Vauvan kuume

Yritin googletella ja selailin täälläki keskusteluja, mutta en mitään selkeetä mistään löytäny.

Eli: paljonko on vauvan normaalilämpö peräsuolesta mitattuna? Ja eikö ookki niin että alle 3-kuinen pitää viedä lääkäriin jos kuumetta on? Mutta ei varmaan ihan yöllä tarvii päivystykseen lähteä jos ei korkeella kuume oo?

Meillä 4 viikkoinen vauva on nyt illasta tuntunu lämpöiseltä ja mittasin peräsuolesta 37.8. On ollu koko päivän melko väsyny, mutta on kyllä syöny ihan hyvin - tosin on nukkunu melko paljon eli ei oo ollu niin usein rinnalla kuin normaalisti. Vähän huolestuttaa jo. Pitää varmaan nyt tarkkaan seurata...sehän voi kuume nousta nopeestikki...

Onko kenelläkään kokemusta vauva kuumeesta ja mistä se voi sit johtua? Meillä esikoinen oli tosi terve, hällä vasta vuoden iässä oli eka kuume...
 
Minun mielestä peräsuolesta mitattuna se on asteen enemmän kun kainalosta.
Eli lievää lämpöä vauvallasi taitaa olla. En kuitenkaan ehkä vielä lähtisi päivystykseen viemään, laita panadol suppoa. Pakkauksessa taidetaan sanoa että 3kk alkaen, mutta ainakin meidän vauvalle laitettiin lääkärin kehoituksta 3 viikon ikäisen suppo. Voithan soittaa kuitenkin päivystykseen ja varmistaa saako laittaa.(paranisi pienen olo)
 
mulla molemmilla lapsilla on tullut kuumepiikki ilman muita oireita 3-4kk iässä ja meni ohi itsestään enkä vienyt lääkäriin.mutta silloin kuumetta olikin yli 38.5.
imeväisillä kuumeraja on 38.5.kyllä kannattaa kysyä saatko antaa lääkettä koska alle 3kk ei saa laittaa lääkettä itse.

meillä esikoisella oli tuon verran lämpöä jo pelkästään koliikkihuudosta eli minun mielestä voit rauhassa seurata.en vielä veisi suuna päänä päivystykseen,
jos syö hyvin ja pissaa eikä vaikuta kivuliaalta tai flunssaiselta niin seuraa.
mut kai jo tuonikäisellä periaatteessa voi olla vaikka pissatulehdus joka nostaa kuumeen...
 
mulle sanottiin että 38 asti peräsuolesta mitattuna normaalilämpö ja kun tytöllä oli 38.3 sain vielä luvan laittaa ulos nukkumaan...muuta luota äidin vaistoosi se on paras mittari vauvan sairastaessa. jos yhtään tuntuu epävarmalta niin käy lääkärissä ennemmin liian aikaisin kun liian myöhään.meillä neiti 3.5kk jas ollut jo 3 kertaa sairaalassa osastohoidossa...tsemppiä
 
38:aan meillä nousi lämpö peräsuolesta mitattuna. Sairaanhoitajakaverini sanoi että voin antaa 60mg panadol-supon, mutta en sit uskaltanu kuitenka sitä antaa.

Soitin medineuvoon kun ei päivystykseen päässy puhelimella läpi. Siellä sairaanhoitaja neuvoi menemään lääkäriin ja päivystyksessä suunnilleen nauroivat meidät pihalle että "eihän tuo vielä mitään kuumetta ole..." Kuulemma 38.5 on kuumeraja, mutta ei sillonka välttämättä tarvii mennä näyttämään jos vauva on pirteä. 39 jos on niin sit pitää jo mennä - näin sainoi lääkäri.

Oli melkosen töykeät ihmiset siellä päivystyksessä, mutta ei kyllä harmita että kävin. Eipähän tarvinnu sit sitä murehtia sen enempää! Lämpö laski sit yön aikana. Mutta kyllä mie mieluummin katson kuin kadun - varsinki kun on noin pieni lapsi kyseessä!
 

Yhteistyössä