Vauvan nukuttaminen mahallaan

Meillä on reilu 3 viikkoinen tyttö, joka kärsii pahoista masukivuista. Edellisiltana - kannettuani ja hyssyteltyäni 4 tuntia kärsivää, väsynyttä ja huutavaa vauvaa - laskin hänet sänkyynsä mahalleen ja silittelin muutaman minuutin selkää, jotta rauhoittuisi. Ja sinne nukahti samantien! Ja äsken kokeilin samaa kikkaa ja heti rauhottui ja nukahti. Edellisyönä nukkui 11h kahdella syötöllä ja todella levollisesti, joka on aivan ennen kuulumatonta meille: aiemmin tyttö ähisi ja puhisi yöt ja heräisi tunnin-parin välein..

Tiedän toki ihmisiä, jotka nukuttavat vauvansa mahallaan - aikanaanhan se oli ihan yleinen tapa - mutta toisaalta puhutaan sen liittyvän myös kätkykuolemiin. Kävimme tänään mahakipujen takia lääkärissä ja lastenlääkärin mukaan löytyy tutkimuksia, joiden mukaan maissa, joissa suositellaan vatsallaan nukuttamista, olisi enemmän kätkykuolemia kuin sitten taas maissa, joissa lapset nukutetaan kyljellään/selällään. Tosin hänen mukaansa Suomessa ylipäätään tapahtuu vähän kätkykuolemia ja että suurimmat riskitekijät olisivat joitain ihan muita kuin nukuttamisasento.

Oletko itse nukuttanut vatsavaivaista lastasi mahallaan? Kertokaan kokemuksianne ja mielipiteitänne - puolesta tai vastaan. En jotenkaan osaa itse pelätä tuota kätkykuolemaa ja olisihan se kaikille ihanaa, jos vauva saisi yönsä nukuttua hyvin =)
 
no minä en henk.koht. uskalla nukuttaa mahallaan , juurikin tuon mainitsemasi asian vuoksi jota pelkään ihan hirveästi vaikka kuopus on jo yli puolivuotias. selällään tai kyljellään nuo meillä nukkuvat molemmat ja jos huomaan että vauva on yöllä mennyt mahalleen niin käännän heti hänet takaisin selälleen...oon vähän yli-varovainen...

mut yks vaihtoehtohan vois olla se kätkytpatja, siis lapsen alle laitettava patja jossa on jotkut sensorit tms. eli alkavat hälyttämään jos lapselle tulee hengityskatkos. ovat vaan aika kalliita.
 
Minulla on kaksi lasta, 2v5kk sekä 1v. Molemmat olen laittanut n.2-3vk iästä saakka mahalleen nukkumaan. Selälleen kun kokeilin tuossa iässä, heiluivat kädet hulluna, säpsähtelivät jne.! Eli tosi levotonta oli, eivätkö kyljellään pysyneet pitkään.

Masullaan kun nukkuivat, tuntui ainakin ilmat pääsevän helpommin pois =) Kädet eivät päässeet heilumaan.
Juuri vein tuon yksveen nukkumaan, mahalleen! Ei edes osaa selallään nukkua, kääntyy aina toisinpäin :D

Toki esikoisen aikana vähän pelkäsin tuota kätkytkuolemaa. Mutta meidän neuvolantäti rauhoitteli ja sanoi että voi antaa rauhassa nukkua mahallaan. Jos puklaa esimerkiksi niin osaa kääntää pään pois. Ja tuo on nähty monta kertaa, osasivat kääntää =)
 
Meillä kans nukutettu sekä esikoista että nyt 5 viikkoista pientä masullaan, jos on ollut mahavaivoja. Ja aina ovat nukkuneet levollisemmin niin. Esikoinen nukkuikin koko ekan vuoden aina mahallaan ja hyvin nukkuikin! Tämä uusi tulokas nukkuu milloin mitenkin päin, mutta jos mahaansa kitisee, niin vatsalleen laitetaan. Mä en tosin kovin herkkä ole muutenkaan, joten kätkytkuolema ei ole pelkona, kun on kuitenkin melko harvinainen. Mieluummin perheelle hyvin nukutut yöt, kun väkisin nukuttamista / huudattamista selällään tai kyljellään.
 
Meilläkin molemmat lapset on nukutettu aina mahallaan! Yhdyn täysin Luminkaan tuossa, että ilmat tulevat paremmin ulos... :)
Toki ymmärrän, että voi pelottaa kätkytkuolema, mutta omalla kohdalla vatsalleen nukuttaminen on tuntunut molemmilla kerroilla juuri oikelta ratkaisulta.
Enkä muutenkaan jaksa uskoa, että pelkkä nukkumisasento voisi johtaa kätkytkuolemaan, eiköhän siinä ole yleensä jotain muutakin taustalla.... :/
 
Mä pelkäsin kovasti kätkytkuolemaa, enkä uskaltanut yöllä nukuttaa mahallaan, mutta päivisin kyllä nukutin välillä niin kun olin itse vieressä. Sekin jo auttoi masuvaivoihin, kun ilmat tosiaan pääsevät paremmin ulos. Illalla oli sitten ehkä vähän vähemmän sitä ilmaa enää jäljellä..

Mutta sen verran hysteerinen oon mäkin, että yöllä oon käynyt kääntämässä selälleen kun on kääntynyt. Nykyään en enää sentään käännä kun tyttö on jo 8kk.
 
Meilläkin vauva nukkuu mahallaan päikkärit ja lähes aina yöunet, koska tykkää selvästi nukkua niin. Paitsi vaunuissa selällään, joskus kyljellään.
En nyt ihan muista missä vaiheessa annoin jäädä mahalleen nukkumaan... ensin annoin nukahtaa mahalleen ja käänsin sitten selälleen. Sitten etenin niin että aamuyöllä-aamulla annoin nukkua mahallaan kun oma uneni ei enää mielestäni niin syvää (tosin eipä tuo imettävän äidin uni taida ikinä syvää olla ;)) Nykyään saa nukkua vaikka koko yön mahallaan tai miten vain. Vauva tosin on nukkunut aina perhepedissä. En tiedä sitten uskaltaisinko antaa yksin nukkua mahallaan... Päikkäreillä kun on niin käyn välillä kurkkaamassa vauvaa että kaikki OK, ja onhan tuolla aina ollut.
 
meiän tyttö on nukkunu myös jostain 2-3vko ikäisestä asti mahallaan, nyt 4,5kk... itsekin sain ohjeen neuvolasta/sairaalasta että nukuta selällään tai kyljellään.. mut se muutos, mikä tapahtui, ku joku anto vinkin kokeilla masullaan nukkumista :eek: yhden kerran kokeilin sitten selällään nukuttamista vielä ja sittemmin ei olla siihen palattu...

odotan kyllä toki tyttöä nukkumaan laittaessa että rauhoittuu kunnolla nukkuma-asentoon eikä pelleile pää pystyssä, koska aika usein tulee vielä pikku puklu rutiininomaisessa nukahtamisriehumisessa.

tyttömme on alusta saakka ollu todella jäntevä ja kannatellut päätään hyvin, siksi uskallan nukuttaa mahallaan.
 
Meillä on kaikki 3 lasta nukkunu mahallaan varsinki ku on ollu masukipuja. Yks teoria siihen kätkytkuolema vaaraan mahallaan nukkuessa on se, et vauva nukkuu todella sikeää ja syvää unta vatsallaan ja unohtaa hengittämisen ja siihen tosiaan auttaa se kätkytkuolema varoitin tai mikä sen nimi nyt sitten onkaan, koska se hälyttää ihan sekunneissa jos vauveli ei hengitä.
 
Meilläkin neuvolassa ollaan aika kovasti vastaan mahallaan nukuttamista. Myönnän kyllä, että minä laitoin etenkin siinä 3-5vkon ikäisenä, kun masuvaivat olivat pahimmillaan, tytön mahalleen nukkumaan. Katsoin että nukahtaa siihen, eikä jää esimerkiksi hankaamaan naamaansa tyynyyn. Se kun oli/on ainoa keino miten todella toinen pystyy nukkumaan. Olen kuullut, että jopa vastasyntynyt, joka ei jaksa kunnolla vielä kannatella päätään, jaksaa säikähtäessä/hädän hetkellä tempasta päänsä ylös.

Kätkytkuolema ei kuitenkaan ole yhtä kuin tukehtuminen.
 
Tasku Venus
Minä en uskaltanut noin pienen antaa nukkua mahallaan, mutta pojalla ei silloin ollutkaan pahoja vatsakipuja niin ei ollut pakko kokeillakaan. Mutta sen jälkeen kun osasi jo itse kääntyä mahalleen, olen sen antanut nukkua miten päin haluaa. Ja on muuten nukkunut paremmin mahallaan. :D
 
Meillä sama juttu, kun Tasku Venuksella. En siis uskaltanut nukuttaa masullaan, mutta isompana vauva itse masulleen aina pyrki. Tosin tarkoitti sitten sitä, että masusta oli kaikki ilmat saatava ulos, jotta vauva nukkui rauhallisesti. Saatoin siis kanniskella sitä ennen nukkumaanmenoa "lentokoneotteessa", jotta pulautti useamman kerran. Sen jälkeen nukuttiin.

Äitinä tiedät itse lopulta parhaiten, mikä teidän neitokaiselle sopii. Kokeilemalla oppii, mutta onneksi on nämä palstat, joista saa hyviä vinkkejä :)
 
Itselläni on kaksi lasta synt 12/06 ja 11/09. Esikoinen nukkui niin päivät kuin yöt ainaan jommalla kummalla kyljellään kunnes oppi itse kääntymään toisin päin, hänellä ei ollutkaa mitää ongelmia nukkumisen suhteen, ei ollut mahavaivoja, nukku laitokselta lähtien jo 4-5h putkeen joten en edes ajatellu että voisi nukkua mahallaan... nuorimmainen nyt 6vkoa, valittelee ja kipristelee mahaansa, nukkuu päivällä ja yöllä levottamasti, syö n 3h välein mutta senkin kolmen tunnin aikana kitisee, narisee ja viuhtoo, tarvitsee tuttia ja jos se putoaa alkaa huuto, joten yöllä noustaan kymmeniä ja kymmeniä kertoja "hoitamaan" vauvaa muunkin kuin syötön vuoksi, mikä on tosi rankkaa varsinkin kun päivällä pitäisi riittää energiaa touhuta esikoisen kanssa jolta jo päikkärit jäämässä pois, joten äidilläkään ei ole aina mahdollisuutta nukkua päivällä. olen jo useamman viikon ajan nukuttanut kuopusta mahallaan päivisin kun itse olen ns valvomassa unta ja olen huomannut miten jäntevästi nostaa päätään ja kannattelee sitä joten vaaraa tukehtumisesta ei ole. ja uni on rauhallista ja levollista ei mitää kitinää eikä natinaa. ja nyt olen päättänyt että kuopus saa rueta myös yönsä nukkumaan mahallaan jotta myös vanhemmat saisi välillä nukkua. ei ole esikoisestakaan mukava kun äiti on "vätynyt aina eikä jakka leikkii" ja "äiti kiukuttellee minulle" joten jokainen nukuttaa vauvan miten ite hyväksi kokee. lasten kasvatus ja nukutus tyylejähän on yhtä monta kuin vanhempiakin, nukuttipa vauvaasa mahalleen, selälleen, kyljelleen, omassa taikka vanhempien sängyssä varmasti kaikki vanhemmat ovat hyviä vanhempia ;) joten annetaan kaikken vauvojen nukkua siten ku parhaiten nukuttaa <3
 
Meillä kans poju nukkuu mahallaan parhaiten. Poika on nyt 3 kk ja olen yrittänyt saada häntä nukkumaan selällään - onnistumatta siinä. Olen tehnyt siten, että aluksi laitan hänet mahalleen ja kun on siihen kunnolla nukahtanut niin käännän sitten selälleen - tästä kuluu noin 5 - 30 min niin poju on viuhtomassa käsiä ja kitisemässä. Kun sitten käännän uudelleen mahalleen niin hetken päästä on täydessä unessa.

 
Zuh
Meidän poju nukkui mahallaan n. 3 viikon ikäisestä lähtien. Varsinkin kun liike alkoi lisääntymään, niin rauhoittuminen selälleen oli tosi vaikeata. Joskus 8 viikon iässä taas sitten ei viihdytty alkuunkaan mahallaan :D Meillä mahallaan pyllöttäminen auttoi tosi hyvin ilmavaivoihin ja huidontaan, uskalsin nukuttaa huoletta koska meidän poju on jo pienestä pitäen osannut kääntää päänsä sivulta toiselle. Tarkkaile muutamaan otteeseen vierestä niin saat mielenrauhan :) Ja mielestäni lapsen ei oikeastaan ole mahdollista tukehtua patjaan, meillä on ainakin niin napakka patja ettei nenä uppoa sinne niin syvälle ettei ilma ollenkaan kulkisi.
 
mä annoin vauvan nukkua mahallaan vain oman vatsani päällä ja siinä nukkuikin tosi usein ensimmäisinä kuukausinaan. Itse pidän mahallaan nukuttamisen rajana (siis itsenäisen mahallaan nukkumisen) sitä kun vauva osaa kääntyä. Muuten vauvani ovat nukkuneet aina selällään.
 
"Suomessa vauvojen nukutusohjeet muutettiin 1980-luvun lopulla. Uusissa ohjeissa vauvat kehotettiin nukuttamaan selällään toisin kuin vanhoissa ohjeissa, joissa suosittiin vatsallaan nukuttamista. Kätkytkuolemat vähenivät neljännekseen."

JA

"Kätkytkuolema on alle kuukauden ja yli vuoden ikäisillä äärimmäisen harvinainen, mutta ei mahdoton kohtalo."

Et en kyllä tiiä sitte uskaltaisinko nukuttaa mahallaan. Varmaan just päikkäreillä ehkä.
 
Meillä nukutaan päikkärit mahallaan ja yöt selällään tai kyljellään miten nyt sattuu. Meille sanottiin et voi nukuttaa mahallaan jos ite on hereillä, eli valvomassa. Mut joo nukkuu mahallaan vaikka ei vieressä ollakkaan. Ja ilma kulkee paremmin. Mutta meillä kyllä ährätään ja säädetään myös mahallaan jos niikseen.
 

Yhteistyössä