Vettä vauvalle?

Vauva ei tarvitse kuin äidinmaitoa/vastiketta ensimmäiset 6 kk.

"Ennen vanhaan" oli paljon muunkilaisia hauskoja tapoja, siis silloin kun minä olin vauva (joskus samoihin aikoihin kun dinosaurukset hävis maapallolta) juotettiin vauvoille myös lähes syntymästä saakka "tuoremehuja" muutama t-lusikallinen päivässä. En tiedä mikä tällä oli tarkoitus, c-vitamiinit kenties?
 
Rintamaito tai korvike riittää. Ei vauva tarvitse vettä, vaan maitoa. :) Kesän helteillä imetin vielä useammin kuin normaalisti.

Sitten kun tulee kiinteät ruoat kuvioon, voi antaa ruokailun yhteydessä vettä. Meillä poika on 10kk ja saa ruokailun yhteydessä vettä (joskus muulloinkin), muutoin rintamaitoa, myös janoonsa.

En tiedä, onko korvikeruokitulla vauvalla toisin, mutta täysimetyksellä oleva ei vettä tarvitse.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se vauva janoon vettä tarvitse, mutta jos imettää tosi usein (esim tunnin välein) ja maitoa tulee paljon, kannattaa antaa vauvalle välillä vettä, sillä semmoinen sairaus on olemassa kuin "äidinmaitokeltaisuus". Se on aika harvinainen ja neuvoloissa ei varmaan kaikki hoitajat sitä tiedä. Suomessa tosi harvinainen, mut esim Tanskassa on raportoitu jopa kuolemantapauksia. Keltaisuus ei ole koskaan hyvä merkki lapsessa. Hoitona on sit äidinmaidon tauotus. Mut en stressaisi. Itse imetin aika usein kun vauva oli ihan pieni. Sit parin kk ikäisenä 3-4h välein.
 

Yhteistyössä