Vauvan Maitoallergia-epäily ja imetys

Tyttömme 4,5kk ja pulauttelua on ollut runsaasti alusta asti. Täysmetän ja kiinteitä maisteltu. Nyt viimeisen kuukauden varsinkin yöllä vatsa vaivaa kovasti, paukkua tulee. Saimme viikko sitten refluksi-lääkkeen, muttei ole rauhoittanut öitä. Lääkäri ehdotti velläjä, jos rauhoittaisi öitä. Riisivellistä tuli koko keholle iho-oireet. Lapsi saanut synnytyslaitokselle korviketta ja yhden kerran sen jälkeen 2kk sitten kotona, plus noita vellejä pari kertaa. Kokeilin tänään lehmänmaitoa käden iholle, niin siihen tuli punaiset läikät. Lääkärikin ehdotti polilla, että voi koittaa maidotonta dieettiä, jos lääke ei auta.

Onko kellään kokemuksia maidottomasta dieetistä ja onko siitä ollut apua vauvan oireiluun?
 
"juu"
On kyllä aika selvää, jos lapsesi iho reagoi maitoon, että maitoallergia on. Ehdottomasti jätä heti maitotuotteet itseltäsi, sillä maitoallergia voi alkaa oireilla koko ajan pahemmin. Mun poika ensin oksenteli ja ripuloi vaan, mutta yhtäkkiä hän sai vakavan kohtauksen, jossa hengitys vaikeutui ja päädyimme ambulanssilla sairaalaan. Maitoallergia kannattaa siis ottaa vakavasti.

Maidottomuus on lopulta aika helppoa, mutta vaatii totuttelua. Tietysti kaikki normaalit juustot, jugurtit ja maidot itseltä pois, mutta myös esim. leikkeleet (niissä on usein käytetty maitoproteiinia aromivahventeena). Myöskään muiden eläinten maitotuotteita ei pidä käyttää (esim. vuohenjuustoa). Kannattaa myös muistaa että laktoositon ei tarkoita samaa kuin maidoton.

Muista, että voi monta viikkoa ennen kuin näet kunnon parannuksen lapsesi voinnissa. Varsinkin alussa ole hyvin tarkka, ettet syö mitään joka sisältää maitoproteiinia.
 
Niin luin, että suolisto-oireissa voi mennä se parikin viikkoa, mutta iho-oireet yleensä häviävät aiemmin. (Joita meillä ei kyllä ole). Neuvola on juuri 2 viikon päästä, jos tilanne ei huonone, niin odotan sinne asti ja pyydän altistukseen lähetettä.

Olen itse laaktoositon, joten ymmärsin kyllä mikä ero näillä on. Nyt vaan purkikn kylkiä lukemaan. Aloitin lauantaina dietiin.

Kiitos vastauksista.
 
Viimeksi muokattu:
"Vieras"
Kyllähän tuo selkeesti kuulostaa maitoallergialta. Meillä on neljällä lapsella maitoallergia, yhdellä ei enään ole, mutta kolmella muulla kyllä. Ihan ekaksi suosittelen kirjautumaan histamiini.com sivustolle. Sieltä saa vertaistukea ja aina löytyy joku, joka ollut samassa pisteessä ja lapsi oireillut samalla tavalla.

Meillä oli vanhimmalla maitoallergia ja refluksi. Me ei saatu lasta koskaan oireettomaksi, koska mä en itse välttänyt noita maitoproteiineja omassa ruokavaliossa. Imetys takkus alusta saakka, nyt tiedän, että refluksi ollut jo silloin (vaivaa nykyäänkin, ikää vanhimmalla 13v), mutta kukaan lääkäri ei siitä silloin puhunut ja kun oli ensimmäinen lapsi, niin en tiennyt mitä tehdä. Vanhin nukkui päivisin sellaisia vartin päikkäreitä ja öisin valvottiin tosi paljon. Harmittaa tosi paljon, että lapsi joutui kärsimään silloin, kun ei hoidettu asiaa kunnolla. Vanhin oksensi lähes kaikki maidot pois. Maitoaltistuksessa kävi niin, että 1 ml annoksen jälkeen pulautti ja 5 ml annoksen jälkeen oksensi. Eli tulos oli heti selvä.

Nuorimman kanssa mä ite diettasin maitoa, koska hän reagoi mun maidon kautta. Mutta lääkäri sanoi, että myös soija ja kananmuna kuuluivat siihen samaan sarjaan. Lääkäri oli sitä mieltä, että usein kun joutuu maidon jättämään pois, niin moni syö sitten soijaa ja sitten lapsi allergisoituu sillekin.

Jaksamista sinne!!
 
maitoa jemmataan tuotteisiin nimillä
hera, heraproteiini
kaseiniini, kaseinaatti
maitoproteiini, laktoosi jne..
Maitoa on piilotettuna jopa hedelmäkarkkeihin, joten tarkkana pitää olla.
Neuvolasta pyydä lähete altistukseen joka tapauksessa, jos jossain vaiheessa on tarvetta erityiskorvikkeelle niin on sekin homma valmiina.
 
"juu"
Soijan käytön kanssa saa tosiaan olla varovainen, sillä sillekin lapsi tosiaan allergisoituu helposti. Meidän lapsi ei ole sille allergisoitunut, mutta käytämmekin soijavalmisteita vain silloin tällöin. Meidän lapsi on siis jo taapero.

Hän juo mielellään kaura- ja riisimaitoa nykyään ja käytä niitä paljon esim. leivonnassa. Yosa -kauravalmisteet on muuten hyviä jugurtinkorvikkeita. Leivän päälle laitamme useimmiten hummusta. Siitä tykkää meidän perheessä kaikki. :) Margariineissa on melkein kaikissa maitoproteiinia, mutta esim. Keiju Laktoositon on myös maidotonta. Lapsen suurinta herkkua ovat riisimaidosta valmistetut jäätelötuutit. Niitä sa suurimmista marketeista ainakin. Kaurajäätelö on myös hyvää ja tietysti joskus myös Tofulinen jätskit. Maistuu kaikille eikä varsinkaan lapset piittaa onko 'oikeaa jätskiä' vai ei. En vaan kerro niille. :) Tässä siis pari vinkkiä.
 
Kiitos neuvoista! Tuosta soijamaidosta vielä, kannattaako minun myös välttää sitä, nyt kun olen maidottomalla? Siis että vauva voi allergisoitua sitä kautta, vai tarkoitatteko että myöhemmin sitten kun lapsi syö itse?
 

Yhteistyössä