Verotuksesta

  • Viestiketjun aloittaja kotihoidontuesta
  • Ensimmäinen viesti
kotihoidontuesta
Olen siis kotihoidontuella kotosalla ja sain uuden verokortin, joka oli laskettu pienehköjen palkkatulojen mukaan. Soitinkin sitten verotoimistoon korottaakseni tuota veroprosenttia, mutta sanoi siellä laskettuaan ettei kotihoidontuestani (plus hoitolisä yhteensä n. 300 euroa kuussa) mene niinkään paljon veroa vaan että veroprosentti on 10!! Itse en oikein tätä tajua, viime vuonna kun sain kotihoidontuen lisäksi kaksi kuukautta äitiysrahaa niin prosenttini oli 16. Ja kahdella tuttava äidilläni on käynyt niin, että ovat joutuneet makselemaan sitten mätkyjä, kun ovat verotoimistossa laskeneet kotihoidontuesta saatavan tulon veroprosentin olevan sen 10... Mitenkäs muilla?
 
Mun mielestä sun kannattaa maksaa enemmän kuin ton 10 prossaa. Varmasti tulee mätkyjä muuten. Yleensä kaikista tuista menee vielä korotettu veroprosentti, kun niistä ei saa niitä vähennyksiä kuten palkasta saa. Näin mulle vastattiin kerran verotoimistossa, kun ihmettelin miksi veroprosentti on korkeampi työttömänä kuin työssä ollessa.
 
Minä saan 512 euroa hoitotukea kuussa. Muita tuloja ei ole koko vuonna. Lainan korot 650 euroa ja työttömyyskassamaksu 65 euroa. Vero % 15. Pari päivää sitten tilasin uuden verokortin. Jos hoitotuki olisi työtuloa, vero% olisi vain 4. Mielestäni pelkkä hoitotuki on yhtä tyhjän kanssa. Jos miehellä olisi pieni palkka, ei tuolla tuella voisi kotiin jäädä. Tyhmää puhua Suomen hyvistä tuista, kun veroakin niistä pitää maksaa.....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.01.2007 klo 09:52 kotihoidontuesta kirjoitti:
Olen siis kotihoidontuella kotosalla ja sain uuden verokortin, joka oli laskettu pienehköjen palkkatulojen mukaan. Soitinkin sitten verotoimistoon korottaakseni tuota veroprosenttia, mutta sanoi siellä laskettuaan ettei kotihoidontuestani (plus hoitolisä yhteensä n. 300 euroa kuussa) mene niinkään paljon veroa vaan että veroprosentti on 10!! Itse en oikein tätä tajua, viime vuonna kun sain kotihoidontuen lisäksi kaksi kuukautta äitiysrahaa niin prosenttini oli 16. Ja kahdella tuttava äidilläni on käynyt niin, että ovat joutuneet makselemaan sitten mätkyjä, kun ovat verotoimistossa laskeneet kotihoidontuesta saatavan tulon veroprosentin olevan sen 10... Mitenkäs muilla?
Onhan sulla verokortissa myös vähennykset oikein? Jos on esim asuntolainan korkoja, niin tarkista kortin selvitysosasta, että summa on se mitä tänä vuonna tulet niitä maksamaan. Vähennykset pienentää prosenttia ja jos niitä on huomioitu laskennassa todellista suurempi määrä, niin prosentti jää pieneksi ja tulee mätkyjä.
 
BlackEnergy harmaana
Minulle sanottiin, että tuloverokortin prosenttia kannattaa korottaa 2 %. Itse soitin verotoimistoon ja lasketin itselleni uuden prosentin ja todellakin se oli korkeampi kuin mitä palkasti olisi mennyt. Etuuksista joutuu maksamaan veroja enemmän. Tänä vuonnahan se selviää tuleeko veroja takaisin. Tuskinpa maksamaan joudun. Kotihoidon tukeni on hoitolisän kanssa alle 400 euroa josta maksan veroja yli 80 euroa.
 
Tilasin juuri itselleni uuden verokortin. Tulevan vuoden tulot ovat kotihoidontuki n. 512 e/kk ja sen lisäksi tulen saamaan kesällä reilut 1900 euroa lomarahoja. Veroprosentiksi tuli 16,5. Vähennyksiä ei ole kuin liiton maksut reilu 100 euroa.
 
Mä menin korottaan prosenttiani 11,5 niin tippuikin 8 %. Olin aivan äimänä!! Täti vaan kovasti oli sitä mieltä, et nyt kun kotihoidolla 380 e/kk ja elokuusta töihin, jossa todella pieni palkka ja asuntolainan koron vähennykset ovat huimat, niin se tekee prosentin noin pieneksi.
Eli pieniin tuloihin jos on liittää suuret vähennykset se pienentää veroprosenttia. Näin se täti mulle selvitti, kun kauhistelin etten vaan joudu maksaa mätkyjä. Uskon verotoimiston tätiin ja annan prossan olla ton 8. Itse tein verotoimiston sivulla arvion ja sain 9. Tää on kans niitä asioita joita vihaan yli kaiken, koska en tajua niistä mitään.
 
niinpä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2007 klo 16:56 iines kirjoitti:
...Näin se täti mulle selvitti, kun kauhistelin etten vaan joudu maksaa mätkyjä. Uskon verotoimiston tätiin ja annan prossan olla ton 8. Itse tein verotoimiston sivulla arvion ja sain 9. Tää on kans niitä asioita joita vihaan yli kaiken, koska en tajua niistä mitään.
Ei kannata välttämättä uskoa noita verotoimiston sanomisia!! Siskolleni kävi niin, että kolmeen kertaan tarkastutti (siis yhden vuoden aikana) tuota prosenttiansa kotihoidon tuella olleessan ja asiasta keskusteli toimiston kanssa ja vakuuttivat laskelmien olevan oikein ja prosentin 9. Ja niinhän siinä kävi että pikkuisen reilut sata euroa joutui maksamaan takaisin...
 
just
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2007 klo 20:37 niinpä kirjoitti:
Ei kannata välttämättä uskoa noita verotoimiston sanomisia!! Siskolleni kävi niin, että kolmeen kertaan tarkastutti (siis yhden vuoden aikana) tuota prosenttiansa kotihoidon tuella olleessan ja asiasta keskusteli toimiston kanssa ja vakuuttivat laskelmien olevan oikein ja prosentin 9. Ja niinhän siinä kävi että pikkuisen reilut sata euroa joutui maksamaan takaisin...
Verotoimiston atk-ohjelma laskee prosentin ihan varmasti oikein, jos asiakkaan antamat tiedot ovat oikeat. Itsekin olen siellä töissä ollut ja mm verokortteja laskenut ja ikävä kyllä homma on usein niin, että asiakkaalla ei ole mitään käsitystä omista tuloista ja vähennyksistään. Kun kysyy paljonko tienaat tänä vuonna, vastaus on usein en mä vaan tiedä... Tai kun varmistaa, että onko asuntolainan korot (tai joku muu vähennys) tänä vuonna tämän ja tämän suuruinen, niin taas saa kuulla, et mistä mä voin sellasta tietää... (vihje kysy pankista tms) Eikös täällä kaikki tiedot näy valmiina? Niin, mistäköhän verottaja saisi kenenkään reaaliaikaisia asuntolainan korkoja tai tulotietoja, ei mistään. Ne mitä siellä verokorttitietokannassa on valmiina, perustuu arvioon edellisen vuoden perusteella ja on asiakkaan velvollisuus itse selvittää muutoskortin hakemisajankohdan tilanne esim tulojen suhteen. Ei niitä voi kukaan verovirkailija alkaa hatusta heittää. Silloin meneekin taatusti prosentti pieleen. Itse kun olen kortteja laskenut ja tiedän perusteet, niin muutamana viime vuonna lopputulos on ollut lähes plus miinus nolla eli ei mätkyjä tai palautusta. Turha parkua jälkikäteen, jos ei ole itse huolehtinut, että tiedot on laskentahetkellä oikeat.
 
Nehän pissittää kunnolla sua verotoimistossa...

Mulla eka vuos meni mönkään ku en tajunnut nostaa vero% vaan menin 11.5% ja mätkyjä tuli melkeen 500e (maksa sitä nyt sit kotihoidontuella takas =/)

Ja nyt viimevuonna tais olla 16.5% ja ku kävin lasketuttaa niin nous 20%.
Ja lisää nostin muutaman pykälän itse ettei tartte älyttömästi maksaa takaisin tänä vuonna sit joulukuussa.
 

Yhteistyössä