vauvan petivaatteet

  • Viestiketjun aloittaja tuleva mamma
  • Ensimmäinen viesti
tuleva mamma
Kertokaahan esikoista odottavalle kuinka monet lakanat vauvalle oikein olisi syytä hankkia? Siis pussilakana + aluslakana. Ilmeisesti vauvalla ei käytetä tyynyä? Milloin tyynyä aletaan käyttämään?
Ilmeisesti tuon kokoisia mitä äitiyspakkauksessa tulee on kätevä käyttää pinnasängyssä? Katsoin Anttilan sivuilta ja siellä vauvanaluslakana näytti olevan kokoa 100x120 cm, mutta jos pinnasänky on 60x120 niin eihän tuollainen toimi... ap.n lakana on 90x150 cm.
 
Mulla tais olla tuohon aikaan pari alus- ja pussilakanaa. Tyynyliinoja oli enemmän. Kannattaa käyttää patjan suojusta (äitiyspakkauksessakin taitaa olla mukana), ni jos sattuu pissat/kakat tulemaan läpi vaipoista, ni ei patja mee pilalle.
Meidän tyttö on nyt 1v1kk enkä vieläkään ole laittanut tyynyä, vaikkakin vois ruveta jo harkitsemaan..
 
mä tein niin että ostin valkoisia halpis lakanoita 80cm:n sänkyyn ja vetäsin ne kahtia, oikeen kokoiset vauvan petivaatteet on sika kalliita. Jos on mahdollista niin ompele "risat" päät ettei lähe purkamaan. Itse ompelin kyllä noita pussilakanoita ja tyynyliinojakin. Mulla on noin kymmenkunta ja ainakaan vielä ei ole tarvinnut kuin kuin yhden kaappiin ja toisen koneeseen, tämään kyllä tästä muuttuu :D Tyynynä meillä on ihan vaan se liina ja siinä päällä harso. Myös suoja muovi (muovitettu frotee ) kannattaa ostaa metritavarana. Lasten tarvike ottaa hirveellä katteella suoja muoveista!!!
 
Työäiti
Alkuperäinen kirjoittaja TYöäiti:
Meillä oli kolmet pussilakanat ja 6 aluslakanat. Tyynyn laitoin 1v vaiheessa. Sitä ennen tyynyliina päänalla vaan.
Ja minäkin tein metritavarasta osan aluslakanoista ja yhden pussilakanan. Erittäin helppoa.
 
Jos on paljon lakanoita, ei tarvi ostaa vauvan aluslakanoita erikseen. Siinä on sekin etu, että normaali lakana taiteltuna on paksumpi, joten pulaukset tai vaippavuodot ei tavoita yhtä helposti patjaa.
Tyynyn sijasta kannattaa käyttää myös joko lakanaa tai pyyhettä tms poikittain sängyn pääpuolen yli, niin ei pulautuksen jälkeen tarvi koko sänkyä siivota.
Pussilakanoita on hyvä olla kyllä enemmän kuin yksi, mun mielestä ainakin 3, tai sitten sellaisia peiitoja/huopia, jotka voi pestä kokonaan helposti. Mulla oli nuorimmalla fleece-peitteitä.
 
Joku
Mulla oli lakanoita ja pussilakanoita aika paljon. Ihan kaikkien sattumien varalta. Tyynyn otin käyttöön sitten kun muksut olivat reippaasti yli vuoden. Mutta ihan ehdottomasti pidä sitä äp:n muovitettua froteeta siellä pään puolella lakanan alla. Jos ja kun puklia ym. tulee niin ei menepatja likaseks. Ja sitten vielä.. voit laittaa tyynyliinan tyynyn sijaan.
 
Meillä oli 6 aluslakana+pussilakana yhdistelmää, muistaakseni. Monta kuitenkin. Ihan niin paljon niitä ei tarvii, jos ei halua hommata, mut meillä osa oli perittyjä. Ne lakanat, mitkä tulee äp:n mukana, on sopivia äp:n täkkiin, mikä meillä ainakin oli käytössä. Me saatiin tyyny vauvalle, semmonen ensityyny, mikä oli ihan lituska. Käytin sen neuvolassa, ja lupasivat käyttää sitä. Muovitettu frotee kannattaa hommaa lakanan alle, ettei pissivahingot / puklut mene patjaan asti läpi.

*muoks* Siihen kannattaa varautua myös, et minkä laitat täkin tilalle, jos vauvan täkki sotkeentuu? Saisitko tutulta / ostetua vaikka kirpaarilta toisen täkin varalle?
 
Greippi
Noita liikkuu tosi hyvin käytettynäkin esim. huutonetissä tai kannattaa kysyä kavereilta. Käyttöikä on niin lyhyt, että lakanat säilyvät hyvässä kunnossa monellakin lapsella.
 
vieras
Peittoa en suosittele lainkaan, vaan unipussia. Eikä kannata hamstrata liikaa pinnasängyn aluslakanoita. Jos käy niin kuin meille, että vauva nukkuikin parisängyssä vieressä. Jäi hyvä pino pikkulakanoita käyttämättä. ;)

Etelä-Euroopassa tavalliset peitothan on kielletty alle 2 vuotiailta turvallisuussyistä, vaan pitää nukkua unipussissa.

Unipussista en löydä mitään muuta ku positiivista. Esim. pussi pysyy päällä ja lämpötila tasaisena. Nuo vauvat ku tahtovat liikkua paljon unissaan, niin pian ovat peiton alla eivätkä pääse sieltä pois tai peitto on poissa ja tulee kylmä -> herääminen -> itku.
 
Osta kahdet ja sitten parit patjansuojukset.. ainakin kertakayttovaippoja kayttaneena tuo on riittanyt vallan mainiosti. Mulla aiti kaski hankkiin viidet silla muisteli kuinka paljon pyykkia tuli kun olin pieni )) mutta vaipat oli vahan erilaisia silloin. Ma hankin Ikeasta petivaatteet ja patjansuojukset. Ja Finlaysonin tehtaanmyymalasta sai kakkoslaatua tosi kivoja muumijuttuja edullisesti.

Kaytin flanelliliinasta tehtya pokkilakanaa sangyn ylapaassa "tyynyna" kun oli helppo vaihtaa jos tuli pulautuksia, ei mennyt koko lakana vaihtoon. Ihan litteeta tyynya alettiin kayttaan joskus 6kk tienoilla, mutta kai se on yksilollista. Peitteena aluksi oli vaan vauvanhuopa, silla pelotti laittaa pussilakanaa ja peittoa ennenkuin jossain 3-4kk vaiheessa. Tuntui etta vauva haviaa sinne alle..

Ihan pienia vaatteitakaan ei kauheesti tarvi, silla ne jaa pieniksi ihan hetkessa. Meilla olis riittanyt esim 5 kietaisupaitaa ja potkuhousua hyvin ekoiks parit kuukaudeks. En tietenkaan kokeneempia uskonut ja jaipa sitten paljon kayttamatta..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Unipussista en löydä mitään muuta ku positiivista. Esim. pussi pysyy päällä ja lämpötila tasaisena. Nuo vauvat ku tahtovat liikkua paljon unissaan, niin pian ovat peiton alla eivätkä pääse sieltä pois tai peitto on poissa ja tulee kylmä -> herääminen -> itku.
Niin mäkin luulin :D
Mut meidän nuorin sai raivarin, jos sitä yritti laittaa unipussiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Unipussista en löydä mitään muuta ku positiivista. Esim. pussi pysyy päällä ja lämpötila tasaisena. Nuo vauvat ku tahtovat liikkua paljon unissaan, niin pian ovat peiton alla eivätkä pääse sieltä pois tai peitto on poissa ja tulee kylmä -> herääminen -> itku.
Niin mäkin luulin :D
Mut meidän nuorin sai raivarin, jos sitä yritti laittaa unipussiin.
Ei meilläkään se aiheuttanu mitään muuta kun kamalan huutokonsertin... :/
 
Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Unipussista en löydä mitään muuta ku positiivista. Esim. pussi pysyy päällä ja lämpötila tasaisena. Nuo vauvat ku tahtovat liikkua paljon unissaan, niin pian ovat peiton alla eivätkä pääse sieltä pois tai peitto on poissa ja tulee kylmä -> herääminen -> itku.
Niin mäkin luulin :D
Mut meidän nuorin sai raivarin, jos sitä yritti laittaa unipussiin.
Ei meilläkään se aiheuttanu mitään muuta kun kamalan huutokonsertin... :/
Samanlainen kokemus. Hyvä, etten ostanut kallista, vaan käly teki.
 
tuleva mamma
ok, kiitoksia neuvoista ja vinkeistä!
Meinasin että voisin noista vanhoista lakanaoista osan ainakin hyödyntää vauvaa varten, kun on eripari lakanoita joita en parisängyssä tykkää käyttää.
 

Yhteistyössä