verikoe (maito)allergian toteamisessa

  • Viestiketjun aloittaja vaaka
  • Ensimmäinen viesti
vaaka
Moi,

Miten luotettava verikoe on vauvan allergioiden testauksessa? Voiko vauvan maitoallergian todeta ottamalla tuon verikokeen? Meidän 8kk pojalla on lähinnä outoja suolisto-oireita edelleen sekä melkoista yölevottomuutta joten mietin aina välillä, olen jo pitkään miettinyt, maitoallergian mahdollisuutta. Välillä ajatus unohtuu kun iho-oireita ei juurikaan ole, jalkojen ihon kuivuutta lukuunottamatta... Millaisia kokemuksia teillä on noista verikokeista? Pian on neuvolalääkäri ja mietin pyytäisinkö tuon kokeen, muut testitavat kun toteutetaan lähetteen kera suuremmassa kaupungissa.
 
wxy
Meillä verikoe näytti neg. , mutta silti allergia on. Mitä pienemmästä lapsesta on kyse, niin harvinaista että verikokeet tai PRIC näyttäisi positiivista. Ja jos koe näyttää edes heikosti positiivista niin aina tarkoittaa allergiaa..
 
Soiku
Tosi on, ettei RAST tai Prick ole pienillä lapsilla aina luotettava. Eikä varsinkaan silloin, kun kyse on suolioireisesta allergiasta. Mä en niin tarkkaan muista, miten noi jutut menee, mutta noissa suolioireisissa allergioissa ei välttämättä ilmaannu niitä IgE-välittäjäaineita, joita tarvitaan, jotta noi allergiakokeet näyttäisi jotain.

Ja itse asiassa on niin, ettei positiivinenkaan vastaus välttämättä tarkoita allergiaa. Luin jostain (joku allergiatutkimusjulkaisu netissä), että esim. vaikka RASTin normiarvo on muistaakseni alle 0.35, niin vasta yli 15 menevä arvo ennustaa maidon kohdalla todennäköistä allergiaa. Kananmunan kohdalla se oli muistaakseni 7. Toki allergiaa voi olla pienemmilläkin arvoilla. En enää muista, että mihin tuo kohonnut arvo voi muuten liittyä, olisikohan se ollut joku vastareaktio rintamaidon kautta saatuihin proteiineihin, mutta ei silti allergiaa.. meni ihan sekaiseksi jutuksi, kun en enää niin tarkkaan lukemaani muista.

Meiän iho-oireisella allergikolla ei kolmen kuukauden iässä otetuissa RASTeissa näkynyt mitään, mutta puolen vuoden iässä sitten näkyikin liuta niitä allergioita.
 
Soiku
Oli pakko googlettaa, että mistä noita höpinöitäni olen lukenut. Se olikin tällainen artikkeli Lääketiede-lehdestä tk-lääkäreille. Artikkelin on kirjoittanut ihan pätevän oloinen mies, joten eiköhän tuo jotenkin paikkaansa pidä.

Tässä linkki:
http://www.coronaria.fi/vaihe3/yle/kl/kl82003/pikkulastenRuokaAllerg.pdf
 
meillä nuorimmalla oli lehmänmaitoallergiaa jo pienenä mutta kun minulla riitti ä-maitoa niin ei silloin lähdetty kummemmin testaamaan.
sitten oli muka parantunut (ihan maidolla kokeilemalla todettu) mutta iho-oireita oli myöhemmin ja neiti itse teki diagenoosin joskus 4-5 v tai niillä main. tehtiin prick testi silloin mutta antoi negan mutta onneksi päiväkoti uskoi että maidoton ruoka pitää saada.
Nyt sitten kun joskus vajaa vuosi sitten testattiin allergioita uudelleen niin prickissä selvä reaktio ja verikokeessakin selvästi kohonnut arvo.
verikokeen luotettavuudesta en tiedä mutta prick voi antaa väärän negan, sen tästä opimme.
 
wxy
Meidän allergologi on hyvinkin arvostettu alallaan ja hänen mukaansa pienen lapsen kohdalla aina jos kokeet näyttävät edes hieman allergiaan päin on kyse aina allergiasta vaikka ei viitearvoja täytäkkn. Ja tosiaan negaa saattaa näyttää vaikka allergia onkin.
 
Kyllä se näyttää pienilläkin, verikoe siis.... Oma poikani oli vauvasta asti tosi huonoihoinen ja "hormooninäppy" jäi päälle. Välillä iho tulehtui ja meni märkäruvelle. 3kk:n iässä otettiin ruokaerittely-koe missä näkyy siis maito, muna, vehnä, kala, jotain pähkinää ja soija. Sitten lääkäri lisäsi vielä erikseen maito-rastin kokeisiin. Maito ja muna olivat likellä 30...siis muna varsinkin oli tosi ärhäkkä, eihän hän ollut sitä saanut muuta kuin minun rintamaidon kautta. Soijamaitoa juodaan edelleen,laps pian 2v. Ei herkisty maidolle pahastikaan ja lähinnä menee masu sekaisin. Mutta muna on ärhäkkä vielä, tosin ihottumalla selvitään....
 
koivunkäpy harmoona
Meillä verikoe oli täysin puhdas, mutta maitoaltistuksessa meinasi pojulta henki mennä, että ei noihin verikokeisiin kannata sokeesti luottaa. Ja altistukseen mentiin sattumalta kun lääkäri päätti et jostai pitää vyytiä alkaa purkamaan et joku kyl on mikä allergisoi ja aloitettiin sit maidosta.
 
minö olen tosiaan kirjoitellutkin noista meidän huimista arvoista jo, kun meillä muna oli 32,7 ja maito oli 47,5. tutkimaan lähdettiin kun meillä oli todella kiukkuinen ja levoton vauva-aika, maha oireili,löysää kakkaa ja ihottumaa. 4kk iässä voimakas reaktio maissivellille, johon lapsi meinasi tukehtua. nyt 18 päivä maitoaltistus almiron peptidille lääkärin kanssa ja sitten tiedetään taas enempi, nyt, meillä aika suppea ruokavalio. minulla ainakin käsitys että veritesteissä allergia voidaan löytää.nyt meillä poika 7kk.
 
Tulokset vaihtelevat kyllä tosi kovasti ja kaikki allergiat eivät näy missään. Meillä prick näytti maito, muna, soija, pähkinä ja veritesti vain munan. Näiden lisäksi neiti kuitenkin allerginen ainakin myös kalalle, perunalle, kotimaisille viljoille muutamia mainitakseni....
 

Yhteistyössä