Vauvalle korvikset.. eilen Ruotsin miljonääriäideissä..

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Lunatic
[QUOTE="vieras";25652923]On ulkolainen mies, ei ole reikiä lasten korvissa, eikä ympärileikattuja, että lopeta tuollanen yleistäminen.[/QUOTE]

Ei se mikään yleistys ollut, vaan havainto. En laittaisi minäkään reikiä pienien korviin, vaikka olis ulkolainen mies -juurihan sanoin.
 
[QUOTE="kaarnamuori";25652064]No oot kyllä lapselles laitattanut korvikset liian aikaisin, kun on 2,5 v ollut vasta. Ei sen ikäinen ymmärrä vielä, eikä osaa itse tahtoa niitä.

10-vuotiaalle aikaisintaan hyväksyisin korvakorut.[/QUOTE]
Puhu vaan omista lapsistasi - tuo mun tyttäreni oli jo vuoden ajan ehtinyt pyytää korviksia itselleen kunnes ne 2,5 v iässä lopulta sai. Rei'ittäjäkin haastatteli lasta pitkään ja hartaasti ennen kun reiät laittoi, tahtoi kuulemma varmistua siitä että lapsikin ne haluaa...sinänsä vähän hassua kyllä mun mielestä kun ei lapset näitä asioita päätä tai reikien laittoa maksa. Meillä tosin oli se periaate että vaikka päätös oli mun, ja mies siihen suostui, niin reikiä ei olisi laitettu jos lapsi itse ei niitä olisi halunnut.

Sinä saat ihan vapaasti hyväksyä korvakorut aikaisintaan 10-vuotiaalle...niitä tosin näkyy olevan lähes joka tytöllä jo ennen tuota ikää, paljonkin, joten enemmistö lienee eri mieltä kanssasi, mutta ei se sun mielipiteestä väärää tee.
 
En rei'itä lapseni korvia enkä koe sitä mitenkään hyväksi asiaksi. Lapseni saa reiät sitten, kun on tarpeeksi vanha toivomaan. Omani sain muistaakseni 10-vuotis syntymäpäivälahjaksi kun toivoin. Mielestäni juuri sopiva aika, olin tarpeeksi vanha "sietämään" sitä kipua ja ymmärsin, miten reiät tehdään, miten niitä hoidetaan yms.

Venäjällä ilmeisesti aika yleistä tuo pienten lasten korvien lävistely. Tuli katseltua melko pitkään kuvia, joissa miehen sukulaistytön korvat oli lävistelty, ei näytä kauniilta pienellä lapsella.

En näe rokotuksia ja verikokeita samassa kategoriassa kuin lävistyksiä, sillä näillä pyritään suojaamaan ja hoitamaan lasta, toisin kuin lävistyksillä.
 
[QUOTE="vieras";25652923]On ulkolainen mies, ei ole reikiä lasten korvissa, eikä ympärileikattuja, että lopeta tuollanen yleistäminen.[/QUOTE]

Mulla myös ulkomaalainen mies, tulevaa poikaamme ei ympärileikata, ja jos joskus tyttö tulee ei sille korviksia laitateta (kuten jo aiemmin mainitsinkin).
 
Mun tytöllä olisi korvikset, vaikka miehenäni olisi Pertti Perisuomalainen. Kun mää halusin ne korut tytölle, halusin jo kauan ennen kun mulla mitään lasta edes oli, saati tietoa ulkkismiehestä.

Itse muistan kinuneeni korviksia pienestä asti. Sain ne lopulta 9-10 v iässä muistaakseni, ja se oli järkytys joillekin, sillä eihän korvakoruja sovi laittaa alle rippikouluikäiselle! Mukamas...
 
Ennen reijät tehtiin ampumalla mutta nykyään se on, tai pitäisi olla kiellettyä. Silti voi olla että jotkut kultaliikkeet vielä ampuu koska ei ole pätevyyttä lävistää neulalla. Pelkät korvien reijät tehdään siis ihan oikealla lävistysneulalla. Varmasti sattuu enemmän kuin ampuminen mikä kirpaisee vain hetken..
 
Lunatic
Mun tytöllä olisi korvikset, vaikka miehenäni olisi Pertti Perisuomalainen. Kun mää halusin ne korut tytölle, halusin jo kauan ennen kun mulla mitään lasta edes oli, saati tietoa ulkkismiehestä.

Itse muistan kinuneeni korviksia pienestä asti. Sain ne lopulta 9-10 v iässä muistaakseni, ja se oli järkytys joillekin, sillä eihän korvakoruja sovi laittaa alle rippikouluikäiselle! Mukamas...

Ai, luulin että sun mies oli vinkunut tyttärelleen korviksia tms.=)
 
[QUOTE="eee";25653050]Anatolia, tehtiinkö sun lapselle korvareiät lävistämällä vai ampumalla?[/QUOTE]
Painamalla...ei ammuttu, ei lävistetty neulalla, vaan ne korut painettiin korvalehden läpi.

Varmaan ihan väärä tapa, tulee pian joku kertomaan, mutta hyvin ne korut on korvissa keikkuneet jo 5½ v ajan eikä oo ollut tulehduksia tai muutakaan ongelmaa. Joten en viitsi hypätä aikakoneeseen ja käväistä laittamassa lapselle reikiä uudestaan oikeanlaisella tavalla :p
 
Painamalla...ei ammuttu, ei lävistetty neulalla, vaan ne korut painettiin korvalehden läpi.

Varmaan ihan väärä tapa, tulee pian joku kertomaan, mutta hyvin ne korut on korvissa keikkuneet jo 5½ v ajan eikä oo ollut tulehduksia tai muutakaan ongelmaa. Joten en viitsi hypätä aikakoneeseen ja käväistä laittamassa lapselle reikiä uudestaan oikeanlaisella tavalla :p
Itse painoin joskus, hyi hitto oli ällöttävää. Muistan ne kolme rusahdusta ikuisesti
 
[QUOTE="eee";25653088]Painamalla? Siis muistanko nyt aivan väärin, etkö sä ollut töissä terveydenhoitoalalla?[/QUOTE]
Ihan oikein muistat, tosin vuonna 2005 en vielä ollut lähelläkään hoitoalan opintojen aloittamista - ja toisekseen, mun alaan korvikset liittyy vaan siten että pyydän potilasta ottamaan ne pois jos ne osuu kuvausalueelle. Eli ei mitenkään.


...eiku se oli -06 kun tyttö korut sai, mutta ihan sama.
 
Viimeksi muokattu:
"eee"
Ihan oikein muistat, tosin vuonna 2005 en vielä ollut lähelläkään hoitoalan opintojen aloittamista - ja toisekseen, mun alaan korvikset liittyy vaan siten että pyydän potilasta ottamaan ne pois jos ne osuu kuvausalueelle. Eli ei mitenkään.
Juu, korvareiät tuskin liittyy sun alaan juurikaan. Mutta ajattelin vain, että varmasti alan ihmisenä tiedät, mikä on yksittäispakatun, täysin steriilin injektioneulan pointti, ja miksi sitä käytetään lävistäessä ennemmin kuin tylppää korvakorun päätä.
 
Ihan oikein muistat, tosin vuonna 2005 en vielä ollut lähelläkään hoitoalan opintojen aloittamista - ja toisekseen, mun alaan korvikset liittyy vaan siten että pyydän potilasta ottamaan ne pois jos ne osuu kuvausalueelle. Eli ei mitenkään.


...eiku se oli -06 kun tyttö korut sai, mutta ihan sama.
mutta katos kun terveydenhoitoalalla olevat ei tee mitään "typeryyksiä",kuten muut kansalaiset..kun ne tietää riskit jne..kukaan lääkärikään ei polta,juo ja kaikki sh:t on hoikkia :xmas:
 
"vieras"
Puhu vaan omista lapsistasi - tuo mun tyttäreni oli jo vuoden ajan ehtinyt pyytää korviksia itselleen kunnes ne 2,5 v iässä lopulta sai. Rei'ittäjäkin haastatteli lasta pitkään ja hartaasti ennen kun reiät laittoi, tahtoi kuulemma varmistua siitä että lapsikin ne haluaa...sinänsä vähän hassua kyllä mun mielestä kun ei lapset näitä asioita päätä tai reikien laittoa maksa. Meillä tosin oli se periaate että vaikka päätös oli mun, ja mies siihen suostui, niin reikiä ei olisi laitettu jos lapsi itse ei niitä olisi halunnut.

Sinä saat ihan vapaasti hyväksyä korvakorut aikaisintaan 10-vuotiaalle...niitä tosin näkyy olevan lähes joka tytöllä jo ennen tuota ikää, paljonkin, joten enemmistö lienee eri mieltä kanssasi, mutta ei se sun mielipiteestä väärää tee.
Harvoin tulee enää repeiltyä täällä nauruun, mutta nyt se tapahtui, kiitos siitä. "Lapsi oli vuoden pyydellyt korviksia ja sitten vihdoinkin 2.5-vuoden iässä hän vakavasti keskusteli lävistyksistä korun laittajan kanssa ja halusi itselleen korvikset."
 
  • Tykkää
Reactions: J.Ketkupolkka
"mää"
Mä puudutin lapseni (2,5 v tuolloin) korvalehdet Emlalla kun käytiin korvikset ottamassa.

En ymmärrä, miksi "lapsen pitää ymmärtää että korvien rei'ittäminen sattuu" tai miksi "korvikset voi ottaa vasta sitten kun lapsi tajuaa ja kestää sen kivun", kuten aina hoetaan. Mistä lähtien kipu on ketään jalostanut? Ja mistä lähtien on ollut joku tietty ikä jossa korvikset voi ottaa?

Kaverin vauva oli jotain 3-4 kk kun sai korvikset. Oli nukkunut isänsä sylissä koko sen ajan, Emlaa käyttivät hekin. En tajua, miksi pitää rei'ittää "luomuna" kun kipu (tai en mä sitä kivuksi ehkä sanoisi...kirpaisu?) on tosi helposti vältettävissä.
aaargh! Miks lapsen korvat pitää ylipäänsä rei'ittää?!
 
[QUOTE="vieras";25653220]Harvoin tulee enää repeiltyä täällä nauruun, mutta nyt se tapahtui, kiitos siitä. "Lapsi oli vuoden pyydellyt korviksia ja sitten vihdoinkin 2.5-vuoden iässä hän vakavasti keskusteli lävistyksistä korun laittajan kanssa ja halusi itselleen korvikset."[/QUOTE]
Niin, jotkut puhuu pitkiä lauseita jo 1,5-vuotiaana kuten mun tyttö, toiset taas ei puhu niitä pitkiä lauseita vielä 2,5 v iässäkään (kuten esim. mun poika)...mutta ei tuo mitään vakavaa keskustelua käynyt lävistyksistä, sen keksit ihan itse. Rei'ittäjä istui tytön vierellä hetken aikaa, kyseli että haluatko korvikset, annatko äidin sitten aamuin illoin puhdistaa niitä, ymmärrätkö että korvaan laitetaan reikä ja se voi sattua, tiedäthän ettei niitä saa likaisin sormin näprätä, jne. Ja lapsi vastasi.

Naura vaan, on aina ilo tuottaa toisille iloa :)
 
[QUOTE="mää";25653252]aaargh! Miks lapsen korvat pitää ylipäänsä rei'ittää?![/QUOTE]
Sä oot ymmärtänyt ihan väärin. Ei pidä. Ei ole pakko.

Mutta saa jos haluaa. Ja jotkut haluaa. Makuja on monia - se on sellainen asia joka olisi ihan hyvä oppia jo pikkumuksuna, ettei enää aikuisiässä täytyisi ihmetellä että miten toi voi tykätä jostain sellaisesta asiasta mistä mä en tykkää, ja miksi tuo tekee noin vaikka mä teen näin. Että miksei kaikki tee, toimi ja ajattele kuten mä.
 

Yhteistyössä