vauvan affektikohtaus

Meidän 6kk ikäinen tyttövauva sai tänään ensimmäistä kertaa tikahtumiskohtauksen, eli jätti hengittämättä raivokohtauksen aikana. Tyttö suuttui kun vaihdoin toiselle vaatteita. Nostin syliin heti kun huomasin, että tyttö ei vedä henkeä ja puhalsin naamalle kerran. Tästä ei ollut mitään apua :(
Neiti veti kerran henkeä ja jatkoi taas pinnistämistä suu auki (kuin huutaisi mutta ilman ääntä), ei menettänyt tajuaan kuitenkaan. Yritin jutella rauhallisesti ja kiinnittää huomion muualle. Lopulta tyttö itsestään lopetti ja oli kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ehkä pikkuisen pöllämystynyt, mutta ei jatkanut itkuaan.

Oli tosi kammottavaa :( onko muiden vauvoilla näitä?
 
ei oo vauvalla ollut, mutta yhdellä meidän lapsista oli. eka kohtaus tuli muistaakseni 1,5vuoden ikäisenä. otin pois pullon kädestä ja vein sen keittiöön, sai raivarit ja makas maassa ja jäykisti ja tärisi ja lopetti hengittämisen, tai jotain sinnepäin.. olin ihan paniikissa, käytiin sairaalas ja sain kuulla et on affektikohtaus, ei ole vaarallisia kuulemma, niitä' saattaa tulla joskus jonku aikaa kun lapsi oikeen luokkaantuu ym..

mähän aloin sit "lelliin" tätä meidän lasta ja oon lelliny sen aivan piloille.. pelkäsin aina uutta kohtausta.. sai muistaaksni 3 niitä..
 
Viimeksi muokattu:
ja ei varmaan kannata puhaltaa naamaan, koska muutenkin kun puhaltaa vauvan naamaan, meneehän vauva siitä sokkiin eikä saa hengitettyä.. rauhallisesti vaan puhua ja lohduttaa lasta. noin pienen veisin kuitenkin lääkäriin.
 
Noi on tosi pelottavia äideistä, mut täysin vaarattomia. Menee itsestään ohi. Jos kuitenkin tuntuu et kyse vois olla jostain muustakin, niin voi käyttää lääkärissä. Mut eiköhän tuo ole vain "hyvänlaatuinen" vaiva. =) Olen nähnyt noita paljon. Ei aiheuta lapselle vammoja ym vastaavaa.
 
Meidän esikoisella oli noita kohtauksia, muistaakseni alkoi joskus 1 vuotiaana, sai niitä kun suuttui oikeen kovasti, on muutenkin todella voimakastahtoinen. Menivät itsekseen ohitse ja nyt ei ole enää varmaan vuoteen ollut, poika nyt 4 v. Kysy neuvolasta kannattaisiko noin pientä viedä lääkäriin ihan varmuuden vuoksi.
 

Yhteistyössä