Vauvan kanssa matkustaminen ja aikaero

Kertokaahan kokemuksia varsinkin itäänpäin vauvan kanssa matkanneet Minkä ikäinen vauva, kuinka pitkä loma ja miten vauva sopeutui aikaeroon? Veitkö vaipat mukana? Muutkin kokemukset ja vinkit tervetuleita

Olemme lähdössä Thaimaan Khao Lakiin, vauva 3kk. Ainoastaan tuo aikaeroon sopeutuminen mietityttää, että meneekö yöt valvoessa ja päivät nukkuessa.. Kotona kuitenkin on suht selvä rytmi jo ja yöt nukutaan. Rintamaidolla mennään, joten ruokapuolta ei tarvise miettiä. Kantoliina ja rintareppu on lähdössä mukaan, vaikken niiden suuri ystävä olekaan. Mutta tarkoitus olisi kuitenkin käydä esim.luonnonpuistoissa ja niihinhän on rattailla turha yrittääkään.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!
 
Mukava kuulla, että joku muukin uskaltautuu reissuun pienen kanssa. Mekin ollaan lähdössä vajaa 4 kk vanhan vauvan kanssa thaimaahan 3 viikoksi. Aikaerosta en osaa sinulle sanoa, mutta olen kovasti kysellyt eri puolilla vauvan kanssa matkustamisesta. Lentokoneeseen kannattaa varata vauvan lentokoppa (me ei onnistuttu enää saamaan sellaista paikkaa) ja vauvalle kuulemma kannattaisi ottaa koneeseen kuulosuojaimet. Sellaiset vauvoille tarkoitetut, auttaa korvien kipuiluun ja nukkumiseen.

Ollaan hankittu seuraavat jutut:
- 100% uv suojatut aurinkolasit
- vauvan pelastusliivit
- uv-suojattu hattu
- matkarattaisiin uv-suoja sekä hyttysverkko
- "teltta", jossa hyttyssuoja ja päällä aurinkosuoja.
- otetaan matkarattaisiin mukaan turvakaukalo ja vaunuista pehmyt koppa. Kopassa voi tarvittaessa nukkua sekä hotellissa että lentokoneessa. Turvakaukalo on kova sana, kun vauva ei jaksa olla makuulteen ja matkustetaan autossa.
- Lisäksi otetaan mukaan kantoreppu retkiä varten.

vaippoja otetaan yksi paketti, kun ensimmäinen viikko ollaan kovin pienessä paikassa, jossa ei ole kauppoja. Muutoin vaippoja pitäisi löytyä.

Mukavaa matkaa!
 
Viimeksi muokattu:
Olimme Thaimaassa 2 viikkoa ja vauva siis täytti 3kk matkalla. Reissu meni tosi hyvin :) Aikaeron kanssa ei mitään ongelmaa, heti ekasta päivästä lähtien oli paikallisessa rytmissä :) Nukui koneessa vain pikku torkkuja, se varmaan auttoi asiaa. Lennotkin sujui ongelmitta, enkä edes imettänyt nousun/laskun aikana. Ei itkenyt koneessa yhtään, eli tuskin mitään korvakipuja oli. En myöskään laittanut mitään nenätippoja eikä meillä ollut kuulosuojaimia (ei käynyt mielessäkään). Koppaa ei mekään saatu koneeseen,mutta ihan hyvin pärjäsi ilmankin. Kantoliinaa käytin menomatkalla kun oli yölento, palatessa vauva oli vaan sylissä.

Meillä ei ollut mitään uv-suojavaatteita tms. Apteekista ostin suojakerroin 50 aurinkorasvaa, jota pystyy vauvallekin laittamaan. Lyhythihaisia bodyja käytettiin ja jalkoihin ja käsivarsiin laitettiin tarvittaessa rasvaa. Pääosin toki oltiin varjossa, mutta kyllä käytiin meressä uimassa vaikka aurinkokin paistoi. Harsolla suojattiin rattaissa oleva vauva auringolta ja rattaita työnnettiin/vedettiin niinpäin, ettei aurinko paistaisi suoraan edestä. Kantoliina ja rintareppu mulla oli, mutta reppu tuntui kätevämmältä kun liina oli lainassa vaan eikä sitominen ollut mulle tuttu juttu. Joka paikkaan mentiin vauvan kanssa, mihin ois menty ilmankin vauvaa. Paitsi vesille, koska ei ollut pelastusliivejä. Mutta esim. sademetsässä käveltiin ja saatiin rankkasade niskaan :) Vauva ei ollut moksiskaan! Ja matkustettiin mm. paikallisella taksilla, jossa oli penkit auton lavalla. Sivuilla kuitenkin pari tankoa, mutta perästä avoin. Maassa maan tavalla :) Mopon kyytiin en sentään vauvan kanssa lähtenyt, vaikka paikallisille sekin on arkipäivää.

Vaippoja oli mulla yksi paketti (68kpl) mukana ja ne riittivät niin, että muutama tuotiin vielä kotiinkin. Me olimme Khao Lakissa, ja sieltä olisi kyllä vaippoja saanut. Hinnat olivat suomen luokaa, jopa kalliimpia. Sieltä saa vaippoja pienissäkin, 4-5kpl, paketeissa. Matkan ajan vauva nukkui minun vieressäni.

Mukavaa matkaa teillekin Miisu78 ja olisi kiva kuulla miten matka meni :)!
 
  • Tykkää
Reactions: miisu78
No niin, matka Thaimaassa onnistuneesti takana. Tuli aika paljon turhaa tavaraa kannettua mukana, mutta ehkä parempi näin päin.

Aikaerosta Thaimaaseen päin aikaero ei vaivannut vauvaa laisinkaan, vaan ryhtyi saman tien nukkumaan tosi hyvin siellä. Ehkä siihen vaikutti lentokoneessa hieman huonosti nukkuminen. Kotia päin on hieman takkuillut, pikkuinen meni eilen nukkumaan (tultiin toissapäivänä)jo klo 18.00 ja aamuyöstä oltiin hereillä. Mutta minä menin itse samaan aikaan nukkumaan ja jaksoin oikein hyvin olla hereillä vauvan kanssa sen pari tuntia ennen ekoja päikkäreitä. Uskon vakaasti, että tässä päästään hyvin takaisin normaalirytmeihin.

Tarpeellisimpina tavaroina pidin ehkä tuttipulloa vettä varten sekä aurinkosuojaa ja aurinkorasvaa. Osassa apteekeista myydän vauvojen +50 aurinkorasvaa, ilman sitä olisi ulkoilu ollut aika haastavaa. Kantoreppua ei paljoa käytetty, muutaman kerran iltaisin. Aurinkosuojina käytettiin vaihtelevasti varjoa ja vaunuihin kiinnitettävää peittoa.

Kaiken kaikkiaan matka meni erittäin hyvin, vaikka reissuaminen oli aika erilaista kuin aiemmin. Mutta pääasia, että saatiin viettää laatuaikaa oman perheen kanssa, ilman että miehen olisi pitänyt rynnätä lomallakin töihin (=yrittäjä). Mutta kyllä 3 viikkoa oli ehkä hivenen liian pitkä aika olla pikkuisen kanssa reissussa. Ainakin kotona olo tuntuu nyt taivaalliselta :)

Ihanaa reissua kaikille vauvojen kanssa reissuaville! Rohkeasti vaan matkaan, kun käyttää maalaisjärkeä, onnistuu matka lapsen kanssa oikein hyvin.

terkuin Miisu
 

Yhteistyössä