Vauvalla (11kk) Pylly aivan tulipunainen :( Hyvät neuvot kehiin..

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Poika on saanut jo 10kk lähtien viiliä, jugurttia, raejuustoa jne.. ja vatsa on kestänyt hyvin. Nyt on pari viikkoa saanut tavallista maitoa (ensin lantrasin korvikkeeseen, mutta pari viikkoa saanut nyt siis pelkkää tavallista maitoa). Eilen pylly oli tosi punainen ja kakat löysiä. Tänään vaippa-alue oli jo aivan kirkuvan punainen, kakat edelleen löysiä.

Auttakaa! Pitäiskö ottaa uudestaan käyttöön korvike ja katsoa rauhottuuko iho?
Vai ostanko jotain rasvaa (mitä?) jota voisin laittaa pyllyyn?

Antibiootti-kuurin söi korvatulehdukseen ja se loppui tasan viikko sitten. Voisko se laittaa vielä vatsan löysälle?

Mietin että onko tällainen normaalia kun vaihdetaan korvikkeet tavalliseen maitoon? kuitenkin poika jo kaksi viikkoa saanut tavallista maitoa ja alkuun vatsa kesti hyvin ja ihokin oli siisti.

Ekalla lapsella ei tällaista ollut, joten nyt olen ihan neuvoton =(

Kiitos jos joku ehtii neuvoa!!
 
Kyllä tuota antibioottiripulia voi olla vielä kuurin loppumisen jälkeenkin. Bepanthen-voide ainakin helpottaa pikkuisen oloa, jos pepun iho on kovin kipeä. Muuten en osaa auttaa. Allergioista ei ole mulla oikein tietoa.
 
"vieras"
Sinkkivoide, ilman vaippaa paljon ja heti kakat pois iholta, kun tulee.
En antaisi noin pienelle tavallista maitoa tai siis nyt ainakin kokeilisin ilman.
Lapsi voisi juoda viikon vaikka piimää tai vettä tai korviketta.
 
"vieras"
Voi kyl johtua kuuristakin.
Meillä kävi tavalliseen maitoon siirtymisen kanssa näin: Kun sai 2/3 maitoa/nan, maha ok. Kun aloin antamaan puolet ja puolet, maha kuralla. Kokeiltiin uudelleen vähentämällä tavallista maitoa, maha ok. Ja jonku ajan päästä testattiin uudelleen puolet ja puolet.. sama tulos, maha sekaisin. Totutin lapsen hylamaitoon. Kokeilen tavalliseen siirtymistä myöhemmin.

Olipas sekavasti selitetty.
 
vieras (ap)
Sinkkivoidetta laitoin illalla vaippa-alueelle. Aloin tuossa miettimään että voisko tuo tavallinen maito tai antibiootti-kuuri olla syy tuohon tosi punaiseen ihoon :( Kyselin rasva-merkeistäkin sen vuoksi että jos jollakulla on joku hyväksi havaittu, joka auttais nopeasti niin voisin huomenna hakea apteekista.
 
"liinis"
Lopeta tavallinen maito ja kokeile puolen vuoden päästä uudestaan. Hapanmaitotuotteita voi antaa. Siirryit liin aikaisin tavalliseen maitoon, nyt lapsen vatsan tulee antaa rauhoittua joten älä heti anna uudelleen.
 
  • Tykkää
Reactions: emppu75
vieras (ap)
Taidan "lantrailla" tästä lähtien vielä korvikkeen ja tavallisen maidon ja katsoa rauhottuuko vatsa.
Pahan näköiseksi on parissa päivässä mennyt pylyn iho. Ei ole rikki mutta tosi punainen. Eli siis sinkkivoidetta =)

Kiitos teille!!
 
lapsen äiti!
Meillä oli maitoallergia poika, jolla tuli ihan ruikulina yhdessä vaiheessa myös, kun kokeiltiin normimaitoa. Meillä auttoi: Kylpy, sitten taputtelee pyllyn kuivaksi hetki ilman rasvaa ja sitten ohut kerros ensi, jotta kerkee edes vähän imeytyä, ja paljon ilman vaippaa. Yöksi laitettiin aina sinkkivoidetta kunnolla ja vaippa tietty. aamulla heti viileäälä pesu ja ohut kerros voidetta ja ilman vaippaa, hyvä laittaa myös boserit jotta ei heti kulu rasva pois kun myöryy lattialla. :)
 
Tuttua
Meillä kävi vuoden ikäisen kanssa samoin. 10 kk iästä alkaen saanut jugurttia, viiliä ja raejuustoa (tosin aika pieniä määriä) ja vatsa kesti hyvin, vaikka jugurtin jälkeen seuraavana päivänä kakka onkin normaalia löysempää.

Tavallista maitoa annettiin korvikkeen seassa ensin vain 20-40 ml ja kaikki oli ok. Mies halusi nostaa määriä aika nopeasti (jotta päästäisiin korvikkeesta eroon) mutta lapsi alkoi kakata tihästi melko löysää kakkaa ja peppu meni punaiseksi. Me kyllä saimme tilanteen rauhoitettua parissa päivässä pelkällä Bepanthenilla ja tavallisen maidon määrää pienentämällä. Peppu on nyt ok, mutta poika tekee kakan edelleen normaalia useammin.
 
Meidän pojan maha menee tavallisesta maidosta samalla tavalla sekaisin. Kakka polttaa pyllyn ihan hirveäksi. Pyllyn pesukin on ihan suoraa huutoa. Luomukevytmaito kävi kyllä, pylly ei mennyt pilalle, mutta koko ajan oli korvatulehdus. Kokeilinpa pastöroimatonta vuohenmaitoa -> pylly ok, ei yhtäkään korvatulehdusta eikä kuumetta kertaakaan.
Mielummin juotan vettä tai piimää sitten jos on vaan tavllista maitoa saatavissa. Ruoassa menee kyllä ja jogurtit ynnä muu hapanmaito käy. Seuraavana päivänä kun poika on ollut anopilla hoidossa, näen sen pyllystä, onko anoppi kiellosta huolimatta juottanut pojalle hylamaitoa...
 
"minä"
Minä olen laittanut kortisonivoidetta, kun kakka on polttanut lapsen ihon punaiseksi. Se auttaa ihan oikeasti todella nopeasti, eikä ole montaa kertaa tarvinnut laittaa. Antaisin lapselle varmaan varmuudeksi sen aikaa korviketta, kunnes iho on parantunut kunnolla.
 
vieras (ap)
Kiitos vastauksista!! Laitan tän ketjun kirjainmerkkeihin ja otan täältä hyvät neuvot käyttöön!!

Taidan kokeilla tota sinkkivoidetta ja bepanthenia ja paljon ilmakylpyjä! Lopetan pelkän tavallisen maidon antamisen ja latrailen korvikkeeseen (pieni määrä tavallista, isompi määrä korviketta).

Kipeä on pojalla peppu, kun pestessäkin itkeskeli ja kun illalla laitoin sinkkivoidetta niin selvästi kirveli =(

Ehkäpä tuo iho johtuu maidosta eikä siitä antibiootti-kuurista enää!
 
"minä"
Siis sen lisään vielä tuosta kortisonivoiteesta, että meillä on lapsilla saattanut jo aamulla olla iho huomattavasti vähemmän punainen, jos illalla on laittanut hydrocortisonia/sibicortia tms. Sinkkivoiteet ja pebanthenit on ihan toimivia, mutta jos iho on päässyt todella punaiseksi ja kuumottavaksi, niin laittaisin jotain ydympää rasvaa.
 
Kiitos vastauksista!! Laitan tän ketjun kirjainmerkkeihin ja otan täältä hyvät neuvot käyttöön!!

Taidan kokeilla tota sinkkivoidetta ja bepanthenia ja paljon ilmakylpyjä! Lopetan pelkän tavallisen maidon antamisen ja latrailen korvikkeeseen (pieni määrä tavallista, isompi määrä korviketta).

Kipeä on pojalla peppu, kun pestessäkin itkeskeli ja kun illalla laitoin sinkkivoidetta niin selvästi kirveli =(

Ehkäpä tuo iho johtuu maidosta eikä siitä antibiootti-kuurista enää!
Bepanthen ei kirvele. Olen omaankin peppuun laittanut joskus, jos on kipeä löysien ulosteiden jälkeen. Tavalliset rasvat kirvelee, mutta tuo ei sitten yhtään. Suosittelen!
 
"minä"
Suosittelen edelleen lämpimästi sibicortia/hydrocortisonia tms! Huomaat, että vauvan olo helpottuu todella nopeasti. Ja muutenkin noin pienelle raa´an lehmänmaidon juottaminen, oli se sitten luomua tai ei, voi olla liikaa vauvan suolistolle.
 
"vieras"
Itse suosittelisin luomumaitoa niin kuin joku ylempänä jo mainitsi. Meillä esikoisella aikoinaan meni normi maidosta maha sekaisin heti ja pyllyn iho verestävän rikki. Ainut maito mikä sopi sitten 1 vuotiaasta noin 1 1/2 vuotiaaksi saakka oli luomumaito. Ei aiheuttanut mitään oireita. Tämän jälkeen meidän kahdelle seuraavalle on rinnan jälkeen tarjottu aluksi vain luomumaitoa varmuuden vuoksi ja vasta vähän myöhemmin siirrytty tavan maitoon.
 

Yhteistyössä