Venäjä adoptiosta

Haluaisin kysellä kokemuksia Venäjä -adoptiosta, sillä Venäjä tuntuu todellakin meidän vaihtoehdolta. Kuulin, että on olemassa suljettuja keskusteluryhmiä, mutta ymmärsin aiemman ketjun vastauksen perusteella, että siihen ryhmään ei voi liittyä ennen kuin on neuvontavaiheessa. Ja me emme siis vielä ole ja pääsemme yleensäkin aloittamaan koko projektin vasta kun olemme muuttaneet Suomeen. Ymmärrän, ettei kukaan halua kertoa yksityiskohtia lapsestaan täällä, mutta minua kiinnostaisi kovasti kaikki muu aiheeseen liittyvä. Esimerkiksi miltä alueelta Venäjältä olette adoptoineet ja millainen oli lastenkoti? Millainen oli jono alueella? Mikä oli lasten yleinen terveydentila ja hyvinvointi?

Lisäksi minua kiinnostaa kuulla mielipiteitä meidän tilanteesta adoption läpikäyneiltä. Meidän kahden hengen perheessä on kaksi kieltä ja kaksi kansallisuutta -ja kolmattakin kieltä käytetään paljon. Aiomme myös tulevaisuudessa muuttaa toisen kotimaahan -tämä on kuitenkin vasta hyvin, hyvin pitkän linjan suunnitelma. Näistä syistä kuitenkin olen huolissani tulevan lapsen kielenkehityksestä ja perusturvallisuudentunteesta -ja tämän tähden myös olemme pohtineet älyllisesti kehitysvammaisen lapsen adoptoinnin mahdollisuutta. En siis usko tämän taustan perusteella, että älyllisesti kehitysvammainen lapsi saisi meistä parhaan mahdollisen perheen, mutta adoptoisin mielelläni muutoin erityistarpeisen lapsen. Toivottaisimme mielellämme tervetulleeksi lapsen, jolla olisi, esimerkiksi kuulo- tai näköhäiriöitä tai -vammoja, sydänvamma, suu- ja kitalakihalkio, jokin raajojen vamma, jälkeenjäänyt kehitys, diabetes, jne. Minkälaisia muita diagnooseja Venäjän erityistarvelapsilla usein on? Tätä kysyn ihan sen tähden, että voisin hakea lisätietoa. Jos haluaa ottaa vastaan erityistarpeisen lapsen, otetaanko silloin huomioon tällaiset seikat kuten monikielisyys perheen taustassa valittaessa perhettä lapselle? Jaotellaanko siis erityistarpeita? Onko Venäjällä erillinen erityistarvejono?

Olisin kiitollinen kaikista vastauksista!
 
Afroäiti
Venäjän adoptioita Suomeen järjestää ainoastaan PeLa, joten kannattaa soittaa sinne! Siellä on oikein mukava ja asiantunteva ihminen, joka huolehtii Venäjä-adoptioista.

Minun käsityksen mukaan Venäjältä ei anneta kv-adoptioon terveitä lapsia ollenkaan mutta että diagnoosit saattavat olla liioteltuja, jos lapselle ei löydy kotia Venäjältä. Eli sairaan lapsen "statuksella" lapsi voi olla täysin tervekkin. Korjatkaa viisaammat! :)
 

Yhteistyössä