Vauva nukutuksessa

  • Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti
Huolestunut
Lääkäri on puhunut että alle puolivuotiaalle vauvalleni tehtäisiin mahdollisesti operaatio, jonka ajaksi hänet nukutetaan. Kaipaisin tietoa ja kokemuksia pienen vauvan nukuttamisesta. Onko se turvallista? Olen kovin huolissani.
 
Heippa!
Meidän neiti, 11kk, on nukutettu kaksi kertaa. Ensimmäinen nukutus taisi olla 4kk iässä. Muistan vieläkin kuinka jännitin tulevaa. Tuntui siltä, että kaikki muut ottivat asian tosi kevyesti, mutta minä olin ihan hermorauniona. Se on luonnollista ja kai me äidit jotenkin herkemmin suhtaudumme tämmöisiinkin asioihin.
Tytön nukutukset ovat menneet aivan loistavasti. Ekalla kerralla hän oli heräämössä pari-kolme tuntia. He pitävät pieniä siellä kauemmin tarkkailussa. Operaation jälkeen tyttö oli tokkurainen koko loppupäivän, mutta seuraavan taas ihan oma itsensä :) Toinen nukutus olikin sitten lyhyempi ja siitä tyttö virkosi nopeammin.

Ainoa kurja puoli noissa operaatioissa on ollut kanyylin laittaminen.. Mutta onneksi sekin on saatu tehtyä kohtalaisen sujuvasti.

Ei tässä kai voi muuta sanoa kuin ei syytä huoleen! Kaikki menee varmasti hyvin ja pikkuisestasi pidetään hyvää huolta. Tsemppiä :hug:
 
Meillä käydään molempien lapsien kanssa tutkimuksissa säännöllisesti,ja ne tehdään nukutuksessa.Poika on nyt yli 3v ja tyttö 2v 3kk ja vauvasta asti on tytölle tehty tutkimukset nukutuksessa.

Ihan hyvin on aina mennyt,vaikka itse pelkäänkin niitä kovasti.Esilääkityksen saatua lapsi muuttuu uneliaaksi ja aika vaisuksi..heräämössä ovat olleet n.1h tai pari...heräämisen jälkeen joskus itkuisia,mutta yleensä vain vaisuja ja uneliaita mutta piristyvät ainakin meillä aika nopeasti.

Joa haluat kysyä vielä jotain niin laita yh-viestiä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2005 klo 14:29 Huolestunut kirjoitti:
Lääkäri on puhunut että alle puolivuotiaalle vauvalleni tehtäisiin mahdollisesti operaatio, jonka ajaksi hänet nukutetaan. Kaipaisin tietoa ja kokemuksia pienen vauvan nukuttamisesta. Onko se turvallista? Olen kovin huolissani.
Meiän tytsy oli 1kk kun nukutettii ekan kerran!!Eikä mitään ongelmia ollut!! Kyllä mekin isukin kanssa oltii kauhuissamme...Mutta kaikki suju paljon paremmin kun odotettiin.Ja toinen kerta oli 9kk ikäsenä.Ja sekin meni hyvin.Tyttö hurmas kaikki heräämössä.Ja piti nukutuksen jälkeen varovasti syöttää.Mutta meiän neiti se veteli ruokaa,niin kun normaalina päivinäkin.että älä ole huolissasi.Kyllä ne lekurit osaa!!
 
ihaa-neiti
Kerronpas minäkin... Poika oli 1päivän ikäinen, kun nukutettiin ekan kerran... Tuolloin hänet myös operoitiin. Silloin olin koko asiasta niin puulla päähän lyöty, etten tainnut osata pelätä nukutusta vaan kaikkea muuta.
Nyt poika on 1v5kk ja sittemmin hänet on nukutettu 6 kertaa, tähystystä varten. Joka kerta on sujunut hyvin... Itseä aina hieman hirvittää, jo pelkästään se kun lapselle ei voi antaa syömistä yms. Ja olen sanonutkin sukulaisille, että kun menemme tähystykseen, on minulla koko viikko sekaisin. Ensimmäisellä tähystysreissulla olimme yötä osastolla, silloinkin varmuuden vuoksi. Sittemmin on kaikki sujunut niin hyvin ja ongelmitta, että olemme päässeet kotiin samana iltana...
Tähystyksiin on nyt viidesti poika nukutettu kaasulla, jolloin kanyyli laitetaan vasta lapsen nukahdettua... Ei sekään tietysti kiva ole, kun on maski naamalla, mutta kun tuota vääntövoimaa on jo sen verran että maski on helpompi (ainakin meidän pojalla) ollut pitää paikoillaan kuin laittaa kanyyli...
Itse olen saanut olla paikalla kun poika nukutetaan, tuomassa turvaa. Tietysti on tehty tähystys, joten ympäristönkään ei tarvitse olla niiin steriili kuin leikkaussalissa... Poika on pariin kertaan nukutettu syliini, jolloin itsellä on ollut parempi mieli kun voi yrittää lohduttaa, vaikka hyvähän se on että itkeekin, niin vetää sit paremmin kaasut henkosiin. Nukutetun siirtelyssä vaan pitää olla tosi varovainen, kun kaikki paikat on niiiiin vetelänä...

Yhteenvetona siis, meillä mennyt kaikki hienosti. Toivottavasti jatkossakin... Seuraava tähystys on ilmeisesti tammikuussa-06...
 
Vauvan äiti
Kiitos vastauksista, ne helpottivat kovasti. Kaipaisin vielä hieman tarkennusta tuohon kanyylijuttuun, miten se laitetaan ja mihin? Käytetäänkö aina vauvoja leikattaessa? Tähystys on edessä meilläkin. Vanhempi poikani on nukutettu magneettikuvausta varten hänen ollessaan noin 5-vuotias ja olin itse paikalla, mutta jotenkin vauvan nukuttaminen tuntuu paljon kamalammalta.
 
Kanyylin avulla avataan suoniyhteys, eli pistetään pieni muovikanyyli neulan avulla suoneen, jonka kautta menee jotain liuosta, mahd.suolaa, sokeria, riippuen tietenkin toimenpiteestä. Neula ei siis jää suoneen, vaain muovinen pieni putki. Vauvoilla kanyyli on usein päässä, koska siellä suonet näkyvät hyvin, isommilla lapsilla laitetaan kanyyli sitten jo kämmenselkään.
 
Lisään vielä että nesteytyksen turvaamiseksi laitetaan yleensä se kanyyli, eli neste menee suoneen. Sitä kautta voi myös sitten laittaa tarvittaessa kipulääkettä, niin ei tarvitse pistää monesti pientä..
 

Yhteistyössä