Vauva omaan huoneeseen?

  • Viestiketjun aloittaja utelias opiskelija
  • Ensimmäinen viesti
utelias opiskelija
Hei kaikki!
Pyytäisin koulutehtävään avustajia -tarvitsisin aitoja mielipiteitä ja perusteluja vanhemmilta, joiden mielestä vauvojen ja leikki-ikäisten oikea nukkumapaikka on OMA HUONE - ei vanhempien makuuhuone.
Perhepetien puolestapuhujien kommentteja löytyy mutta teidän näkemystänne kaipailen..
Kiitos vastaajille etukäteen ja aurinkoista kevättä kaikille :wave:
 
meillä tyttö nukkui aluksi äitiyskopassa sänkymme vieressä, nyt nukkuu suurimman osan yöstä omassa huoneessaan. sitten kun aamuyöllä on pidempi imetyshetki, otan tytön meidän petiin (nukahdan itse niin helposti). mulla on uniongelmaa, siksi helpompaa jos vauva nukkuu omassa huoneessa. kuulen kuitenkin heti kun neiti herää ja kaipaa tissiä tai seuraa.
 
vieras mamma
Meillä tyttö nukkui aluksi meidän huoneessa pinniksessä. 7kk iässä tytön sänky siirrettiin omaan huoneeseen ja se on meillä toiminut todella hyvin. Nukumme kaikki paremmin. Me emme herää tytön jokaiseen huokaukseen ja tyttö nukahtaa yöllä heti uudelleen,jos herää, eikä ala meitä katselemaan/meille seurustelemaan ja siitä sitten virkustu. Tyttö ei myöskään häiriinny siitä kun me menemme illalla nukkumaan, eikä häntä häiritse herästyskello aamulla. Myöskään koira ei nyt pääse tyttöä herättelemään vaikka meiltä tuleekin aamulla ruokaa pyytämään.
 
Meillä poika muutti kahden viikon ikäisenä omaan huoneeseen. Sitä ennen nukkui meidän huoneessa äitiyslaatikossa. Siirtymisen jälkeen me jokainen olemme nukkuneet paremmin, koska vauvaa ei enää häiritse minun kuorsaus. Muutenkin poika nukkuu nyt huomattavasti rauhallisemmin ja paremmin.
 
Meillä vajaa 11kk taapero toistaiseksi vielä nukkuu meidän huoneessa omassa sägyssä. Tarkoitus olis siirtää omaan huoneeseen viimeistään ennen kahta vuotta tai aikaisemminkin jos lapsi alkaa heräilemään, kun mies lähtee töihin noin neljän aikaan aamu yöstä.
Alle viiden kk iässä meilläkin oli ns. perhepeti kun nukahdin aina imetysten välillä. Yö syöttöjen olessa kerta/yö vauva nukkunut omassa sängyssä. Puolen vuoden jälkeen en ole voinut edes miettiä vieressä nukkumista. Tenava on sen verran vilkasta sorttia, ettei meistä kukaan nukkuisi ollenkaan. Omassa sängyssä uni tulee iltaisinkin yksin ilman, että tarvitesee vieressä kytätä. Meillä vauva on tainnut tottua siihen, että äidin ja varsinkin isän kanssa leikitään ja riehutaan. Oma sänky ja myöhemmin oma huone on selkeä rauhoittumisen paikka.
 
well
poika oli 7kk kun siirtyi omaan huoneeseen. sitä ennen hän nukkui omassa sängyssään meidän huoneessa. olisin siirtänyt hänet jo aiemmin jos oisin uskaltanut, pelkäsin -höpsö kun olen etten muka kuule häntä jos yöllä itkee. lapsi on siis ensimmäisemme.
unikoulusta tullessaan siirtyi omaan huoneeseen.
meillä siirtoon oli syynä etten osannut nukkua juuri lainkaan kun heräsin pelkästään vauvan unituhinaan ja liikkeisiin. ja vauvakin nukkui jotenkin levottomasti kun minä ähisin hereillä.
kun poika alkoi nukkua omassa huoneessa meillä nukkui kaikki todella hyvin sen jälkeen.
perhepedissä lapsi on nukkunut kaksi kertaa pari tuntia kerrallaan ja se ei onnistunut, minä en osannut nukkua ollenkaan pelkäsin että pyörähdän vauvan päälle.
muuta en osaa sanoa tai kertoa syitä miksi ei perhepeti tai miksi omahuone vauvalle. toivottavasti saat tästä jotain irti.
 
meillä vauva siirtyi 3 ja puoli viikkoisena omaan huoneeseen. olin jo suunnitellut että nukkuu omassa huoneessaan mahdollisimman alusta asti, ettei ole sitten hankalaa myöhemmin vanhempana opetella nukkumaan yksin.
ja muutenkin koen sen outona, että esim. äiti ja vauva nukkuu eri huoneessa ja isä toisessa huoneessa. äiti ja isä kuuluu samaan sänkyyn!

ekana yönä tuntui oudolta kun vauva oli niin kaukana ja mummot olivat vielä kauhistelleet että "miten nyt noin pieni pitää siirtää omaan huoneeseen", mutta hyvin ne äänet kyllä kuuluu.
paremmin on nukuttu, kun ei enää kuulla jokaista ähinää ja tuhinaa. enkä enää lähde katsomaan vauvaa jokaisen inahduksen jälkeen, vaan tiedän milloin on nälkä tai muu hätä äänen perusteella. vauva nyt 7 vko.

myös neuvolassa sanottiin että hyvä ratkaisu oli siirtää vauva, silloin ei vauvakaan herää äidin ja isän ääniin.
 
Mä oon varmaan hirvee ihminen, mutta meillä tää pikkukakkonen on ekasta yöstä asti nukkunut isoveljen kans samas huonees. Esikoinen oli yli vuoden ku nukku ekan yön yksin ja mä en yksinkertasesti jaksa valvoa toista vuotta melkein putkeen. En kuule joka ikistä kirahdusta mikä on ihan hyvä.
 
Meillä kummatkin lapset - 1,8v ja 1kk - nukkuneet alle kuukauden ikäisestä asti omassa huoneessa.Tämä toka oli viikon vanha.Mun mielestä jokainen tekee kuten parhaaks näkee,meillä toimii näin.Ja mahd.vähän hyssyttelyä tms.että oppivat nukahtamaan itse.
 
kummatkin lapset ovat vauvana nukkunut viressä mut nyt kyllä välillä nukkuu vieressä
ja sit laitetaan kyl omiin peteihin. kyllä niitten on 1.v vuotiaista lähtien nukkuvat
kummatkin lapset samassa huneessa. me vanhemmat nukutaan eri huoneessa, kuin lapset.. :)
 
Itse olen ajatellut et siirretään vauva omaan huoneeseen kun yösyötöt vähenee... Eli viimeistään sit 6kk jälkeen. (vaikkei sit väheniskään) on kuitenkin "kuulomatkan" päässä meistä, joten jos herää kunnolla kuulemme sen kyllä!
 
oma huone
Meillä on molemmat lapset laitetu nukkumaan omaan sänkyyn, omaan huoneeseen heti kun ollaan sairaalasta kotiin tultu. Mielestäni nukumme kaikki paremmin, kun jokaisella on oma rauha. Lasten ollessa ihan pieniä käytimme varmuuden vuoksi itkuhälytintä, että varmasti herään yöllä, jos vauva itkee (Pidimme vauvan huoneen oven suljettuna yöllä kissan vuoksi).

Aluksi osaltaan nukkumajärjestelyihin vaikutti mieheni 3-vuorotyö. Ja se oli minulle ainakin aivan sama, syötänkö vauvan makuuhuoneessa, vai siirrynkö viereiseen huoneeseen.

Enkä usko lastenkaan millään tavoin kärsineen kyseisestä järjestelystä. Molemmat menevät illalla mutinoitta omiin sänkyhinsä ja iltasadun jälkeen nukahtavat. Lapset 4v ja 2v. :)

Pitää vielä lopuksi mainita, että poikkeuksiakin on ollut.... jos ovat ollet sairaana, tai esim. näkivät pahaa unta, toki meidän viereen ovat aina olleet tervetulleita.
 

Yhteistyössä