Vellittely

Tyttö 4kk ja ajatuksena alkaa antaa iltavelliä. Onko hyviä vinkkejä millä saisi vauvelin syömään sitä vai meneekö harjotellessa pari päivää? Pari kertaa olen antanut ja ei näytä hirveemmin velliä menevän alas... tuttipulloa ei syö-nokkamuki näyttää olevan paras kaikista.
 
Meillä ei ole kumpikaan lapsi syönyt koskaan vellejä, enkä ole kyllä pahemmin tarjoillutkaan koska en näe koko velliä tarpeelliseksi.

Mutta koitanpa vastata kysymykseesi. Maistuisiko joku toinen maku paremmin kuin se mitä olet nyt tarjonnut?
 
Meillä oli pakko antaa iltaruokaa alle 5kk, sain ohjeen antaa kasvissosetta. Siirryttiin puuroon sitten 5kk iässä. Velli ei edes pitänyt nälkää tarpeeksi kun sitä koetettiin. Nykyään tää vajaat 6kk saa velliä toisinaan aamupuuron vaihtoehtona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nyyrikki:
Kuten moni tässä sanonut en tajua ollenkaan miksi pitäis velliä antaa terveelle täysaikaiselle vauvalle.
Meilla tämä asia ei ole ihan vielä ajankohtainen, mutta entä, jos ei maito riitä ravinnoksi? Jotkut vauvat tarvitsevat enemmän ravintoa kuin toiset. Minä taasen en ymmärrä, että onko sitten järkevää, että vauva heräilee yölläkin kahden tunnin välein syömään, kun voisi vellin turvin saada pidemmät yöunet? :/

 
Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
Alkuperäinen kirjoittaja nyyrikki:
Kuten moni tässä sanonut en tajua ollenkaan miksi pitäis velliä antaa terveelle täysaikaiselle vauvalle.
Meilla tämä asia ei ole ihan vielä ajankohtainen, mutta entä, jos ei maito riitä ravinnoksi? Jotkut vauvat tarvitsevat enemmän ravintoa kuin toiset. Minä taasen en ymmärrä, että onko sitten järkevää, että vauva heräilee yölläkin kahden tunnin välein syömään, kun voisi vellin turvin saada pidemmät yöunet? :/
Hei, tottakai tärkeintä on se, ettei vauva näe nälkää - tai ainakaan kärsi siitä. Myös äidin jaksamista pitää ajatella eli jos äiti (tai isä pulloruokinnassa) ei jaksa öisin herätä parin tunnin välein imettämään/antamaan maitopulloa, pitää lisäruokaa ajatella. MUTTA vellihän on käytännössä paksunnettua äidinmaidon korviketta eli korviketta + vähäinen määrä viljaa, maissia, perunaa, porkkanaa tms. Monilla lapsilla velli ei edes pidä sen kummemmin nälkää kuin korvikekaan (energiamäärä ei ole olennaisesti korviketta isompi), toisilla vauvoilla taas "paksumpi" ruoka pitää paremmin nälkää.

Itse (imettäneenä ) katsoisin kuitenkin niin, että korviketta antavan äidin on ehkä hyvä kokeilla jos velli ravitsee paremmin mutta imettävän äidin ei mielestäni kannattaisi aloittaa vellittelyä. Siis jos ei halua muutenkaan korviketta antaa (velli on ihan sama kuin korvike, maito-mielessä ) niin miksi antaa velliäkään - vaan kannattaa odottaa siihen 5kk (tai 6kk) ikään asti ja aloittaa sitten puurojen antaminen ( ja muutenkin kiinteiden antaminen). Puuron myötä myös (ehkä ) yösyömisten määrä vähenee.

Itse en ole mikään imetyksen vouhkaajaa vaikkakaan meidän tyttö ei ole korviketta juonut (suurin syy se, että pullo ei ikinä SADOISTA yrityksistä huolimatta kelvannut) mutta en silti kannata velliä imetyksen ohella. Moni äiti ikään kuin "täysimettää" mutta antaa sivussa velliä. Vauva varmasti oppii että saa vellistä (tuhdista korvikkeesta) vatsan täyteen ja vähentää imetyksestä saatavan maidon määrää. Silloin ei todellakaan ole kyse täysimetyksestä + lisäruoasta vaan selvästi lisäravinnon antamisesta (paksun) korvikkeen muodossa. Toki imettävätkin äidin voivat antaa velliä ( ehkä olisin itsekin antanut jos pullo olisi kelvannut) mutta kannattaa huomioida, että se täysin varmasti vaikuttaa imetykseen - luonnollisesti jos vauva yhtäkkiä saakin 200 ml tms päivässä maidosta vellistä.

 
Ehkä se on vaan niin, että jotkut vauvat yksinkertaisesti tarvitsevat lisämaitoa (oli se sitten korvike tai velli). Kuopusta täysimetin n. 1,5 kk, kunnes oli pakko antaa lisämaitoa, kun jäi huutamaan, vaikka olin jo syöttänyt molemmista rinnoista. Siihen mennessä olin imettänyt lapsentahtisesti. No, ei muuta kun korvikkeet kehiin, jotka tuntuikin maistuvan hyvin. 2,5 kk ikäisenä aloin antaa maidon seassa velliä, kun nälkä vaan tuntui kasvavan. Nyt kun vauva on 3 kk, ollaan taas siirrytty täysimetykseen, kun se tuntuu pojalle riittävän, enää ei jää huutamaan nälkäänsä. Mulla ainakaan tuo lisämaidon antaminen ei rintamaidon tuloon vaikuttanut. Varmaan olisin voinut jatkaa täysimetyksellä, kun nälkä vaan kasvoi, mutta mulla ei yksinkertaisesti ole aikaa istua tissi paljaana koko ajan ja imettää, kun on yksi lapsi ennestään, joka tarvitsee myös äitiänsä. Sitä se oli , että poika olis koko ajan ollu vaan rinnalla...tee nyt siinä sitten ruokaa tai yritä leikkiä isomman kanssa samaan aikaan tms.

Kukin tietty tekee miten parhaaksi näkee. Tärkeintä on että vauva on kylläinen ja tyytyväinen. Ja ennenkaikkea vauva tarvitsee hyvinvoivan äidin. Jos yöunet jää vähiin, niin velliä vaan menemään, jos se tekee pidemmät unipätkät ja saa itsekin nukuttua paremmin. Se oli meidän esikoisen kanssa ihan pelastus. Kun omatkin yöunet piteni, jaksoin paremmin.

Velliä kannattaa alkaa antamaan maidon, joko oman tai korvikkeen seassa. Lisäät määrää vähitellen, niin näet tuleeko vellistä vatsa- ym. vaivoja ja vauva tottuu uuteen makuun paremmin. Meillä meni varmaan viikon päivät, että annoin pelkkää velliä.
 
Peräkylän Eukko
Ehkä se on vaan niin, että jotkut vauvat yksinkertaisesti tarvitsevat lisämaitoa (oli se sitten korvike tai velli). Kuopusta täysimetin n. 1,5 kk, kunnes oli pakko antaa lisämaitoa, kun jäi huutamaan, vaikka olin jo syöttänyt molemmista rinnoista. Siihen mennessä olin imettänyt lapsentahtisesti. No, ei muuta kun korvikkeet kehiin, jotka tuntuikin maistuvan hyvin. 2,5 kk ikäisenä aloin antaa maidon seassa velliä, kun nälkä vaan tuntui kasvavan. Nyt kun vauva on 3 kk, ollaan taas siirrytty täysimetykseen, kun se tuntuu pojalle riittävän, enää ei jää huutamaan nälkäänsä.


Hei, olet ihan oikeassa siinä että vauvat ovat yksilöitä (klisee ;) ) ja toiset tarvitsevat lisämaitoa. Mutta mielenkiinnosta tosiaan kysyn, että palasitko tosiaan korvikkeen ja VELLIN jälkeen täysimetykseen 3kk iässä? Tuota en ole ennen kuullutkaan että vauva olisikin sitten taas yhtäkkiä tyytyväinen pelkkään rintamaitoon ja että rintamaito ei olisi ehtynyt vellin antamisen myötä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Elinan äiti:
Peräkylän Eukko
Ehkä se on vaan niin, että jotkut vauvat yksinkertaisesti tarvitsevat lisämaitoa (oli se sitten korvike tai velli). Kuopusta täysimetin n. 1,5 kk, kunnes oli pakko antaa lisämaitoa, kun jäi huutamaan, vaikka olin jo syöttänyt molemmista rinnoista. Siihen mennessä olin imettänyt lapsentahtisesti. No, ei muuta kun korvikkeet kehiin, jotka tuntuikin maistuvan hyvin. 2,5 kk ikäisenä aloin antaa maidon seassa velliä, kun nälkä vaan tuntui kasvavan. Nyt kun vauva on 3 kk, ollaan taas siirrytty täysimetykseen, kun se tuntuu pojalle riittävän, enää ei jää huutamaan nälkäänsä.


Hei, olet ihan oikeassa siinä että vauvat ovat yksilöitä (klisee ;) ) ja toiset tarvitsevat lisämaitoa. Mutta mielenkiinnosta tosiaan kysyn, että palasitko tosiaan korvikkeen ja VELLIN jälkeen täysimetykseen 3kk iässä? Tuota en ole ennen kuullutkaan että vauva olisikin sitten taas yhtäkkiä tyytyväinen pelkkään rintamaitoon ja että rintamaito ei olisi ehtynyt vellin antamisen myötä.
Kyllä näin on. Tässä on viikon verran menty pelkällä rinnalla ja vesseli on tyytyväinen. Ja sitä maitoa riittää. Liivinsuojukset litimärkänä vähän väliä.... Mutta siis en missään vaiheessa lopettanut rinnan antamista, vaan poika sai rinnan lisäksi korviketta ja velliä.

 
Meillä pikku-ukkeli on kohta 3kk ja olen jo jonkun aikaa antanut tuttelin/rintamaidon joukossa velliä.
Mä en taas ymmärrä miksi pitäisi siirtyä suoraan puuroihin.
Vaikka ravintoarvoltaan velli on samaa luokkaa kuin tutteli, niin kyllä se kuiteski täyttää paremmin, kuin pelkkä maito.
Itse tykkään myös syödä velliä mieluummin kuin puuroa, niin miksipä en sitä tarjoaisi mieluummin lapsillenikin.
 
Ei se velli/korvike välttämättä ole tuhdimpaa kuin oma maito. Oma maitoni oli ainakin ilmeisesti hyvin rasvaista ja jos tytölle antoi korviketta niin saattoi kerralla juoda 2dl (2kk iässä ) ja jäädä silti nälkäiseksi. Äidinmaitoa pullosta taas 100ml riitti.

Niin ja vellihän on tavallaan vaan makeutettua korviketta.
 

Yhteistyössä