Vauvakuume ja uusi työ

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olisi kiva kuulla kommentteja tai onko joku ollut koskaan vastaavassa tilanteessa. Itselläni on ollut kova vauvakuume jo useamman kuukauden ja nyt on alkanut tulla sellainen olo, että voisimme jättää ehkäisyn pois ja alkaa yrittämään. Tunnollisena ihmisenä minua kuitenkin mietityttää miten työpaikallani asiaan suhtaudutaan, sillä olen vielä koeajalla ja ollut nyt vajaa 4 kk tässä uudessa tehtävässä. Lisäksi firma, jossa työskentelen on todella pieni ja työskentelen kahden hengen tiimissä, jossa tiimin toinen jäsen, joka on samalla myös esimieheni, on juuri ilmoittanut olevansa raskaana. Olisihan se aika erikoinen tilanne, että koko tiimi menisi uusiksi kun molemmat jäisivät lähes yhtä aikaa pois. Tiedän, että näissä asioissa on ajateltava itseään eikä työnantajaa ollenkaan, mutta minkäs omalle tunnolliselle luonteelleen voi, kun asia hieman mietityttää. Onko kenelläkään muulla kokemuksia vastaavanlaisesta tilanteesta ja miten raskaus-uutiseen on suhtauduttu?
 
Miksi ihmeessä kysyt täällä palstalla moisesta? Kyse on sinun elämästäsi ja sinun valinnoistasi. Kukaan täällä ei voi tietää mikä on sinulle parasta eikä sinua pitäisi kiinnostaa mitä kuka tahansa muu täälla asiasta ajattelee.
 
  • Tykkää
Reactions: Kissmett
vierailija
No kyllähän normaalilla empatiakyvyllä varustettu ihminen miettii myös niitä työkavereita ja pienessä yrityksessä yrittäjää, varmasti tulisi huono omatunto jos tuossa tilanteessa tulisi samantien raskaaksi.

Ongelmahan on se, että koskaan et voi tietää tuletko helposti raskaaksi vai et, joten yrittämisen lykkääminen on suuri henkilökohtainen riski. Toki riippuen myös minkä ikäinen olet. Jos olet nuori ja sinulla ei ole vielä kummoista uraa tai paljon työkokemusta, niin siinä tapauksessa tekisin vielä töitä jonkin aikaa esim. puoli vuotta-vuoden, jotta opit uuden työsi kunnolla. Siitä on varmasti etua sinullekin sitten äitiysvapaan jälkeen.
 
Kuten tuossa edellä joku sanoi, riippuu paljon iästäsi. Jos olet reilu parikymppinen, niin joku vuoden lykkäys voisi olla varteenotettava vaihtoehto. Mutta jos olet jo yli kolmekymppinen, niin en jäisi sitä sopivaa hetkeä odottamaan, sitä ei monelle tule koskaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Itse tein aikoinaan niin, että kun koeaika oli ohi niin sitten jätimme ehkäisyn pois. Ettei vaan kukaan huomaa koeaikana raskauttani ja saisi sitä kautta syytä irtisanomiseen.
Ja hyvä kun odotimme sen muutaman kuukauden, sillä minulle tuli ensimmäisessä raskaudessani aivan järjettömät pahoinvoinnit.
 
vierailija
Ja lisäyksenä vielä, että siinä vaiheessa kun äitiyslomalle jäänti olisi ajankohtainen olisin kuitenkin ollut yrityksessä jo vuoden verran töissä eli kokemusta olisi jo tullut jonkin verran.

-ap
 
Miten pitkä on koeaika, 4 vai 6 kk? Senkus raskautumaan koeajan päätyttyä. Tai itse odottaisin vaikka puoli vuotta, niin ei tulisi niin iso kaaos työpaikalla, mut en odottais sen enempää.
Hedelmällisyys alkaa laskea 30 vuoden jälkeen...
 

Yhteistyössä