vauvan kanssa kaupungilla liikkuminen.

  • Viestiketjun aloittaja apuaKaivataan.
  • Ensimmäinen viesti
apuaKaivataan.
Kaipaisin rohkaisua ja tukea koska mua pelottaa lähteä vauvan kanssa vaunuilla keskustaan. miten jos vauvalle tulee kuuma tai nälkä tai jos ei viihdy vaunuissa, missä voi kaupungilla syöttää vauvaa? siis imettää, en tarkota pullon lämmittämistä. tahtoisin niin liikkua ihmisten ilmoilla mutta pelottaa että jos vauva alkaa itkeä tms. niin ihmiset alkaa tuijottaa ja joudun silmätikuksi ja en osaa toimia oikein. oikeesti APUA!
 
mikä kaupunki
Jos oot menossa Helsingin Kamppiin, niin siellä ainakin voi käyttää Bebesin tiloja imettämiseen ja vaipanvaihtoon.

Ja joo, yleensä se oman vauvan itku tuntuu itsestä pahimmalta. Muut ihmiset ei sitä hälinässä ees huomaa.
 
Kauppakeskuksissa on ihan hyvät paikat missä imettää.
Ota kantoliina mukaan, niin saat vauvan liinassa syliin, jos hän herää/itkee ja jää kädet vapaaksi vaunuja varten. Pelkkä liinakin tietty riittää, vauva voi nukkua siinäkin, mutta mä tykkään vaunuista siksi, kun niihin saa tavarat :D
 
Jos oot Helsingin keskustaan menossa niin esim. Stockalla on 4. kerroksessa Carrolsin vieressä hyvät lastenhoitotilat, missä erikseen rauhallinen imetystila sekä omat tilat vaipanvaihtoon. Lähes kaikkialta muualtakin löytyy lastenhoitotiloja, jos ei muuta niin invavessassa hoitotaso. Rohkeasti vaan liikkeelle! B) Itseäkin jännitti aluksi vauvan kanssa liikkuminen, mutta hyvin se menee! Ja imettäähän voi myös jossain penkillä/kahvilan pöydässä jne - jos ujostuttaa kovasti niin imetyspaita käyttöön ja harso eteen näkösuojaksi niin suurin osa ihmisistä ei edes huomaa että imetät!

Ja ei ne ihmiset tuijota vaikka vauva itkee, se vaan tuntuu itsestä siltä. :D
 
lokamamma
Hei,

Ei kannatta pelätä, kaupungilla liikkuu niin paljon väkeä ja varsinkin lastenvaunuja että kukaan ei kerkeä huomaamaan jos yksi lapsi huutaa hieman.

Kauppakeskus Kampista löytyy myös lastenhoitohuone jossa voi rauhassa imettää. Stockmaniltakin löytyy lastenhoitohuone ja imetysnurkkaus.

Kannattaa lapselle laittaa sellaiset vaatteet että vain makupussia avaamalla voi nukkua rattaissa ilman että tulee liian kuuma kaupoissa. Jos liikaa päällä niin varmaan huutaa.

Reippaasti vaan liikkeelle!! Muuten neljä seinää kaatuu helposti päälle.
 
Nou hätä
Amarillossa on kaupungin paras lastenhoitohuone. Remontoidun Anttilan tiloja en tiedä, mutta Pikku-Myyn Anttilanpuoleisessa päässä, ennen sitä käytävän päässä olevaa kahvilaa on veskit, joissa on myös hyvä tila mennä vaunuilla.

Vauvan itkua ei kannata pelätä, se yleensä loppuu, kun löysää vaatteet ja antaa tissiä. Toimi siis ennakolta ja vähennä vauvan vaatetusta heti kun meette sisälle!
 
Meemis
Helsingissä ainakin Stockalla on tosi hyvät ja rauhalliset lastenhoitotilat. Siellä on mukavat tuolit imetystä varten, tila lastenvaunuille, paperia, hoitoalustat, potat... ihan kaikki, mitä toivoa voi.
Sisätiloissa vauva kannattaa riisua sisävaatteisiin, ettei tule kuuma. Kannattaa myös ottaa huomioon, että vaunukoppa on kuuma paikka, joten vaatteita ei esim. tavaratalossa juuri tarvitse. Ottaa vaikka peiton mukaan, jos jossain vaiheessa tuntuu vetoiselta. Sillä saa helposti vauvan lämpimään, eikä tarvitse vaatteiden kanssa pelata. Makuupussi on turhan lämmin vauvan alla (peittonahan sitä voi käyttää ja ulkona sitten taas makuupussina).
Vauvan itkuhan on AINA ärsyttävämpää vanhemmille (etenkin äidille) kuin muille ihmisille. Pienet vauvathan oikeasti piipittävät, mutta oma vanhempi kuulee äänen tuhat kertaa kovempana kuin muut ihmiset (tämä minun arvioni ja kokemukseni).
Lähinnä omassa päässä ovat ne ajatukset, että muut paheksuisivat vauvan itkua. Sehän on täysin normaalia, että lapsi ilmoittaa tuntemuksistaan! Varmasti itkun saa loppumaan joko ruoalla, juomalla tai lämpötilaa säätämällä tai viimeistään sylissä pitämällä ja hetken rauhoittumalla.
Maltti on kyllä valttia vauvan tai isommankin lapsen kanssa liikkuessa. Kaikki on tehtävä lapsen aikataulun mukaan, hänestä on ensisijaisesti huolehdittava. On myös sopeuduttava siihen, ettei juuri tänään välttämättä ole se paras shoppailupäivä!
Kotiin ei kuitenkaan kannata jäädä, jos ulkomaailma houkuttaa. Lähtö on entistä vaikeampaa (vanhemmalle), jos ei sitä ala harjoitella. =)
 
Toi on kylla tuttua, kun meidan tytto oli pieni niin tuntui etta kenenkaan muiden vauvat ei itkenyt ja kaikki katsoi jos meidan vauva itki ))) Mutta nyt kun tytto on jo vuoden vanha ja itseluottamusta mullakin enemman aitina, niin huomaa kuinka vauvat itkee ja kiukuttelee ja etta muitakin aiteja jannittaa.

En asu Suomessa ja aina vieraillessa katselen katellisena kuinka paljon meilla siella on hyvia lastenhoitohuoneita ja aidit muutenkin voivat liikkua helposti julkisilla paikoilla. Rohkeesti vaan!
 
vieras
Mulla oli aikoinaan samat pelot. Pidempiä reissuja tein aluksi vain, jos mies pääsi mukaan. Ehkä vähän helpompaa oli siksi, että oli kesävauva, ja pystyi siis imettämään ja vaikka vaipan vaihtamaan melkein missä vaan. Mutta kerran kaupungilla kulkiesasni tuli mieleen joka kulmalla, että "tossakin mä oon imettänyt, tossa kauppakeskuksen penkillä imetin toista tuntia..." Meidän lapsi oli siis melkoinen tissitakiainen. Kolmen vartin sessiot oli ihan yleisiä. Usein ostin kupin kahvia tmv ja istuin jonkun kahvilan nurkassa. Useimmat lastenhoitohuoneet ovat lähinnä naistenvessoja, joten ei siellä viitsi tuntia istuskella. Pikkuhiljaa sitä tulee varmemmaksi eikä enää hätäänny. Rohkeasti vain matkaan! (ja ne bussimatkat on sitten vielä oma juttunsa...)
 
Ja ainakin Turun Stocmannilla tein aikoinaan havainnon, että miesten osstolla ei ole juuri koskaan ketään. Eli sielät löytyi sovituskoppiem läheltä oiva imetyspaikka, hyvät nojatuolit, ja oli rauhallista.
Mä luulen, että tuo "miesten vaatetusosastolla on tilaa" on aika yleinen havainto.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä ainakin katson tosi kiukkuisesti, jos vauva huutaa bussissa.
Niin ja älä pliis lähde liikenteeseen ruuhka-aikoina.
Juu. Heti vauvalle suukapula ja liikkumiskieltohan astuu voimaan heti kun pääset synnäriltä kotiin. Lasten ei kuulu näkyä eikä kuulua. Teillähän on vain aikaa, voitte käydä vaikka pankissa aamukuudelta kun kuitenkin heräätte aikaisin.


 
vieras
Cittareissa yleensä on siellä lastenosastolla hoitovessa. Ja laita vauvalle ohut lakki päähän, collegetakki sisävaatteiden päälle ja äp-makuupussiin, niin saat kauppaan mennssäsi makuupussin auki herättämättä vauvaa =)
 
helppoa kuin heinänteko
jos sen osaa ;)

Oikeesti tää on sellanen juttu, ettei turhaan kannata pelätä. Kokeile ensin. Täällä ainakin päiväsaikaan bussissa on aina jotkut vaunut. Harvoin vauvat itkee. Ruokailette ja vaihdat vaipan ennen liikkeelle lähtöä. Imettää voi melkein missä vaan mistä löydät istumatilaa. Esim. Turun Stockmannilla olen imettänyt ihan siellä kahviossa ja samoin tekivät muut mammat joiden kanssa liikuttiin.

Minua ärsyttää taas se, jos joku imetystä varten varaa kaupan ainoan vessan, kuten tässä juuri männä viikolla tuli todistettua. Äiti laski minut ja leikki-ikäisen ohitseen vessajonossa, koska heillä kuulema menee kauan. Jäin vaan miettimään, et mitä sit, jos oiskin menty puol minuttiia myöhemmin vessaan, tyttö ois varmaan joutunut tekemään housuun.

Mut pointti on, ettei ole ollenkaan vaikeaa kaupungilla liikkuminen. Päiväuniaikaan ostosten tekokin sujuu.
 
kiitosVinkeistä.
Kiitti oikeesti, tästä oli apua! jospa saisi nyt lähdettyy kaupungille enkä olis kaikkia päiviä kotona/lenkillä lähiympäristössä. Just tuokin mietitytti et mitä vauvalle päälle ettei kuuma tule.
 

Yhteistyössä