Vauva+opiskelu(lähinnä amk)

Hei!

Eli kertoiltkaas ihmiset joilla opiskelut kesken miten se on pienen vauvan kanssa sujunut?

Itselläni on yliopisto-opintoja jäljellä, ja ne periaatteessa varmaan sujuisivatkin kun ei tarvitse kuin käydä tenttimässä kirjapaketteja mutta olen nyt vähän ajatellut hakea ammattikorkeaan ja siellä opiskelu vaatiikin eri tavalla läsnäoloa, joten lähinnä amk-opiskelijoiden kokemuksia kaipailisin...

Mulla laskettu aika marraskuussa, olisiko ihan utopiaa aloittaa tammikuussa opintoja? Saako vauvaa ottaa luennoille mukaan, kun ajattelin että sellainen ihan pienihän nukkuu aika lailla, yliopistossa niitä näkee silloin tällöin.. Vuoden ikäistä nyt ei varmaan voi ottaa, mitenkä sitten olette järjestäneet? >Varmaan riippuu paljon lapsestakin että onnistuuko se opiskelu ollenkaan.

Miten onnistuu etäopiskelut amk:ssa, siis että voiko sopia opettajan kanssa vaihtoehtoisia suorittamisia luennoilla istumisille vai ollaanko miten tiukkia läsnäolojen suhteen? Yliopisto-opiskelu kun on niin vapaata mutta amk on varmaan ihan jotain muuta...

Muttta kertoiltaakan kokemuksia, olisin todella kiitollinen!
 
Eihän toi opiskelu amk:ssa ole yhtä vapaata kuin yliopistossa enkä mä ole kertaakaan nähnyt vauvoja kellään mukana tunneilla. Varmaan syy siinä, että amk:ssa ollaan pääsääntöisesti luokissa ja yliopistolla isoissa saleissa (näin ainakin oma kokemus molemmista).

On ihan koulu/opettaja kohtaista miten saa luennot sumplittua. Meillä (liiketalous) läsnäolopakkoa on ainoastaa kielissä, muuten voi olla miten haluaa. Uskon että varmasti onnistunee etätehtävätkin, jos siis sattuu olemaan ymmärtäväiset maikat.

Ite sain amk-paikan 2004 syksyllä ja esikoinen syntyi marraskuussa. Ekan vuoden pidin sovinnolla välivuotena eli menin kouluun syksyllä 2005. Tuolloin 10kk ikäinen poikani meni hoitoon. Mulla maikat ovat olleet todella joustavia tehtävien määräaikojen kanssa. Nyt mulla on siis 2 vuotta opintoja takana ja koko opiskeluajan on ollut poika lähes joka kuukausi kipeä. Onneksi mulle on osunut reilut maikat, jotka siis antoivat lisäaikaa tehtäviin ja sitten tenttejä olen saanut siirrellä. Saahan niitä muutenkin mennä suorittamaan uusintoihin...

Nyt tässä kuussa syntynee toinen lapsi (ellei pahasti yli la:n mene). Mulla on nyt tilanne että en pidä välivuotta, mutta en täysilläkään opiskele. Suoritan kurssin/jakso eli vain 5 kurssia vuoden aikana. Näistä 3 on sellaisia jotka on pakko käydä kun ne järjestetään vikaa kertaa. Lukkari näyttää siltä että kerran viikossa on 3h yhtenä iltana (sain sumplittua että suoritan aikuisten ryhmässä). Mä pyrin siihen että saisin kurssit vain läpi, en tavoittele edes hyviä arvosanoja. Tarkoitukseni on mennä tunneille aina kun pääsen, tosin voi jäädä harvinaiseksi.

Olen miettinyt että josko ottaisin vauvan mukaan liinassa, mutta saa nähdä millainen tää kakkonen on. Esikoisen kanssa ei olisi onnistunut. Tosin mulla toi viikottainen opiskelumäärä koululla on niin vähäinen, niin varmaan menen sittenkin ilman vauvaa.

Mun valmistuminen tulee viivästymään ½-1 vuoden tällä näkymää. Asiaan vaikuttaa paljon se missä vaiheessa pääsen suorittamaan harjoittelun. Oma porukkani suorittaa ensi keväänä. Saa nähdä mikä oma tilanne on maaliskuussa, että miten itse teen asian kanssa. Luvan olen kyllä saanut suorittaa harjoittelun myös muuna aikana.

Syksyllä 2008 palaan sitten täyspainoisesti opiskelemaan. Molemmat lapset menevät sitten hoitoon. Kakkonen on sitten jo n. vuoden eli hiukan vanhempi kuin esikoinen ekaa kertaa hoitoon mennessä.

Tää ei tullut kovin selkäesti, en vain jaksa jäsennellä kaikkea järkevästi. Enkä osaa sanoa onko ihan utopiaa aloittaa tammikuussa. Itsestäni ei ehkä esikoisen kohdalla olisi siihen ollut ja ei kyllä nytkään täyspäiväisesto. Mutta näin osa-aikaisesti on varmaan hyvä juttu, pysyy oma pää virkeämpänä.

mii rv 37+4
 
Suurkiitos vastauksesta Mii! Itse ajattelin terveydenhoitajaksi, kiva kuulla että on tuonkin verran joustettu. Sekin tosiaan arveluttaa että miten se osa-aikainen opiskelu onnistuu amk:ssa kun eikös sieltä tule valmistua jossain tietyssä ajassa? Yliopistossahan voi (ainakin ennen vuotta 2005 sisäänpäässeet) roikkua vaikka ikuisuuksiin..

On se varmaan ihan piristävääkin opiskella jotakin siinä kotona olon ohessa, tai nyt ainakin tuntuu että hoh-hoijaa kun olisi jotakin järkevää tekemistä, mut voihan olla että vauva vie kaiken ajan sitten..
 
Meillä ainakin opinto-oikeudesta sanotaan seuraavaa:

Kokopäiväopiskelijan on suoritettava ammattikorkeakoulututkintoon johtavat opinnot viimeistään yhtä vuotta niiden laajuutta pitemmässä ajassa. Opiskelija voi tekemänsä poissaoloilmoituksen perusteella olla poissa yhteensä enintään kahden lukuvuoden ajan, mutta poissaoloilmoituksen voi tehdä vain yhdeksi lukuvuodeksi kerrallaan. Tätä aikaa ei lasketa opintojen enimmäisaikaan. Aikuisopiskelijan opintojen enimmäispituus on määritelty ko. koulutusohjelmien vahvistamisen yhteydessä.

Eli 3,5vuoden tutkinto on suoritettava 4,5 vuodessa ja lisäksi saa olla vielä 2 vuotta poissa eli yhteensä saa käyttää 6,5 vuotta. Mulla varmaan menee 4-4,5 vuotta ja mä olen ollut jo yhden vuoden poissa. Toki jos alkaa näyttää tiukalta niin sitten vuodeksi poissaolevaksi ja silloin väännän opinnäytteen. Ja kyllä Lahdessa ainakin on mun mielestä hakea vielä lisäaikaa.

Tosiaan yliopistossa erilaista. Mä olin roikkuja. 2002 aloitin ja olin 2 vuotta. Sitten menin amk:hon ja aloin olemaan poissaoleva yliopistolla. Tänä syksynä tein päätöksen että luovun yliopiston opinto-oikeudesta. Totesin etten tule enää palaamaan sinne. Nyt olen ihan omalla alalla ja näiden opintojen jälkeen haluan töihin.
 
Heips.

Itse opiskelen sairaanhoitajaksi.
Aloitin opinnot 03 syksyllä, poika syntyi 06 keväällä(kesken lukukautta).
Äitiys lomani loppui 1kk sitten.Poika meni pph:lle hoitoon.

Koulu on vielä ainakin toistaiseksi saatu sujumaan niin, että tentin kirjoista, jos en tunneilla pysty olemaan. Tietty pakollisia tunteja on missä opetellaan kädentaitoja ja tietenkin työharjottelut on pakko käydä.
Lasta ei voi ottaa mukaan luennoille.
Yliajalle menee omat opiskelut.

Koulutus kestää 3,5v jota voi jatkaa 1v ilman anomuksia ja jos vielä senkin jälkeen koulu on kesken lisäaikaa saa anoa. Kaksi lukukautta saa olla pois.

Kyllä se opiskelu onnistuu lapsen kanssa, kun vaan osaa olla joustava ja käyttää aikansa harkitusti.
 
Oliko teillä tiukkaa rahan suhteen? Paljonko teillä oli äityisraha ja vanhempainraha kuussa suunnilleen? Mä myös tällä hetkellä opiskelen, mutta valmistun jouluna ja tarkoitus tehdä töitä ainakin 3-4kk. Laskettu aika on toukokuun puolen välin paikkeilla. Että ei pääse rikastumaan... vastailkaahan.
 
Meillä mies on vakitöissä, päällikkönä, joten hänen palkka on ihan hyvä ja sillä eleiltäisiin suht ok pelkästään.

Ennen esikoista olin 6kk töissä ja noilla tuloilla sain nostettua äippärahan yli minimin, ihan kohtalaiseksi. Nyt kun toinen lapsi tulee juuri ja juuri 3 vuoden sisään, niin sain äippärahan edellisen äippärahan perusteella. Ja koska on tehty indeksikorotus, niin mielestäni nyt äippärahakautena saan hyvää tiliä, olikohan 3x paremman kuussa kuin olisin pelkällä opintotuella. Mulla sattui nyt käymään hyvä tuuri raskauksien ajankohdalla. Jos nyt la olisi ollut 2kk myöhemmin, niin äippäraha olisi minimin. Summia en muista nyt ulkoa.

Lisäksi opiskelujen ohella koko ajan olen ollut satunnaisesti töissä, vaikka on ollutkin lapsi. Sama jatkuu vuoden päästä, kun lapset ovat joka tapauksessa hoidossa.

toukomamitsu: Jos sulla on mahdollista olla 6kk töissä ennen äippälomaa, niin sillä voit mahdollisesti saada nostettua äippärahan paremmaksi.
 
Mulla pienimmäinen oli amk:ssa (soten puolella) opiskellessa n. vuoden ikäinen ja en kyllä pienemmän kanssa olis opiskelua aloittanut! Ja läsnäolopakkoja oli paljon, ei juurikaan olisi voinut suorittaa kotoa käsin. Kyllä toiset ottivat muksuja joskus mukaan tunnille, mutta arvaahan sen, että ei siitä useinkaan tullut mitään. Sinuna miettisin siirtoa vuodella.
 
Hei!
Mulla on 7 kk poika ja opiskelen kolmatta vuotta amk:ssa sosiaalialalla.Poikani syntyi kesken lukuvuoden viime helmikuussa ja olen sel jälkeen suorittanut n. 15 op käymällä tunneilla niin lapsen kanssa kuin ilman sekä etätöinä.En ole ollut poissa koulusta vaan suorittanut koulua lapsen ehdoilla.Poju oli tunneilla mukana silloin kun oli vielä niin pieni että vain nukkui ja kaikille opettajille asia oli ok. Nyt lapsi on isänsä kanssa kotona tai sukulaisilla hoidossa kun käyn koulua.Olen myös ajatellut käyttää koulumme yhteydessä olevaa lähihoitajien lapsiparkkia sillä enää en villiä pojua voi ottaa tunneille mukaan. Kyllä opiskelu sujuu mutta pitää vaan sumplia asioita lapsen ehdoin.Tsemppiä vaan kaikille opiskeleville äiteille, kyllä se sujuu jos vain laittaa sen sujumaan! Menen ensi viikosta alkaen 5 viikkoa kestävään harjoitteluun ja mun mies, joka myös opiskelee yliopistossa tekee kirjatenttejä ja gradua mun harjoittelun ajan ja myös mun sisko hoitaa kummipoikaansa välillä. Jännittää harjoitteluun meno mutta uskon sen menevän hyvin sillä myös lähiohjaajani on hyvin ymmärtäväinen tilannettani ajatellen. Opiskeluni venyy n. puolella vuodella ihanan poikani takia ja se ei minua haittaa.Ihan sama valmistunko ensi vuoden kesäkuussa vai joulukuussa :)
 
moips!

mulla synty vauva tän vuoden tammikuussa. viime syksynä saatiin kuulla että linja jota opiskelen niin loppuu. eli mun ryhmä on vika joka valmistuu täältä. eli mun on ollut pakko opiskella näitä kursseja. oon käyny kevään kursseja etänä ja sit vaan tentissä.

nyt vauva on 8,5 kk ja ollut tunneilla pari kertaa mukana. hyvin on opettajat suostunu järjestelyyn. ite en oikein pysty kyllä keskittyyn opiskeluun ku vaavi nousee seisoon koko ajan ym. jouluun ku tässä nyt pärjäis sitte helpottaa. joulun jälkeen on enää kaks kurssia kevään ajaks, varmaan pari tuntia viikossa koulua.

mies on kans opiskelija ja tässä jaksossa on ollut tunnit melko sopivasti eri aikaan. ei raskita viedä vielä neitiä hoitoon kun on niin pieni kuitenkin. neiti on nyttenki isän kans kotona ja mie oon koulussa. vaavi on nyt alkanu osottaan mulle mieltä ku en oo kotona. viime maanantaina kitisi 3,5 tuntia sen jälkeen ku tulin kotiin. että rankkaa on ja välillä meinaa hermo mennä ku pitäs olla vaavin kans, koulus ja tehä läksytki. mut onneks mies on tosi hyvin apuna niin selvitään...

mie valmistun näillä näkymin ihan ajallaan tai jopa alle 3,5 vuoden.

ite en ajatellutkaan kouluasioita enne ku lapsi täytti 3 kk. joten tosi hyvin oon saanu sumplittua kurssit sun muut. vaikka välillä onkin rankkaa ja tuntuu ettei jaksa, niin olen silti todella onnellinen vauvasta. ihanaa kun tietää että kun menee kotiin niin siellä odotetaan minua ja hymyillään minulle. päivääkään en vaihtaisi pois. ainoa vaan et meinaa välillä oleen huono omatunto tästä opiskelusta mut pakko yrittää aatella et tää on kuitenki lapsen parhaaks...
 
Nyt on eka luento takana ja neiti 2vko3vrk. Tosin neiti oli kotona isin ja veikan kanssa. Viikko sitten olisin jo mennyt luennoille, mutta en saanut koululta lupaa. Olisin siis ottanut neidin liinaan. Meillä kun neiti viihtyy liinassa tosi hyvin. Ymmärrän kyllä kun luokka on niin pieni, että ylimääräinen "opiskelija" olisi voinut häiritä muita.

Puolet luennot kurssista sain käytyä ja seuraavana on mulla tentti (ensi viikolla kun en pääse).

Ensi jaksossa samallalailla opiskelua kuin nyt eli 3h/vko eli kurssi/jakso. Tää sopinee mulle ihan hyvin.
 
tiipeli
Heippanen!

Täällä myös amk-opiskelija ja jo toinen vauva mukana ollut koulussa. Samoilla linjoilla mennään odette84:n kanssa...nooh, sama on koulukin ;) Meillä opet on tosi suvaitsevaisia ollut vauvoihin. Kävin esikoisen kanssa paljonkin kontaktitunneilla, nyt toisen kanssa harvemmin, mut oon tehny sit vastaavasti etänä. Ja harkan tein kesällä, vaihdettiin lennossa lastenhoitovuoroa miehen kanssa ja pumppailin vauvalle maitoa töissä tauoilla. Valmistuminen venähtää puolella vuodella.
 

Yhteistyössä