Vauvan jalat punaisella söheröllä - allerginen reaktio?

Vai jotain muuta..? Täällä äippä hädissään, kun ei keksi syytä tuollaiselle äkilliselle reaktiolle, eikä hoitoa :ashamed: ... apua ja vinkkejä kaivataan kokeneemmilta. Tyttö on atoopikko, mutta tähän asti iho-oireillut lähinnä polvitaipeiden ja nilkkojen punoituksella, pahimmillaan aukeilulla. Mitään kiinteitä ei olla kokeiltu moneen päivään, kun on ollut paljon pulauttelua ja kiukkuisuutta. Täysimetyksellä siis mennään. Mä olen ollut kuukauden maidoton-munaton-soijaton-kalaton -dietillä, vältellyt myös kaikkea ns. yleisallergisoivia, mitään uutta en ole syönyt itsekään, ainoastaan tähän saakka turvalliseksi osoittautuneita ruokia. Muutama tunti sitten iho oli vielä ihan 'normaali', nyt jalat siis täynnä sellaista pienenpientä punaista näppylää, ja ilmeisesti kutiaakin kovasti :( . Vaipanvaihto ja rasvaus on yhtä huutoa. Punoituksia olen hoitanut kortisonilla ja bepanthenilla, tähän asti toiminut hyvin. Neuvolalääkäri kehoitti kokeilemaan pahinpiin iho-oireisiin Sibicortia, sitä siis laitoin nyt. Epätoivo meinaa iskeä, kun pikkuisella on hankala olla, enkä saa ongelmaa korjattua :'(
 
en oikein nyt muuta osaa sanoa kuin että lue www.histamiini.com sivuilta muiden kokemuksia. sieltä sain paljon apua.

sibicort on muuten märkivään ihottujmaan,siinä klorheksidiini kuivattaa ihoa vaan lisää. meillä oli 8kk tytölle määrättynä 1% hydrokortison voide.

pulauttelu on kans mahdollisesti allergiaoire. ootteko miettiny korvikkeelle siirtymistä jos oireet ei helpota dieetilläkään? meinaan se väsyttää ihan hirveesti olla imetysdieetillä, oon sen kokenut.
 
Ollaan kyllä harkittu korvikkeelle siirtymistä, mutta toistaiseksi ei tunnuta pääsevän maitoaltistukseen, eikä tuttelia uskalla enää tarjota. Tosi on, että tuo diettaaminen on raskasta, menisihan se vielä tovin, jos siitä olisi oikeasti apua, mutta nytkin tuntuu, että ei niinkään :headwall:
 
Wannabemommy tarkoitti korvikkeella noita apteekin allergisille tarkoitettuja erityiskorvikkeita, joita saa toki ilman reseptiä, mutta ovat aika hinnakkaita niin. Onko teillä mahdollisuutta hakeutua yksityiselle altistukseen, jotta saatte korvaukset erityiskorvikkeisiin mahdollisesti nopeammin, jos julkisella on jonoa?

Tuli mieleen, että syötkö edelleen kotimaisia viljoja? Ne ovat monelle paha paikka myös.
 
Oletteko vaihtaneet vastottain kosteusvoidetta tai pyykinpesuainetta? Meidän atoopikko reagoi joillekin kosteusvoiteille todella ärhäkästi, mutta iho yleensä rauhoittuu kun huuhtelee vedellä. Tuo rasvaus kuulostaa ainakin siltä, että voide ärsyttää ihoa sillä meidän pikkumies huutaa kuin palosireeni jos käytössä on väärä voide. Meidän atoopikolle käy Ceralan ja esim. Essex sisältää jotakin säilöntäainetta joka kirvelee kovin.
 
Nolottaa ihan tunustaa, että olen vielä ihan uuno näiden allergiahommien kanssa :ashamed: . En edes hoksannut kysyä niitä apteekin korvikkeita ilman reseptiä... Neuvolassa olen yrittänyt ottaa näitä juttuja esille, mutta neuvot on olleet lähinnä sellaisia, että välttele sitten niitä, jotka aiheuttaa oireita ja maitoaltistusta ei ole tarpeen tehdä, niin kauan kuin rintamaitoa tulee riittävästi, alle vuoden ikäistä ei voi edes luotettavasti tutkia ja lykkää kiinteiden aloitusta myöhemmäksi... Sekin on vähän harmi, kun tuolla pikkuisella olisi jo kova mielenkiinto syömähommia kohtaan, imeskelee sitten tyhjää lusikkaa ja katselee, kun muut syö :p . Voisin kokeilla vielä noiden viljojen poisjättämistä... Mitenkähän nopeasti sen pitäisi alkaa näkyä, jos sillä on vaikutusta?
 
mamiana kiitos vinkistä, ollaan käytetty alusta asti hajusteetonta Omoa ilman huuhteluainetta. Samoin Ceralan ja Bepanthen on olleet käytössä jo kuukauden päivät. Yleensä nuo rasvat sopii hyvin, mutta pahimman punoituksen aikaan taitaa olla iho niin arka, että pelkkä koskettaminen jo sattuu :( . Uskaltaisikohan tuo vauvelin käyttää suihkussa ihan joka päivä? Nyt on käyty joka toinen päivä, ja sitten rasvattu kovasti. Mutta yöt on kylläl tainneet olla vähän rauhallisempia kuin välipäivinä...
 
Nyt täytyy sanoa, että meilläkin tämä homma on ihan kantapään kautta opittua ja netistä selattua, mutta eikös atooppisen ihon hoitoon ihan suositellakin pesua vaikka joka päivä (nopeaa sellaista) ja rasvaus heti perään? Joku varmaan tähän voi antaa ihan ammattilaisilta saadut ohjeet.... Mutta meillä myös noita pesuja on tehty välillä tiuhempaankin tahtiin, jonka jälkeen sitten kuivatus nopeasti pyyhkeellä painellen (ei tarvitse tulla edes kunnolla kuivaksi) ja kosteusvoide heti perään ihokarvojen myötäisesti voidellen.

Itse olen edelleen myös vielä imetysdietillä ja loppua ei taida olla ihan pian näkyvissä vaikka poitsu on jo 13 kk. Mutta noiden viljojen pois jättämiseen voisin kommentoida, että parannusta varmaan näkyy jo päivässä parissa, mutta jos kyseessä on lapselle kovinkin paha allergeeni (niin kuin esim. meillä muna) voi niiden vaikutus rintamaidossa kestää viikon tai jopa yli. Testasin juuri itse pari viikkoa sitten syömällä palan kuivakakkua jossa luonnollisesti oli tuota munaa ja sen seurauksena yöunet meni melkein viikoksi :headwall: Ei todellakaan ollut sen arvoinen kakkupala, vaikka silloin maistui kyllä syntisen hyvältä :LOL: Jostakin muuten luin, että maissi saattaisi olla paha atopikoille, joten kannattaisi ehkä kokeilla ihan ensiksi sen pois jättämistä ennen noita kotimaisia viljoja. Kannattaa lisäksi syynätä kaikki vitamiinit sun muut, ettei niiden kautta tule vahingossa jotakin epämääräisiä laktooseja sun muita, ainakin meillä mm. sorbitoli tuntuisi olevan aika paha samoin maissitärkkelys jne.

 
Meillä allergialääkäri piti varsinkin helteillä, ja jos poika hikoilee, suihkutusta hyvänä asiana. Hiki on pahasta! Rasvaus aina suihkun päälle. Lisäksi voi kokeilla märkiä siteitä tosin tätä en ole itse käyttänyt niin en osaa neuvoa tarkemmin.

Jotta allergia-asiat eivät olisi liian helppoja, voi heinien kukinnalla olla tähän aikaan osuutta asiaan eli kannattaa tarkistaa myös nuo ristiinreagoivat.
 
Kiitos kiitos hyvistä vinkeistä! Taidetaan nyt ainakin tällä helleviikolla kokeilla suihkuttelua joka päivä. Ja voi ei, näinkin pienikinkö jo reagoi siitepölyihin.. no se osaltaan selittäisi näiden oireiden lisääntymistä. Itsellä on juuri koivuongelmat päättyneet ja miehellä alkoi heinäoireet, joten geenit on tyttösellä ainakin sellaiset, että ongelmia oli odotettavissakin :headwall:
 
Minulla on atooppinen iho ja nykyään on tosiaan hoitosuositus, että joka päivä ja aina hikoilun jälkeen pesulle. Vähän kostealle iholle sitten rasva. Ei liian "paksua" perusrasvaa, vaan mielummin ohuempaa ja pari rasvaus kertaa ihan peräkkäin. Kokeilemalla jokainen löytää sen itselle tai lapselle sopivimman voiteen. Mulla esim. paksu Essex Plus kutisee ihan kamalasti iholla, mutta Essex lotion eli ohuempi toimii hyvin ja ei kutise. Pitää kyllä yleensä vetää kaksi kerrosta peräkkäin.

Kannattaa käyttää hajusteettomia ja nestemäisiä pesuaineita sekä huuhtoa pyykki kunnolla ettei jää mitään jäämiä. Jos intoa riittää, niin käyttää tavallisen ohjelman päälle vielä ylimääräinen huuhtelu. Mulla on kone, jossa on sellainen piiitkä huuhteluohjelma. Pidän myös kuivausrummusta, siellä vaatteista tulee pehmeitä eikä kutisevia ja huuhteluainetta ei tarvitse, niistäkin tulee helposti ärsytystä ainakin minulle.
 

Yhteistyössä