Vauvan potkut tosi ylhäällä rv24

ja viikkoja vasta 24... Onko muita joilla tuntunu jo ylhäällä? Mietin vaan et mahtaako joku jättivauva olla tulossa vai mitä... sf-mittaki yli yläkäyrän (rv22 oli sf 23, kyseessä toinen raskaus). Potkuja tuntuu tosin välillä myös navan alapuolella ja navan kohdalla (ja sit taas just muutama sentti navan yläpuolella), eli voiko vain olla että vauva on välillä muuten vaan ylempänä?
Välil tuntuu et potkis ihan kylkiluiden alapuolellaki...
Painoo on tullu n. 500g viikko, eli ei sillee hirveästi (normaalirajoissa, tääl normaalin ylärajaks annettu 800g/viikko).. Liikun paljon.. kun kävelen melkei joka paikkaan, ja sauvakävelen yms.
 
Mun pikkuinen ainakin hilaa itsensä ja koko kohdun melko ylös. Erityisesti kun on mammafarkut aina arkisin jalassa ja onhan siinä se tiukempi osuus lantiolla. Viikonloppuisin majailee enemmän tuolla alhana kun lököilen löysissä housuissa. Mutta kyllä rv 28+1 löytyi hoikka 1008g painava tyttö kasvukontrolliultrassa. Hiukan keskikäyrän alapuolella mennään. Tämä vauveli viihtyy yläkerrassa, ehkäpä sinne se äipän sydämensykekin paremmin kuuluu :heart:. On muuten hyvännäköistä kun maha on älyttömästi isompi kun vauveli on ylhänä ja näyttää suorastaan pieneltä kun hän kääntyy pää alaspäin ja vetäytyy alas.

Onko sulle sokerirasitus tehty? Siinähän ainakin selviää jos on riskiä kasvaa isommaksi. Mulla on se raskausdiabeteskin, joskin vaan yhdellä arvolla ja ihan hiukan, ja kotimittaukset olleet sitten hyviä.

Tsemppiä!
 
ei oo sokerirasitusta tehty.. kyl sitä suositeltii tietty mut sanoin et en haluais mennä ja sovittii sit et meen jos tulee syytä epäillä. Hoitajan mielestä tuo suuri sf-mitta (rv22+3 oli 23cm) ei kuitenkaa ollu viel epäilyksen aihe et sen takia tarvis mennä... Mut oonnyt alkanu miettii et pitäskö kuitenki. Mulla tosin seuraava neukku on 26+2 eli voin varmaa hyvin odottaa sinne, ku eihä sinne sokeritestiin kai ennen rv 26 edes kannata mennä (luotettavammat tulokset kai rv 26 jälkeen)?
Esikoisesta en ollut, sillo sitä ei edes ehdotettu eikä otettu missää vaihees edes puheeks, ja itse en ollu tietonenkaa sillo koko sokerirasitustestistä... RAskaus suju hyvin ja esikoinen synty 41+3 viikoil 3410g ja 50cm... Painoarvio meil annettii sillo yläkanttiin muutama sata grammaa :D
Nyt oli 4 viikkoa sit ultra, sikiö vastas täysin viikkoja.. esikoisest oli ultra samoilla viikoil, oli muutaman millin lyhempi ku tää poikalupaus, ja 30g pienempi painoarvio... samoil viikoilla siis...
Mut meidä neuvolahoitajan mielest mul ei kuitenka sillee oo toho raskausdiabeteksee riskiä ku edellinenki raskaus meni ongelmitta ja synty normaalikokosena tyttö yms...

En tiedä onko tolla joku vaikutus esim. sf-mittaan kun edellisestä synnytyksestä oli kulunu vaan vähä päälle 6kk ku tää raskaus sai alkunsa? Vauvan kokoon tuskin on vaikutusta tolla et koska on synnytys ollu. :D
Mut nyt on vauvan liikkeet kaikki tuntunu taas korkeintaa navan kohdalla (mihin mulla on häpyluun päästä mitattuna 20cm tällä hetkel se pituus, eli sf-mitta viime neukus ollu vähä yli navan sit)...
 
Niin en huomannut katsoa tuota sun nicciä -86, täällä tehdään se sokerirasitus kaikille yli 25-vuotiaille. Mikä on tietty hyvä. Viikoille 24-26 se tulee. Tietty tehdään riskissä oleville alle 25-vuotiaillekin. Sä taidat olla siinä ikärajalla justiin :), mutta sitten ilmeisesti jos on raskauksia alle 25-vuotiaana ja niissä ei ole rd:ta ollut, niin ei ilmeisesti tehdä. Mulle tuli iän puolesta ja ihan hyvä, vaikka kotimittauksessa ei hässäkkää olekaan ollut. Kivahan se on käydä 3x ylimääräinen ultra, joskin niistä kaksi olis ollut myös kilpirauhasasioissa.

Onnea odotukseen!
 
No mä varasin nyt kuitenki ajan sinne sokeritestiin, 26+ viikolla se sit... Täytyy vaa huomenna soittaa neuvolaan et varasinki sit aikaa sinne kuitenki.. ku en tiedä onko ne laittanu lähetettä ku alkuun kieltäydyin vapaaehtosesti menemäst.. mut et nyt sit laittais ku haluanki mennä tarkastuttaa ku on ittee alkanu mietityttää toi vauvan kokoasia...et jos on isokokone nii selviää sit ainaki et (toivottavasti) ei johdu raskausdiabeteksesta...
 
Miehenki mielest kyl turhaan meen tonne (ja se on hoitoalal töis) ku ei mitää siihe viittaavaa oiretta oo, mut saanpa ite sit mielenrauhan... Esikoisesta en osannu edes miettiä mitää raskausdiabetes mahdollisuutta minkään asian takia (mikä ittee saattokaa mietityttää) ku siitä ei kukaa puhunu et se voi tulla periaattees kelle vaa, ja siis ku ei puhuttu tosta sokerirasituksestakaa mulle sillo mitää... Nykyää on eri hoitaja (edelline oli vanhempi ja kokeneempi, ja nykyne hoitaja on vähä sellane et ite en hänen ammattitaitoon osaa kunnol luottaa, monet asiat käy kysymäs kollegoilta yms kun ei itse oo varma tai ei tiedä), ja tää sit puhu et sitä suositellaa kaikille...
 
Joo, suosituksetkin on muuttunu - siksi nykyään kaikki yli 25-vuotiaat ainakin täällä laitetaan, se voi pamahtaa tosiaan kelle vaan. Ei mullakaan mitään oireita ole. Painoa on tullut 29 viikossa 1,5 kg yhteensä ja sokeria ei ole ollut kertaakaan virtsassa ja arvot hyvät muuten paitsi rasituksessa yksi arvo oli yli. Lapsi on tosiaan hiukan keskikäyrän alla, eli sanoivat, ettei sokerilapselta kyllä näytä. Mutta riski on olemassa, on kiva kun itsekin voi sillä mittarilla sitten pari kertaa seurailla viikossa, että miten menee. Mittarinhan saa ainakin täällä neuvolasta sitten omaksi, jotta voi sillä mittailla sitten raskauden jälkeenkin. Harvoinhan se vars. diabetekseksi muuttuu. Mutta voi olla, että jos äidillä on häiriö, niin lapsella on sitten syntymän jälkeen alhainen verensokeri. Mutta mulla kyllä on se, etten pitkään voi olla syömättä, sitten meinaa nousta verensokeri kun pitkän ajan jälkeen syö. Ja varsinkin jos syö esim. sämpylän tai jonkun leivonnaisen. Karkit ja hedelmät ei tee mitään, mutta sitten taas tuoremehu nostaa. Mutta jos syö leivonnaisen kanssa samaan aikaan juureksia ja kurkkua niin ei nouse :LOL:. Nää on ihan hassuja juttuja, mutta tietyt ruoat jokaisella auttaa niitä hiilareita imeytymään. Kasvirasvan huomaan myös tekevän hyvää. Mutta olen alle arvojen saanut pysymään ihan normaalilla syöntityylilläni, joten olen iloinen. Mulla oli ennen raskautta tapana pitää pitkiä aikoja vahingossa kun en syönyt ja sitten usein tosiaan jollain sämpylällä ja jugurtilla korvasin lounaan. Ja se tosiaan ei nyt sovi. Vauvan takia muutin ruokailut säännölliseksi jo heti alussa.

Mutta se vauvan asento se varmasti on se miksi maha on korkealla. Tsemppiä kuitenkin rasitukseen!
 

Yhteistyössä