Vetoomus Tammisaaren synnytysosaston puolesta

Synnytin suloisen ensimmäisen tyttäremme juhannuksena Tammisaaressa. Synnytys oli vaikea, synnystysosasto aivan ylibuukattu ja kokemus silti mahtava. Melkoinen yhtälö! Sekä synnytys että sen jälkihoito hoidettiin hienosti ja henkilökunta näytti venyvän ja venyvän. Meitä kuunneltiin ja saimme olla aktiivisesti mukana ja toisaalta tilanne oli koko ajan ammattimaisesti hallussa henkilökunnalla. Se tuki ja kannustus mitä saatiin oli oiva startti yhteiselle taipaleelle uuden perheenjäsen kanssa.

Kokemuksia varmasti on monenlaisia monista sairaaloista ja synnytyksistä ja niistä voi väitellä loputtomiin. Suututtaa vain erityisen paljon kuin taloudellisilla arvoilla tehdään ratkaisuja asioissa, joissa pitäisi olla muitakin arvoja kuin raha. Kaikki eivät halua tai pysty synnyttämään Tammisaaressa tai muissa pienissä sairaaloissa. Se on hyväksyttävää, mutta antakaa meille haluaville se mahdollisuus. Mahdollisuus käynnistellä uutta elämää rauhallisessa ja arvostavassa sekä synnyttäjää kuuntelevassa ilmapiirissä, jossa tarkoituksena ja tavoitteena ei ole pelkästään tehdä tulosta ja ulostaa asiakkaat mahdollisimman nopeasti. Olen itse sairaanhoitaja ja nähnyt lukuisia kertoja kuinka nopeasta toiminnasta seuraa vain entistä enemmän kuluja kun asiat menevät vikaan.

Ehdotan konkreettisia toimia Tammisaaren synnytystoiminnan säästämisen puolesta. MIelenosoitukset ja addressit eivät varmasti enää auta ja hätkäytä. Niinpä vetoan teihin äidit ja isät, jotka koette tärkeäksi puolustaa Tammisaaren synnytystoimintaa. Lähettäkää henkilökohtaista sähköpostia ja vetoomus HUSin päättäjille. Erityisesti johtajavalle ylilääkärille Juha Tuomiselle asiallinen viesti perusteluineen ja kokemuksia Tammisaaren sairaalan synnytyksistä. Luulisi suuren viestitulvan jotain liikauttavan. Jos tämän asian taakse lähtisi suuri joukko äitejä ja isiä niin massavoima voisi olla suuri. Itse ainakin aion toimia konkreettisesti asian puolesta ja olen jo lähettänyt kahdelle kansanedustajalle vetoomuksen ottaa asia esille valtiovallassa. Toiselta sain jo jopa positiivisen vastauksen saman tein!

Minä vielä elättelen toiveita mahdollisuudesta synnyttää toinenkin lapsemme Tammisaaressa enkä aio jäädä kieltävää päätöstä tyynesti odottelemaan!!
 
Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@hus.fi

eli sinne vain viestiä!

vaikka mielenosoituksesta ei välttämättä ole suoranaista apua saadaan sillä ainakin kalabaliikki aikaan joten kaikki kynnelle kykenevät paikalla 25.5.2009 klo 1700, paikkana eduskuntatalon portaat!


och samma på svenska :flower:
 
Hieno juttu, että mielenosoituskin järjestetään!! Sinne siis paikalle sankoin joukoin. Kaikki keinot vaan käyttöön mitä ikinä keksitään!!

Kerrotko vielä Tinii, että kuka tuota mielenosoitusta on organisoinut eli löytyykö siitä lisätietoa jostakin?
 
Tässä s-postikeskustelumme kyseisen henkilön kanssa:

Hyvä Juha Tuominen!

Ikinä en ole ennen kirjoittanut millekkään taholle jonkun asian puolesta, mutta nyt vetoan koko sydämestäni Tammisaaren synnytysosaston säilyttämisen puolesta.

Synnytin itse siellä esikoiseni viime marraskuussa ja hartain toiveeni olisi päästä sinne myös tuleva lapseni lokakuussa synnyttämään.

Ymmärrän, että rahasta on tiukkaa ja yritetään palveluja keskittäen löytää säästökohteita, mutta ihan kaikkia kohteita ei mielstäni pölkylle tarvitsisi laittaa. Etenkin, kun täällä pääkaupunkiseudun sairaalat ovat jo nyt milloin mikäkin sulussa synnytystulvan alla.

Miten ihmeessä voin kuvitella saavani yksilöllistä hoitoa ja opastusta elämäni tärkeimpinä hetkinä, kun vaarana on kivuliasta oloa kotona viimeiseen asti, juoksua ovelta toiselle sairaalapaikkaa hakien ja parhaassa tapauksessa käytävällä synnyttäminen? Pitääkö olla mies ymmärtääkseen missä on järki tässä touhussa?

Kun minulle järjestetään Tammisaarta vastaavat olot jossain muualla, keskitetyssä palvelussa menen sinne mielelläni. Eli takaatko sinä Juha Tuominen minulle hyvän synnytyksen?

Yhteistyö terveisin
...


Hei ja kiitos palautteesta.

Ymmärrän toki näkemyksiäsi.
Henkilökohtaisesti minä pyrin takaamaan, että koko sairaalamme toimisi siten, että niin synnyttävien kuin muidenkin saama hoito olisi ensiluokkaista.

Riippumatta siitä mihin tuloksiin Tammisaaren synnytystoiminnan osalta päädytään, on paikka kuitenkin mitä varmimmin auki lokakuussa, joten voit hakeutua sinne synnyttämään.

Tammisaari pystyy varmasti takaamaan monia hyviä asioita. Niin pystyvät myös monet muut sairaalamme. Asiat saattavat olla samoja, mutta varmasti myös erilaisia. Isoissa sairaaloissamme ovat päivystävät lääkärit paikalla, eivätkä kotona puhelimen päässä, ja tälläkin asialla on paljon merkitystä.

ystävällisin terveisin

Juha Tuominen
Johtajaylilääkäri
HUS



|O
 

Yhteistyössä