Vauvakuume ja imetyksen vähentäminen, millon ovulaatio?

Hei!

Imetän esikoistani enää aamuin ja illon, eli 2 kertaa päivässä. Onko muilla kokemuksia siitä kuinka nopeasti oma hormonitoiminta on palautunut kun imetys kerrat ovat vähentyneet?

Itselläni imetyksen radikaalista vähentymisestä on nyt kulunut kohta 3 viikkoa ja tässä mietiskelen että joko ovulaatiota voisi odotella.. Mitään oviksen oireita en ole huomannut.

Noin viikko imetyksen vähentymisestä kärsin muutaman kerran pahoinvoinnista, mikä tuli täysin yllättäen ja kesti hetken ja hävisi yhtä nopeasti kun tulikin. Myös finnejä on ilmestynyt leukaan (yleensä finnejä ei juuri ole). Vauvalla olen myös huomannut pieniä hormoninäppyjä otsassa. Nämä ehkä kielivät siitä että hormonitoimintani olisi taas käynnistymässä?! Raskaana en vielä ole, ainakaan testin mukaan.

Onko kenelläkään pari imetyskertaa päivässä riittänyt pitämään kuukautiset kokonaan poissa?
 
  • Tykkää
Reactions: blomma
Hei!

Itse imetän noin 3 - 5 kertaa päivässä ja nyt on ensimmäiset menkat ohi, huomasin myös ennen näitä ekoja menkkoja että ovuloin ennen niitä, vauva on nyt 3kk10päivää vanha, nyt sitten odottelen ovulaatiota ens.viikolla tulevaksi. näin minulla.
 
ootko äiskä-73 imettänyt koko ajan saman verran vai vähentänyt ennen ensimmäisiä kuukautisia? Tiedän kyllä että toisilla alkaa kuukautiset täysimetyksestä huolimatta, mutta minä en ole yksi niistä. :) Tunsitko itse ovulaation? Olen kuullut että monilla ovulaatiot kipuilee paljon enemmän synnytyksen jälkeen kun ennen raskautta.
 
Kahden ekan jälkeen menkat alkoi kuukausi siitä, kun yöimetys loppui ja päivällä imetyksiä noin hiisi, eka oli 11kk siooon ja toka 1v1kk ja ovulaatiota en juuri tuntenut, toisen jälkeen koomannessa kierrossa kemiallinen ja seuraavasta tärpppäs kolmonen, jonka syntymån jälkeen menkkoja sai oottaa 16kk ja nyt odottelen toisia meniioja, ovisoireita on ollut jo kolmesti tässä kierrossa, että ota selvää nyt, viimeisin ovistuntemus oli voimakkain ja harmiksi jäi hyödyntämättä :( pidin raskausoireena tai menkkojen tulona ja vasta jälkeen tajusin, että tais olla ovis :( no jospa ens kierrossa olis viisaampi! Tsemppiä sulle :)
Niin ja nyt imetän kolmesti päivässä.
 
Hei mamiia on mulla vähentynyt imetys kerrat ennen ekoja menkkoja kun oon lisännyt väliin myös korviketta koska välilllä kun käyn ittekseni kaupoilla tai muute asioilla niin pärjää sitten iskäkin vaavinkaa kotona kun voi antaa korviketta jos nälkä yllättää. Ovulaation okeestaan huomasin limoista ja tikuttamalla, mutta sitten sen jälkeinen kipuilu oli kyllä vatsassa niin viiltävää että kippuraan menin ja tuskanhikikin käväs päällä... mitä sitten olikin. Ja nyt sitten oottelen ens.viikon ovista tulevaksi.
 
Olisiko kenelläkäään tietoa siitä, että voiko kuukautiskierto mennä imetyksen jälkeen yhtä sekaisin kuin pillereiden lopettamisen jälkeen? Eli kun siis lopetin e-pillerit esikoista yritettäessä, niin ensimmäinen kierto oli lähes 100 päivää kunnes ne sitten Teroluteilla käynnistettiin. Mietin vaan, että voiko olla, että joudun taas odottelemaan kuukautisten käynnistymistä kuukausia?!

Sen tiedän että kierto saattaa olla pitkäänkin sekaisin, mutta kuinka kauan voi mennä ensimmäisiin kuukautisiin.. Mulla ei siis koskaan säännöllistyneet omat kuukautiset pillereiden jälkeen, vaan esikoinen sai alkunsa noin 40 päivän kierrosta.
 
Olenkin jo paljon viisaampi tämän asian suhteen. :) Kirjottelen nyt tänne jos joku sattuu vielä lukemaan tätä ketjua.

Eli ensimmäisen lapsen jälkeen ovulaatio oli 3 viikkoa imetyksen lopettamisen jälkeen (ei auttanut vähentäminen, vaan vasta täysin kokonaan lopettaminen). Tunsin ovulaation todella selkeästi vihlaisuna, vaikka koskaan aikaisemmin en ole sitä huomannut. Tästä ensimmäisestä kierrosta tulinkin jo raskaaksi. Nyt siis toinen tyttö 5kk ikäinen. :)

Imetys loppui tytön ollessa 2kk. Ensimmäiset kuukautiset tulivat 2 kuukautta sen jälkeen. Ovulaatiota en tunnistanut. Seuraava kierto oli pitkä, oviksen bongasin testillä muutama päivä sitten, kun kp 25 oli menossa. Nyt siis piinalliset kaksi viikkoa tiedossa, ennenkun tietää tärppäsikö! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Jonna_83
Kiitos kun herätit tämän ketjun ja palasit kertomaan kuulumisista. Mulla on 4,5kk täyimetetty, nyt 6kk vauva, jota imetän kerran yössä ja n. 5 kertaa päivässä. Toiveissa olisi raskaaksi tulo uudestaan, mutta vielä ei kierto ole käynnistynyt enkä halua vieroittaa sen takia. Viimeksi lopetin imetyksen 11kk iässä, ja menkat alkoivat vasta senjälkeen, mutta yöimetykset olivat vikat jotka jäivät pois eli saa nähdä kumpaan porukkaan kuulun - niihin joiden täytyy lopettaa kokonaan vai yöimetysten loppuessa menkat saaviin. Viimeksi kun en vielä vauvakuumeillut, niin en muista ollenkaan tuntemuksia.

Mistä muuten huomasitte, että kroppa oli käynnistymässä uudelleen, vai huomasitteko ollenkaan, ts. menkat vaan alkoivat :)?
 
Päivittelenpä tänne omia kuulumisia.

Eli ongelmana on nyt ollut luteaalivaiheen lyhyys. Ovulaatio tapahtuu noin kp 25 tienoilla ja kuukautiset alkavat tästä noin 4-5 vuorokauden kuluttua. Kävin gynekologilla, joka määräsi Terolut-keltarauhashormonia otettavaksi kp 15-25. Koska ovulaationi tapahtuu vasta niin myöhään niin päätin ensimmäisen pillerin vasta tikuteltuani ovulaation. Tämä tapahtui sitten eilen, joten nyt täytyy aloitella terojen popsiminen ja laittaa peukut pystyyn. :)

Minulla siis oma kierto on mennyt sekaisin kahden lapsen jäljiltä. Toivottavasti nyt terojen avulla sais pikkuisen maha-asukin aluille. :)
 
mamiia: Hyvä kun saat apuja!

Mä en vielä tiedä mun kierron pituutta, enkä luteaalivaihetta, koska ekaa ovulaatiota (tai sen merkkejä) en sillä tavalla erikseen merkannut kalenteriin. Muistan vaan, että valkovuoto muuttui taas hedelmällisen tuntuiseksi joksikin aikaa, ja sitten menkat alkoivat jossain vaiheessa... Mulla siis ekat menkat tulivat kun vauva oli 7kk. Samaan aikaan vauva alkoi sitten itse vieroittua, ehkä maidon maku muuttui tai jotain, eli nyt imetän enää kerran päivällä ja 1-2 kertaa yöllä ja vauva on 8kk. Tokia menkkoja odottelen ensi viikolla kuuluvaksi, oviksen tyyppistä limailua oli ainakin oikein kiitettävästi reilu viikko sitten, mutta jätettiin tämä kierto vielä yrittämättä tarkoituksella. Tosin mun ovulaatioajankohta on aina heitellyt ihan sikana, joten mistä tätäkään nyt sitten tietää. Jännityksellä odotan menkkoja siis.

Huomasin itse kierron käynnistymisen halujen palaamisesta, valkovuodon muuttumisesta ja sitten tietysti menkoista, jotka aavistin alkavaksi tietynlaisesta tunteesta alavatsalla.
 
vierailija
Mulla alkoi menkat 11kk synnytyksen jälkeen, vaikka en mitenkään tietoisesti vähentänyt imetystä. Varsinkin öisin meillä imetään tiheään. Sain heti ekojen menkkojen jälkeen ovulaation tikutettua, mutta nyt kun on neljä kiertoa mennyt, selvisi että ovulaatiota ei ole tapahtunut ainakaan tässä kierrossa. Joka kerta olen saanut sen hymynaaman ovulaatiotestiin, joten kylläpä nyt turhauttaa.. Kai imetys on vaan nyt pakko sitten lopettaa. Harmittaa kun se on niin ihana meidän oma juttu, mutta olen jo 38v joten aikaa ei ole tuhlattavaksi. Mies lohduttaa että sitä toista lasta voin sitten imettää niin pitkään kuin haluan.
 

Yhteistyössä