vauvat vaihtuivat, vaihtaisitko takaisin?

  • Viestiketjun aloittaja vvierras
  • Ensimmäinen viesti
Kärsimys joka tapauksessa
[QUOTE="Niin";29959098]Tässä mallissa huomioidaan vain aikuisen tunteet ja oikeudet, kukaan ei piittaa siitä kärsimyksestä, joka aiheutuu näille molemmille lapsille jos heidät vaihdetaan päikseen. Se on ihan turha puhua jostain hallitusta, asiantuntijoiden suunnittelemasta vaihdosta. Kuka muka voi väittää, että lapsi voi hyvin perusteltuna ymmärtää, että joo sun pitää nyt muuttaa tuonne toiseen perheeseen, etkä saa enää rakastaa niitä vanhempiasi, joihin olet koko ikäsi kiintynyt.
Höpö höpö.[/QUOTE]

Jätät siis itse biologisen lapsesi tällaisen äidin huostaan joka on ilmaissut haluavansa oman lapsena takaisin, ja valmis vaatimaan sitä myös oikeusteitse? Aika purppuraa ajatusmallia ettei lapsi siinä kärsisi.

Joka tapauksessa lapset kärsii tästä tilanteesta, vaihdettiin ne tai ei. Ei varmasti biologisesta lapsestani oli mukavaa kuulla kasvattiäidiltään että ei ole oikeasti heidän oma lapsi ja miten he halusivat oman lapsensa hänen tilalleen niin että mentiin käräjille.

Ei tässä tilanteessa ole voittajia, piste.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsimys joka tapauksessa;29959129:
Jätät siis itse biologisen lapsesi tällaisen äidin huostaan joka on ilmaissut haluavansa oman lapsena takaisin, ja valmis vaatimaan sitä myös oikeusteitse? Aika purppuraa ajatusmallia ettei lapsi siinä kärsisi.

Joka tapauksessa lapset kärsii tästä tilanteesta, vaihdettiin ne tai ei. Ei varmasti biologisesta lapsestani oli mukavaa kuulla kasvattiäidiltään että ei ole oikeasti heidän oma lapsi ja miten he halusivat oman lapsensa hänen tilalleen niin että mentiin käräjille.

Ei tässä tilanteessa ole voittajia, piste.
Mieluummin jätän tällaisen äidin huostaan minulle tuntemattoman biolapsen, kuin lapsen, jonka olen kasvattanut, ja jota yli kaiken rakastan.
 
  • Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsimys joka tapauksessa;29959129:
Jätät siis itse biologisen lapsesi tällaisen äidin huostaan joka on ilmaissut haluavansa oman lapsena takaisin, ja valmis vaatimaan sitä myös oikeusteitse? Aika purppuraa ajatusmallia ettei lapsi siinä kärsisi.

Joka tapauksessa lapset kärsii tästä tilanteesta, vaihdettiin ne tai ei. Ei varmasti biologisesta lapsestani oli mukavaa kuulla kasvattiäidiltään että ei ole oikeasti heidän oma lapsi ja miten he halusivat oman lapsensa hänen tilalleen niin että mentiin käräjille.

Ei tässä tilanteessa ole voittajia, piste.
No ainakin minun lapseni tietäisi, että rakastan häntä niin paljon, että olen oikeusteitse taistellut oikeudestani häneen. Vaikka hän ei olisikaan minun lapseni biologisesti.
Että kai tässä karkeasti ajatellen joku pieni voittaja löytyisi...? Kurjaa sille lapselle joka joutuisi jäämään vanhempien huomaan jotka eivät häntä haluaisi... Mutta en sellaisille vanhemmille voisi kyllä omaa lastanikaan antaa! Ja kyllä mun näkemyksen mukaan mun kasvattama lapsi on minun ja biologinen lapsi niiden toisten vanhempien.
 
tero
Totta kai haluaisin oman lapseni. Olisin kasvattanut jonkun muun lasta vuosikaudet. Tietysti olisi syntynyt vahva side, mutta biologinen vanhemmus on pääasia vaikka naiset eivät sitä usein ymmärräkään. Naiselle on melko sama kuka on lapsen todellinen isä kunhan joku maksaa lapsen elatuksen.
 
tero
"1940-luvulla Ruotsissa kaksi vastasyntynyttä luovutettiin vääriin perheisiin.

Kesti lähes seitsemän vuotta, ennen kuin pojat palautettiin oikeille vanhemmilleen. Toisen pojan serkku, kirjailija Per Olov Enquist kirjoitti aiheesta kirjassaan Kapteeni Nemon kirjasto.

Dokumentissa Vaihtuneet vauvat (Kapten Nemos barn) Enquist ja muut sukulaiset kertovat tapauksen taustoista ja aiemmin salatuista yksityiskohdista.

Miten lapset ja vanhemmat selvisivät järkyttävästä tapauksesta?


Ei ehkä yksittäinen tapaus

Kun palkittu ruotsalaisohjaaja Agneta Bernárdzon alkoi tutkia vaihtuneita lapsia, hän luuli kyseessä olevan yksittäistapaus, mutta matkan varrella selvisi, että näin tuskin on.

Aiemmin kätilöt olivat merkinneet vain sen, missä sängyssä kukin vastasyntynyt nukkui, jolloin vauvojen vaihtuminen oli mahdollista.

Näyttääkin siltä, että Ruotsissa saattaa olla useita vanhempia, joiden kasvattama lapsi – ei olekaan heidän biologinen lapsensa.

Skandaali johti lopulta siihen, että synnytysosastoilla alettiin merkitä jokainen vastasyntynyt tunnisteella.

Tuotanto: SVT, Ruotsi 2010."

http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/dokumentit/ykkosdokumentti-vaihtuneet-vauvat
 
säpäle harmaana
Totta kai haluaisin oman lapseni. Olisin kasvattanut jonkun muun lasta vuosikaudet. Tietysti olisi syntynyt vahva side, mutta biologinen vanhemmus on pääasia vaikka naiset eivät sitä usein ymmärräkään. Naiselle on melko sama kuka on lapsen todellinen isä kunhan joku maksaa lapsen elatuksen.
Niin kenelle se on pääasia. Lapselle vai sinulle? Miksi lapsen kuuluisi kärsiä sinun miehisyytesi takia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;29958825:
Hups, pieni moka sattunut! Mutta onneksi noin että asia selvinnyt heti :) Mutta ei varmaan sellaista ole sattunut että vuoden tai useamman jälkeen olisi havaittu vaihdos? Ei ainakaan itselleni tullut heti mieleen sellaista tapausta.
On ollut Suomessakin, 1970-luvulla vaihdettiin jo 11-12-vuotiaat tytöt kun selvisi että sairaalassa olivat vaihtuneet. Tästä oli aikoinaan paljon juttuja lehdissä.
 
"hih"
Totta kai haluaisin oman lapseni. Olisin kasvattanut jonkun muun lasta vuosikaudet. Tietysti olisi syntynyt vahva side, mutta biologinen vanhemmus on pääasia vaikka naiset eivät sitä usein ymmärräkään. Naiselle on melko sama kuka on lapsen todellinen isä kunhan joku maksaa lapsen elatuksen.
No mieshän ei voi olla varma että "oma lapsi" on oikeasti oma, joten tyhmää kenenkään miehen on pitää biologista vanhemmuutta tärkeämpänä...
 
"veera"
[QUOTE="niinpäniin";29959083]Hauskaa, että tässä keskustelussa biologia on sivuseikka, mutta auta armias, jos joku käyttää lasten tekemiseen lahjasoluja tai -alkioita. Silloin biologia ja geenit ovat avainasemassa, äitiys ja isyys sivuseikkoja ja lapsi kärsii, jos ei elä biologisen vanhempansa kanssa yhdessä.[/QUOTE]

Paitsi että mä oon sitä mieltä, että monet lapsettomat parit (mukaanlukien homot ja lesbot) ansaitsevan mahdollisuuden kokea jonkun niin mielettömän ihanan asian, kuin vanhemmuus, vaikkeivat siihen oman biologiansa ansiosta pystyisikään. Joten eipäs yleistetä siellä.
 
On ollut Suomessakin, 1970-luvulla vaihdettiin jo 11-12-vuotiaat tytöt kun selvisi että sairaalassa olivat vaihtuneet. Tästä oli aikoinaan paljon juttuja lehdissä.
:O Löydätkö jonkun linkin tähän? Olisi mielenkiintoista lukea enemmän tästä. Mutta ihan järkyttävää, jos todella on vaihdettu lapset biovanhemmilleen :O Eikö tuon ikäisiä voi jo kuulla että mitä itse haluavat?
 

Yhteistyössä