vauvan ja isän tapaaminen eron tullessa

  • Viestiketjun aloittaja miten menee muilla
  • Ensimmäinen viesti
No,siis 7kk ei musta ole vauva. Sanan varsinaisessa merkityksessä.
Ensin laita se rytmi kuntoon. Säännölliset ruoka-ajat, uniajat.

Isä hankkii luokseen vauvantarvikkeet.

Meillä on eri tilanne, isä tapaa pienintään.. en tiedä. Kotiini en haluaisi laskea ihmistä joka ei ole tehnyt mitään ansaitakseni luottamustani. Isommat voin viedä rappuun alas ja isä palauttaa sitten sinne lapset ja otan siitä kotio.
Kun vauva syntyy, äh. Jos tahtoo tavata vauvaa niin vauvan hereillä ollessa ja poistuu sitten kun lapsi nukahtaa.
 
"äiti myös"
mulla on myös ns. vaativa vauva,joka tosin nyt on jo 2v:D mutta siis aina ollu huono syömään,ei ole ikinä suostunu jäämään hoitoon(edes isälle,joka tosin näkee lastaan harvoin)ei ole IKINÄ viihtynyt autossa vaan huutaa AINA kurkku suorana koko matkan(tästä syystä osittain meillä ei autoa ole,vaan kuljemme julkisilla)ja päivärytmiä ei ole oikeestaan vieläkään ja nukkuu miten sattuu vaikka aina ollu säännölliset ruoka-ajat,ulkoilut yms.muut sisaruksensa ovat ihan toista maata,jäävät hoitoon,syövät,nukkuvat hyvin..

mutta tosiaan tällä palstalla ei kannata kysyä mitään,saa vaan haukkuja:) erilaisia lapsia kuitenkin on,sano palsta mitä vaan..sun ehkä kannattaisi jutella isän kanssa ja yrittää sopia asia ilman mitään oikeus juttuja..se on lapsen kannalta yleensä paras vaihtoehto.jos isä tosissaan aikoo olla lapsen elämässä ja on kiinnostunut lapsen hoitamisesta niin siitä vaan opettelemaan lapsen hoitoa.vaikka niin että oot aluksi siinä lähettyvillä,että voit tarvittaessa tulla hätiin.
 
"minä"
isälle mahdollisuus=)Ensiksikkin isän täytyy hankkia tarvittavat tarvikkeet vauvalle,ja sitten vaan hoitoon.Ensin vaikka 4h kerrallaan,isä tekee asiat varmasti eritavalla kuin sinä,mutta ei koskaan opi hoitamaan vauvaa jos sinä et anna mahdollisuutta.Vaunut mukaan ja isälle matkasänky,kyllä isä saa vauvan nukkumaan jos on väsynyt.4h vauva pärjää hyvin kun imetät ennen lähtöä,ja isä voi kotonaan tarjota soseta ja nokkamukista korviketta taikka vettä=)On varmasti pelottavaa antaa vauva isälle,mutta on se vauvan etu että isä on häntä kinnostunut tapaamaan ja haluaa hoitaa=)Voi olla että isän hoidossa vauva syö ja nukkuu ihan erillailla kuin sinun kanssa.Kun imetys vähenee ja vauva alkaa syömään enenmän niin sitten voi pikkuinen ola yötäkin isällään ja koko päivän.Ja ehdottomasti nyt ensin pyydät isää hankkimaan ne vauvan tavarat,toki vaunut yms voi kulkea kahden kodinväliä,mutta vaippoja,kuppeja,leluja yms.ruokia pitäs olla isälläkin..omaan kotiin en antaisi kenekään tulla makaamaan=)
 
"..."
Olipa kiva huomata miten ihmiset oikeasti vastaavat kysyttyyn kysymykseen. Ensin on sivu täynnä paskaa "minkä ikäisiä olette?" "ette te osaa" "uusavuttomia"
hei haloo, tässä juuri kysytään vähän neuvoja mitenköhän kannattas sumplia.

Mulla tulee oleen edessä sama kun sulla, tosin jännitän vielä haluaako isä nähdä lasta ollenkaan. Uskon niin että tulette löytämään oman rytminne kun vähän aikaa sitä haette, ehkäpä koitat jaksaa vielä muutaman kuukauden kun vauva on isompi ja rytmitkin säännöllistynee?

Itse ajattelen nyt niin että isä saisi nähdä lastaan vaikka päivittäin, mutta tiedän sen ajatuksen muuttuvan jos tosissaan kävisi niin että hän tulisi minun luokse usein. Toki sitten kun vauva on tarpeeksi iso ja isä on saanut varman otteen sen kanssa niin hän saa olla sen kanssa kahdestaan. ja toki myös hänen luokseen tulee menemään ja hänen vanhempiensa luokse paljon... mutta vielä ei ole hajuakaan että miten se sit käytännössä onnistuu.

En ainakaan täältä palstalta kysele sitten mitään, kun täällä nämä onnelliset avioliittokiiltokuvaperheet eivät osaa muutakuin haukkua.
 
Meillä on kans 7kk ikäinen vauva joka aiemmin oli kuvaamasi kaltainen tissitakiainen. Mä sain tarpeekseni siitä tossa 6kk paikkeilla ja meillä loppui imetys. Pullolle kun tyttö oppi niin kiinteät alkoi maistua 100 kertaa paremmin kuin aiemmin ja monta kuukautta vaivannut paha ummetus helpotti.

Mutta se on aivan totta että vauvat ovat erilaisia ja esim. syömään ei todellakaan voi vauvaa pakottaa.

Ymmärrän myös TÄYSIN sen ettet halua vauvan isää teille pyörimään koko päiväksi silloin kun hänestä siltä tuntuu, Ihme jeesustelua taas täällä ja ei voi kuin ihmetellä asennetta että kaikki voipaisella isällä on oikeus tavata lastaan juuri silloin ja siten kuin hän haluaa. Jos todella haluaa lastaan tavata niin tulee teille useamman kerran viikossa siksi pariksi tunniksi kerrallaan tapaamaan vauvaa ja OPETTELEMAAN vauvan kanssa itsenäisesti pärjäämistä. En mäkään ikinä jättäisi vauvaani isälle joka ei olisi koskaan vauvan kanssa opetellut pärjäämään siten että lapsella on isän kanssa hyvä olla. Kyllähän lähes kuka vaan nyt lapsen saa elossa pysymään mutta nimen omaan lapsen etu sellainen "tapailu" ei todellakaan ole.

Tsemppiä ja osaat varmasti toimia oikein lapsesi edun näkökulmasta!
 
"shihtzu"
Tuli tuossa mieleen, että miten ap käyttäytyy kun isä on vauvan kanssa, puuttuuko hän koko ajan asiaan, ottaa vauvaa syliin, antaa neuvoja vieressä vai muuten vaan vahtii koko ajan miten hommat sujuu, sillä itseäni se ainakin ärsyttäisi, enkä osaisi sitten tehdä yhtään mitään. Isä saattaisi olla vaikka kuinka hyvä isä, kun olisi ap:n valvovan silmän alta poissa, sitä vaan pitää osata luottaa, vaikka se vaikeaa voi ollakin.
Meillä tuollaista tilannetta ei ole, kun isää ei näytä nuorempi lapsista kiinnostavan ollenkaan ja en voisikaan 8kk ikäistä antaa isälleen niin pitkäksi aikaa ja muutaman tunnin vierailut eivät oikein onnistu kun välimatkaa on yli 400 kilometriä.
 
Todellakin ymmärrän ap:ta. Minä en ainakaan kestäisi exää istumassa sohvalla pitkiä aikoja kerrallaan, eikä se näytä kenenkään etu olevankaan, jos ei isä osaa ottaa vauvasta vastuuta äidin ollessa paikalla. Mitäs jos isä tulisi käymään n.3krt viikossa pari tuntia kerrallaan? Ja sinä lähtisit siksi aikaa kauppaan, kävelylle, kahville.... Isän olisi tällöin pakko hoitaa lasta ja sinä saisit omaa aikaa ja olisit kuitenkin lähellä. Pidennätte pikku hiljaa sun poissaoloja. Myöhemmässä vaiheessa siirrätte nämä tapaamiset isän luo
 
"eee"
Ensinnäkin isä vois hankkia itselleen vauvanhoitotarvikkeet, vaikka kirppariltakin saa oikein edullisesti. Automatkan ajaksi lapselle voisi varmaan ottaa myös kotoa mukaan muutaman lelun, joita voisi matkan ajan tutkiskella. Kuinka pitkä automatka on kyseessä?
 
....
eikö 7kk ikäistä voisi alkaa opettamaan vaikka nokka-tuttipulloon(en tiedä miksi sitä oikeasti sanotaan) niin että isä voisi ottaa lapsen vaikka yöksi. Saisivat kahdestaan olla ja luoda suhdetta toisiinsa. Epärealistista että sinun on olatava paikalla koska olette eronneet. Eihän lapsi osaa elää totuuden mukaisesti kun luule että olette yhdessä kun olette yhdessä lapsen kanssa.

Tuon ikäinen kyllä jo oppii olemaan ilman äitiä, ISÄNSÄ kanssa. Ei ole kyse naapurintädistä tai sukulaisesta esim täti. Lelut on järjestelykysymys ja vielä 2.5veellekin riittää muitakin leluja...(kattilat, kauhat purkit yms...)

Jos haluat lapselle ja isälle kunnollisen suhteen, ettet itse määrää heidän tekemisisstään, annat lasta isälle, ja annat heidän olla rauhassa.

Isä oppii kyllä aika äkkiä, millainen rytmi lapsella on oltava, sopikaa siitä etukäteen, ehtona sille että saa esim lapsen yöksi. Lapsi ei kuole eroahdistukseen, mutta äiti voi pakahtua ikävään. Siihen oppii.

Anna isälle mahdollisuus. Jos lapsi on isällään, ja he ovat hengissä ja järjissään, onko väliä mihin aikaan he syövät. En siis puhu täysin erilaisista rytmeistä vaan se että ½ tunnin liukuva "aikataulu" ei tapa ketään...
 
"..."
Ja 7kk ikäisellä pitäisi olla jo rytmi, tuon ikäisenä meillä nukuttiin 2-3 päiväunet. Pikkuhiljaa jäi kahteen ja yhteen uneen. Jolloin tietysti ne yhdet unet oli pidemmät mutta vasta n. 1v.

Millainen ateriarytmi teillä on syökö kiinteitä? pitäisi jo ja kiinteiden syömisen alettua kyllä päivä rytmittyy eri tavalla. Meillä tuon ikäisenä oli aamupala, aamu maito, unet, päiväruoka, päivämaito, unet, välipala(maitoa), Iltaruoka, iltamaito, pienet unet, iltapuuro, iltamaito--> nukkumaan yöunia. Yöllä heräili muutaman kerran-->maitoa.
 
---
Meillä isä on 10kk ikäisen kanssa kokonaisen päivän kerran-pari viikossa. Ja homma toimii hyvin. Isä tietää vauvan rytmin ja rutiinit ja myös noudattaa niitä. Alussa isä hoiti vauvaa mun luona, että oppi nämä tavat ja muutenkin vauvanhoidon. Mistä hän muuten olisi niitä edes voinut oppia? Kyse on siitä, että antaa miehelle mahdollisuuden oppia, jos hän itse sitä haluaa. Ja ne vauvantarvikkeet on helppo ostaa isänkin luokse. Ei niitä niin paljon ole. Mun mielestä tämä on eduksi sekä isälle että vauvalle. Ja itsekin saa välillä aikaa hoitaa rauhassa asioita tai vaikka vain nukkua. Aikuisten ihmisten pitäisi pystyä laittamaan itsensä taka-alalle ja ajatella asioita vauvan kannalta.
 
"vieras"
[QUOTE="...";24171924]Ja 7kk ikäisellä pitäisi olla jo rytmi, tuon ikäisenä meillä nukuttiin 2-3 päiväunet. Pikkuhiljaa jäi kahteen ja yhteen uneen. Jolloin tietysti ne yhdet unet oli pidemmät mutta vasta n. 1v.

Millainen ateriarytmi teillä on syökö kiinteitä? pitäisi jo ja kiinteiden syömisen alettua kyllä päivä rytmittyy eri tavalla. Meillä tuon ikäisenä oli aamupala, aamu maito, unet, päiväruoka, päivämaito, unet, välipala(maitoa), Iltaruoka, iltamaito, pienet unet, iltapuuro, iltamaito--> nukkumaan yöunia. Yöllä heräili muutaman kerran-->maitoa.[/QUOTE]

No ei kyllä tarvitse olla selvää rytmiä, myös hampaiden tulo sekoittaa rytmiä jne. Ei ole olemassa mitään kaavaa, milloin pitää olla rytmit esim. kunnoss. Mutta hyvä sanoa, kun MEILLÄ nukuttiin jo 2-3 päiväunet....NIIN TEILLÄ!
 
"..."
[QUOTE="vieras";24172071]No ei kyllä tarvitse olla selvää rytmiä, myös hampaiden tulo sekoittaa rytmiä jne. Ei ole olemassa mitään kaavaa, milloin pitää olla rytmit esim. kunnoss. Mutta hyvä sanoa, kun MEILLÄ nukuttiin jo 2-3 päiväunet....NIIN TEILLÄ![/QUOTE]

Noh, jos puolivuotiaan "pitäisi" jo nukkua yönsä, niin kyllä sillä rytmikin saa olla. Helpottaa omaa elämää.
En ole kouluttanut lapsiani rytmiin vaan tähän ajauduttiin ja se on sopinut meille kaikille. Mutta jos on noin hankalaa tapaamisten kanssa, kyllä mielestäni elämän rytmittäminen on kaikkien osapuolten etu. NIIN.
 
Kolmen yksinhuoltaja
Älä ap välitä muista urputtajista. Itsellänikin pian 7kk vauva joka syö lähinnä vain tissiä ja jotain sormiruokaa. Lusikkaa vierastaa, pulloa on tarjottu kerran, kun oli iltasyötön jälkeen muutaman tunnin ystävän hoidossa. Isä ei lasta edes omiin käsiinsä haluaisi. Vauvojen kanssa yleinen tapa onkin, että isä käy tapaamassa lasta aluksi äidin luona. Kyllä se imetys on lapsen etu ja kyse on lapsen edusta ja oikeuksista, eikä isän oikeuksista lapseen. Sitten, kun lapsi pärjäilee hoidossa muutenkin voi olla isän kanssa keskenäänkin. Oma vauvanikin on ollut minusta pisimmillään erossa alle 3h eli syöttövälin, joka meillä jo tässä iässä on pisimmillään tuollainen.

Sinun ei ole mikään pakko lastenvalvojalla tehdä mitään tapaamissopimuksia, voit ihan rauhassa edetä lapsentahtisesti ja mikä sinusta lasta kohtaan parhaimmalta tuntuu. Sellainen ei tietenkään ole reilua, että laittaa vauvan jonnekin muualle yökylään mutta ei isälle anna - tällaisiakin tapauksia olen nähnyt. Mutta silloinkin lapsi kasvettuaan pääsi myös isälle ja nykyään on ihan normaali tapaamistahti. Kyllä se vaatii lapselta paljon, että voi tutustua isäänsä joka asuu muualla, huonommaksi tilanne vain menee, jos vauva/lapsi laitetaan isän luokse huutaen eroahdistusta pääasiallisesta hoitajastaan. Vauva ei ole mikään kissa tai koira.
 
Musta kuulostaa lähinnä siltä, että ap ei anna isän edes ottaa vastuuta. Miksi et tee yhtä a4 jossa rytmit? N. Ruoka-ajat jne.. Läiskäset kamat mukaan ja lapset isälleen yhdeksi vuorokaudeksi testiksi. Sillä ajalla ei ehdi mitään radikaalia tapahtua ja kyllä ne muidenkin lapset huutelee autossa. Varmasti huutaa vielä 6 vuodenkin päästä, jos opetat siihen.
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Kolmen yksinhuoltaja
Ja onpa taas älyttömyyden huippu, että joku kirjoittaa kyseessä olevan vauvan isä eikä vaikka täti. Ei se pelkkä isyys tee hänestä lapselle läheistä, joillekin se täti voi olla paljon läheisimpikin.

Ja todellakaan ap, lapsellasi ei ole pakko olla vielä tarkkaa rytmiä tai mikään pakko syödä pullosta tai nukkua öitänsä jne. Meilläkin neuvolassa suhtauduttiin ymmärtäväisesti, kun tietävät että imetän, ei th edes ehdotellut että lapsen pitäisi nukkua jo yönsä. Aivan ymmärrettävää, että imetetty lapsi syö sitä rintaa vielä öisin ja ehkä hieman hitaammin alkaa syödä muita ruokia, kuin pullosta ruokitut. Eikä se ole laisinkaan huono juttu, rintamaitohan on sitä parasta ravintoa.
 
"Vieras"
Ap, ei taida haluta tilanteeseen muutosta, koska siihen helppo vedota " vauva niin hankala" ei voi antaa isälleen.
Vauvoja pitää " opettaa" siihen oikeaan rytmiin syömiseen jne. Nyt olet vain opettanut vauvan olemaan " hankala", ja ei 7kk ole enää mikään vauva, tai pikkuvauva ainakaan, jolle tuo rytmittömyys on normaalia.
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Kolmen yksinhuoltaja
[QUOTE="Vieras";24173205]Ap, ei taida haluta tilanteeseen muutosta, koska siihen helppo vedota " vauva niin hankala" ei voi antaa isälleen.
Vauvoja pitää " opettaa" siihen oikeaan rytmiin syömiseen jne. Nyt olet vain opettanut vauvan olemaan " hankala", ja ei 7kk ole enää mikään vauva, tai pikkuvauva ainakaan, jolle tuo rytmittömyys on normaalia.[/QUOTE]

Ja tämä taas on ihan höpöhöpöä :D Eikä apn vauva kuulostanut yhtään hankalalta, vaan ihan tavalliselta vauvalta. Toiset vauvat löytävät rytmin aiemmin, toiset myöhemmin, se ei ole opettamisesta kiinni. Minun 7kk on ainakin vielä hyvin pikkuvauva, tissille nukahtaa joka ilta ja päivisinkin, jos sisällä nukkuu <3
 
"vieras"
Mitäpä jos isä koittaa hankaloittaa mahdollisimman ap:n elämää..Aina vöyhkätään isien oikeuksista, mutta mitenkäs äiti? On nimittäin näiti ihania isiä aika paljon tuttavapiirissä. Kiusaa se on pienikin kiusa. Lähinnä sitä tässä ajan takaa, että jos ainoastaan tullaan sinne ap:n sohvalle makoileen eikä se lapsi ihan oikeasti kiinnosta.

Mun mielestä lapsen isä hommaa tarvittavat tarvikkeet luoksensa. Mutta toki jos vauva huutaa pää punaisena vaunuissa ja autossa niin ei sitä vissiin tartte paljon kuljetella. Eli silloin on ap:n "kärsittävä" ja jaksettava katsella lapsen isää luonansa. Kukaan toinen ei voi mennä sanomaan paljonko soseita tmv toisen lapsi tarvitsee. Itse olisin kyllä hieman ihmeissäni kahden tunnin syöttövälistä..Ehkä koittaisin antaa soseita hieman enemmän...
 
Kolmen yksinhuoltaja
Siitä olen kyllä eri mieltä, että isän tarvitsisi hankkia vauvantarvikkeita luokseen. Sellaiset, jotka ovat lyhyen aikaa käytössä ja helppo kuljettaa, voisi äiti antaa ihan hyvin isälle - jos vauvakin sinne menee. Ei ne ehdi pääasiallisessa kodissakaan kauaa olla. Hölmöä olisi, että isän pitäisi lähteä ostamaan vaunuja jne. Toki on suotavaa osallistua kustannuksiin. Itse en haluaisi edes saattaa lastani turvallisuusriskeihin vaikka jonkun rähjäisen kirppikseltä ostetun turvaistuimen suhteen.
 
Raskaana
Olen raskaana ja olemme eronneet jo raskauden alussa. Asun 20km päässä ex-miehestä ja hän vaatii että kun vauva syntyy, hän näkee vauvaa joka päivä? Uhkailee oikeudella ym muilla jutuilla, jotta minulle tulisi huono olla. En voi luvata joka päivää hänelle. Toinen on että, minun pitäisi joka toinen päivä ajaa vauvan kanssa hänen luokseen. Ei kai hän voi tälläistä vaatia? Lisäksi ei osallistu mihinkään kuluihin, ei vaunuihin sun muihin.. Auttakaa?
 

Yhteistyössä