Vauvakirja-kysely

Moikka! Olen ajatellut tehdä oman vauvakirjan, ja tarvitsen vinkkejä millaisia vauvakirjoja äidit/isät tahtovat / minkälaisia asioita vauvakirjoista puuttuu. Kysyisin teiltä muutaman kysymyksen ja toivon teiltä muutenkin keskustelua aiheesta ! ❤

1. Haluaisitko vauvakirjan olevan 0-12kk, 0-3v vaiko vauvasta-eppuluokkalaiseen?

2. Toivoisitko kirjan sisältävän myös odotusajan?

3. Toivoisitko kirjan olevan simppeli ja yksinkertainen vaiko kirjava ja paljon kaikkea sisältävä?

4. Ovatko itse laitettavat kuvat vai tekstit mielestäsi tärkeämpiä?

Kiitos
 
Itselle se olisi kiva jos olisi erilaisia versioita. Mutta jos se on "vauva"kirja, niin toki se loppuu kun vauvasta tulee lapsi. Jos se ois enemmän "lapseni kirja" niin se voisi sisältää raskausaika, vauvavuodet, päiväkoti ja eskarit, sitten kun lapsesta tulee koululainen niin miksi ei siinäkin olisi yksi sivu per vuosi jonne voisi lisätä tekstiä ja kuvia. Harvempi ehkä jaksaa näin pitkään kirjoitella, mutta voisihan vaikka 18 vuotiaalle tai ylppärilahjaksi täyttää sellaisen :) Mutta jos pysytään vauvakirjassa niin se voisi olla raskaus+ 0-2v ainakin :)
 
Mä ostin valmiin vauvakirjan. Siinä oli mun mielestä tosi hyvin ihan raskauden alusta siihen asti kun vauva on vuoden ikäinen. Siis mm.
- äidin tiedot (nimi, horoskooppi, missä syntynyt, silmien väri yms. työpaikka, harrastukset jne.)
- isän tiedot
- sisarusten tiedot
- isovanhempien esittelysivu
- sukupuu
- raskaus alkaa (mitkä olivat fiilikset, milloin raskaus alkoi, eka ultrakuva)
- syntymäpäivästä oli monta sivua (mikä sairaala, kätilöt, säätiedot, fiilikset)
- eka viikko kotona
- kuukaudet 1-12
- eka joulu
- eka reissu (vai olikohan ulkomaanmatka)
- ekat synttärit
- eka sitä eka tätä
- "eka juhlapäivä" oli ehkä se ratkaisevin kriteeri miksi ostin juuri tuon kirjan. Kaikissa muissa oli ristiäis-kaste-tms. vastaava pappeineen ja virsineen ja meillähän oli nimiäiset.

Ja kuukausittain oli sitten että "nyt olen oppinut", "minua viihdyttää", "lempileluni", "nyt osaan" jne. vähän vaihdellen. Mutta noissa kuukausisivuissa mua ärsyttää ne valmiit kysymykset. Jossain 4kk kohdalla oli että "parhaat kaverini". Ehkä sellainen vapaa kirjoitus- tila olisi ehkä paljon parempi. Voisi kirjoittaa päiväkirjamaisemmin noita perheen juttuja, mitä on tapahtunut. Toisaalta olisi hyvä jos ainakin alussa olisi jotain vinkkiä mitä niihin voisi kirjoittaa. Itse olen laittanut kuukausittain esim. pituuden ja painon.

Sitten tuossa kirjassa on tavallaan niinkuin "tähän voit liimata valokuvan" - kohtia, mutta ne voi olla jotain 4x4cm olevia valmiita ruutuja, jotka oli hirveän epäkäytännöllisiä. Sitten sieltä puuttuu sellaiset ns. ylimääräiset sivut joihin voisi liimata kaikkia lippulappuja. Esim. sairaalasta säästin ne rannekkeet, vauvan kehdon päädyssä olevan paperin "Virtanen poika, 14.7.2018" -lappusen. Paikallislehteen laitettiin ilmoitus "Meille syntyi poika blaablaablaa" ja tämä leikattiin talteen. Niin näitä olen liimaillut sitten sisäkansisivuille ja etusivulle kun mihinkään muualle ei mahtunut.
 

Yhteistyössä