Vauvalla koira-allergiaa? Vai pesuaineesta johtuvaa?

Vauvallani 3,5kk on todettu maito-allergia.
Nyt odotamme Almiron-altistukseen menoa ja Neocate on ravintona. Almironista tuli kasvoille ihottumaa, sekä kakka oli limaista tai vesiripulia. Neocate toi avun molempiin oireisiin.

Nyt vauvan kasvoille on kuitenkin taas ilmestynyt näppyläistä ihottumaa :| . Voisiko näppylät olla merkki koiralle allergisoitumisesta?, meillä on koira.
Olen myös muutaman kerran pessyt pyykkiä nestemäisellä Arielilla, jossa on melko voimakas tuoksu. Iho-oireita ei ole muualla vartalossa, mutta voisiko ihottuma olla silti tullut uudesta pesuaineesta?

Millaisia oireita muilla pienokaisilla on tullut koirasta tai uudesta pesuaineesta?
 
Jos ihottumaa on kasvoissa, niin ehkä kyse ei olisi välttämättä pesuaineesta...? Tämä ajatus siis siitä, että luulisi ihottuman tulevan kohtiin, jotka ovat vaatteiden peitossa ja näin pesuainetta pääsisi iholle. Voihan sitä kokeilla pestä taas entisellä aineella ja katsoa tuleeko ihottumiin muutosta :/
 
Hei

On erittäin epätodennäköistä, että vauva herkistyy koiralle. Eläinallergiat ilmaantuu tyypillisesti myöhemmin taapero / leikki-iässä. Ihottuma on oireena silloin mahdollinen, mutta useammin eläinpöly aiheuttaa hengitystieoireita, nuhaa, yskää tms. Tämä tieto on peräisin kokeneelta lastenallergialääkäriltä. Meilläkin on koira, ja vauva-aikana pelkäsin vähän joka punoituksen johtuvan orastavasta koira-allergiasta.... Tieto lopetti nämä ajatukset päästäni.

Pesuaineelle tai huuhteluaineelle reagointi on todennäköisempää. Meillä tyttö sai parikuisena ihan kamalan ihottuman kasvoille, päähän ja rintakehälle. Syyksi paljastui pyykin huuhteluaine, jota oli poikkeuksellisesti osassa vauvan liinavaatteita. Kokenut lastenlääkäri osasi epäillä huuhteluainetta: pyöritettiin kaikki lakanat koneessa ilman huuhteluainetta, vaihdettiin ne vauvalle sänkyyn, niin yhdessä yössä ihottuma oli tipotessään!

Ihan yleisestikin voi sanoa, että pikkuvauvan pyykissä ei kannata käyttää huuhteluainetta, eikä tuoksuaineita. Nehän jää pyykkiin ja ärsyttävät helposti vauvan ihoa, joka on hyvin ohut ja altis reagoimaan.

Tein meidän tapauksesta ilmoituksen ko. huuhteluaineen valmistajalle ja sain sieltäkin sen vastauksen, ettei pikkuvauvoilla ole hyvä käyttää edes heidän huuhteluaineitaan! Kyseessä kuitenkin on jopa astma- ja allergialiiton suosituksen omaava merkki (LV).

 
Meillä tuli neocatesta ihottumaa poskille. Ei kovin pahan näköistä, mutta sellaista punakkaa ja näppyläistä. Tämä ongelma poistui, kun siirryimme soijamaitoon pojan ollessa n. 7kk:n ikäinen.

Itse asiassa kiinnitin aikoinaan näillä sivuilla juuri huomiota siihen, kuinka moni "neocatevauva" sai poskiinsa ihottumaa.. Osasin kuitenkin itse jo arvella neocatea syypääksi, mutta varmistuin asiasta haettuani täältä keskusteluja...
Tuo huuhteluaine voi myös olla, mutta meillä se teki ihottumaa ympäri vartaloa. Mutta kokeilemisen arvoinen juttu kuitenkin.
 
Jonnakar, mielenkiintoista kuulla tuo, että teillä tuli Neocatesta poski-ihottumaa. Olen nimittäin itse miettinyt, että voisiko ihottuma sittenkin tulla tuosta Neocatesta. En siis imetä enää, joten ravintona on pelkästään NC.

Tytölläni tuli Nan-maidosta sekä Almiron Peptistä vesiripulia, sekä ihottumaa poskiin. Molemmat parantuivat NC:n myötä, mutta poski-ihottuma(punoitus) tuli takaisin.
Lähes kaikki vauvan vaatteet pesen hajustettomalla Erisanilla, varsinkin puklurievut, jotka enimmäkseen koskettavat poskia. Ja muualla vauvan kehossa ei siis ole mitään ihottumia, vaikka joku body olisikin pesty eri aineella.

Koiramme on ollut nyt neljä päivää pois kotoamme, mutta silti eilen posket punoittivat kirkkaana koko päivän. Eilenhän oli melko kylmä ilma, voisiko se tehdä punan (atooppinen ihottuma?), vaikkemme olleet ulkona muutoin kuin pienellä autoreissulla?
:/
 

Yhteistyössä