Vauvalle nukahtamisvinkkejä?

MLL
Ongelmana on, että vauva (3,5kk) ei osaa nukahtaa itsekseen tai edes vähän autettuna, vaan vaatii sylissä hyssyttämistä iltaisin ja nyt olen huomannut saman ongelman päiväunille vaunuihin käydessä.

Iltatoimet alkaa n. klo 20, ensin ilmakylpy ja sen jälkeen pesulle, yöpuku jne. Näiden jälkeen imetän jos vauva suostuu syömään (monesti on väsyksissä ja raivoaa). Sitten isukki ottaa vauvan syliin ja jumppapallon päällä hytkytellen nukuttaa vauvan. Jos pojan vie tästä omaan pinnasänkyynsä, hän useimmiten herää kerran tai kaksi ja hyssytys täytyy toistaa. Jos taas vie meidän sänkyyn, hän nukkuu yleensä seuraavaan syöttöön asti, joka on illan syönnistä riippuen 1/2-3h päästä. Yöllä syönnin päälle nukahtaa uudelleen viereeni. Tavoitteena olisi siis, että vauva nukkuisi omassa sängyssä ekan unipätkän ja lopun yötä vieressäni.

Miten ihmeessä tuon tenavan saisi vierotettua tuosta sylissä hyssyttämisestä? Unetkin varmaan paranisi jos nukkuisi suoraan sinne omaan sänkyyn. Päiväunille olen laittanut vaunuihin ja jos itkee otan syliin ja rauhoitan ja laitan takaisin vaunuihin, tänään toistin tuon 6 krtaa ennen kun vauva nukahti.

Kirjallisuus vinkkejäkin otetaan mieluusti vastaan!
 
Tuli tuosta mieleen, että nukahtaa teidän sänkyyn... Oisko se sun tuoksu, joka vauvaa rauhoittaa?
Mä annoin yhdessä välissä pojalle jonkun mun paidoista kasvojen lähelle. Kuulostaa ehkä hassulta, mutta toimi. =)
 
linnea
olen "opettanut" kummatkin lapseni jo synnäriltä asti siihen, että sylissä ei hyssytellä tai vaunuissa keikutella. Kyljelleen sänkyyn, uniriepu käsien väliin, tutti suuhun. Sitten toinen oma käsi rauhoittavasti olkapään/käsivarren päälle ja toinen kyljen/pepun päälle, vähän voin sormilla taputella. Aikansa saattavat kitistä, mutta kyllä ne siihen rauhoittuvat ja isommiten riittää jo pelkkä uniriepu kaveriksi.
 
Eipä siihen varmaan auta kuin aika, vauvasi on niin pieni vielä.
Meillä tyttö on pian 6kk ja vieläkin nukahtaa vain syliin tai liikkuviin vaunuihin.

Meillä oli ihan samaa, siis tota hetken päästä heräilyä vielä hetki sitten mut pari viikkoa on nyt riittänyt unta pidempään.

Sanoisin että hyssyttelette vaan, pian se pikkuvauva aika on ohi eikä hyssyttelyjä enää sa takaisin :)
 
vauhtivauva
Meillä vauva nukahti pitkään liikkeeseen, joko autoon tai vaunuihin yleensä...mikään muu ei auttanut. Kehdon tapainen keikuteltava sänky olis tietysti voinut olla hyvä, mutta sellaista ei tullut hankituksi. Jossain vaiheessa sitten oppi nukahtamaan ihan kun laitoi sänkyyn laulaa luritti tuutilaulun ja toivotteli hyvät yöt...Mutta jos liike on se mikä nukuttaa, niin kehto ois kyllä varmaan hyvä, sitten ei tarvis siirtää sylistä sänkyyn mihin taas sitten herää...
 
MLL
Pitänee kokeilla laittaa "käytetty" harso pojalle, jos se rauhoittaisi häntä. Ei siinä sylissä hyssyttämisessä muuten oisi mitään ongelmaa, ei yleensä tarvi hyssytellä kun 10-15 min. mutta poika painaa nyt 8,5 kg niin alkaa kohta käydä ylivoimaiseksi. Toinen ongelma siinä on, että nukahtaa näin paremmin isänsä syliin ja joskus kai minunkin pitäisi saada poika nukahtamaan :) Tuttia ei huoli illalla, joten siitäkään ei saada lohduttajaa.
 
En nyt oikein osaa auttaa, muuta kuin tarjoamalla vertaistukea. Meillä oli samaa ekat 3 kk:tta. Poika nukahti harvoin sänkyyn vierelle, yleensä piti sylissä hytkytellä, että nukahti. Sitten jotain tapahtui, eikä suostunut enää nukahtamaankaan syliin vaan vierelle. Nyt on itsekseen luopunut jo rinnalle nukahtamisestakin, eli riittää, kun makoilen silmät kiinni vieressä ja nukahtaa. Meillä siis vauva nukkuu koko yön vieressä ja nukutan myös meidän sänkyymme iltaisin, vaikken heti itse menekään nukkumaan.

Olen lukenut sekä Tracy Hoggin kirjan "Opi kuuntelemaan vauvaasi" että Elizabeth Pantleyn kirjan "Pehmeä matka höyhensaarille". Noista eniten kolahti jälkimmäinen ja sen avulla luultavasti alan pikkuhiljaa opettaa poikaa omaan sänkyyn. Ei Hoggin kirjassakaan mitään vikaa ole, sopii varmasti toisille. Itsestä tuntui kuitenkin tuo Pantleyn kirja jotenkin "pehmeämmältä" ja meille sopivammalta.
 
MLL
kiitos Pantalaimon kirja vinkeistä, täytyy yrittää bongata kirjastosta. Tuo viereenkin nukahtaminen toistaiseksi riittäisi mulle niin mainiosti! Kun kuitenkin imetän öisin, niin on turha hyysätä vauvaa oman ja meidän sängyn välillä. Ehkä tämä pikku hiljaa, ehken oo vaan yrittäny tarpeeksi..
 

Yhteistyössä