Vielä viikko joululomaa eikä lapsella ole leikkikavereita

  • Viestiketjun aloittaja Äidin huolia
  • Ensimmäinen viesti
Äidin huolia
Eka viikko meni mukavasti mummolassa jossa oli serkut leikkiseurana, mutta nyt ollaan oltu muutama päivä kotona ja 4-vuotias murehtii leikkikaverin puutetta. Me vanhemmat ollaan leikitty parhaamme mukaan, ulkoiltu, käyty HopLopissa jne. Ja onneksi lapsi osaa leikkiä yksinkin. Mutta tämä on vaan niin hankalaa lomilla kun lapsi on ainokainen eikä ole ystäväperheitä tai sukulaisia tällä nykyisellä asuinpaikkakunnalla. Naapurissa on kiva samanikäinen lapsi mutta ovat lomat yleensä reissussa (kuten nytkin).

Päiväkodissa taas on kielletty sekä synttärikutsujen että kyläilykutsujen jakaminen. Kun ei ole yhteystietoja eikä tunne vanhempia, on aika vaikea sopia leikkitreffejä. En tiedä, mitä tässä keksisi. Onko muilla samanlaisia lomapulmia? Mitä viihdykettä olette keksineet lapsille?
 
..
Ei lapsia tarvi koko ajan viihyttää. Teette yhdessä normaalit kotihommat, leikitte ja pelailette. Sitten voi jättää aikaa myös siihen lapsen oman mielikuvituksen varassa tapahtuvaan toimintaan. Kyllä pitäis pärjätä ilman kavereita.
On taito osata olla vaan.
 
[QUOTE="a.p";25343191]No tuo Eedlan kommentti vasta hyödyllinen olikin... Hoh hoijaa.[/QUOTE]

No mä vaan vastasin kysymykseesi että onko muilla samanlaisia lomapulmia. Ei ole.

Kummallista ettei voi muka päiväkodissa sopia leikkitreffejä. No ettekö vois sitte sielä päiväkodin parkkipaikalla sopia jos ei se päiväkodin pihassa onnistu? Sori vaan mutta kuulostaa vähä avuttomalta. Varmasti löytys lapselle kavereita jos vaivaa näkisit. Eikö sulla oo yhtäkään kaveria taikka eikö muka kellään niistä oo pieniä lapsia? Meillä ainakin on laaja sosiaalinen verkosto josta löytyy yhteenä noin 60 alle kouluikäistä joten kavereita saa aina kun on tarpeen.
 
halipupu harmaana
Kuulostaapa tylyltä hommalta päiväkodin puolesta, ettei saa mitään kutsuja yms. jakaa edes lokeroihin (päiväkotihan suorastaan curlaa). Itse kyllä sanoisin asiasta, koska eihän tuo edistä lasten ja vanhempien eli perheiden kanssakäymistä ollenkaan. Kyllä vanhempien täytyy päiväkodin kautta saada kysyä toistensa puhelinnumeroita, koska tuomis- ja hakuajat eivät välttämättä mene yksiin.
 
"niin"
Kuulostaapa tylyltä hommalta päiväkodin puolesta, ettei saa mitään kutsuja yms. jakaa edes lokeroihin (päiväkotihan suorastaan curlaa). Itse kyllä sanoisin asiasta, koska eihän tuo edistä lasten ja vanhempien eli perheiden kanssakäymistä ollenkaan. Kyllä vanhempien täytyy päiväkodin kautta saada kysyä toistensa puhelinnumeroita, koska tuomis- ja hakuajat eivät välttämättä mene yksiin.
Mutta päiväkoti ei saa toisten yhteystietoja tietosuojalain nojalla luovuttaa. Tähän tarvitaan esim. vanhempainilta jossa vanhemmat kierrättävät paperin ja kaikki halukkaat laittavat yhteystietonsa. Tietysti saman voi tehdä päiväkodin ilmoitustaulun kautta. Joku vanhemmista laittaa ilmoituksen ja ison kuoren, johon toisten saavat laittaa yhteystietonsa, sitten vanhempi kokoaa ne yhdeksi listaksi, kopioi listat ja jakaa ne osallistuneiden lasten lokeroihin - ei siis ihan helppoa mutta laki on laki.
 
"ohikulkija"
No mä vaan vastasin kysymykseesi että onko muilla samanlaisia lomapulmia. Ei ole.

Kummallista ettei voi muka päiväkodissa sopia leikkitreffejä. No ettekö vois sitte sielä päiväkodin parkkipaikalla sopia jos ei se päiväkodin pihassa onnistu? Sori vaan mutta kuulostaa vähä avuttomalta. Varmasti löytys lapselle kavereita jos vaivaa näkisit. Eikö sulla oo yhtäkään kaveria taikka eikö muka kellään niistä oo pieniä lapsia? Meillä ainakin on laaja sosiaalinen verkosto josta löytyy yhteenä noin 60 alle kouluikäistä joten kavereita saa aina kun on tarpeen.
Onnittelut vaan Eedlalle. Ei tuo ole mitenkään epätavallista, että ei ole lapsiperheitä tuttavapiirissä tai ettei päiväkodissa saa jakaa kutsuja. Sun kommenteista voisi pahoittaa mielensä.
 
Jaaaaa
Mikä on ongelma jos lapsi kuitenkin viihtyy vaikka välillä kaipaisikin kavereita? On ihan hyvä osata olla itekseen ja ilman ohjelmaa. Eiköhän jossain vaiheessa tilanne normalisoidu.
 
lh
Kuulostaapa tylyltä hommalta päiväkodin puolesta, ettei saa mitään kutsuja yms. jakaa edes lokeroihin (päiväkotihan suorastaan curlaa). Itse kyllä sanoisin asiasta, koska eihän tuo edistä lasten ja vanhempien eli perheiden kanssakäymistä ollenkaan. Kyllä vanhempien täytyy päiväkodin kautta saada kysyä toistensa puhelinnumeroita, koska tuomis- ja hakuajat eivät välttämättä mene yksiin.
Tuo kielto on nykyään aika normaalijuttu. Noiden lokeiroissa olevien päiväkotikutsujen vuoksi on tapahtunut niin paljon mm. kiusaamista, että ne on kielletty.
Meidän päiväkodissa laitettiin ilmoitustaululle lista, johon vanhemmat saivat laittaa oman puhelinnumeronsa, jos halusivat hoitokavereilta kyläilykutsuja tai synttärikutsuja. Ap, ehdota tämmöistä käytäntöä päiväkodille?
 
[QUOTE="ohikulkija";25343293]Onnittelut vaan Eedlalle. Ei tuo ole mitenkään epätavallista, että ei ole lapsiperheitä tuttavapiirissä tai ettei päiväkodissa saa jakaa kutsuja. Sun kommenteista voisi pahoittaa mielensä.[/QUOTE]

Minkälaisia kavereita teillä sitte on jos teillä ei kavereilla oo lapsia vai eikö ihmisillä nykyään oo kavereita ollenkaan?? :O Oikeesti tää on nyt kyllä ihan uus juttu mulle, oon kuvitellu että kaikilla aikuisilla on nyt ainaki joku kaveri. ymmärrän jos on saanu lapsen joko epätavallisen nuorena tai epätavallisen vanhana, silloin voi olla että joko kavereilla ei vielä oo lapsia tai sit niiden lapset on jo isoja mutta siis... tuntuu oudolta.

Mutta ainahan niitä tuttuja voi hankkia. Voi etsiä lähipiirin lapsiperheitä ja tutustua heihin ja sitä kautta lapsi saa kavereita. Taikka sitte tehdä itse useampi lapsi niin että on omasta takaa kavereita.
 
"Xxx"
Sitä samaa täällä, 5veellä. Kaverin lapsi tulee hoitoon pariksi päiväksi. Sitten ulkoilua leikkipuistossa josko sattuismuitakin lapsia.... Harvoin. Muutama pv menee ilman kaveriakin.
 
"minä vaan"
Minkälaisia kavereita teillä sitte on jos teillä ei kavereilla oo lapsia vai eikö ihmisillä nykyään oo kavereita ollenkaan?? :O Oikeesti tää on nyt kyllä ihan uus juttu mulle, oon kuvitellu että kaikilla aikuisilla on nyt ainaki joku kaveri.
Aika ilkeästä kyllä vastasit. Tiesitkö että tällä maapallolla on oikeasti paljon ihmisiä, jotka ovat yksinäisiä, syystä tai toisesta.
Ole onnellinen että sinulla niitä on!
 
[QUOTE="minä vaan";25343362]Aika ilkeästä kyllä vastasit. Tiesitkö että tällä maapallolla on oikeasti paljon ihmisiä, jotka ovat yksinäisiä, syystä tai toisesta.
Ole onnellinen että sinulla niitä on![/QUOTE]

No ei ollut tarkoitus olla ilkeä. Anteeksi jos jotakuta loukkasin! Mä vaan oon suuresti ihmeissäni. Onko oikeesti niin että tosiaan on olemassa paljon lapsiperheitä joilla ei oo KETÄÄN kavereita?? :O siis en ilkeyttäni ihmettele vaan tyhmyyttäni.

Jos tuo on noin yleistä kun annatte ymmärtää niin eikö kannattais yrittää etsiä niitä ystäviä sieltä omalta paikkakunnalta, laittaa vaikka täällä tai jossain ilmoituksia tai jotain. Siis jos mulla ei ois yhtään ystävää tai jos meillä ei ois yhtäkään lapsiperhettä ystäväpiirissä niin tasan etsisin sellaisia jo lasteni takia.

Ilmeisesti oon pitäny itsestäänselvyytenä asiaa joka ei itsestäänselvyys ole. Mutta mun mielestä kenekään ei tarvi loukkaantua siitä että jollaki kuten minulla niitä ystäviä on joka oksalla. Itse oon nää ystävät enimmäkseen etsiny. Ollu aktiivinen ja avoimessa pk:ssa, leikkipuistossa yms ottanu kontaktia, kysyny vaihdettaisko numeroita, tulisitteko kylään jne. Ja oon saanu monta tosi hyvää ystävää silleen.
 
Mä en voi uskoa, että päiväkodissa ei voi jättää viestiä kaverin lokeroon vaikka kutsuja ei saisikaan jättää. Miten viesti voi olla kielletty?

Viestillä minäkin olen ne yhteystiedot hankkinut. Ei, täällä ei asu samanikäisiä lapsia lähinaapurustossa (vähän taloja suhteessa alueen kokoon, paljon eläkeläisiä, isompia lapsia, jne...). Joten treffit tehdään päiväkotikavereiden kanssa.

Mutta ei se hallaa tee, vaikka joka päivä ei ole kaveria. Mutta eivät ne kaverit pystymetsästä tule (vaikka kaksplussalla on valitusta, kun kukaan ei ota yhteyttä ja on niiiiiiin yksin), pitää olla itse aktiivinen.

Mä en tee lapsia, jotta esikoisella olisi kaveri. On siinäkin tooooosi hyvä syy :D "miksi äiti mut tehtiin, no siksi että Pertulla olisi leikkikaveri".
 
Mä en voi uskoa, että päiväkodissa ei voi jättää viestiä kaverin lokeroon vaikka kutsuja ei saisikaan jättää. Miten viesti voi olla kielletty?

Viestillä minäkin olen ne yhteystiedot hankkinut. Ei, täällä ei asu samanikäisiä lapsia lähinaapurustossa (vähän taloja suhteessa alueen kokoon, paljon eläkeläisiä, isompia lapsia, jne...). Joten treffit tehdään päiväkotikavereiden kanssa.

Mutta ei se hallaa tee, vaikka joka päivä ei ole kaveria. Mutta eivät ne kaverit pystymetsästä tule (vaikka kaksplussalla on valitusta, kun kukaan ei ota yhteyttä ja on niiiiiiin yksin), pitää olla itse aktiivinen.

Mä en tee lapsia, jotta esikoisella olisi kaveri. On siinäkin tooooosi hyvä syy :D "miksi äiti mut tehtiin, no siksi että Pertulla olisi leikkikaveri".
Mä peesaan tuota alleviivattua lausetta ja oon, sori vaan ihmiset, sitä mieltä, että niitä kavereita kyllä saa sekä itselle että lapselle kun on itse aktiivinen. Mutta ei tosiaan lapsella joka ikinen päivä kavereita tarvii olla. Mutta varmasti ois kiva jos joskus sais kaverin esim omaan kotiinsa leikkimään taikka vois itse mennä kaverin luo leikkimään.

Sun kannattais nyt ap itse olla aktiivinen tässä asiassa niin tilanne vois muuttua.
 
meidän pojan päiväkodissa vanhempain illassa kerättiin listalle nimi-ja osoite- ja puhelin- numerot kaikilta halukkailta, sitten paperi kopioitiin ja jaettiin vanhemmille. kysyppä käviskö tälläinen teidän päiväkodissa vastasuuden varalle... :)
 
"hmmm"
Ilmeisesti oon pitäny itsestäänselvyytenä asiaa joka ei itsestäänselvyys ole. Mutta mun mielestä kenekään ei tarvi loukkaantua siitä että jollaki kuten minulla niitä ystäviä on joka oksalla. Itse oon nää ystävät enimmäkseen etsiny. Ollu aktiivinen ja avoimessa pk:ssa, leikkipuistossa yms ottanu kontaktia, kysyny vaihdettaisko numeroita, tulisitteko kylään jne. Ja oon saanu monta tosi hyvää ystävää silleen.
Tuskin kukaan loukkaantui siitä, että sinulla on ystäviä, vaan siitä, että kovaan ääneen ihmettelit että miten jollakin ei voi olla ystäviä, se kun saattaa olla monelle arka paikka.
 
[QUOTE="hmmm";25343483]Tuskin kukaan loukkaantui siitä, että sinulla on ystäviä, vaan siitä, että kovaan ääneen ihmettelit että miten jollakin ei voi olla ystäviä, se kun saattaa olla monelle arka paikka.[/QUOTE]

no anteeksi. oon elänyt ilmeisesti jossain kuplassa ja kuvitellu että ilman ystäviä on vain tyyliin juopot ja mielenterveysongelmaiset. siis ei tietenkää kaikki he, mutta että siis sen tyyppiset joukot on niitä kellä ei oo ystäviä ollenkaan. siksi ihmettelin asiaa. mut jos ap:lla ei oo yhtään ystävää niin se on erittäin ikävää.
 
"vieras"
No minä jäin sitä pohtimaan että eikö nelivuotias tosiaan pärjää yhtä viikkoa ilman kavereiden seuraa? Eiköhän se "yksinolo" tee välillä ihan hyvää meille jokaiselle. Mulla yks tuttu jolla yks lapsi josta jäänyt käsitys ettei hetkeäkään voi leikkiä yksikseen vaan aina oltava se kaveri.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äidin huolia;25343143:
Päiväkodissa taas on kielletty sekä synttärikutsujen että kyläilykutsujen jakaminen. Kun ei ole yhteystietoja eikä tunne vanhempia, on aika vaikea sopia leikkitreffejä.
Onpa idioottimaista toimintaa pk:lta.

Olisin anarkisti ja jakaisin kyläilykutsuja jos haluaisin.
 
Kuten aiemmin kirjoitin, ne kutsut on kielletty siksi, kun niiden vuoksi tapahtuu kiusaamista. Tämä on siis nykyään yleinen käytäntö päiväkodeissa.
Aijaa. Onneksi "meidän" pk:ssa ei ole tuollaista yleistä käytäntöä, eikä käsittääkseni kiusaamistakaan synttärikutsujen tai kaverisuhteiden pohjalta.

Syksyn vanhempainillassa palstan innoittamana kysyin, että saako synttärikutsut jakaa pk:ssa edelleen, ja totesivat että tottakai saa.

Curling, curling, curling...
 

Yhteistyössä