Ventoline ja jatkuvat flunssat

Hei,

8kk poitsullani on ollut jo 3 korvatulehdusta, kaksi kertaa (3&6kk) ollaan oltu sairaalassa tarkkailussa hengitysvaikeuksien takia ja flunssia ollaan sairastettu useita.

Tänään oltiin korvakontrillissa ja samalla lääkäri kuunteli keuhkot. Taas kuului vinkunaa toiselta puolelta. Poitsulla alkoi flunssa just tänään joten sinänsä tuuri et korvakontrolli osui samalle päivälle. Korvalääkäri jutteli infektioastmasta ja antoi reseptin hengittettävää Ventolinea varten.


Nyt oon aika ymmällä kun korvakontrollista tultiin ulos astmalääkkeen kanssa.

Oisin todella kiitollinen jos joku voisi kertoa miten omalla vauvalla astma todettiin. Eli kannattaisko meidänkin mennä jatkotutkimuksiin vai odottaa et tämäkin flunssa menee ohi?

T: Chilitomaatti
 
Hei! Minulla ei ole kovin pitkää kokemusta astmasta, mutta ajattelin vastailla, kun muut eivät ole ehtineet... Minulla on lievää astmaa sairastava poika, joka on jo ekaluokalla.

Ensinnäkin mihinkään tutkimuksiin ei voi yleensä mennä silloin, kun infektio on päällä... noin kaksi viikkoa pitäisi terveenä olla... Ja olen ymmärtänyt, että varsinkaan vauvoille ja taaperoille ei juuri mitään astmakokeita edes voida tehdä. Infektioastman diagnoosiin taitaa riittää se, että flunssien yhteydessä on lääkäri todennut toistamiseen vinkunaa, jota on pitänyt päivystyksessä lääkitä.

Saitteko te Ventolinen tarvittaessa vai kenties jatkuvasti käytettäväksi? Minusta teidän pitäisi saada lähete lastentautien poliklinikalle, jossa teitä opastettaisiin enemmän ja jossa olisi sitten kontrollit. Lähetteen saat neuvolalääkäriltä. Soita neuvolan terveydenhoitajalle ja varaa sitä kautta aika. Poikasi on tosi pieni. Vaikka lapsellasi on infektioastma, niin hänelle ei välttämättä tule astmaa vaan oireet häviävät kouluikään mennessä. Minun tytölläni on ollut korvatulehduskierre ja putkien laittaminen ja kitarisan poistaminen reilun vuoden katkaisi kierteen pitkäksi ajaksi.

Jaksamista sinulle!
 
Kuulostaa vähän siltä, että tarvitsette hoitavan, lasten astmaan perehtyneen lääkärin tai lähetteen poliklinikalle! Tarvitsette ehkä jo kortikosteroidihoitoa (esim. Flixotide ja Pulmicort) flunssien ajaksi ja selkeämmät ohjeet Ventolinen käyttöön. Jos flunssa tulee nyt, voit huolettaa antaa hengitettävää Ventolinea 2 suihkausta kerrallaan jopa neljän tunnin välein ympäri vuorokauden, sillä siitä ei ole mitään haittaa (lukuunottamatta joillakin tulee sydämen tykytystä). Ja lääkäriin heti, jos itse kuulet vinkunat TAI huomaat lapsesi hengityksen olevan työlästä (esim. käyttää vatsaa ja apulihaksia hengittämiseen, opit tunnistamaan, kun seuraat hengitystä terveenä ja sitten flunssaisena).

Minulla on kaksi astmaa sairastavaa lasta, esikoisella oireet alkoivat vuoden ikäisenä ja hänelle tehtiin ns. babybox-tutkimus, joka on ainoa todella luotettava tapa tutkia astmaa. Kuopuksella ensimmäinen obstruktio tuli jo nelikuisena ja diagnoosi, joka edellyttää kolmea lääkärin kuuntelemaa obstruktiota (eli vinkunat kuuluvat keuhkoista), saatiin hänelle 10 kk iässä. Nyt kuopuksella ollut käytössä maksimilääkitys eli Singulair (otetaan iltaisin jauheena, hoitava lääke) ja 2xVentoline+2xFlixotide 2 kertaa vuorokaudessa. Ja silti flunssan aikaan joudutaan vielä spiirassakin käymään (infektio-osastoreissuja on takana myös). Eli meillä astma on vaikeaa lajia:(

Mutta astman diagnosoinnista seuraava linkki:
http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=imk00011

TSEMPPIÄ!
 
Kiitoksia vastanneille!!

Sain lastenlääkäriltä puhelinajan kun häiritsi koko asia aivan liikaa. Hän neuvoi tarkemmin miten lääkettä käytetään (tarvittaessa) ja samalla kertoi, että korvalääkäri oli kirjoittanut potilastietoihin, että lääke on annettu virusperäiseen keuhoputkentulehdukseen. Ja koska vinkunaa ei ole kun kerran aikaisemmin ollut niin infektioastmasta ei välttämättä olekkaan kyse. Ihmettelen vaan että miksi korvalääkäri ei sitä keuhkoputkentulehdusta kertonut vaan puhui pelkästään infektioastmasta...

Lääkettä olen nyt pari kertaa päivässä antanut ja yskä selkeästi muuttunut limaisemmaksi/paremmaksi ja olo helpottunut. Ihmettelen vaan kun poitsu hengittää yöllä kyllä tasaisesti (vaikka raskaasti) mutta päivällä hengitys on todella katkonaista. Eli sisäänhengityksen jälkeen pitää hiukan taukoa ennekuin uloshengittää.
Lääkäri neuvoi palaamaan asiaan jos kaulan alapuolelle tulee kuoppa kun hengittää tai hengittää todella nopeesti. Meillä näyttää olevan ongelma ihan päinvastainen. Vai kuvittelenko vain onko tälläinnen ns. puuskutus vauvoilla normaalia. Tekee sitä makuulla, istuessa eli melkein aina. Toisaalta nenä taas tukkoinen joten kyllähän sekin aiheuttaa hengitysvaikeuksia.

Taisi tulla sekava viesti, mutta niin on pääkin tällähetkellä :/
Pakko myöntää, että olen hiukan väsynyt lääkärissä ramppamiseen kun aika usein ovat myös kotiin lähettäneet ja tilannetta ollaan katseltu niin pitkälle, että seuraavaksi on tullut sitten sairaalalähete. :headwall: :headwall:

No eiköhän tämä tästä.
 
moi!
nenän aukaisuun ainakin paras pigeon baby niistäjä. ei vielä apteekeissa myynnissä, tulossa. tällä hetkellä myynnissä vain huutonetissä. hinta vain 7,10e(sis.pk.). me käytetty 3vuotta. ennen kun löydettiin tää niistäjä, meillä oli 5 korvatulehdusta / vuosi. sen jälkeen ollut 2 kertaa kolmen vuoden aikana! röörit pysyy hyvin auki kun imee limat pois sieraimista / poskionteloista. ja on helppo hengittää!! suosittelen! hakusanax huutonettiin pigeon baby ja sieltä löytyy!
 

Yhteistyössä