Vauvalla raju punainen ja verestävä ihottuma!

  • Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti
"huolestunut"
Vauvan takapuolessa on ollut pientä vaippaihottumaa, joka on hävinnyt sinkkivoiteella, mutta nyt raasulle on parin päivän sisällä kasvanut puolen pyllyn kokonen kirkkaanpunainen ja verestävä ihottuma. Olen antanut ilmakylpyjä, pitänyt takapuolen puhtaana ja rasvaillut tavallisella, vauvojen iholle tarkoitetulla kosteusvoiteella, mutta se ihottuma vaa pahenee! Äsken huomasin vaipanvaihdon yhteydessä, että toisilta kohdin "tirskuu" verta todella pieniä määriä. Sen verran että sen kuitenkin huomaa. Ihottuma tuntuu tulikuumalta.

Onko kellään tietoa, mitä tämä voisi olla? Yritin googlella monilla eri hakusanoilla, mutta en löytänyt ko ihottumaa mistään! Olen pari tuntia seilannut nettiä edes takaisin mutta en oloe löytänyt mitään. Atooppisen ihottuman tyylistä, lievää "maitorupea" on kyllä poskissa, käsivarsissa ja jaloissa, mutta ne on saatu kuriin rasvaamalla ravallisella perusvoiteella...

Olen ihan neuvoton, enkä viitsisi bussilla päivystykseenkään lähteä, joten olisi todella, todella ihanaa jos joku mitenkään osaisi auttaa!
 
Lex
Meillä kokemusta vauvalla vastaavasta. Lopulta syyksi paljastui useat ruoka-aineallergiat (imetyksen välityksellä) ja hoitona kortisoni- ja takrolimuusivoide + perusrasvaus.

Ei se nyt iltapäivystyksen paikka ole, mutta huomenna varaat ajan lääkäriin. Jos on allergiaperäistä, niin se voi olla pitkä tie eikä helpota itsestään.
 
"huolestunut"
No mulla on itselläni tosi paljon allergioita, joista osa on tiettävästi periytyvää... Rinnalla tuo vaavi ei enää ole, kun ikää on "jo" 8kk, eikä ole kyllä ollut ruokavaliossakaan mitään muutoksia. Kiinteitä alotellessa kyllä ragoi porkkanalle, mutta sitä ei ole nyt sen suuremmin annettu. Pieniä määriä lähinnä, kun siitä ei nyt 2kk ole tullu enää mitään...

Tosiaan voi joo johtua mahdollisista allergioista tai sitten tosta sieni-infektiosta. Tossa terveyskeskuksessa vaan on niin osaamattomia lääkäreitä... Just joku päivä käytiin ja näytin peppua, niin totesi vaan, että ilmakylpyjä ja rasvaa, kyllä se siitä häviää. Eipä oo hävinnyt vaan pahentunut. :\

Uskaltaako raasulle antaa suppoa? Aristaa ja valittelee tota pyllyä selällä maatessa ja istuessa... Harmittaa kun noin pienen tarttee kärsiä tällasia. :(
 
Lex
[QUOTE="huolestunut";25689207]No mulla on itselläni tosi paljon allergioita, joista osa on tiettävästi periytyvää... Rinnalla tuo vaavi ei enää ole, kun ikää on "jo" 8kk, eikä ole kyllä ollut ruokavaliossakaan mitään muutoksia. Kiinteitä alotellessa kyllä ragoi porkkanalle, mutta sitä ei ole nyt sen suuremmin annettu. Pieniä määriä lähinnä, kun siitä ei nyt 2kk ole tullu enää mitään...

Tosiaan voi joo johtua mahdollisista allergioista tai sitten tosta sieni-infektiosta. Tossa terveyskeskuksessa vaan on niin osaamattomia lääkäreitä... Just joku päivä käytiin ja näytin peppua, niin totesi vaan, että ilmakylpyjä ja rasvaa, kyllä se siitä häviää. Eipä oo hävinnyt vaan pahentunut. :\

Uskaltaako raasulle antaa suppoa? Aristaa ja valittelee tota pyllyä selällä maatessa ja istuessa... Harmittaa kun noin pienen tarttee kärsiä tällasia. :([/QUOTE]

Yritä saada lähete lastenpolille. Mä oon niiiiin ollut tossa tilanteessa... =)
 
miunmau
Ei ne ihottumat aina allergioita ole.

Meillä tuli vanhimmalle lapselle vauvana pyllyyn kuin joku happo tms. olisi polttanut verestäviä reikiä. Välillä likemmäs puolet pyllystä oli reiíllä.

Ilman vaippaa annettiin olla mahdollisimman paljon, bebanthenia ja olikohan cipicorttia (reseptillä muistaakseni) paksut kerrokset aina, kun vaipan joutui laittamaan. Ajan kanssa parantui.
 
"huolestunut"
Yritän aivan varmasti! Kamalaa olla näin epätietoinen ja katsoa vierestä, kun toinen oikeen vääntelehtii. :( Soitan heti aamulla tohon tk:seen ja kysyn, että jos olisi sellainen lääkäri, joka oikeasti tietäisi edes vähän jotain... Monesta asiasta on joka kerta neuvolalääkärissäkin sanottu vain, että "kattellaan", kunnes olen vähän ajan päästä soittanut tulikivenkatkusen puhelun takasinpäin, että nyt oikeesti jotain toimintaa tai tutkimuksia, kun haittaavat tuon pienen ihmisen elämää. Ensin oksenneltiin melkein kaikki mitä syötiin ja painonnousuki rupes olemaa hidasta. TK:ssa sanottiin vaan, että "Älä ahda sitä lastasi ähkyksi", mutta itsehän se mun tissiä imi. Sen jälkeen on ollu kaikennäköstä ihottumaa ja korvatulehdusta, selittelemätöntä kuumeilua (ei tullut sillon hampaitakaan, että niiden piikkiin olisi voinut pistää, vaikka lääkäri niin teki) ja nyt tämä ihottuma.
Järkihän tässä lähtee!
 
"huolestunut"
Ei ne ihottumat aina allergioita ole.

Meillä tuli vanhimmalle lapselle vauvana pyllyyn kuin joku happo tms. olisi polttanut verestäviä reikiä. Välillä likemmäs puolet pyllystä oli reiíllä.

Ilman vaippaa annettiin olla mahdollisimman paljon, bebanthenia ja olikohan cipicorttia (reseptillä muistaakseni) paksut kerrokset aina, kun vaipan joutui laittamaan. Ajan kanssa parantui.
Mä oon antanut ton touhuilla suurimman osan ilman vaippaa tänäänkin, mutta rupeaa rukka palelemaan, vaikka viltin päällä touhuilee. :/ Bepanthenia meillä ei taida olla, mutta hydrocortisonia ajattelin laittaa yöks ainakin, jos vähän helpottais... Selvitettiinkö sitä, mistä teidän pikkusen kohdalla se ihottuma johtui? Vai oliko se vaan sellanen selittämätön "hetkellinen" ongelma? Mieski alkaa jo hermostua kun alan kuulemma olla lievästi hysteerinen... :D
 
"huolestunut"
[QUOTE="vieras";25689289]Oletko vaihtanut vaippamerkkiä?[/QUOTE]

En oo vaihtanut. Meillä on ollu viimisen 3kk käytössä päivisin housuvaippa ja öisin teippi... Housuvaipat on liberon, mut teippivaipat pampersin.
 
"an-nikki"
Mulle lastenlääkäri suoitteli kuopuksen rajuun vaippaihottumaan pimafucortia. Ihan apteekkitavaraa, tosin sillä kerralla kirjoitti siihen reseptinkin. Auttoi tosi hyvin.
 
Pari päivää just huomasin samanlaisen peppujutun meidän vauvalla. Luulen että kakka oli polttanut (sulamattomat maissinpalat) pepun vereslihalle. Ostin apteekista Isipharman Baby Caren vaipparasvaa, jossa lanoliinia mukana. Pahin lähtenyt,vaikka edelleen punottaa. Laitan jokaisen vaipanvaihdon yhteydessä uudet rasvat.
 
miunmau
[QUOTE="huolestunut";25689303]Mä oon antanut ton touhuilla suurimman osan ilman vaippaa tänäänkin, mutta rupeaa rukka palelemaan, vaikka viltin päällä touhuilee. :/ Bepanthenia meillä ei taida olla, mutta hydrocortisonia ajattelin laittaa yöks ainakin, jos vähän helpottais... Selvitettiinkö sitä, mistä teidän pikkusen kohdalla se ihottuma johtui? Vai oliko se vaan sellanen selittämätön "hetkellinen" ongelma? Mieski alkaa jo hermostua kun alan kuulemma olla lievästi hysteerinen... :D[/QUOTE]

Ei selvitetty. Muutenkaan en ole turhan hätäisesti lähtenyt lääkäreihin juoksemaan, kun tähän mennessä vaivat ovat aina ajan kanssa ohi menneet.
 
"vieras"
voi olla bakteeritulehduskin jos on noin ärtsy punotus ja kuumotus. "tavallinekin" vaippaihottuma voi mennä häijyks mutta siihen auttaa mieto kortisonivoide ja ilmakylvyt.
Käy lääkärillä.
 
"huolestunut"
Kiitos teille ihanille ihmisille hyödyllisistä ja asiallisista vastauksistanne!

Starbucks, joo päädyin äitini kanssa loppujenlopuksi tuohon samaan, vaikka kakkavaipat ei ole päässyt muhimaan sitä varttia kauempaa. On varmaankin syönyt jotain sellaista, että on sitten kuitenkin ehtinyt tuon ihon rikkoa. :) Äidiltäni myös löytyi bepanthenia, kun apteekit ei täälläpäin enää ole auki, enkä sitä näin ollen päässyt sieltä metsästämään.

miunmau, Ei meilläkään lääkäreissä sen kummemmin juosta, kun soitan aina neuvolatädille, jos en löydä googlettamalla neuvoa. Kyseessä kuitenkin esikoinen ja olen sen verran nuori, ettei ole kokemusta eikä tietoa pienten lasten erilaisista vaivoista yms, kun ei ole lähipiirissäkään pahemmin ollut näin pieniä vaaveja. :)

Ajattelin, että jos ei nyt tämän viikonlopun aikana edes hiukan rauhotu noiden ilmakylpyjen, bepanthenin ja tavallisen perusrasvan voimin, niin soitan sinne terkkariin ja kysyn neukkutädiltä viisaita neuvoja. :) Onneksi oma äitini tiesi ja ymmärsi huoleni ja rauhoitti minut henkisesti. :D Kyllähän se silti harmittaa, kun tuo pyllyä aristaa, mutta on sitä ihmiset tosiaan pahemmastakin selvinneet. :) Kyseessä kuitenkin pelkkä pieni ihovaurio.
Mutta siis kiitos vielä uudelleen. Olitte ihailtavan avuliaita tällaiselle hysteerikolle. :)
 
"mina"
Huom! Hydrocortisonia ei saa laittaa verestävään ihottumaan! Sibicort kävisi, jos sitä on.

Paksut "lumiukkorasvaukset" Bepanthenilla auttoivat meillä pahaan vaippaihottumaan. (Sekä atooppisen ihon pahoihin ekseemiin.) Ruoka-aineallergioita on useita perunasta maitoon ja kalasta munaan ja muutamaa muutakin.

Toivottavasti pääsette tutkimuksiin!
 
"vieras"
tuota kortisonivoidettakin kyllä uskaltaa ja kannattaa laittaa jos ei selvää epäilyä bakteerista, nopeasti näkee rauhoittaako se tilanteen. Jos pahentuu niin olis lääkärilläkäynnin paikka. Tavalliset vaippaihottumat/allergiset reaktiot pitäis rauhoittua kortisonilla, esim. Sibicort käypä valmiste.
 
Omalla poissulla oli kans ihan pienellä alueella sellaista ihottumaa ja hain apteekista Bepanthenia siihen, joka tehosikin..Toki jos oikein pahaksi äityy suunnistaisin päivystykseen tai ottaisin yhteyttä neuvolaan :)
 
"huolestunut"
Yöksi laitoin tuolle pikkuselle parin millin kerroksen Bepanthenia. Punoitus ja verestys ei oo hävinny oikeestaan mihinkään, mutta tuo pylly ei sentään kuumota enää ihan niin pahasti kuin eilen. On ehkä ihan hiukan ruvennut tuon läikän "reunoilta" rikkoutumaan tuo ihottuma sillain, että ei oo ihan tasasta läikkää enää, vaan pienenpienet kohdat vaikuttaa siltä, että vois jopa tällä hoidolla parantua kokonaan. :) Toi ihottuma on vieläkin aikuisen miehen käden kokonen (eli siis lähestulkoon puolet ton raasun takapuolen pinta-alasta) ja kirvelee, jos koskee. Pyllypesujen hauskuus oli aamun ekalla kerralla melkein mukana, mut nyt se on sitä samaa huutoa ku eilen, eikä istuminenkaa ole ihan lempipuuhaa. Äsken laitoin vaipanvaihdonn ja pyllypyykin yhteydessä uuden (ja ohkasemman ku illalla) kerroksen bepanthenia ja tuntu ainaki lapsosen mieli vähän parantuvan. :)

Jos tuo ei nyt tällä "ehkä auttaa, ehkä ei" -hoidolla rupea tosiaan ees pikkusen paranemaan tai jos ressukka ei tee muuta kun kitisee takamustaan nii ajattelin kävästä lääkärissä, jos siellä olis apuja edes olon helpotukseen. Ei meillä aikuisillakaan kiristäis sitten ihan niin pahasti.
Pistän viestiä, kun alkaa näyttää siltä, että paranee ja mahdollisesti (mut ei toivottavasti) lääkärin diagnoosi pikkusen pyllystä. :D
Siihen asti kiitos ja näkemiin !
 
Lex
Laita vaan myös sitä kortisonia viikon kuuri pari kertaa päivässä, sillä yleensä helpottaa vaikka aiheuttajasta ei olisikaan niin tarkkaa tietoa.

Toivottavasti helpottaa ja saatte selvyyttä asiaan!
Pikkuiselle :hug:
 
Minusta se on jokin ruoka-aineallergia. Esikoisella oli noin samanikäisenä leuan alla samantapainen ihottumaläntti, tosin vain peukalon pään kokoinen. Käytiin jopa ihotautilääkärillä sen kanssa, joka myös sanoi sen olevan jostain ruoka-aineesta johtuvaa. Päätin sitten, että nyt jää ruoka-aine kerrallaan pois ruokavaliosta, niin katsotaan milloin tilanne helpottaa. Aloitin porkkanasta, koska sitä poika oli saanut alusta saakka. Niin vain hävisi se ihottumakin. Välillä kokeilin antaa porkkanaa ja sama läntti ilmestyi samaan paikkaan. Muualla kehossa ei koskaan ollut ihottumia. Ehkä kolmivuotiaana sitten porkkana alkoi jälleen sopia.

Lisäys: kortisonivoiteella ihottuma aina melkein parani, mutta sitähän ei saa käyttää kuin kuuriluontoisesti, joten kortisonin käytön lopettamisen jälkeen ihottuma tuli takaisin.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä