veriryhmä neg??

Hei, mulla oli tänään lääkärin tarkastus ja siellä kerrottiin että mun veriryhmä on negatiivinen kun sen pitäis olla positiivinen? Onko jollakin kokemusta tälläisestä. Neuvolassakaan eivät osanneet oikein kertoa (tai eivät viittineet huolestuttaa?) muutakun ''seurataan tilannetta'' ja netissä on niin ihmeellisesti kerrottu että enhän mä läkäri slangia ymmärrä. tajusin vaan sen että mun pitää ottaa jtn pistoksia koska se lapsen positiivinen verirymä vie multa punasoluja plaaplaa? Olis kiva tietää riskeistä/oiresta/jatko toimenpiteistä jne. ja oon tosiaan rv13+6. Toivottavasti joku osaa kertoa ja selventää ! =)
 
Voit olla ihan huoleti, ei veriryhmän tarvitse olla positiivinen. Enemmistöllä se kyllä sitä on (n 85% suomalaisista), mutta lopuilla rhesus on negatiivinen. Jos äidin veriryhmä on Rh- ja kohdussa olevan lapsen veriryhmä Rh+, voi äidin elimistö alkaa tuottamaan vasta-aineita sikiön veriryhmää vastaan tietyissä tilanteissa, esim: keskenmeno, keskeytys, perätilan ulkokäännös yms. Yleensä Rh- immunisaatio ei tule ongelmaksi kyseisen raskauden aikana, mutta voi vaikuttaa seuraaviin raskauksiin, jos ei sitä huomioida. Varalta neuvolassa katsotaan veren vasta-aineet yhteensä kolmeen otteeseen raskauden edetessä. Synnytyksen jälkeen vauvan napasuonesta otetaan verinäyte, josta katsotaan veriryhmä. Jos vauvasi on Rh+, sinulle annetaan synnytyssairaalassa anti-D -immunoglobuliinirokote, jotta mahdollisissa seuraavissa raskauksissa elimistösi ei ala tuottamaan vasta-aineita mahdollista Rh+ -veriryhmän vauvaa kohtaan. Selvensikö tämä?
 

Yhteistyössä