Vauvan kanssa liikkeelle, miten?

  • Viestiketjun aloittaja Salla-maria
  • Ensimmäinen viesti
Salla-maria
Meidän 5kuukautinen vauva ei suostu nukkumaan kuin kotona. Vaunuissa/autossa ei nuku. Kaikki meno ja meininki on liikaa, korvatulpat pitäisi varmaan hänellä olla. ;) Miten päästään ikinä kotoa mihinkään, kun vauva haluaa koko ajan nukkua?
(Joku muukin taisi kysyä melkein samaa...)

Auttaako opettelu? Vienkö vaan vauvan vaunuissa kauppaan/ostoskeskuskeen, vaikka sitten onkin koko loppu ilta ihan pilalla kun vaan kiukuttelee yliväsyneenä eikä suostu edes syömään, jos kovin väsyttää?

Mitä teeeeen?? Vähän ahdistaa tää kotona olo!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Opeta vauva ja itsesi liinaan ja laita vauva siihen. Eihän tämä autossa toimi, mutta kaupoissa ja monissa muissa paikoissa liina on paras mahdollinen vaihtoehto.
Vitsi, kun ei meinannut tuota liinaa koskaan tarvita. :) Se on niin kallis hankinta... :( Toisaalta voisi toimia.. :(
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Oletko koskaan kuullut lapsentahtisesta elämästä? Ehkä sun täytyy vaan kestää tämä kesä ja tämä ohi menevä lyhyt vaihe.
Olen kuullut joo. Sä et varmaan ole koskaan kuullut rytmin tekemisestä? Tai vanhempien omasta elämästä? Ihme porukkaa.
 
näin
Tossa puolvuotiaana meilläkin tuli vaunulakko, mutta sinnikkäällä yrittämisellä alkoi nukkuman päikkärit niissäkin uudelleen, tosin pienestä asti oli nukkunut vaunuissakin. Koeta vaan kerta toisensa jälkeen, vauva tottuu kun päivittäin teet saman.
 
Ja kysymykseen.. pienen vauvan kanssa oli helppo kulkea, nyt kun vauva on 8kk ja niin kova vilkuilemaan ympäriinsä, ajoitetaan reissut mieluiten hereillä olo aikoihin, toki jos on pitempi reissu kuin pari tuntia niin sitten on pakko ajoittaa että saisi edes matkan päällä jossain kohtaa jotenkin nukahtamaan, joko automatkalla tai sitten vaunuissa kävellessä.
 
Sulla just päinvastainen ongelma kuin mulla oli. Tyttö ei suostunut nukkumaan muualla kuin vaunuissa tai autossa. Mut ei siinä kai mikään muu auta kuin harjoitella ja totuttaa se vauva nukkumaan myös niissä vaunuissa. Viihtyykö kuitenkin vaunuissa? Ettei kuitenkaan koko aikaa huuda?
 
oodi liinalle
Liina on paras ja etevin vauvanhoitoväline, mikä olemassa on.

Siinä nukutaan, sen päällä vaihdat hätätilassa vaipat, autossa se on suoja auringonvalolta, viileällä se on peitto.

Ja kangasta saa aika edullisesti kaupasta ja parit päärmeet.
 
Kati
Liinan sijasta kehottaisin ostamaan kantorepun. Mandukaa voin suositella lämpimästi. Meillä jopa mieskin suostuu vauvaa (10kk) kantamaan selässä. Lapsi saa läheisyyttä ja näkee mitä ympärillä tapahtuu. Poika nukkuukin mielellään päikkärit siinä :)
 
tee pikkuretkiä ahkerasti unien välissä, kyllä hän siitä kasvaa ja tottuu. aluks mekin tehtiin vain niin pieniä reissuja, että saatiin kotona syötyä (ruokailuvälit piteni, kun imetys loppui ja siirryttiin pelkkiin kiinteisiin ja korvikkeeseen) , sit suju jo vaikka ruokailukin ostarilla. ja ei meidän poika antanut ihan pienenä kaupassa mitään kattella tarkemmin, koko ajan piti olla liikkeessä tai alkoi kitinä. aikansa kutakin, kyllä homma siitä käynnistyy.
ja meidän poika siis nukkuu vieläkin 13 tunnin yöunia ja päivälläkin vielä kolmisen tuntia, joten hereilläoloaikaa ei ole paljon. täytyy olla usein kotonakin ihan iisisti, että pieni saa harjoitella lattialla liikkumista.
 
tuutikki
liinan voit itsekin tehdä ompelemalla kaksi lakanaa yhteen, katso netistä ohjeita. Ja kohta kun vauva osaa istua niin kaupassa menee helposti kun on nähtävää ja voi istua kärryissä.
 
häh
Alkuperäinen kirjoittaja Kati:
Liinan sijasta kehottaisin ostamaan kantorepun. Mandukaa voin suositella lämpimästi. Meillä jopa mieskin suostuu vauvaa (10kk) kantamaan selässä. Lapsi saa läheisyyttä ja näkee mitä ympärillä tapahtuu. Poika nukkuukin mielellään päikkärit siinä :)
Ihan oikeesti... Minä olen nähnyt miehiä, jotka kantavat vauvaa liinassakin. Ja ihan julkisesti. Hui miten rohkeita miehiä!

Outo asenne tuo "mies suostuu kantamaan vauvaa"

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Sulla just päinvastainen ongelma kuin mulla oli. Tyttö ei suostunut nukkumaan muualla kuin vaunuissa tai autossa. Mut ei siinä kai mikään muu auta kuin harjoitella ja totuttaa se vauva nukkumaan myös niissä vaunuissa. Viihtyykö kuitenkin vaunuissa? Ettei kuitenkaan koko aikaa huuda?
Viihtyy ihan omalla pihalla vaunuissa. :) Nukkuu hyvin, mutta lyhyesti. Kuitenkin melusta herää heti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tottumiskysymys. Kyllä se siitä. Ulos vaan. Ei se vauvan itku siellä vaunuissa ketään haittaa :D
'

Meil on ainakin menty kauppoihin yms,ja jos kiukkuu ni kiukkuu väsymystä,ja hetken päästä sit jo nukkuu.....!Tiedän kokemuksesta et toiset lapset nukkuu eri taval ku toiset......Meil nykysin 7,5kk:n ikänen nukkuu nipin napin ulkona vaa tunnin jos sitäkään ja sit sisäl pitemmät unet.

onneks on itku hälytin ni pääsen isompien kans ulos....ku pienin nukkuu sisällä.

ja jos sukulaiset joutaa/päääsee sillon tällön vauvaasi hoitaa jotta pääsisit asioil ni miks et pyydä heiltä apua.?

 
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja Kati:
Liinan sijasta kehottaisin ostamaan kantorepun. Mandukaa voin suositella lämpimästi. Meillä jopa mieskin suostuu vauvaa (10kk) kantamaan selässä. Lapsi saa läheisyyttä ja näkee mitä ympärillä tapahtuu. Poika nukkuukin mielellään päikkärit siinä :)
Ihan oikeesti... Minä olen nähnyt miehiä, jotka kantavat vauvaa liinassakin. Ja ihan julkisesti. Hui miten rohkeita miehiä!

Outo asenne tuo "mies suostuu kantamaan vauvaa"
Meillä mies on kantanut vauvaa/lasta liinassakin, mutta tykkää että sen sitominen -varsinkin kudotun kohdalla - on sen verran hankalaa että enemmän tykkää tuosta kantorepusta.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Oletko koskaan kuullut lapsentahtisesta elämästä? Ehkä sun täytyy vaan kestää tämä kesä ja tämä ohi menevä lyhyt vaihe.
Olen kuullut joo. Sä et varmaan ole koskaan kuullut rytmin tekemisestä? Tai vanhempien omasta elämästä? Ihme porukkaa.
Ei nyt aleta riitelemään.

Ala vain pikkuhiljaa totuttelemaan lastasi ääniin, ostoskeskuksissa ne on aika koviakin ihan aikuisellekin. Meillä tuo toinen lapsi oli sellainen, että se nukkui aina vain vaunuissa jotka on parkissa. Heti jos alkoi työntämään niitä se heräs tai autossa heräs automaattisesti. Kitinäähän se tiesi illemmalla. Kyllä se siitä pikkuhiljaa tottui ääniin ja liikkeessä nukkumiseen. Nämä kaksi muuta on olleet täysin erilaisia, eka ja viimeinen siis.
Tsemppiä sulle!
 
elämässä ihaninta
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Oletko koskaan kuullut lapsentahtisesta elämästä? Ehkä sun täytyy vaan kestää tämä kesä ja tämä ohi menevä lyhyt vaihe.
Olen kuullut joo. Sä et varmaan ole koskaan kuullut rytmin tekemisestä? Tai vanhempien omasta elämästä? Ihme porukkaa.
Anteeksi mutta mitä ihmettä se vauvan kanssa oleminen on ellei nimenomaan vanhempien omaa elämää? Miksi lapsi on tehty jos kaipuu johonkin muuhun on kova jo näin lyhyessä ajassa??
 

Yhteistyössä