Vauvan nukuttaminen mahallaan



Meidän vauva on 4kk, ja yöt ovat olleet rauhattomia nyt jonkin aikaa. Yhtenä yönä laitoin vauvan mahalleen, niin yllätys yllätys-hänpä nukkui 4 tuntia hyvin levollisesti. =)

Tässäpä mietinkin, että kun en ole päiväsaikaan mahallaan nukuttamista harrastanut / vauvalle "opettanut" (nukkuu päikkärit vaunuissa), niin uskaltaako sitä suoraan antaa nukkua öitä vatsallaan?

Vauva ei vielä ihan satavarmasti käänny itse vatsalleen, yritystä tosin on kovasti.

Missä iässä olette alkaneet nukuttaa lapsianne mahallaan?
 
Nipsu27 harmaana
tytöllä ikää ensi viikolla 4kk ja joka yö nukkunut mahallaan. ei yksinkertaiseti nukkunut muuten. herää 1-2 kertaa yössä tissille. päikkäreitä nukkuu vaunuissa selällään vaunujen ollessa liikkeessä.
 
kaikki 3
Meidän kaikki kolme lasta on nukkuneet ihan ensiviikoista alkaen masullaan. Paljon paremmin nukkuneet masulteen, kun ei ole niin paljon masuvaivoja eikä kädet heilu levottomasti.
 
Meillä poika nukku selällään niin kauan ku alko ite kääntyyn mahalleen nukkuun. Ekana nukku kyljellään ja sitte pikkuhiljaa siitä mahalleen. Eli mentiin neuvolan antamien ohjeiden mukaan. Mutta tää nukkumisasiakin taitaa olla niitä asioita että mistä terkkaireillakin on erilaiset mielipiteet. Toiset suosii toista ja toiset toista.
 
Meillä poika on alkanut nukkua mahalleen kun oppi kääntymisen jalon taidon. Annetaan nukkua mahallaan jos niin kääntyy.

Mitä tulee tuohon kätkytkuolemiseen, niin edelleenhän ei tiedetä mikä sen aiheuttaa. Joten minusta ainakin on aika ristiriitaista silloin väittää että selällään nukuttaminen vähentäisi kätkytkuoleman riskiä. Tai vastaavasti että tutin syöminen (tällaiseenkin väitteeseen olen törmännyt) vähentäisi riskiä.
 
Tanja
Minä myös pähkäilin asiaa, koska nyt 4,5kk.tta vanhalla vauvallani on aina ollut paljon ilmavaivoja. Laitoin vauvan hetkeksi masulleen köllöttelemään joskus reilun kuukauden vanhana ja vauva nukahti samantien. Soitin neuvolaan ja kysyin asiaa, koska kuitenkin hieman arvelutti laittaa lasta yöksi masulleen nukkumaan, esikoinen kun on =) Neuvolasta terveydenhoitaja sanoi että kyllä voi ilman muuta nukuttaa mahallaan, kyllä vauva osaa kääntää päänsä sivulle. Ehdin nukuttaa vauvaa muutaman yön mahallaan ja hyvin nukkui, kun vein lapsen muun vavan takia lastentautien erikoislääkärille. Lääkärin kanssa tuli puhetta neuvolan ohjeesta ja lääkäri kauhisteli annettua neuvoa ja kielsi ehdottomasti nukuttamasta lasta mahallaan. Uusimpien tutkimusten mukaan kuulemma mahallaan nukuttamisella on yhteyttä kätkytkuolemaan ja lääkäri oli erittäin ihmeissään että missään neuvolassa enää kannustetaan mahallaan nukuttamiseen. Oli ehdottomasti sitä mieltä että kyljellään tai selällään ovat ainoat vaihtoehdot. En tiedä, itselle tuli sellainen olo, ettei tiedä ketä uskoa :eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.04.2007 klo 16:15 Tanja kirjoitti:
Minä myös pähkäilin asiaa, koska nyt 4,5kk.tta vanhalla vauvallani on aina ollut paljon ilmavaivoja. Laitoin vauvan hetkeksi masulleen köllöttelemään joskus reilun kuukauden vanhana ja vauva nukahti samantien. Soitin neuvolaan ja kysyin asiaa, koska kuitenkin hieman arvelutti laittaa lasta yöksi masulleen nukkumaan, esikoinen kun on =) Neuvolasta terveydenhoitaja sanoi että kyllä voi ilman muuta nukuttaa mahallaan, kyllä vauva osaa kääntää päänsä sivulle. Ehdin nukuttaa vauvaa muutaman yön mahallaan ja hyvin nukkui, kun vein lapsen muun vavan takia lastentautien erikoislääkärille. Lääkärin kanssa tuli puhetta neuvolan ohjeesta ja lääkäri kauhisteli annettua neuvoa ja kielsi ehdottomasti nukuttamasta lasta mahallaan. Uusimpien tutkimusten mukaan kuulemma mahallaan nukuttamisella on yhteyttä kätkytkuolemaan ja lääkäri oli erittäin ihmeissään että missään neuvolassa enää kannustetaan mahallaan nukuttamiseen. Oli ehdottomasti sitä mieltä että kyljellään tai selällään ovat ainoat vaihtoehdot. En tiedä, itselle tuli sellainen olo, ettei tiedä ketä uskoa :eek:
Sanoiko se lääkäri muuten et mihin ikään asti se kätkytkuoleman vaara on suurin? Aika vaikea on itse kääntyvää vauvaa estää yöllä kääntymästä vatsalleen. Olen kyllä yrittänyt tyynyillä tukea, mutta kuitenkin on päässyt kääntymään.
 
Tanja
Sori kun unohdin sen tärkeän seikan kertoa:) Joo sanoi, että silloin kun itse oppii kääntymään voi nukkua mahallaan. Minulla oli vauva vaan silloin niin pieni että kääntymisen oppiminen ei ollut kovin lähellä:)
 
kaikki kolme ovat nukkuneet vatsallaan ihan vauvasta asti. Ihan sen takia että nukkuisisivat edes vähän pidempiä pätkiä, n 3-4h.

Meillä lääkärit tietää/tiesivät että ovat nukkuneet vatsallaan mutta eivät ruvenneet sitä ihmettelemään. Yksi jopa sanoi että myös hänen lapsi nukkui vatsallaa juuri vatsavaivojen vuoksi.

Kätytkuolema riski on suurimmillaan muistaakseni n 6kk iässä, ja tiedetään tapauksia jolloin 1.5v on menehtynyt kätkytkuolemassa.
 
nukkumatti
Moi!

Meidän ny7 kk:n ikäinen vauva ei ole koskaan suostunut nukkumaan masullaan, vaikka tykkää kovasti siinä asennossa leikkiä päivisin.

Mutta minun omassa lapsuudessani, 1970-luvulla, ainakin meilläpäin oli käytäntö, että vauvat nukutettiin laitokselta lähtien vatsallaan! En sitten tiedä onko siihen aikaan kätkytkuolemia ollut muka enemmän..

 
Meidän kundi on nukkunut masullaan noin kaksi viikkosesta eteenpäin. Nukkuu niin paljon paremmin, kun selällään ollessa. Nyt kundi 4kk ja osaa jo kääntyä mahalta selälleen ja sen jos sattuu yöllä tekemään, niin sen jälkeen on sängyssä silmät kirkkaana juttelemassa :D Masullaan nukuttaminen myös helpotti meillä ilmavaivoja(silloin, kun niitä vielä oli) ja sen ansiosta ei tarvinut niitä yöllä itkeä. Päivisin meilläkin kundi nukkuu yhdet unet vaunuissa ja silloin selällään.
 

Yhteistyössä