vauvan nukuttaminen vieressä

  • Viestiketjun aloittaja nukuttaja
  • Ensimmäinen viesti
nukuttaja
Annatteko vauvan nukkua teidän vieressä sängyssä?? Meillä ei vauva meinaa millään asettua koppaan nukkumaan.. viime yönäkin oli "pakko" ottaa vauva viereen että saadaan nukuttua.. Anoppi alko mäkättään kun kuuli asiasta..

Mitä mieltä te ootte??
Ite olen sitä mieltä että en usko että sitä kääntyy vauvan päälle unissaan. Ite nukun ainakin niin kevyesti että herään pieneenkin vauvan ääneen..
 
No enpä oo kummankaan kohdalla vielä kääntynyt. Monessa muussa kulttuurissahan perhepedissä nukkuminen on enemmän sääntö kuin poikkeus. Kyllä sitä äidinvaisto laittaa jotenkin nukkumaan niin varovasti, et ei se vauva varmasti alle jää. meilläkin 3kk ikänen vauva aina ensimmäisestä yösyötöstä(joka tosin aamulla 5-6 välillä) asti nukkuu vieressä..
 
lapseton
Mua kanssa kiinnostais tämä asia. Minulla ei vielä ole lapsia, mutta olen aina miettinyt sitä kun monet nukkuvat vauvan kanssa sängyssä. Monesti vielä pieni vauva isin ja äidin välissä! Mä en tiedä miten mä uskaltaisin? Mulla on tosi syvä uni, ja joo, tiedän että sitten varmaan nukkuu kevyemmin, mutta entäs se mies siinä toisella puolella? Kertokaa kokeneemmat, mua kiinnostaa!!!
 
Vaikka olis kuinka syvä uni niin kyllä siitä herää jos meinaa vauvn päälle kierähtää. Eihän aikuinen tipu sängystäkään vaikka nukkuu ilman laitaa, vaisto sanoo et tonee ei voi käänty vaikka nukkuu.
 
Mul kuopus nyt 2kk ja nukkuu vieressä. Ja kaks vanhempaa lasta nukkuneet kans ensimmäiset kuukaudet vieressä niin kauan et yösyötöt harvenee. Enhän mä sais ikinä nukkua jos koittaisin ilmavaivaisen vauvan saada omaan sänkyyn nukkumaan. Paremmin nukutaan kaikki näin.
 
meillä on kaikki kolme nukkunu vieres alusta asti.
esikoinen sai nukkua 3v asti ennenku tyttö syntyi.
tyttö nukkui 2v asti ku kolmas syntyi.
kolmas on ny 5kk ja vieres köllöttelee..
mä oon herkkä uninen joten en pelkää kierähtäväni vauvan päälle.
mies on sikeempi uninen mut havahtuu kun kääntyy..
en oo monellekkaan kertonu nukkuvani vauvan kans koska monelta ihmiseltä oon saanu "toruja" ja varoitteluja kääntyväni vauvan päälle ja voivotteluita ku en saa nukutuksi kunnolla.
mun mielestä mä saan nukutuksi paremmin ku vauva on vieres. =)
 
meillä
nukkui n. 1.5v asti meidän vieressä, tai siis minun ja seinän välissä. en vaan jaksanut 10-30min välein nousta hyssyttelemään vauvaa+siihen nostot syömään ja takaisin nukkumaan. oli niin levotonta omassa sängyssä, että totesin, että paljon helpompi siinä vieressä. ja nukkui kun tukki aina seuraavaan syöttöön. ja kyllä sitä itse varoo unissaan päälle kääntymästä!
 
Perhepeti ja vieressä uinuva vauva ovat olleet meidän ratkaisu.

Suurempi ongelma kuin vauva, taitaa sinulle olla anoppi. Opettele luottamaan omaan harkintakykyysi ja äitiyteesi. Siihen anopilla, naapurin tädillä, kälyllä tai omalla äidillä ei ole väliin menemistä.
 
maria
Meillä kuopus nyt 1v6kk ja koko ikänsä nukkunut meidän vieressä. Toisinaan viedään omaan sänkyyn, jos sattuu nukahtamaan syliin. Eka vuoden, kun kuopusta imetin useamman kerran yössä oli ihan luonnollista että nukkui vieressä. Ei tarvinnut mun montaa kertaa nousta ja heräilyt oli lyhyempiä.
 
äp
Äitiyspakkauksen mukana tulleessa oppaassa lukee, että vauvan vieressä nukkuminen on ookoo ja jopa suositeltavaa. Äiti vaistoaa vauvan olemassaolon unensakin läpi, eikä kierähdä päälle, siinä myös sanotaan.

Ei aikuinen putoa sängystäkään unissaan. Eivätkä ne, jotka nukkuvat lemmikkien kanssa, kierähdä lemmikinkään päälle nukkuessaan.

Humala tai lääkitys on eri juttu, silloin ei pidä nukkua vauva vieressä.

Ennenvanhaan oli hyvin yleistä nukkua vauva vieressä. Kuolinsyytutkinta vaan oli niin onnetonta, että kätkytkuolemat, sydänkuolemat ja keuhkosairaudet ja muut automaattisesti luultiin olevan sitä, että äiti oli tukehduttanut vauvan. Siitä hurjat legendat, mutta tosiasiassa en muista koskaan kuulleeni, että joku äiti olisi oikeasti tukehduttanut vauvan yöllä.

Ja huom maalaisjärki: ei tyynyjä ja täkkejä niin, että ne voi tukehduttaa vauvan. Tosin jo aika pienenkin vauvan refleksi laittaa kääntämään pään, jos este on edessä.
 
Mun lapseni nukkui ekat 5kk vieressä kunnes alkoi liian levottomaksi. Siirtyi omaan sänkyyn, mutta pääsee
edelleen viereen jos on tarvis. En välitä natkutuksista ja hyvin se oppi omaan sänkyyn kun pakottamatta ja oikeaan aikaan siirsin. Päälle en koskaan kierähtänyt, joku vaisto kertoi kokoajan että pieni on siinä vieressä.
 
Primuula
Juu, meilläkin nukutaan vierekkäin! Paljon paremmin nukutaan ja kätevämpääkin on kun ei tarvi nousta sängystä yöllä vaipan vaihtoon tai tissin antoon! Vauvalla ikää 12 kk.
 
Meidän "vauva" on nyt puolitoistavuotias ja on nukkunut parisängyssämme ihan aina, eikä ikinä ole tullut ongelmaa siitä että peitto olisi mennyt naaman päälle tai jompi kumpi vanhemmista olisi meinannut kierähtää vauvan päälle. Oma uneni on muuttunut raskausaikana sen verran herkäksi että osaan varoa, ja mies nukkuu aika usein oma pää vauvan pään tasolla niin ettei vahingossakaan voisi siis vetää peittoa vauvan päälle, itse nukun vähän "ylempänä" että vauvan pää on ollut rinnan kohdalla yöimetysten aikaan. Joskus vaunuissa näköesteenä ollut harso oli lennähtänyt nukkuvan vauvan kasvoille, ja hän alkoi heti parkumaan täyttä kurkkua, joten luotan siihenkin että vauva ilmoittaisi tai kääntäisi päätään jos tyyny tai peitto tulisi jostain syystä hänen kasvoilleen.



 

Yhteistyössä