Vauvan hoitoon laittamisesta (esim yökylään mummulaan)

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Täällä ja ihan tosi elämässäkin usein saa lukea/kuulla, että hienosti on mennyt vaikka on ollut vauva yökylässä mummulassa. Mummu on kuulemma nähnyt vauvaa viikon kahden välein ja ollut syntymästä asti läsnä ja vauvalla tuttu (just joo) ja hienosti menee. Ja usein myös nämä vauvat nukkuvatkin paremmin siellä yökylässä kuin kotona jne jne. Ei mitään ongelmaa.

Minulla on nyt ollut läheisen ihmisen vauva yökylässä neljä kertaa. Ikähaitarilla 6vkoa-7kk. Aina on sujunut hyvin, vauva ei oikeastaan ole itkenyt yhtään, nukkuu paljon paremmin kuin kotona jne.

Johtuuko se sitten siitä, että minä olen niin julmetun erinomainen vauvan hoitaja? Tuskinpa vaan. Johtuuko se siitä, että vauva tajuaa ettei äitiä ole missään ja kokee sitä turvattomuutta mitä pieni vauva kokee siinä tilanteessa, jossa hänet revitään irti äidistä. TUon ikäinenhän vielä luulee olevansa yksi ja sama ihminen äidin kanssa. Olen siis varma, että tästä syystä niillä vauvoilla menee aina niin helkkarin hyvin siellämummulassa ja muualla yökylässä, koska he VAIKUTTAVAT tyytyväisiltä mutta tosiasiassa ovat sulkeneet itsensä johonkin "tilaan" koska aistivat ettei äitiä ole lähellä.

En osaa käyttää oikeita sanoja, mutta olen aina ollut tätä mieltä ja omat lapseni ovat olleet yökylässä vasta 2v ikäisinä, mutta nyt kun olen ominsilmin nähnyt sen niin olen entistä vakuuttuneempi asiasta.
 
viiru
olen kyllä eri mieltä asiasta... vauvalle kyllä käy muukin hoitaja kuin aina äiti.
Meillä mies melkein hoiti vauvaa enenmmän kuin minä. Minä en nimittäin imettänyt.
Mies valvoi öitä, kun mitä en jaksanut. Eikä meidän vauva itseensä mihinkään tilaan sulkenut.
 
3xäiti
Luulen, että olet oikeassa. Mutta kuka ihme vie niitä vauvoja pieninä vieraalle hoitoon! Vauva kuuluu kotiin, jossa on ne tutut äänet, ihmiset ja ÄITI! Siinä kehittyy perusturvallisuus ja vaikuttaa koko loppuelämään! Älkää hankkiko lapsia ihmiset, jos ette osaa/viitsi niitä hoitaa.



Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä ja ihan tosi elämässäkin usein saa lukea/kuulla, että hienosti on mennyt vaikka on ollut vauva yökylässä mummulassa. Mummu on kuulemma nähnyt vauvaa viikon kahden välein ja ollut syntymästä asti läsnä ja vauvalla tuttu (just joo) ja hienosti menee. Ja usein myös nämä vauvat nukkuvatkin paremmin siellä yökylässä kuin kotona jne jne. Ei mitään ongelmaa.

Minulla on nyt ollut läheisen ihmisen vauva yökylässä neljä kertaa. Ikähaitarilla 6vkoa-7kk. Aina on sujunut hyvin, vauva ei oikeastaan ole itkenyt yhtään, nukkuu paljon paremmin kuin kotona jne.

Johtuuko se sitten siitä, että minä olen niin julmetun erinomainen vauvan hoitaja? Tuskinpa vaan. Johtuuko se siitä, että vauva tajuaa ettei äitiä ole missään ja kokee sitä turvattomuutta mitä pieni vauva kokee siinä tilanteessa, jossa hänet revitään irti äidistä. TUon ikäinenhän vielä luulee olevansa yksi ja sama ihminen äidin kanssa. Olen siis varma, että tästä syystä niillä vauvoilla menee aina niin helkkarin hyvin siellämummulassa ja muualla yökylässä, koska he VAIKUTTAVAT tyytyväisiltä mutta tosiasiassa ovat sulkeneet itsensä johonkin "tilaan" koska aistivat ettei äitiä ole lähellä.

En osaa käyttää oikeita sanoja, mutta olen aina ollut tätä mieltä ja omat lapseni ovat olleet yökylässä vasta 2v ikäisinä, mutta nyt kun olen ominsilmin nähnyt sen niin olen entistä vakuuttuneempi asiasta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja viiru:
olen kyllä eri mieltä asiasta... vauvalle kyllä käy muukin hoitaja kuin aina äiti.
Meillä mies melkein hoiti vauvaa enenmmän kuin minä. Minä en nimittäin imettänyt.
Mies valvoi öitä, kun mitä en jaksanut. Eikä meidän vauva itseensä mihinkään tilaan sulkenut.
Tottakai sille KÄY muukin hoitaja. Milläs se kampoihin pistäisi pieni ja avuton ihmisen alku? Ja kyllä ne PÄRJÄÄ hoidossa. Mutta se on ihan tiedossa oleva asia, että pieni vauva luulee olevansa YKSI JA SAMA ihminen sen äidin kanssa. Olettaen siis, että äiti on kuitenkin se joka vauvaa pääasiassa hoitaa. Sinäkin varmaan olit kuitenkin vauvasi kanssa enemmän kuin miehesi, koska mies oletettavasti ehkä kävi töissä?
 
ap
Ja haluaisin kysyä niiltä, jotka on eri mieltä asiasta ett miten te selitätte sen että lähes poikkeuksetta AINA ne vauvat tosiaan nukkuu ihan hemmetin hyvin siellä yökylässä? Onko ne äidit vaan niin paskoja hoitajia vai, että vauvat riekkuu mieluusti kotona ja kylässä ollaan vieraskoreita, kun mummu on niin ihku?
 
Alkuperäinen kirjoittaja 3xäiti:
Luulen, että olet oikeassa. Mutta kuka ihme vie niitä vauvoja pieninä vieraalle hoitoon! Vauva kuuluu kotiin, jossa on ne tutut äänet, ihmiset ja ÄITI! Siinä kehittyy perusturvallisuus ja vaikuttaa koko loppuelämään! Älkää hankkiko lapsia ihmiset, jos ette osaa/viitsi niitä hoitaa.
Heh, se on sit parempi vaihtoehto että yh äiti joka yrittää huolehtia kaikesta itekseen + koliikkivauva, mammalla hermot riekaleina ja melkein heittelee muksua seinälle mut ei, mummolaan ei saa lasta yöks viedä et hermot latautuis...No joo-o..

Ja älkää nyt tulko väittää etten minä ole koskaan lapseeni hermostunu, jokainen äiti on...

Ei mut oikeesti, niin paljon kun tässä koko pinossa on provon makua, heitän vielä bensaa liekkeihin ja toteen että kyllä, vien lastani kuukausien ikäisenä hoitoon mummolaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Yamini:
Sen verran hyvin kirjoitettu kanta, että taitaa ne suurimmat "mutkun se TYKKÄÄ OLLA mummulassa!" jäädä pois.

Olen kyllä kanssasi samaa mieltä.
Minä tosiaan olen ollut tätä mieltä aina, mutta nyt kunon ihan omakohtaista kokemusta siitä miten vaivaton sen toisen vauvan kanssa on olla niin käsitykseni on vain vahvistunut. Muistan kun tuo vauva oli meillä yötä kuusi viikkoisena niin sydäntäni oikein särki se, kun tajusin että tuo pikkuinen ei pysty käsittelemään yhtään sitä asiaa että missä se tuttu äiti on. Ja tuolloinkin nukkui koko yön yhdellä syötöllä läpi.

Ja kotona ei jää koskaan nukkumaan itsekseen sänkyynsä, mutta täällä meill äei tuumaa mitään.
 
liinuleinu
luin tutkimuksen joskus jostain, että 2kk:n ikään asti vauva kelpuuttaa kenet vaan hoitajan eikä ole niin riippuvainen omasta äidistään. Varsin jos ei pysty imettämään. Muuta faktaa en osaa sanoa tästä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Heh, se on sit parempi vaihtoehto että yh äiti joka yrittää huolehtia kaikesta itekseen + koliikkivauva, mammalla hermot riekaleina ja melkein heittelee muksua seinälle mut ei, mummolaan ei saa lasta yöks viedä et hermot latautuis...No joo-o..

Ja älkää nyt tulko väittää etten minä ole koskaan lapseeni hermostunu, jokainen äiti on...

Ei mut oikeesti, niin paljon kun tässä koko pinossa on provon makua, heitän vielä bensaa liekkeihin ja toteen että kyllä, vien lastani kuukausien ikäisenä hoitoon mummolaan.
(Radio)kuulosuojaimet päähän, niin se koliikkivauvan itku ei revi hermoja riekaleiksi. Ja kyllä täytyy olla joku pahasti vialla, yh tai ei, jos hermostuu niin ettei pysty rauhoittumaan ilman että vie lapsen yökylään muualle.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja 3xäiti:
Luulen, että olet oikeassa. Mutta kuka ihme vie niitä vauvoja pieninä vieraalle hoitoon! Vauva kuuluu kotiin, jossa on ne tutut äänet, ihmiset ja ÄITI! Siinä kehittyy perusturvallisuus ja vaikuttaa koko loppuelämään! Älkää hankkiko lapsia ihmiset, jos ette osaa/viitsi niitä hoitaa.
Heh, se on sit parempi vaihtoehto että yh äiti joka yrittää huolehtia kaikesta itekseen + koliikkivauva, mammalla hermot riekaleina ja melkein heittelee muksua seinälle mut ei, mummolaan ei saa lasta yöks viedä et hermot latautuis...No joo-o..

Ja älkää nyt tulko väittää etten minä ole koskaan lapseeni hermostunu, jokainen äiti on...

Ei mut oikeesti, niin paljon kun tässä koko pinossa on provon makua, heitän vielä bensaa liekkeihin ja toteen että kyllä, vien lastani kuukausien ikäisenä hoitoon mummolaan.
Tietysti siinä on sinun mielestäsi provon makua, koska et kuuna päivänä voisi myöntää, että olen oikeassa. Ja asiantuntijathan on tätä ihan sama mieltä asiasta. Täällä pyörii asiasta asiallinen linkkikin, jossa asiantuntija vastaa aiheeseen liittyvään kysymykseen. Mutta toki asiaa ei voi myöntää, jos sitä vauvaansa on laittanut hoitoon vauvana.

Ja en väitä ettenkö olisi hermostunut lapsiini, varmasti jokainen on. Mutta VAUVAAN en ole koskaan hermostunut millään tavalla. Isompien uhmaikäisten kanssa hermoja koitellaan kyllä.

Mutta sovitaan, että tämä on provo niin sinun mielenrauhasi säilyy ja voit jatkossakin pitää mummulassa sitä vauvaasi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yamini:
(Radio)kuulosuojaimet päähän, niin se koliikkivauvan itku ei revi hermoja riekaleiksi. Ja kyllä täytyy olla joku pahasti vialla, yh tai ei, jos hermostuu niin ettei pysty rauhoittumaan ilman että vie lapsen yökylään muualle.
Eli henkireikää ei sallita äidille, selvä..Olipa mukava kuulla tämäkin.
Mä nyt en käsitä mikä siinä sen eron tekee että nukkuuko se muksu kotona pinnasängyssä toisessa huonessa vai mummolassa?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja Yamini:
(Radio)kuulosuojaimet päähän, niin se koliikkivauvan itku ei revi hermoja riekaleiksi. Ja kyllä täytyy olla joku pahasti vialla, yh tai ei, jos hermostuu niin ettei pysty rauhoittumaan ilman että vie lapsen yökylään muualle.
Eli henkireikää ei sallita äidille, selvä..Olipa mukava kuulla tämäkin.
Mä nyt en käsitä mikä siinä sen eron tekee että nukkuuko se muksu kotona pinnasängyssä toisessa huonessa vai mummolassa?
Äsken se oli viel äkoko ajan huutava koliikkinen vauva ja nyt se nukkuukin vain sängyssään. Ai niin se huutaa kotona ja nukkuu mummulassa.

Ja hei - ei sun tartte käsittää. Anna olla, koska asia ei sua kiinnosta.
 
Niin
Aivan varmasti on perää tuossa, MUTTA kuten joku kirjoittikin, tällä ei myöskään pidä ruveta syyllistämään väsyneitä äitejä. Etenkin yh:lla on varmasti välillä tarvetta tuuletukseen tai vaikka ihan vaan nukkumiseen ja silloin on apu kullan arvoista, eikä varmasti särje sitä lasta. Ennemminkin se särkee lapsen, jos äiti on aina huonolla tuulella ja katsoo sekä koskettaa lastaan sen vuoksi vähemmän rakastavasti.

Itse olen huomannut, aiheeseen liittyen, senkin että hoidossa oleva vauva -ja vähän isompikin lapsi- menee usein aiemmin nukkumaan ja nukkuu myöhempään kuin vanhempiensa kanssa. Liittyy varmaan tuohon samaan outoon tunteeseen, omien turvallisten vanhempien poissaolosta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja 3xäiti:
Luulen, että olet oikeassa. Mutta kuka ihme vie niitä vauvoja pieninä vieraalle hoitoon! Vauva kuuluu kotiin, jossa on ne tutut äänet, ihmiset ja ÄITI! Siinä kehittyy perusturvallisuus ja vaikuttaa koko loppuelämään! Älkää hankkiko lapsia ihmiset, jos ette osaa/viitsi niitä hoitaa.
Heh, se on sit parempi vaihtoehto että yh äiti joka yrittää huolehtia kaikesta itekseen + koliikkivauva, mammalla hermot riekaleina ja melkein heittelee muksua seinälle mut ei, mummolaan ei saa lasta yöks viedä et hermot latautuis...No joo-o..

Ja älkää nyt tulko väittää etten minä ole koskaan lapseeni hermostunu, jokainen äiti on...

Ei mut oikeesti, niin paljon kun tässä koko pinossa on provon makua, heitän vielä bensaa liekkeihin ja toteen että kyllä, vien lastani kuukausien ikäisenä hoitoon mummolaan.
Täysin samaa mieltä. Kai sitä jaksaisi jos ei muita vaihtoehtoja olisi, mutta oli siitä totaali-yh:lle kova apu että sai vauvan viedä mummulle hoitoon. Ja KYLLÄ, kuukauden ikäisenä! Tästä voi sitten ne joilla on se mies auttamassa jeesustella vaikka mitä, kun ei tiedä miten yksinäistä se on olla kaksin lapsen kanssa.
 
viiru
valitettavasti minä varmaan olin huono äiti ja mieheni huono isä, kun veimme pojan
ekaa kertaa yökylään mummolaan 1,5 kk ikäisenä. Poika juuri huusi yöt läpeensä ja mieheni vielä kävi töissä ja valvoi. Veimme sen takia sitä hoitoon, että saimme nukutta.
Itselläni on sen verran vakava pitkäaikaissairaus, että sekin vaati hoitoa... kyllä minä ensin
ajattelen itseäni ja sitten vasta lastani. Jos minä en jaksa niin kuka sitten jaksaa hoitaa
lasta. Jos apua on tarjolla niin otan sen kyllä ilomielin vastaan sanoi sitten kuka tahansa
nipottava mamma mitä tahansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Eli henkireikää ei sallita äidille, selvä..Olipa mukava kuulla tämäkin.
Mä nyt en käsitä mikä siinä sen eron tekee että nukkuuko se muksu kotona pinnasängyssä toisessa huonessa vai mummolassa?
Eron tekee varmaan se, kuka sen sinne pinnasänkyyn, antaa yöllä maidon, ja on heti aamulla vastassa unten jälkeen.

Hengähdystaukoja on monenlaisia muitakin, kuin laittaa lapsi yöksi hoitoon. Pari tuntia ilman vauvaa (eikä 12), mukavaa puuhaa / harrastusta (ja lapsi voi olla jopa mukana) ... Toisekseen, se pikkuvauva-aika menee niin nopeasti. Mukavuus ja viitsimis kysymys jos lapsi on pakko työntää yökylään.
Mutta kerroppa minulle, jos se lapsi nukkuu omassa pinnasängyssä toisessa huoneessa yönsä, niin mihin sinä tarvitset kokonaisen yön ilman lasta, kun nukkua voit lapsenkin ollessa kotona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Äsken se oli viel äkoko ajan huutava koliikkinen vauva ja nyt se nukkuukin vain sängyssään. Ai niin se huutaa kotona ja nukkuu mummulassa.

Ja hei - ei sun tartte käsittää. Anna olla, koska asia ei sua kiinnosta.
Eiku nyt tää nimenomaan alko kiinnostaa, tuo yh ja koliikki oli vaan esimerkki, ja kyllä, voi se koliikki muksu huutaa siellä pinnarissaankin.

Mutta näin niinku pointtina vaan, melkein järjestäen kaikkien tuttujen muksut on nukkunu kk ikäsestä eteenpäin omassa pinnarissa, omassa huoneessa ja näin tulee käymään meilläkin, niin mikä siinä on sitten se ero onko se pinnari mummolassa vai kotona?


Okei, siinä kohtaa ei tarvita "hengähdystaukoja", mutta esim. meillä on tilanne että kaveri menee naimisiin, isäntä bestman ja häät yli 200km päässä, en aatellu alkaa 3kk ikästä muksua raahaa mukana joten saa mennä mummolaan, ja ihan yökylään..Hui kamala...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Äsken se oli viel äkoko ajan huutava koliikkinen vauva ja nyt se nukkuukin vain sängyssään. Ai niin se huutaa kotona ja nukkuu mummulassa.

Ja hei - ei sun tartte käsittää. Anna olla, koska asia ei sua kiinnosta.
Eiku nyt tää nimenomaan alko kiinnostaa, tuo yh ja koliikki oli vaan esimerkki, ja kyllä, voi se koliikki muksu huutaa siellä pinnarissaankin.

Mutta näin niinku pointtina vaan, melkein järjestäen kaikkien tuttujen muksut on nukkunu kk ikäsestä eteenpäin omassa pinnarissa, omassa huoneessa ja näin tulee käymään meilläkin, niin mikä siinä on sitten se ero onko se pinnari mummolassa vai kotona?
:D :D Nyt vasta huomasin kurkata sun profiiliin ja siellä puhuu siis toistaiseksi viel lapseton ihminen. Ja vai on melkein kaikilla sun tutuilla mennyt noin ja sinä tiedät ny jo raskausaikana, että se toimii myös teillä? Jep jep. Keskustellaanko uudelleen joskus vuoden tai kahden kuluttua?

Ja tiedoksi jo nyt, että vauvaa ei saa jättää huutamaan sinne pinnikseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
:D :D Nyt vasta huomasin kurkata sun profiiliin ja siellä puhuu siis toistaiseksi viel lapseton ihminen. Ja vai on melkein kaikilla sun tutuilla mennyt noin ja sinä tiedät ny jo raskausaikana, että se toimii myös teillä? Jep jep. Keskustellaanko uudelleen joskus vuoden tai kahden kuluttua?

Ja tiedoksi jo nyt, että vauvaa ei saa jättää huutamaan sinne pinnikseen.
Eli koska mulla ei nyt vielä lasta ole, en voi mistään mitää tietää?Selvä, ihan miten vaan...
;)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
:D :D Nyt vasta huomasin kurkata sun profiiliin ja siellä puhuu siis toistaiseksi viel lapseton ihminen. Ja vai on melkein kaikilla sun tutuilla mennyt noin ja sinä tiedät ny jo raskausaikana, että se toimii myös teillä? Jep jep. Keskustellaanko uudelleen joskus vuoden tai kahden kuluttua?

Ja tiedoksi jo nyt, että vauvaa ei saa jättää huutamaan sinne pinnikseen.
Eli koska mulla ei nyt vielä lasta ole, en voi mistään mitää tietää?Selvä, ihan miten vaan...
;)
Siis toki. Onhan se aina tiedetty, että ne joilla ei ole vielä lapsia niin tietää lastenhoidosta ja kasvatuksesta kaikkein eniten. :D

Ikävä pudottaa sut sieltä pilvilinnoista, mutta joko sun tuttavapiiris on TODELLA rajallinen tai sitten ne valehtelee sulle, mutta todella aniharva vauva nukkuu öitään läpeensä pinniksessä ja tämä on ihan taivaan tosi. Ja miksi se vauva pitää tuupata johonkin omaan huoneeseensa? Ei mitään järkeä taas ja ajatellaan vain itseä, ei sitä vauvaa pätkääkään.

Meidän lapset on nukkuneet yöt PERHEPEDISSÄ 2kk ikäisestä heräämättä ja tiedän, että ovat totta tosiaan harvinaisia. En ikinä valehtelisi kenellekään, että se käy tuosta vaan ja onnistuu melkein joka lapsen kanssa ja kaikilta.

Mutta tule kertomaan sitten kun vauvasi on 2-3kk että miten luonaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja anni:
Ap, mihin ikään asti lapsi on vauva? Mietin tässä vaan omaa kantaani tähän asiaan...
No alle 1v on vauva. Ja asiantuntijoiden suositushan on, että lapsen on suositeltavaa olla yökylässä yhtä monta yötä kuin on ikää vuosina. Eli 1v yhden yön, 2v kaksi yötä jne.
 

Yhteistyössä