vauvan kanssa suihkuun?

  • Viestiketjun aloittaja "piiu"
  • Ensimmäinen viesti
"jeah"
Noin mä tein useinkin. Pitää vaan olla tarkkana ettei vauva luiskahda jos saippuioi itseään ja on liukas. Meidän lapset ei oikein tykänneet kylvystä ekoina kuukausina. Jos vauva on kuivaihoinen tai atoopikko (kuten meillä) ei kylpyä edes suositella. Sen sijaan on hyvä suihkuttaa nopeasti joka päivä hiki yms. pois iholta.
 
Ihan hyvin onnistuu, katsot vain, että ote pitää eikä saippua mene vauvan silmille.
Itse olen ottanut monesti ja monta kertaa pessytkin vauvan vaan suihkun/vesihanan alla (ilman että itse menen suihkuun siis).
Kuopus 1v3kk nauttii kovasti sekä kylvyistä että suihkuissa olemisesta. Suihkussa vaan olisi niin kauan, että loppuu jo lämmin vesi..;)
 
[QUOTE="Outsa";23279773]Vauva voi pelästyä suihkun ääntä ja mihin laitat lapsen siksi aikaa, kun peset itsesi? Lattialleko?[/QUOTE]

Sitteriin tai vaikka turvakaukaloon pyyhkeen päälle. Tai pehmeälle matolle, pyyhkeen päälle :)

Ei se vauva pelästy kuin ehkä ekan kerran. Helppoa se on suihkutella, saa lapsikin olla äidin lähellä siinä.
 
...
Mä suihkutan vauvan ensin, käyn pukemassa sen ja meen sen jälkeen ite vasta suihkuun. En uskalla alkaa itteäni saippuoimaan vauva sylissä (vauvalle, 4kk, en käytä saippuaa/öljyä).

Ja kommentoijalle: Meilläpäin sanotaan vanna. Amme on se mihin aikuinenkin mahtuu. Vauva kylvetetään (muovisessa)vannassa. :) Ihanat murre-erot!
 
[QUOTE="jeah";23279763]Noin mä tein useinkin. Pitää vaan olla tarkkana ettei vauva luiskahda jos saippuioi itseään ja on liukas. Meidän lapset ei oikein tykänneet kylvystä ekoina kuukausina. Jos vauva on kuivaihoinen tai atoopikko (kuten meillä) ei kylpyä edes suositella. Sen sijaan on hyvä suihkuttaa nopeasti joka päivä hiki yms. pois iholta.[/QUOTE]

Tähän pakko kommentoida, että kylpyä ei kielletä myöskään atoopikoilta oikeestaan missään.
Uimisesta on sanottu, että jos oikein kuivaihoinen, ei ehkä kannata monta kertaa viikossa käydä.
Meillä oli esikoisella paha maitoallergia ja kylpeminen ennemminkin auttoi ihoon. Rauhoitti kutisevaa ihoa ja kun iho oli kunnolla peseytynyt ja kostea, niin rasvat imetyi paremmin ja iho pysyi kauemmin hyvänä.
 
"mä"
Meillä molempien lasten kanssa käyty alusta asti suihkussa. Molemmat ovat tykänneet ja nytkin poika 6kk aina oikein kiljuu ja hihkuu kun tajuaa suihkuun pääsevänsä :) Ihan kokonaan kastellaan veden alla ja poika tykkää "sukellella" suihkun alla. Meillä aina jompikumpi menee pojan kanssa suihkuun ja pesee pojan, sitten toinen hakee pois, niin suihkussa ollut vanhempi voi pestä itsensä.
 
vanna
Mä suihkutan vauvan ensin, käyn pukemassa sen ja meen sen jälkeen ite vasta suihkuun. En uskalla alkaa itteäni saippuoimaan vauva sylissä (vauvalle, 4kk, en käytä saippuaa/öljyä).

Ja kommentoijalle: Meilläpäin sanotaan vanna. Amme on se mihin aikuinenkin mahtuu. Vauva kylvetetään (muovisessa)vannassa. :) Ihanat murre-erot!
Vanna on murresana ja amme mielestäni kirjakieltä. Tai oikeastaan kylpyamme. Itsekin käytän välillä sanaa vanna. :D
 
Mä oon yleensä pessyt vauvat ammeessa.
Silloin kun käyn itse suihkussa, tulee käytettyä shamppoota, hoitoainetta ja suihkugeeliä, ja olisi hieman vaikea levittää niitä vauva sylissä. Enkä muutenkaan haluais niitä vauvan iholle laittaa.
 
"vieras"
Me ollaan käyty suihkussa jo vastasyntyneenkin kanssa. Ammetta ei olla käytetty koskaan, suihku on meille helpompi. Vauvasta pidetään tukevasti kiinni kun ollaan suihkussa, eikä koskaan pestä itseämme samaan aikaan. Ja kun suihkusta tullaan pois, vauva laitetaan hetkeksi pyyhkeineen sitteriin että saan kuivattua itseni.
Enpä ole koskaan kokenut, että tuo suihkussa käynti olisi jotenkin vaikeaa. Mukavaa läheisyyttä molemmille, äidille ja vauvalle. :)
 
kylpykissa
pestään vauva niin, että minä tai isä menee suihkuun vauva sylissä ja toinen suihkuttelee vauvan puhtaaksi. Suihkutteleva pitää vaatteet päällänsä ja ottaa pestyn vauvan ja pukee tämän.
Toinen voikin sitten jatkaa omaa suihkuaan.
 

Yhteistyössä