Vauvan kävelyrefleksin puuttuminen

Hei!

Onko kenelläkään tietoa/kokemusta tällaisesta. Vastasyntyneemme lääkärin tarkastuksessa ei "tehnyt" lainkaan kävelyrefleksiä. Lääkärin mielestä tämä johtui siitä että vetää liikaa päätään taaksepäin (ilm, yläselkä jotenkin jäykkä ).
Itse en huomaa lapsessamme mitään erityistä (pitää mielestäni päätään täysin normaalisti)

Kontrolli meillä on neljänkuukauden iässä lastenpolilla. Fysioterapeutti kävi vauvaamme katsomassa ja näytti muutamia käsittely vinkkejä joiden pitäisi laukaista tämä "jännitys" selästä ja ilmeisesti "normalisoida" tilanne!!??

Fysioterapeutti oli myös sitä mieltä ettei syytä huoleen ole ja pään taakse vetäminen on hyvin lievää (sattumaa jopa).

Itselleni jäi kuitenkin hieman epävarma olo asiasta, onko vauvalla jotakin todella vialla vai oliko se vain sattumaa ettei refleksiä löytynyt. Kaipaisinkin muiden tietoa/kokemuksia asiasta! Ja miten teillä vauva motorisesti kehittyi?

Kiitos paljon!

t.Mivian ja vauva 1 vk
 
Uskoisin että ei ole mitään hätää, askellus ei aina ilmene just silloin kun lääkäri tutkii, eli voi musta olla myös ihan sattumaa. Ja jos tosiaan selässä on jotain jännitystä niin silloin tilanne normalisoituu varmasti pian. Loistavaa että saitte heti fysioterapeutin vinkkejä vauvan käsittelyyn. Muistaisin että meilläkin lääkärintakastuksessa kokeiltiin moneen otteeseen ennenkuin vauva sitten askelsi siinä pöydällä.
 
Meiän poika ei askeltanut lääkärintarkastuksessa sairaalassa, mutta lääkäri kokeilu toista koetta, jossa poika kipristi jalkansa koukkuun kun jalkapöytä kosketti pöydän reunaa. Varmasti tuokin kokeiltiin teillä. Poika askelti sitten terveydenhoitajalle, kun kävi kotona :)
Toivottvasti vaiva menee ohi jumpalla eikä kyse ole mistään neurologisesta :wave:
 
Mun muistaakseni yks tuttava oli huolissaan samasta asiasta. Sille oltiin sanottu, että joskus se refleksi vaan katoaa tosi pian. Hänen lapsensa on kehittynyt ihan normaalisti (nyt n.1-vuotias). Ole siis rauhallisin mielin. Itse lähinnä mietin,että millon meidän neiti lopettaa kyseisen touhun...kuulemma puolivuotiaaksi mennessä useimmat varhaiset refleksit poistuvat.
 

Yhteistyössä