Vauvan lisäruoka

  • Viestiketjun aloittaja Maisa
  • Ensimmäinen viesti
Maisa
Mitä mieltä olette imetystukilista.netin suosituksesta että kiinteitä pitäisi antaa vasta 6kk? Meidän poika on hieman yli 3kk ja 7,5kg eli melko suurikokoinen, aloitin iltavellit koska yöllä alettiin putkeen max 1,5h. Jos lapsi ei saa koskaan kunnolla nukuttua, eihän kasvuhormoniakaan erity normaaliin tapaan?
Jotkut äidit ovat ehdottomasti sitä mieltä että vauvan suolisto ei kestä mitään muuta kuin äidinmaitoa alle 6kk ja pitävät vellinkin antamista suoliston tuhoamisena ja allergiariskinä.
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=87&Itemid=133
 
vv
Tiesitkö että noin kolmen kuukauden iässä vauvoilla on tiheän imun kausi, jolloin vauva imee rintaa useammin jotta saisi maidontuotannon lisääntymään? Olisiko teilläkin ihan vain tästä kyse...
 
mulla kaikki lapset alottaneet vellin 2kk iässä koska maito ei riittänyt ravinnoksi ja tunnin välein söivät 2dl maitoa ja 3kk iässä alotettiin jauhepuurolla iltapuuro ja ekat hedelmäsoseet mutta lihan,kaura-,ruis-,vehnä- ja ohrapuurot oatan käyttöön normaalisti vasta siinä 5kk iässä vähitellen.Tämä kaikki neuvolan ohjeiden mukaan.Mulla nyt 10V ja 2.5V tytöt ja pian 3kk poika ja mitään allergiaa ei kellään ole.Mutta jokainen tekee omalla tavallaan.
 
minkku
Voi ihmettä. Pottu ja puuro parempaa ruokaa lapselle kuin tissimaito? Mun 7kk tyttö on edelleen lähes yksinomaan tissimaidolla, iso tyttö on, kasvaa ja hyvin voi. Heräilee aamuyöstä nälkään jolloin nostan viereen tissuttelemaan.
 
lulu
Alkuperäinen kirjoittaja heidiS23:
mulla kaikki lapset alottaneet vellin 2kk iässä koska maito ei riittänyt ravinnoksi ja tunnin välein söivät 2dl maitoa ja 3kk iässä alotettiin jauhepuurolla iltapuuro ja ekat hedelmäsoseet mutta lihan,kaura-,ruis-,vehnä- ja ohrapuurot oatan käyttöön normaalisti vasta siinä 5kk iässä vähitellen.Tämä kaikki neuvolan ohjeiden mukaan.Mulla nyt 10V ja 2.5V tytöt ja pian 3kk poika ja mitään allergiaa ei kellään ole.Mutta jokainen tekee omalla tavallaan.
juu, maito ei riitä ravinnoksi jos alat antamaan muita sössöjä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lulu:
Alkuperäinen kirjoittaja heidiS23:
mulla kaikki lapset alottaneet vellin 2kk iässä koska maito ei riittänyt ravinnoksi ja tunnin välein söivät 2dl maitoa ja 3kk iässä alotettiin jauhepuurolla iltapuuro ja ekat hedelmäsoseet mutta lihan,kaura-,ruis-,vehnä- ja ohrapuurot oatan käyttöön normaalisti vasta siinä 5kk iässä vähitellen.Tämä kaikki neuvolan ohjeiden mukaan.Mulla nyt 10V ja 2.5V tytöt ja pian 3kk poika ja mitään allergiaa ei kellään ole.Mutta jokainen tekee omalla tavallaan.
juu, maito ei riitä ravinnoksi jos alat antamaan muita sössöjä.
jaa että koska multa ei alkanut nousta maito ja jouduin vastikkella ruokkimaan ja näin kuinka paljon maitoa meni ja tunnin valein siis söi 2dl maitoa joten siinä tilanteessa alotin vellin ( maissi ja riisivelli).No oisi sitten varmaan pitänyt herätä yötä päivää tunnin välein josta pikkuinen ösi 30 min ja nukkua itse puolituntia ja jaksaa vielä nousta aamulla isompien kanssa ylös.
 
Tottakai imetystukilistalla sanotaan noin. Maalaisjärjen käyttö on ehdottomasti kielletty. TÄSSÄ asiassa tulee uskoa WHO:ta kuin jumalan sanaa, eli täysimetystä 6 kk vaikka tissit verillä, maitoa ei tulisi ja koko homma olisi kaikille osapuolille pelkkää itkua ja hammastenkiristystä. :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Tottakai imetystukilistalla sanotaan noin. Maalaisjärjen käyttö on ehdottomasti kielletty. TÄSSÄ asiassa tulee uskoa WHO:ta kuin jumalan sanaa, eli täysimetystä 6 kk vaikka tissit verillä, maitoa ei tulisi ja koko homma olisi kaikille osapuolille pelkkää itkua ja hammastenkiristystä. :headwall:
niin polisi varmaan minunkin pitänyt mutta kun maito ei noussut ja muksut itse lopettivat tissin syönnin 2kk iässä vaikka tein mitä ja yritin jatkaa imettämistä.Juu maalaisjärki on täällä kielletty.
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja Maisa:
Mitä mieltä olette imetystukilista.netin suosituksesta että kiinteitä pitäisi antaa vasta 6kk? Meidän poika on hieman yli 3kk ja 7,5kg eli melko suurikokoinen, aloitin iltavellit koska yöllä alettiin putkeen max 1,5h. Jos lapsi ei saa koskaan kunnolla nukuttua, eihän kasvuhormoniakaan erity normaaliin tapaan?
Jotkut äidit ovat ehdottomasti sitä mieltä että vauvan suolisto ei kestä mitään muuta kuin äidinmaitoa alle 6kk ja pitävät vellinkin antamista suoliston tuhoamisena ja allergiariskinä.
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=87&Itemid=133
Neuvolan mukaan täysimetyssusitus on nykyään 4kk.
 
Molemmille lapsille ollaan kiinteät aloitettu 3,5 kk iässä ja ihan terveitä ovat eikä allergioitakaan ole ilmennyt (nyt 2,5 v ja 4,5 v). Esikoinen oli mahavaivainen ja vointi helpotti selkeästi kiinteiden syönnin myötä. Kuopus taas oli isokokoinen jo syntyessään ja söi todella tiheästi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Tiesitkö että noin kolmen kuukauden iässä vauvoilla on tiheän imun kausi, jolloin vauva imee rintaa useammin jotta saisi maidontuotannon lisääntymään? Olisiko teilläkin ihan vain tästä kyse...
Joo tiesin, tätä jatkui 7vrk, joten ehdin kysyä neuvoa neuvolasta, lääkäriltä, lukea erilaisia oppaita yms..Tiheän imun kaudet eivät jatku kuin muutman vuorokauden. Aloimme molemmat, sekä minä että vauva viettää väsyneinä lähes koko vuorokauden sängyssä, joten aloitin illalla vellin antamisen,aluksi 1dl ja nyt menee jo 2dl, muuten siis rintamaidolla. Nyt poika on taas nukkunut useampia tunteja kerralla ja jaksaa taas seurustellakin päivisin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja minkku:
Voi ihmettä. Pottu ja puuro parempaa ruokaa lapselle kuin tissimaito? Mun 7kk tyttö on edelleen lähes yksinomaan tissimaidolla, iso tyttö on, kasvaa ja hyvin voi. Heräilee aamuyöstä nälkään jolloin nostan viereen tissuttelemaan.
Minkäkokoinen tyttösi on?
 

Yhteistyössä