatetuksen määrä.

Oire on siis uusi? Rajoittuuko se vain yöhön? Hikoileeko vauva aina syödessään? Onko ihon väri normaali? Onko vauva muuten ihan normaali?
 
[QUOTE="hmmh";28931748]Mun mielesta kylla aika paljon paalla nyt! Onko siella kotosuomessa jotenkin erityisen kylma? Itse en oo kylla vauvoille pukenut varmaan koskaan normaalia yopukua kummempaa paalle, ehka jotain peittoa koittanut enemman korjailla viileammilla.. Liikaa pukeminen/kuumassa nukkuminen altistaa katkytkuolemalle.

Osta vaikka sellainen unipussi, esim Grobag tms. jollei peitto pysy paalla. Tai pienelle vauvalle kapalo.[/QUOTE]

joo, ei oo täälä mitenkään kylmä että täytys pakata päälle.
 
"noo"
Heips!

Osaisko kukaan neuvoa, kun 3kk ikäinen vauva on öisin hyvin viileä niskasta ja silti hikoilee lakanat märäksi? Nyt toista yötä kohti sama meiniki, vielä tissillä hikoili, mutta niska viileä. Nyt on päällä tuplaten vaatteita edeltävään yöhön ja kaksi peittoa, makkari ei ole niin viileä kuin eilen. Mutta silti tyttö vain on viileä ja nihkeä hiestä.. onko tää normaalia???
Jos on hiki niin lisäät vielä vaatetta lisää? Järkee vai ei? Mutta kannatteis varmaaki käydä lääkärissä, jotkut sydän jutut oireelee tuolla kylmähikisyydellä.
 
[QUOTE="hmmm";28932055]Mun lapset nukkuu kesällä vaipoilla/pikkareilla ja peitolla, talvella yöpuvulla ja peitolla. sun lapsella on liian kuuma.[/QUOTE]

Ja miun kersa nukkuu kalsareissa kesät talvet. Talvella sillä voi olla peittokin päällä. Pienenä se alko riisua yövaatteet heti kun osasi ja nukku vaipassa.
 
mit vit
Vauva hikoilee ja mamma tuplaa vaatetuksen ja ihmettelee kun hikoilu ei lopu. OMFG. :LOL: :O

Tämä menee top-100 hall of shameen palstan idioottimaisimmista aloituksista. Sääliksi käy lapsiparkaa.
 

Yhteistyössä