Vauvan päiväunet 15 min., multa loppuvat kohta voimat!

4 kk ikäinen vauvani on alkanut nukkua päiväunensa 15 minuutin pätkissä. Tätä on kestänyt nyt muutaman viikon ajan, ja alan jo palaa loppuun henkisesti ja fyysisesti. Nukutan häntä kauemmin kuin hän nukkuu. Vauva on herätessään väsyneen oloinen, mutta karjuu ja raivoaa jos yritän nukuttaa uudelleen. Olen ryhtynyt imetysdieetille allergiamahdollisuuden selvittämiseksi, koska itselläni ja vauvan isosiskolla on allergiaa. Helpotusta tuli hieman öihin, mutta päiväunet vain lyhenevät. Asumme kaukana lasten isovanhemmista, enkä voi antaa vauvaa ystäville hoitoon koska hän on niin mahdoton nukuttaa. Hänen raivokas karjuntansa on niin vaikeaa kuultavaa, että isovanhemmista vain yksi kykenee sitä edes kestämään.

Esikoiseni oli pienenä samanlainen, ja häneltä löytyi tuota allergiaa myöhemmin. Nykyinen lääkäri vain sanoo, että allergiatestiä ei voi näin pienelle tehdä, ja ettei hän ole huolissaan koska vauva kasvaa erittäin hyvin ja näyttää hyvin voivalta ja hyväntuuliselta (hän onkin hyväntuulinen ihmisten kanssa seurustellessaan, mutta odotas kun yrität laittaa nukkumaan!). Kehottaa lepäämään, mutta se on aika mahdotonta. Lääkäri seuraa kyllä minun vointiani, viikon välein käyn nyt hänen juttusillaan siltä varalta että alkaa masentaa, mikä ei todellakaan ole enää kaukana!

En jaksa enää kohta tätä loputonta rämpimistä ja noita järjettömiä raivareita nukutuksen suhteen. ltaisinkaan emme saa vauvaa nukkumaan ennen puolta yötä. Jos onnistumme hänet saamaan nukahtamaan, hän herää takuuvarmasti vartin sisällä ja taas huudetaan. Yöunet ovat lyhyet, noin yhdeksän tuntia miinus pari syöttöä, joten univajetta on jo aamulla. Silti ensimmäisetkään päikkärit eivät välttämättä ole kuin puoli tuntia, sitä seuraavat korkeintaan 15 minuuttia.

Löytyisikö täältä kohtalontovereita? Hajoan kohta! Pyydän, älkää kertoko minulle omien vauvojenne pidemmistä päiväunista, en vain jaksa tällä hetkellä ajatella että olemassa on tosiaan vauvoja jotka nukkuvat neljä-viisi tuntia päivässä...
 
Voi, kuulostaa siltä että sulla on tosiaan kovat paikat siellä! Valitettavasti en keksi mitään taikatemppua, mutta lähetän täältä paljon myötätuntoa sinne! Lapsen itkun kuunteleminen on jotain todella stressaavaa, varsinkin jos pohjalla on valmis väsymys. Todella hyvä, että olet saanut tukipisteen lääkäristä, joka ottaa tilanteesi tosissaan. Toivotaan myös, että allergiapuolelta selviäisi jotain suuntaan tai toiseen.
 
Nukutatko sänkyyn/vaunuihin/syliin? Ootko kokeillut kapalointia? (Meillä tyttö alkoi jossain vaiheessa pitämään itseään hereillä viuhtomalla ja reuhtomalla, mutta kun oli talvi niin nukahti usein aika hyvin kun pakkasi ulkovaatteisiin ja kapeaan kantokassiin, missä ei mahtunut heilumaan...)
 
Meillä ovat taas yöunet yhtä kaaosta. Nyt on lapsi viikon huutanut pitkin yötä eikä mikään auta. Nukkuukin vaan 6-8h yöunia joka on minun mielestäni liian vähän 5kk ikäiselle!? Itse alkaa olemaan jo niin väsynyt kun saa korkeintaan 5h nukuttua miljoonissa eri pätkissä :( Lapsen päiväunetkin ovat huomattavasti lyhentyneet ja lapsi nukkuu reilusti alle 12h/vrk. Enää ei oikein tiedä mitä noiden öiden kanssa tekisi, iltaisin kun nukkumaan menee niin alkaa jo ennalta surettamaan :( Yksin hoidan tällä hetkellä lasta 24h/vrk eli väkisin on jaksettava :/ Nytkin tuntuu että pää räjähtää kun on niin kipeä yö/aamu huudoista...mut eipä se auta, jaksettava on...
 
Onko katottu korvat? Mikä on hammastilanne? Noi voi siis kumpikin vaikuttaa uniin. Korvat kiusaa just makuulla jos ovat tulehtuneet.

Mun vauva lopetti nukahtamisen 5 viikon ikäisenä, kauheeta nukutusta, jonka tuloksena lapsi nukkuin noin 10 minuuttia päikkäreitä. Ei vaivanneet korvat taikka hampaat. Yöunet pitenivät vasta 7 kk iässä kymmeneen tuntiin kun aloitettiin todella selkeä päivärytmi, iltarutiini ja pidettiin pari yötä unikoulua.

Koska öisin kuitenkin vauva nukkui hyvin sen minkä nukkui juurikin parilla syötöllä, lakkasin stressaamasta aiheesta päivällä ja heti helpotti. En enää nukuttanut, pidin vaan sylissä, sitterissä, lattialla ja vauva sai nukahtaa mihin halusi. Ei se sen enempää nukkunut, nukahtaminen ehkä helpottui kun vauva ei enää hermostunut minun hermostuneisuudestani, mutta kun hyväksyin sen, että tyyppi ei ole nukkujaluonne, enkä miettinyt asiaa enää, niin jaksoin itse paremmin.
Nostin 3kk iässä vaunuissa puoli-istuvaan asentoon, jotta viihtyi paremmin, selällään vaan kirkui vaunuissa. Nukuin paljon päivisin vauvan kanssa vauva kainalossa, jolloin sain sen usein nukkumaa puolikin tuntia ja sain itsekin levättyä.

Nyt 9 kk ikäisenä lapsi nukahtaa helposti omaan sänkyyn iltaisin ja nukkuu 10 tuntia. Päivisin nukahtaminen on edelleen todella vaikeaa, mutta nukkuu aamupäivällä tunnin päikkärit ja iltapäivällä jopa kahden.

Mun pointti on siis, että koita olla välittämättä lyhyistä päikkäreistä ja miettimättä muiden vauvoja. Missään ei määritellä, että vauvan tulisi nukkua yöllä 12 tuntia ja päivällä kolmet monen tunnin unet. Ihan yhtä normaalia on olla nukkumatta. Toki se tekisi omasta elämästä helpompaa jos vauva nukkuisi päiväsaikaan pitkään ja hartaasti, mut jos ei, niin ei se pakottamallakaan.
Mäkin murehdin alkuun, että se ei nuku öisin tarpeeksi kun nukkui joskus vain 6 tuntia, mutta sitten totesin itselleni, että mistäpä mä sen tiedän kun en sen pään sisään pääse ja hereillä oli kuitenkin oikein tyytyväinen.
 
  • Tykkää
Reactions: Ullis82
Ei hyvänen aika, kirjoitin pitkän viestin ja henk.koht. vastauksia teille ihanille jotka mulle ootte kirjoittaneet, mut en ollutkaan kirjautunut ja kun sitten pyydettiin kirjautumaan niin se sivu jäikin sitten ihan blankoksi. Et jos ei tähän nyt ilmaannu mun pitkä viesti, niin yritän joku ilta uudestaan. Sorry ja KIITOS kaikille tsempeistä ja vinkeistä!!!
 
Hyvä, että tulit purkamaan tilannettasi! Mitään poppakonstia ei taida tilanteeseesi löytyä, mutta oman tuskan purkaminen toivottavasti helpottaa oloa. Meillä ei ole vielä ongelmia nukkumisen kanssa, tuo huidonta taitaa olla yleinen reaktio vauvoilla ja meillä pienessä mahallaan kyljellään asennossa rauhoitutaan toisinaan.

olet varmasti kaikkea kokeillut, mutta mieleen tuli vielä syöttäminen maaten äidin kainalossa loikoillen? Tulisiko uni siihen ja saisit itse myös levätä jos nukahtaa siihen.
 
Kuulostaa meidän esikoiselta. Vastasyntyneenä ja alle 3kk iässä vielä jotenkin nukkui, mutta sitten alkoivat päiväunet olla pätkiä. Heräili aivan kaikkeen ja heräili, vaikka ei olisi ääniä kuullutkaan. Itki myös paljon unissaan, öisinkin. Epäilen itsekin, että hänellä oli allergioita tai muita vaivoja, mutta koskaan ei tutkittu. Koska meillä vauva oli esikoinen, sain hänet nukkumaan pitempiä unia liikkuvissa vaunuissa. Ensin annoin nukkua puolisen tuntia, minkä ehkä jopa nukkui ilman apua. Sitten vasta lähdin tunnin, puolentoista lenkille. Näin sain edes hetkisen omaa aikaa (sen puolisen tuntia..). Toinen vaihtoehto oli ravata kiikuttamassa vaunuja, mutta se oli hermoja raastaavaa, sillä unista ei tahtonut tulla mitään ja jatkuvasti sai ravata ulkona kiikuttamassa.

Tietysti vauvan olisi voinut antaa nukkua vain pätkiä, mutta jos vauva nukkui vain pätkiä, oli hän väsynyt ja kiukkuinen, eikä jaksanut todellakaan kauaa valvoa. (Muoks. ja nukuttaminen oli sekin työtä ja tuskaa tämän lapsen kohdalla :)) Siksi yritin auttaa nukkumaan pitkiä unia. Esikoinen oli luonteeltaan vielä vilkas ja tahtoi koko ajan virikkeitä eikä viihtynyt esim. sitterissä / lattialla, ja väsyneenä hermostui kahta helpommin.

Mikäli teillä on hyvät yöunet kuitenkin, ole iloinen niistä. Meillä yöunetkin menivät sellaisiksi, että vauva heräili jopa puolen tunnin välein. Normaalisti heräili n. viidesti yössä mutta toisinaan jopa yli 15krt. Olin todella väsynyt. Nyt meidän kolmas on toistaiseksi melko normaaliuninen, ja vauvaelämä on aivan erilaista. Veikkaan, etteivät "helpon" vauvan vanhemmat ymmärrä, miltä sinusta tuntuu. Kohtalotovereita kuitenkin on! Tsemppiä ja voimia sinulle!
 
Viimeksi muokattu:
Voi voi, ihan samaa täällä. Vauva on laitokselta asti nukkunut vain 12h/vrk ja päiväunet on 20min-1h yleensä. Vauva on nyt 8 viikkoa. Me kans aluksi stressattiin että pakko olla jokin hullusti kun vauva nukkuu noin vähän. Mutta mä olen myös vaan hyväksynyt sen että asia vaan on näin enkä minä voi pakottaa vauvaa nukkumaan enempää joten en voi asiaan vaikuttaa.

Kyllä välillä ottaa päähän kun tutut olettaa että "päivällä nukkuu 3-4h päikkärit". Juu niin mun unelmissa ja kuvitelmissa vauvat nukkuu sellaisia päikkäreitä. Meidän vauva nukkuu yleensä sitterissä päivällä, en jaksa siirtää omaan koppaan kun kuitenkin nukkuu vain puolisen tuntia.

Ja juu vaunuihin on yritetty nukuttaa ulos. Paskat se mitään auttaa; esimerkki viime viikosta. Päätin tortsaina taas yrittää ulos nukuttamista; noh stägällä nukkui sitten ekalla kerralla 1,5h ja olin jo ihan että jee! Mutta heti seuraavat päikärit olikin taas 30min. ja lauantaina nukutin 2 kertaa ulos ja taas molemmilla kerroilla 30min. päikkärit. Hirvee vaiva pakata vaatteisiin, laittaa itkuhälyttimet ja viedä vaunut ulos kun nukkuu sitten noin vähän. Ja ulos nukuttaminenhan on muutenkin hirveen lyhyt jakso kun eihän lasta voi nukuttaa ulos kuin niin kauan kun mahtuu vaunuihin. Meillä poika on jo nyt 60cm että ei kyllä kauheen kauan mahdu enää vaunuihin..

Meillä yöt menee siten että nukkumaan saadaan siinä puolen yön jälkeen ja ensimmäiseen syöttöön herää klo 05-06 ja sitten seuraavan kerran klo 9-10. Eli unta tulee yössä se noin 7-8h ja sillä täytyy munkin pärjätä.

Toivon että unet pitenisivät kiinteiden ruokien alottamisen myötä..
 
Oletko kokeillut kantoliinaa? Meillä saatiin siitä suuri apu kun vauva nukkui noin puoli tuntia kerrallaan. Sain kantoliinassa nukkumaan jopa tunnin tai puolitoista ja vauvakin oli paljon virkeämpi tämän jälkeen. Saatiin neuvolan työntekijältä viikoksi kantoliina kokeiluun ja kun todettiin hyväksi ostin meille oman liinan.
Vielä pieni lisäys; meillä yöunet muuttuivat kiinteiden aloituksen jälkeen pariksi viikoksi hieman katkonaisiksi. Onneksi toki sitten palautuivat normaaleiksi..
 
Viimeksi muokattu:
Tsemppiä kaikille pätkänukkujien äideille. Tän ketjun paras pointti oli se, että se on vaan kylmä tosiasia, etteivät kaikki vauvat ole supernukkujia. Toiset pärjäävät paljon vähemmillä unilla kuin toiset. Ja siinä tekee itselleen helposti karhunpalveluksen, että yrittää hermo pinkeänä väkisin saada vauvaa nukkumaan. Ei ne väkisin vaan nuku. Nimimerkillä kokemusta on. Esikoinen oli tällainen 20min-nukkuja, muistan kun aamuisin säntäsin salamana vauvan nukahdettua ekoille unille juomaan kahvin, syömään, meikkaamaan jne, että varmasti ehdin ennenkuin toinen herää. Ne olivat nimittäin ainoat unet, jotka suostui sängyssä / sitterissä päivällä nukkumaan. Loppupäivä mentiikin sitten tukkaputkella vaunujen kanssa, että toinen sai lepoa.

Esikoinen lopetti päiväunetkin jo 1,5vuotiaana, öisin nukkui suunnilleen 10h. Muistan tuskailleeni tätä ja luin opuksia joissa kerrottiin minkä verran lasten tulisi nukkua kussakin iässä. Hölpönpölpön. Toisen kanssa oon osannut olla nyt viisaampi, enkä stressaa asiasta. Nukkuu kuin nukkuu. Ja väkisin niitä unia ei saa pidennettyä. Jos into riittää niin toki voi kokeilla kantoliinaa jne, itse koin tuon kyllä ahdistavana. Mieluummin hengähdän unien ajan ihan yksin, kestää sitä sitten vaikka vain sen 15 min. Mutta jokainen tyylillään!
 
Mun kaksosista poika nukkui noita 15-30min unia ja raivosi aivan hillittömästi. Syynä refluksitauti eli vauva herää siihen, kun ruoka ja vatsahapot seilaa ees taas vatsalaukusta ruokatorveen ja siksi herää siihen kipuun kiukkuisena ja ärtyneenä. Ryhtyi sitten lapsi nukkumaan niitä 3h unia kun saatiin lääkitys vaivaan. Kannattaa selvittää tämäkin vaiva asiantuntevan lääkärin kanssa. Osalla vauvoista ns. silent refluksi eli ei pulauttelua vaan sitä seilaamista, mikä on tosi kivuliasta....Mutta ihan hirveää oli, kun toinen vauvuoista nukkui vain sitä 15min pätkää ja sitten raivoten heräsi ja herätti toisenkin vauvan. Lopputulos oli, että oli kaksi karjuvaa vauvaa ja siinä ne päivät sitten kuluikin....
 
Joko olette aloittaneet kiinteät? Mulla 2 kk lapsi, jolla oli kans ongelmaa päiväunien kanssa. Ei malta nukahtaa unille kun on kaikkea uutta ja ihmeellistä. Tappelee unta vastaan. Mä lopetin sen pakolla nukuttamisen juurikin sen takia, että ei nuku kuin sen 30 min. Oon joskus antanut korviketta jos ei tissimaidolla oo nukahtanut ja jatkanut väsyhuutoa. Tämä on auttanut ja ollaan saatu päiväunia pidennettyä. Taitaa vatsa täyttyä paremmin korvikkeella kuin tissimaidolla. Lisäksi auttaa se, että käy vaunuilla kävelemässä. Nukahtaa helpommin syvään uneen eikä herää niin pian.

Se, että yrität itse väsyneenä, stressaantuneena ja epätoivoisena nukuttamalla nukuttaa vauvaa voi jopa pahentaa tilannetta. Aistii nimittäin sun stressin ja voi reagoida siihen taas huutamalla lisää. Yritä itse rentoutua. Meilläkin tahtoo olla, et neiti ei mun syliin tahdo nukahtaa jos on väsynyt, mutta esim. isänsä syliin nukahtaa helpommin. Tsemppiä!!
 
Meillä myös pätkänukkuja. Poika 5kk, nukkunut laitokselta asti 15 min kerrallaan. Jos nukkuu yli tunnin unet niin ei nuku sitten muita unia koko päivänä.. Oon kans hyväksynyt että vauva ei nuku, mutta kun on tyytymätön muutenkin koko ajan eikä viihdy hetkeäkään ilman viihdytystä :(Itse epäilen silent refluksia ja lääkityskin on, mutta ei ole ollut apua.. Neuvolasta tuputetaan vaan unikoulua :(
 
En tiedä joko teillä nukutaan..Ymmärrän väsymyksesi ja tuskasi..Meillä poika nyt 4kk ja ollut alusta asti huono nukkuja..yöt katkonaisia 1-2h välein heräsi syömään..päivällä pelkkiä minuutti tirsoja ja itse nukuttaminen kestää kauemmin kuin unipätkä..3kk jälkeen yöunet huononi entisestään ja viimeinen kuukausi menty 30min unta, 1h hereillä, 30min unta, 1h hereillä aina aamuun saakka..itse nukun siis n.2h vuorokaudessa pätkissä ja alan olla aika loppu! sinnikkään yrittämisen jälkeen meillä nukutaan päivällä yhdet 2h päiväunet ulkona vaunuissa..tosin vaunuissa pitää olla liikettä koko ajan eli itse ei nukkumaan pääse..saa kuitenkin hengähtää hetken..

Voimia sinulle! Tiedän täsmälleen mitä se on..itse asun yli 600km päässä sukulaisista ja kavereista eikä ole ketään kehen turvautua täällä..pullolle ei poika ala joten apuja ei ole miehestäkään yöuniin..

Toivottavasti joskus helpottaa..
 
emjm, oletko neuvolassa keskustellut jaksamisestasi? Oletko saanut neuvolasta mitään vinkkejä mitkä voisi mahdollisesti toimia? Onko vauvalla tosissaan nälkä aina puolen tunnin välein vai olisiko jokin muu ongelma?
 
Neuvolassa keskuteltu ja lääkärin mielipide oli että toiset vauvat vaan saa riittävästi unta vaikka nukkuvat vain pieniä pätkiä kun poika on virkeä ja hyvinvoiva..tuhtimpaa ateriaa yötä vasten suositteli..puurot illalla mutta ei heräilyyn ole siitäkään ollut apuja..ei poika aina nälkäinen yöllä olekaan vaan heräilee muuten vaan..syö 2x yön aikana..joskus 3kertaa..tarjosivat neuvolasta perhetyöntekijää avuksi jotta äiti saa joskus levätä :) Ihana että moista apua tarjotaan kun oma tukiverkko on kaukana! Kyllä se uni tulee meijäkin mökkiin vielä..ajan kanssa :)
 
Tulipa tarpeeseen tämä ketju. Meillä myös vauva tuollainen minuuttinukuja :(. Tälläkin hetkellä lähes pidätän hengitystä että koska tuolta herää, ehdinkö edes kirjoittaa tämän viestin..

Kaikenlaista on meilläkin kokeiltu, nukuttamista jos jotenkin. Vaunuissakin nukkuu vain jos ne on liikkeessä ja ennen lähtöä vauva on syönyt hyvin. Joskus jää nukkumaan 15 minuutiksi ulos vaunuihin kun tullaan kotiin, mutta esim. tänään taas nukkui vain n. 5 min ulkona.

Öisin herää n. tunnin-, kahden tunnin välein syömään. Yöllä kyllä syötön jälkeen onneksi nukahtaa heti takaisin, poikkeuksena n. klo 5, jolloin joutuu taas vähän pidempään nukuttelemaan. Ylös nousee klo 8 aikaan, ja sen jälkeen nukkuu vain niitä pieniä 15 min pätkiä, jos niitäkään. Niin, ja nukkumaan saadaan vauva 9-11 aikaan illalla. Yleensä menee lähemmäs tuota yhtätoista.

Vauva on nyt kuukauden, ja huolettaa että saako tarpeeksi unta :(. Oma jaksaminen on ihan o.k, kun viikonloppuna saan joskus nukuttua univelat pois kun mies heräilee syöttelemään vauvaa.

Vauva syö vain pullosta, mutta sekä korviketta että lypsettyä rintamaitoani. Niistäkin olen miettinyt että voiko jommasta kummasta tulla jotain vatsavaivoja.

On kyllä ihan hyvä kuulla muidenkin nukkumisongelmista, niin osaa ottaa ehkä vähän rauhallisemmin, ettei niin pelota että vauvassa olisi välttämättä joku "valmistusvika" :D. Vakavasti sanottuna nyt kuitenkin että ei pelkää niin kovasti vauvan puolesta etteikö saa sitä unta mitä kasvu ja kehitys tarvitsee.

Kovin pienihän vielä tuo on, mutta on ollut aina tuollainen huonosti nukkuja, jopa jo kohdussa!! Liikelaskentaa ei tarvinnut milloinkaan tehdä, kun liikkui joka tunti tosi paljon alkuviikoilta viimeiseen kohtupäivään asti.

Toivottavasti vauvan yöunet paranee kun tulee ikää lisää.

Olisi kiva kuulla miten ap:llä nyt menee kun aikaa on mennyt pari kolme kuukautta aloitusviestistä :).
 
Susirouva, vatsavaivojahan voi molemmista kyllä tulla.. Omasta maidosta voi tulla, jos syöt jotain "pierettävää". Vai miten se pitäis sanoa. Ja korvikkeista voi tulla muuten vatsavaivaa.
Kannattaa kokeilla vaihtaa korvikemerkkiä, kokeilla Relatippoja ja esim. Cuplatonia jos tuntuu et pieru on tiukassa ja vähän rajoittaa omaa syömistä. Lisäksi toi tihee syöminen aiheuttaa myös vatsavaivaa kun ilmaa pääsee vatsaan enemmän.. Meillä ainakin kitistään ja herätään helposti kitisemään jos pieru on hukassa. Jalkojen jumppauttaminen auttaa, sekä vatsan hieronta.
Meillä oli myös kausi, jolloin neiti ei nukkunut pidempiä päiväunia, kesti varmaan sieltä 1kk-3kk ikään asti. Niin paljon asioita ympärillä, ettei malttaisi nukahtaa tai jos nukahtaa, ei pääse kunnon uneen ja herää sit kitiseen. En olisi huolissaan, jos lapsi on hyväntuulinen yms. Meillä oli todellä väsynyt ja kiukkuinen, huusi vain sitä väsymystä. Sitten kun sai lopulta nukkuun, niin heti paremmalla päällä. Nyt sentään saadaan jo yhdille pidemmille unille neiti päivässä!
Meillä piti silloin kun oli tuo vaihe, huijata ties millä keinolla nukkuun. Vaunuihin pimeeseen huoneeseen, musiikki päälle, sitteriin istumaan, hyssyttely, vaunulenkille yms yms yms......
 

Yhteistyössä