Vauvojen koko sokeriäideillä eri raskausviikoilla!

Mulla on ollut iltainsuliini samassa annoksessa nyt 3 vkoa ja harvakseltaan olen tarvinnut lyhytvaikutteista tänä aikana. Muutamia kertoja olen suoraan varautunut sokerin nousuun ja laittanut inskaa (ja arvot on pysyneet kohtuullisina). Pitkäaikaissokeri ei kuitenkaan ole laskenut yhtään tässä seurantajakson aikana! Jotenkin mä kuitenkin enemmän pelkään oman painon nousua kuin vauvan, kun tiedän, että isompikin vauva mahtuu hyvin tulemaan..
 
Tarkotatko pitkäaikaissokerilla paastosokeria? Mä sain sen laskeen pitkävaikutteista nostamalla n. 2 viikossa...Eli pistän illalla pitkävaikutteista ja se alotettiin 8 yksiköllä...siitä nostin 3 pvän välein 2 yksiköllä jos arvot kohosivat...ja tosiaan tossa 12 yksikössä se sitten rupesi pysymään...ja niinhän ne sanoivat että sokerit on korkeimmillaan 28-32 rv... Ja paastosokeri eil kuulemma vaikuta vauvan kokoon vaan tuo muita ongelmia vauvalle...Nyt kumminkin mullakin arvot olleet ok ja päivällisen jälkeiset oli aikasemmin vaan satunnaisesti koholla ja silti kokoa vauvalla ihan tarpeeksi...toivottavasti tasottuu..
 
marja yleensä pitkäaikaissokerilla tarkoitetaan kunnon verikoetta joka otetaan usein mm. normaaleilta diabeetikoilta. Se kertoo paremmin pitäaikaisesta sokeritasapainosta kuin pelkkä paastoarvo.

Mites muuten, te joilla arvot nyt pysyvät kohdillaan (ruokavalio, tabletit, insuliinit) niin kuinka tarkasti noudatatte sitä rd-ruokavaliota? Mulla itsellä sokerit olleet nyt tosi hyvässä kunnossa tabelttilääkityksellä, vain 1 paastoarvo/viikko koholla (5,5-5,7). Ruokailuilla pystyy syömään myös hiilareita kunnolla joten ihan niin tarkka en ole ollut ruokavalion suhteen. Säännöllisesti syön, mutta siis hh on ruokavaliossa silti ihan kohtuu paljon vielä.

Maanantaina olisi seuraava äitipolikäynti. Kiva tietää miten vauva kasvanut 4 viikossa. Itse uskon vahvasti että jatketaan vielä samalla tavalla ainakin seuraava kuukausi (eli tablettihoidolla).

Poppeliini ja kolmas muru 23+4
 
Viimeksi muokattu:
Mie jäin kiinni sokerirasituksessa. Ruokavaliolla olen yrittänyt rukata. Sokerit on pysyneet hyvinä tähän mennessä, viikkoja on 22. Mulla on vs pysynyt ihan hyvinä arvoina. Paastot ei ole kertaakaan vielä mennyt yli viiden. Ja ruokailujen jälkeiset arvotki ovat reilusti sen alla mitä se ei saisi olla. Välillä mie olen epäillyt, että voiko se mittari edes mitata oikein, kun niin matalana ovat ruoan jälkeiset arvot, 5,5 - 6,5 välillä ovat olleet aina. Neuvolassa ollaan kyllä mitattu sekä omalla ja nlan mittarilla ja ovat näyttäneet samaa. Mutta on niin kummallista, kun edellisessä raskaudessa arvot olivat yli sallittujen... Täytyy olla tyytyväinen, että ainakin nyt saan pidettyä sokerit kurissa. Onhan tässä monta viikkoa vielä aikaa ennenkuin pallero syntyy :) Muutaman viikon päästä on painoarvio, katsotaan sitten miten vauva on kasvanut sitten. 21+0 kävin edellisen kerran ja kaikki oli vielä silloin ihan kunnossa, vastasi laskettua aikaa.

En ole kyllä niin orjallisesti noudattanut ruokavaliodiettiä :ashamed: aamupala jää monesti syömättä (en ole tottunut siihen) niin huomaa, että illalla tulee syötyä enemmän kuin tarvitsisi... Siinä mulla on kyllä kova työ saada itseni oppimaan, että aamupala pitää syödä!!!
 
simuli mulla ruuan jälkeiset on usein tuota samaa luokkaa eli 5,5- 6,4. Joskus ollut jopa 4,7-4,9. Itse teen usein tarkistusmittauksen jos epäilen väärää tulosta, mutta kyllä ne linjassa ovat olleet. Mullakin viime raskaudessa alkoi arvot nousemaan ja tosiaan onhan tässä vielä hyvin aikaa siihen kun sokerinsieto on alhaisimmillaan. Tottakai mun sokerilääkitys vaikuttaa myös noihin ruuan jälkeisiin arvoihin, mutta on kyllä aika matalia mun mielestä kun kuuden pintaan on ruuan jälkeen.
 
RR
Kävin eilen taas painoarviossa, viikot 33+1 ja arvio oli 2,1kg eli ihan keskikäyrällä mennään. Jos näin mennään loppuun asti, niin ihan normipainoinen vauveli tulossa :)
Iltaisin menee nyt 28yk Protaphanea ja aamuarvot ennen aamupalaa ovat 5,0-5,7 välillä...
 
Mun sokerit vaan laskee...tosin mietin, että pitäsköhän nyt pitkävaikutteista vähän vähentää...Aamupaasto on ollut 4.4-4.9. Ateria insuliini päivällisellä pitää kyllä aterian jälkeiset alle 6.0, mutta kokeilin ykspvä, etten laittanut ollenkaan insuliinia, niin 8.2 oli arvo...Jännä, että jos syön lounaan, niin arvot ei ikinä nouse, vaikka insuliiniä en silloin pistäkkään. Oliskohan vielä pitkävaikutteisella vaikutusta, koska sillon väliä tulee 12-13h?

Ruokavalio/säännöllisyys on kyllä mennyt nyt päin prinkkalaa ja sokereita mittailen miten muistan...nyt vaan toi mielenkiinto rupee loppumaan. Olen kumminkin mitannut sokereita reilu 20 vkoa jokapvä 4-6krt, niin rupee riittää...Aamupala jää syömättä monena päivän, juon kahvin vaan...iltapala kans, mutta yleensä syödään aika myöhään päivällinen/ grillataan tai muuta...sitten pakotan itseni syömään jos en ole syönyt päivällistä myöhään, koska pakkohan ton pitkävaikutteisen kans on syödä, ettei sokerit putoa liian alas.
Keskiviikkona on sit kontrolli ja kääntöyritys...luulen kyllä, että neiti on nyt raivotarjonnassa, mutta kääntyilee edelleen ja välillä koko vauvan kroppa on palleankohdalla ja se vasta olon tekee tukalaks...
 
mulle laitokselta sanottiin kun kolmas oli syntynyt että tämä tais olla sokerivauva ja sitten kyselivät aikasempi raskauksia ja vauvojen painoja ja muuta siinä ja sanoivat että jos vielä tulen raskaaksi niin asiaan pitää kiinnittää huomiota neuvolassa.

eka(poika) syntyi raskausmyrkytyksen vuoksi sektiolla rv 36 ja oli 3340g ja 48cm ja oli keskolassa tipassa alhaisten verensokereiden takia 3vrk.

toka(tyttö) syntyi rv 41+1 3630g ja 50.5cm ,verensokerit matalalla jotka korjaantuivat lisämaidolla ja tiheällä syötöllä

kolmas(poika) käynnitettiin rv 39+1 raskausmyrkytyksen takia, syntyi 39+6 4390g ja 52cm. verensokerit matalalla jotka pysyi aisoissa lisämaidolla ja tiheällä syötöllä onneksi.

nyt kuumeillaan kovasti neljättä ja jos raskaudun niin aijon heti ottaa asian puheeksi neuvolassa.
 
Mulla marica sama juttu aikasempien kans...ensimmäinen 4520g 40+4 ei mitään, toinen 37rv raskausmyrkytys 3330g, kolmas 38+0 4170g raskausmyrkytys, neljäs 3550g, viikon teholla sokereiden takia, ei meinannut nousta millään ja viides 37+0 diettihoitoinen Rd ja istukan kalkkeutumisen takia käynnistys 3150g...kaikki käynnistetty. Epäily sokereista kaikista, mutta kiinni en jäänyt. Tosin sokeri seurantaakaan en ole kenestäkään kotona pitänyt paitsi tästä raskaudesta, koska jäin kiinni jo 14 rv, pelkästä paastosokerista.
 
Heissan!

Viimevkon äitiyspolikäynniltä jäi paska fiilis :( Eri kätilö ja eri lääkäri..Eli vauvaa piti kääntää kun edelleen oli perätilassa, mutta lääkäri ei vielä suostunut. Sitten sain sen kans vääntää kättä, kun vauva ei ollut kasvanut. Ekaks meinas, että mittausvirhe ja tulet takaisin reilun kahdenvkon päästä, kun 37rv täynnä. Kunnes sitten meni koneelle laittamaan mittoja ja huomasi itsekkin, että vauvan kasvua ei ollut tapahtunut kahteen edelliskäyntiin ollenkaan...Sanoi, että sen takiakkaan vielä ei voida kääntää, kun paino pysähtynyt. ELi painoarvio sama, joka 30+6, 32+6 ja 34+6 n. 2.5-2.6kg. Sitten se uskoikin mua, että ei voi olla mittavirhe, kun korkeintaa se 30+6. Sano, että tuletkin takas vkonpäästä kun 36rv täynnä koska on niin iso sektioriski kuulemma kääntöyritys.
Kasvukontrollikäynti ja perätilankääntö siis nyt sit torstaina kun tasan 36rv.
 
No nyt mullakin taas epäillään että sokerit on koholla kun salamatkustaja on kasvanut liikaa ja etenkin mahanympärys on sikiöllä liian paksu. 32+5 kohdalla sikiö oli siis 2,4 kg jolloin pään ja luunpituus oli 33 viikoisen mutta mahanympärys sitten taas 35 viikkoisen. Edellisestä 28+2 on kasvanut 270 g per vk. Viikolla 28 olin jo sokerirasituskokeessa ja silloin lukemat loistavat ja nyt sitten ensiviikolla menen ensin otattamaan paastosokerin ja jos siinä on häikkää niin sitten koko kokeen. Tulin vaan niin huonovointiseksi edellisestä että mielellään en menisi uudestaan mutta jos pakko on niin sitten on. Nyt olen syönyt hiilareita hyvin vähän ja toivon että uudessa painoultrassa ensi viikolla 34+1 ei olisi sikiö enään kasvanut liikaa.
 
Heips.

Mulla oli sokerirasituksessa 1- ja 2 h jälkeiset arvot hieman koholla. Sain ohjeet 1800kcal ruokavalion noudattamiseen, jolla painoni laski parin kuukauden ajan jokaista neuvolakäyntiä kohden. Viime neuvolakäyntiin verrattuna painoa oli tullut huimat 744g/vko, mutta lääkäri samalla ultrasi kun sattui neuvolalääkäri olemaankin, että vauva kasvaa kuitenkin ihan tasaisesti aavistuksen keskikäyrän yläpuolella. Painoa on tullut nyt raskausaikana yhteensä tähän mennessä 4,4kg. Itselläni tavoitteeena, että kunhan pysähtyis painon nousu tuonne 8kg :) Turvotuksia on alkanut olla lähes päivittäin, sormet ovat yön jälkeen varsinkin melko turvoksissa. Sormukset on pitänyt heittää jo suosiolla hyllyn reunalle. Olen noudattanut melko tarkkaan saamaani ruokavaliota, toki välillä on päiviä jolloin tulee varmasti syötyä enemmän kuin ohjeissa on, mutta sokerit ovat pysyneet kuitenkin hyvinä. Mulla on koko ajan kotiseurannassa paastoarvot olleet 4,5-4,9 ja aterian jälkeiset arvot 4,9-6,9 välillä. :)

Nyt laitan vielä vauvan painoarvioita:
22+5 606g
27+1 1167g
30+0 1484g
33+6 2450g

Seuraava vauvan kasvukontrolli äitipolilla vkotilanteessa 38+0 :)

T:Viipsu+vauva 34+3
 
Tänään taas käytynä äitipolilla. Kolmessa viikossa vauva on kasvanut 1,9kg -> 2,5kg ja laskettuna arvio olisi 4,6kg. Tällä kertaa minut tutki osaston ylilääkäri ja hän oli sitä mieltä, että viiden viikon kuluttua vasta uusi käynti ja silloin joko käynnistyksen harkinta tai sektiopäätös. Jos tilanne täysin epäkypsä, niin ei lähdetä käynnistämään vaan leikataan.

Jotenkin tuntuu kummalta, että nyt ei viiteen viikkoon katsota kasvua, napavirtauksia yms ollenkaan. Ja sokeritasapainokin on täysin omassa valvonnassa. Mitään kantaa en saanut siihen, että pitäisikö iltainsuliinien lisäksi ottaa aamuinskat vai mitä tehdään, kun paastot pahimmillaan 6,8. Ääh!! Kai tässä pitää vaan luottaa omaan ammattitaitoon ja säädellä niitä itse?? Tosin niin minä olen tehnyt tähänkin saakka..

Dreamer75, rv 32+5
 
Päivitystä:

20+0 315g - normaali
28+0 1008g - vyötärön ympärys lähempänä ala- kuin keskikäyrää
32+0 2080g - vastasi viikkoja
34+4 2447g - vastasi viikkoja, reisi vähän isomman ja pää ja vyötärö pari päivää pienemmän
35+6 2900g
38+6 3400g

40+4 syntymäpaino 3650g - vauvalla muutamia alhaisia verensokeriarvoja, mutta normaalisti mun kanssa osastolla ja neljän päivän jälkeen päästiin kotiin.
 
Meillä eilinen kääntöyritys onnistui ja neiti saatiin oikeinpäin. Painoarvio oli nyt 2950g ja niin 36+0 oli raskausviikot...
Mä ihmettelen kans, kun eka meinas, että tulet 3 viikonpäästä ja sit kysy, et jaksanko varrota niin kauan? vastasin, että en! Joten anto 2 viikon päähän ajan...Mun mielestä jokapuolella on, että insuliiniäidit kävis käyrillä ainakin jokavko...ihmetyttää...
 
Marja: mä en ole kertaakaan käynyt vielä käyrillä! Että ei täällä Seinäjoella ainakaan ole käytäntönä moinen.. Ja tosiaan seuraavaan käyntiinkin on nyt 5 vkoa eli on 37+6!! Toivottavasti neuvolaseuranta riittää!?!
 
Viimeksi muokattu:
Täällä D2-tyypin odottaja. Viikkoja nyt 24+0 ja viime viikolla olin äitipolilla, jossa vauvan painoarvioksi saatiin 900 g. Siis viikkoihin nähden pikkasen liikaa. Raskauden aikana käytössä insuliinit, muuten tabletit. Pitääkin katsoa, paljonko esikoinen painoi noilla viikoilla, mutta muistaakseni hänellä paino meni aikalailla keskikäyrää. Mikähän näillä viikoilla olisi "normaali" paino?
 
Mulla esikoisesta puhkes rd vasta rv 38+, joten hirveitä ei tossa enää tehty ja tyttö synty rv 41+3 3860g. Ja kuopuksesta kävin jo rasituksessa rv 12+ ja paastosta narahdin, ruokavaliolla mentii koko raskaus, ja poika synty kiireellisellä sektiolla rv 41+3 3720g. Nyt kolmas tulossa, ja tod.näk. taas sokerit sekasin, viikkoja nyt vasta 9+3 joten ei oo viel varmaa diagnoosia, mutta aika sata varma oon että saa alkaa taas mittailee :/

pojasta painoarvioita ollu:

rv 20+2 / 376g
rv 38+ / 3,400g
rv 40+5 / 3,800g


tytöstä:

rakenneultrasta oli, muttei oo merkitty korttiin...oli melkee samaa luokkaa ku pojastaki.
rv 35+4 / 2664g
rv 40+1 / 3643g
 
Viimeksi muokattu:
Tänään käyty äitiyspolilla kontrollissa. Paino menee toistaiseksi hienosti keskikäyrällä, niinhän tuo kuopuskin meni... Tablettihoidolla jatketaan ja seuraava kontrolli on 4 viikon päästä. Eli tämän vauvan arviot ovat olleet:

15+1 130g
20+1 306g
24+0 682g
28+1 1200g
 
RR
Viikon 36+0 arvio oli 8.9.2011 ja siinä oli nyt painoarvio lääkärin mukaan ainakin 3,2kg eli viikon 33+0 arvio (2,1kg) ei ole voinut pitää paikkaansa...
Mulla on ensi maanantaina uusi arvio, jossa päätetään käynnistyspäivä. Viimeistään tuo aika menee lasketuksi 6.10, mutta lääkäri sanoi viimeksi, että olisi hyvä jos tulisi jo aiemmin eli tässä kuussa.
 
Heissan kaikki!

Meidän sokerivauva syntyi 16.9.2011 rv 38+1 käynnistettynä raskausmyrkytyksen takia. Painoa 3260g ja 48cm, joten iso ei ollut. Pääsi heti vierihoitoon ja sokerit pysy hyvinä, joten mitään "sokeri" oireita ei ollut. Eilen kotiuduimme ja niin ihanaa, kun sai heittää insuliinit ja sokerimittarit nurkkaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: Dreamer75

Yhteistyössä