Vielä siitä pakkoruotsista...

Jäämirri, pakkoruotsi ylettää kouransa aina korkeakouluasteelle asti. Ei ruotsia pakolla opiskella vaan yläasteen 3 vuotta.

Toisen asteen koulutukset, yliopisto, AMK jne.

Esimerkiksi IT-alalla kun opiskelet englannin kielistä tutkintoa inssiksi AMK:ssa ja luokkasi koostuu 90% ulkomaalaisista, niin sinä aikana kun muut opiskelee suomen kieltä, sinä istut ruotsin tunneilla. (teoriassa näin, käytännössä se ruotsi sovitetaan puoliväkisin johonkin kohti opiskelua ja tod näk joudut jonglööraamaan kurssien välillä ja ottamaa poissaoloja päällekkäisyyksien takia.)
 
sama...
[QUOTE="vieras";28904440]Missä kohtaa muuten väitin tietäväni, mitä kenenkin PITÄÄ opiskella?! Lukutaito hukassa?[/QUOTE]

Pakkoruotsittajana sinä toimit sen puolesta, että kaikkien PITÄÄ opiskella ruotsia. Etkö itse sitä ymmärrä?
 
"vieras"
Pakkoruotsittajana sinä toimit sen puolesta, että kaikkien PITÄÄ opiskella ruotsia. Etkö itse sitä ymmärrä?
Mikä hiton pakkoruotsittaja?! Minulle on se ja sama, jos tomppelit eivät halua opiskella kieliä, mutta perustelin vain, että puheet siitä, miten sitten aletaan opiskella sankoin joukoin muita kieliä, jos "pakkoruotsi" poistetaan, ovat täyttä puppua eivätkä perustu mihinkään faktaan.

Kyllä näin on.
 
"vieras"
Kiivaimmat pakkoruotsin kannattajat ovat varmaan itse katkeria siitä, että ovat joutuneet pakosta opiskelemaan ruotsia, eivätkä saaneet opiskella jotain tärkeää maailmakieltä josta olisi ollut elämässä hyötyä ja näin tahtovat kostaa oman kohtalonsa nuoremmalle polvelle. Säälittävää.:(
 
sama...
[QUOTE="vieras";28904491]Mikä hiton pakkoruotsittaja?! Minulle on se ja sama, jos tomppelit eivät halua opiskella kieliä, mutta perustelin vain, että puheet siitä, miten sitten aletaan opiskella sankoin joukoin muita kieliä, jos "pakkoruotsi" poistetaan, ovat täyttä puppua eivätkä perustu mihinkään faktaan.

Kyllä näin on.[/QUOTE]

Kuka täällä on ollut kieltämässä kielten opiskelua?

Oletko oikeasti niin idiootti, että luulet pakkoruotsin tuntikehyksen poistuvan, eikä siirrettävän muiden kielten opiskeluun?
 
hah hah
No ei tietenkään ole minulta pois, hassu, mutta en mä oikeesti näe tässä asiassa nyt sellasita meuhkaamista mitä tämä yksittäinen asia on oikeasti tässä saanut allensa. Mitä haittaakaan siitä oikeesti olisi, jos lukisi sen kolme vuotta yläluokilla sitä ruotsia :)? Sen muutaman hassun tunnin verran? Miten se voi keneltäkään olla pois?
Se ei ole vain kolme vuotta, jokaisessa koulutusohjelmassa sen jälkeenkin - lukio, ammattikoulu, kauppis, ammattikorkea, yliopisto - niissä kaikissa tulee lukea pakolliset määrät ruotsia.

Ei ole keneltäkään pois vai?
Kyllä se on pois siltä, joka tekee sen pakosta. Usko pois. Senkin ajan voisi käyttää joko englannin tai jonkun muun kielen opiskeluun.

Sinä ja muut, jotka haluavat opiskella ruotsia vapaaehtoisesti saisitte tehdä sen jatkossakin. En ymmärrä, miten se olisi teiltä mitenkään pois, että muut eivät opiskele.
 
[QUOTE="vieras";28904491]Mikä hiton pakkoruotsittaja?! Minulle on se ja sama, jos tomppelit eivät halua opiskella kieliä, mutta perustelin vain, että puheet siitä, miten sitten aletaan opiskella sankoin joukoin muita kieliä, jos "pakkoruotsi" poistetaan, ovat täyttä puppua eivätkä perustu mihinkään faktaan.

Kyllä näin on.[/QUOTE]
:LOL: joo sinulle se saakin olla se ja sama, mutta laki pakottaa silti ihmiset opiskelemaan pakolla juurikin ruotsia.

Tottahan kaksi pakollista ulkomaista kieltä on tärkeää säilyttää, ruotsi ei. Valinnaisena se tullaan silti poimimaan sieltä todella monen toimesta, "ylimääräisenä" kielenä.
 
"Mis"
[QUOTE="vieras";28904491]Mikä hiton pakkoruotsittaja?! Minulle on se ja sama, jos tomppelit eivät halua opiskella kieliä, mutta perustelin vain, että puheet siitä, miten sitten aletaan opiskella sankoin joukoin muita kieliä, jos "pakkoruotsi" poistetaan, ovat täyttä puppua eivätkä perustu mihinkään faktaan.

Kyllä näin on.[/QUOTE]

Mä oon kyllä ymmärtänyt asian niin, että siinä kohdassa missä kaikkien nyt on pakko opiskella ruotsia, pakkoruotsin poistumisen jälkeen opiskeltaisiinkin itse valitsemaansa kieltä.
Mutta, jos sulla on muuta tietoa, niin ok..
Poistuilen takaisin seurailemaan keskustelua :)
 
"vieras"
:LOL: joo sinulle se saakin olla se ja sama, mutta laki pakottaa silti ihmiset opiskelemaan pakolla juurikin ruotsia.

Tottahan kaksi pakollista ulkomaista kieltä on tärkeää säilyttää, ruotsi ei. Valinnaisena se tullaan silti poimimaan sieltä todella monen toimesta, "ylimääräisenä" kielenä.
:LOL:

So? Oletkos muuten miettinyt, miten monta muuta pakollista ainetta koulussa opiskellaan ja mistä niistä on myöhemmin hyötyä..?
 
"vieras"
[QUOTE="Mis";28904517]Mä oon kyllä ymmärtänyt asian niin, että siinä kohdassa missä kaikkien nyt on pakko opiskella ruotsia, pakkoruotsin poistumisen jälkeen opiskeltaisiinkin itse valitsemaansa kieltä.
Mutta, jos sulla on muuta tietoa, niin ok..
Poistuilen takaisin seurailemaan keskustelua :)[/QUOTE]

Oletko varma, että näin käy..?
 
[QUOTE="vieras";28904520]:LOL:

So? Oletkos muuten miettinyt, miten monta muuta pakollista ainetta koulussa opiskellaan ja mistä niistä on myöhemmin hyötyä..?[/QUOTE]

Sinä ilmeisesti olet, kerro toki. Itselle ei tule mitään muuta mieleen kuin uskonto, sekin tulisi sulauttaa ET-tuntien kanssa yhteen ja olla lähinnä informatiivinen, eikä pääuskontoa kannattava.
 
"Mis"
[QUOTE="vieras";28904527]Oletko varma, että näin käy..?[/QUOTE]

No mä nyt vaan sanoin, että niin olen ymmärtänyt asian. Mistään faktatiedosta en puhunut.
Tuskin siihen nyt tyhjää aukkoakaan tilalle tulisi..
 
[QUOTE="Mis";28904545]No mä nyt vaan sanoin, että niin olen ymmärtänyt asian. Mistään faktatiedosta en puhunut.
Tuskin siihen nyt tyhjää aukkoakaan tilalle tulisi..[/QUOTE]

No mut hei tottakai tulee, olisihan se ihan epäloogista että jos joku aine poistetaan pakollisten joukosta että paikalle nousee joku toinen, tai jopa valinnainen pakollinen aine.
 
Jäämirri, pakkoruotsi ylettää kouransa aina korkeakouluasteelle asti. Ei ruotsia pakolla opiskella vaan yläasteen 3 vuotta.

Toisen asteen koulutukset, yliopisto, AMK jne.

Esimerkiksi IT-alalla kun opiskelet englannin kielistä tutkintoa inssiksi AMK:ssa ja luokkasi koostuu 90% ulkomaalaisista, niin sinä aikana kun muut opiskelee suomen kieltä, sinä istut ruotsin tunneilla. (teoriassa näin, käytännössä se ruotsi sovitetaan puoliväkisin johonkin kohti opiskelua ja tod näk joudut jonglööraamaan kurssien välillä ja ottamaa poissaoloja päällekkäisyyksien takia.)
No hei, niinhän onkin :) (sujuvasti unohtanut moisen asian tässä..)...mutta kun :D - mä en vain jaksa nähdä siinä mitään vänkäämisen aihetta. Sori vaan, my big mistake :D...ihan siinä sivussa kun se ruotsi on mennyt kautta linjan, olinpa ahteriani sitten kuluttanut peruskoulun, lukion ja jatko- opintojen parissa.

Samperi soikoon, mun pitää näemmä ihan opetella(ohjelmoida) itteni nyt tähän nuivaan suhtautumiseen ko. asiassa :p...haastetta siis mulle :)!
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Vieras";28904261]Jossain tutkimukses oli todettu että mitä matalammin koulutettu, sitä enemmän vastustaa "pakko"ruotsia...siinä on varmaan perää. Kyllähän sitä ruotsiakin on ollut pakko hiukan opiskella ja puhua korkeakoulussa, onneksi on ollut jo pohjaa (tosin kaukaa menneisyydestä) yläasteelta ja lukiosta. Eipä se haittaakaan jos vähän osaa toista kotimaista.[/QUOTE]

Asiahan on juuri toisin päin, paremmin koulutetut ja hyvin ruotsia osaavat ovat juuri niitä, jotka vastustavat ruotsin kielen pakollista opiskelua enemmän.
 
"vieras"
..ja sitten ilmottautuu tomppeli paikalle joka ei vieläkään ymmärrä, että miksi kohkataan jotain kolme vuotta pari hassua tuntia viikossa kestävästä kielen opettelusta näin paljon :snotty: :)

En ymmärtänyt sitä märinää silloin aikanaan, kun itse koulua kävin enkä vieläkään. Koska mun mielestä siitä ruotsista nyt ei todellakaan ole noin paljon vaivaa, mitä siitä huudellaan. Itse asiassa mun omaan kokemukseen perustuen ruotsi on myös helpottanut muiden kielien opiskelua (mm. saksan ja ruotsin kielessä on yllättävän paljonkin yhtäläisyyksiä). Ja - ikinäkoskaanmilloinkaan ei tiedä, milloin ruotsia joutuu käyttämään/saa käyttää.

Mun mielestä ihan sama olis sitten myös esim. kemian tai fysiikan kohdalla - sitä sais opiskella ja lukea vain semmoset tyypit, jotka tietää jo siinä vaiheessa tarviivansa sitä jossain TosiELämän MacGyver- showssa..nythän osissa kouluja esim. kemiaa lähdetään opiskelemaan jo alaluokilta. Ja joo, joillekin se kemia voi olla sitten elämää suuurempi kysymys, mulle ei. Mutta yhtäkaikki - sitäkin opiskellaan ja opitaan, kun se opetussuunnitelmaan yleissivistäväksi aineeksi on laitettu.

Enkä mä ylipäätänsä ymmärrä tämmöstä "pakko"- asetelmaa asiassa kuin asiassa. Ite kait siitä sen pakkonsa tekee, kun taas jos vaikka (johan pukkas partikkeleita :D) se asenne olis esim. yleissivistystä myötäävä alunperinkin.

Loppuun laitan uhallakin Etelä- Saimaassa olleen pikkuisen jutun aihetta sivuten:

Ihan pakko puhua ruotsia

Englannin kielen taidon unohtanut mies hämmensi maailmanlaajuisesti viikolla. 61- vuotias jenkki heräsi muistinmenetyksen jälkeen, muttei osannut enää englantia, vaan puhui sen sijaan ruotsia.

Mies oli lisäksi unohtanut menneisyytensä ja väitti olevansa ruotsalaismies, uutiskanava CNN kertoi. Floridassa syntynyt mies oli brittilehti Telegraphin mukaan viettänyt aikaa Ruotsissa nuorena.

Mies on nyttemmin Ruotissa ja suunnittelee tiettävästi jäävänsä länsinaapuriin. Karjalan kunnaissa onnelliselle uusruotsalaiselle sattunut juttu avaa yhden selityksen esimerkiksi pakkoruotsin vastustukselle.

Monelle suomalaisimagolle voisi olla katastrofaalista menettää kielensä ja muistinsa ja osata herättyään vain vihaamaansa ruotsia. Toisaalta, ruotsikin voisi olla parempi kuin ihan mykäksi jääminen.



;)
Olen tismalleen samaa mieltä. Samantien voisi sitten lakkauttaa "pakkokemman", "pakkofyssan" ja "pakkomusiikin". Opiskelkoot ne joita kiinnostaa ja jotka tulevaisuudessa aineita tarvitsevat, muut olkoot opiskelematta. Sekö sitten olisi järkevää? Not.
 
No hei, niinhän onkin :) (sujuvasti unohtanut moisen asian tässä..)...mutta kun :D - mä en vain jaksa nähdä siinä mitään vänkäämisen aihetta. Sori vaan, my big mistake :D...ihan siinä sivussa kun se ruotsi on mennyt kautta linjan, olinpa ahteriani sitten kuluttanut peruskoulun, lukion ja jatko- opintojen parissa.

Samperi soikoon, mun pitää näemmä ihan opetella(ohjelmoida) itteni nyt tähän nuivaan suhtautumiseen ko. asiassa :p...haastetta siis mulle :)!
Juu, no ei minullakaan ole henkilökohtaista agendaa sitä vastaan, mutta ajatus onkin siinä, että se on typerää opetella marginaalikieltä josta ei ole apua koko kansalle, vaan murto-osalle.

Olisikin niin että edes puolet suomalaisista hyötyisi tästä, mutta ei. Yli kaksi-kolmasosaa ei koe että olisi koskaan tarvinnut ruotsin kieltä.

Tarvitaan uudistuksia, että tulevaisuudessa mahdollisuudet parantuu lapsillamme, eikä hukata aikaa järkyttäviä määriä, jonka voisi sijoittaa paremmin yhteistä hyvää ajatellen.

Koulut ja opetus kokee jokatapauksessa supistuksia ja budjettihaasteita vuosi vuodelta enemmän, niin mikä ihmeen järki on opettaa asioita ja tuhlata resursseja sellaisissa asioissa mitkä ei hyödytä edes puolta kansasta, ja siihen hukataan kumminkin todella iso määrä penkillä aikaa opiskelusta kun lasketaan aivan sieltä alusta jatko-opiskeluihin läpi elämän.
 
[QUOTE="vieras";28904645]Olen tismalleen samaa mieltä. Samantien voisi sitten lakkauttaa "pakkokemman", "pakkofyssan" ja "pakkomusiikin". Opiskelkoot ne joita kiinnostaa ja jotka tulevaisuudessa aineita tarvitsevat, muut olkoot opiskelematta. Sekö sitten olisi järkevää? Not.[/QUOTE]

Näitäkö ei tarvita elämässä? Puhumattakaan jatko-opiskeluista, erikoistumisista?

Käsitätkö miten eri mittasuhteissa tarpeet ovat näille asioille?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28904495]Kiivaimmat pakkoruotsin kannattajat ovat varmaan itse katkeria siitä, että ovat joutuneet pakosta opiskelemaan ruotsia, eivätkä saaneet opiskella jotain tärkeää maailmakieltä josta olisi ollut elämässä hyötyä ja näin tahtovat kostaa oman kohtalonsa nuoremmalle polvelle. Säälittävää.:([/QUOTE]

What? :D No johan on päätelmä.

Ja miten niin eivät saaneet opiskella? Eikö kouluissa enää ole vapaaehtoisia kieliä? Minun aikana ainakin oli, opiskelin ranskaa. Ihan vapaaehtoisesti. Pakkoruotsi ei mitenkään estänyt tätä ranskan opiskelua, eikä haitannut sitä. Kuten ei pakkoenglantikaan.
 
[QUOTE="vieras";28904365]Espanjaa voi opiskella jo nyt joissakin kouluissa, venäjää tarvitaan kyllä, mutta kysyinkin, luuletko, että innostus sen opiskeluun kasvaisi "pakkoruotsin" poistamisen seurauksena? Ei todellakaan. Venäjä on itse asiassa vaikea kieli, ruotsi sen sijaan on hyvinkin helppo, joten ne, joilla on ollut vaikeuksia oppia ruotsia, eivät varmastikaan pärjää venäjän parissa..[/QUOTE]

Oma kiinnostus kieleen vaikuttaa hyvin paljon siihen minkälainen motivaatio on kyseistä kieltä opiskella. Tämä näkyy myös oppimistuloksissa, jos joku kieli ei yhtään kiinnosta niin oppimistulokset ovat usein huonoja.

Monella suomalaisella on jonkinlainen yhteys Venäjälle ja sitä myöten venäjän kieleen, matkailu Venäjälle, venäläinen sukulainen tai tuttava, kiinnostus venäjän kieleen ja venäläiseen kulttuuriin. Tällaisia ihmisiä kiinnostaa venäjän kieli ja heillä on kiinnostusta sitä opiskella.
On kuitenkin monia, jotka kokevat että KOLME vierasta kieltä on liikaa. Tutkimusten mukaan useimmat oppilaat haluavat opiskella vain kahta vierasta kieltä. Silloin kieliksi yleensä valikoituvat englanti ja pakollinen ruotsi ja näin nämä ihmiset saavat maailman mittakaavassa hyvin suppean kielitaidon.
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi ja kepsis
Alkuperäinen kirjoittaja keneltä pakkoruotsi on pois?;28904641:
Keneltä pakkoruotsin poistuminen on pois? Mitä menetätte jos pakkoruotsin sijaan joku opiskelee saksaa/ranskaa/espanjaa?
Suomihan kuulemma menettää siinä kilpailukykyään, jos pakkoruotsi poistuu ja ihmiset opiskelisivat esim. venäjää, espanjaa, ranskaa tai vaikka kiinaa ;)
 

Yhteistyössä