Vihkisormus uuden parisuhteen kihlasormukseksi

  • Viestiketjun aloittaja Kahden vaiheilla
  • Ensimmäinen viesti
Kahden vaiheilla
Kysymys tulikin jo otsikossa. Olen eronnut kolmisen vuotta sitten, ja nyt olemme uuden mieheni kanssa suunnitelleet hääpäivää kahden vuoden päähän. En enää tunne inhoa vanhaa vihkisormustani kohtaan, nyt se on enää kaunis timanttisormus. Tiedän ettei tämä ole mitenkään yleistä, mutta onko täällä ketään joka olisi käyttänyt vanhaa vihkosormusta uudessa liitossa kihlasormuksena tai vihkisormuksena? Olen siis itse maksanut aikoinaan sormuksen, eikä siihen liity mitään romanttista kosintaa edes. Ehdotin alunperin miehelleni, josko sormus halkaistaisiin (se on kaksiosainen), mutta hän oli sitä mieltä, ettei sormusta varmaankaan pysty halkaisemaan, ja että se kävisi sellaisenaankin. Vihkisormukseksi ostaisimme sitten ihan uuden sormuksen.
 
vierailija
Ihan hyvin voit käyttää sen nyt uudelleen, järkeväähän se on. :) Ja myös mahdollisella (todennäköisellä) seuraavalla kerrallakin. ;) Ja sitä seuraavalla jos vieläkin tarvetta tulee... :D
 
Kunnon kiertosormus! (y) Noin pitäisi muidenkin toimia, eikä hankkia aina uutta sormusta. Kunpa kierrätys toimisi yhtä hyvin tavaroissa, kuin ihmissuhteissa!
Mulle ei kävis. Vaikka kuinka olen sitä mieltä, että kierrätys vähentää paskan määrää.

Mummoni vihkisormus kävisi.

Mutta että kihlaisin jonkun sormuksella jonka olen tarkoittanut toiselle... niin se olisi kihlauksen irvikuva.
 
vierailija
Kunnon kiertosormus! (y) Noin pitäisi muidenkin toimia, eikä hankkia aina uutta sormusta. Kunpa kierrätys toimisi yhtä hyvin tavaroissa, kuin ihmissuhteissa!
Ajat ja tavat muuttuvat, joten siihen nähden ajatus pysyvästä kihla- ja vihkisormuksesta on hyvä idea. Kun olin nuori, niin ilman avioliittoa yhdessä asuvia kutsuttiin susipariksi. Avioliiton ulkopuolella syntyneitä lapsia kutsuttiin au-lapsiksi. Homopareja eikä homoja ollut lainkaan (julkisesti). Kun ajattelen, miten paljon asiat ovat muuttuneet lyhyessä ajassa, niin miksei sormuskäytäntöjäkin voisi uudistaa. Kihloihin menokin luonnistuisi helpommin, kun jokaisella olisi oma kihlasormus valmiina.
 
Kahden vaiheilla
Oletteko te negatiivisesti vastanneet kovinkin uskovaisia? :) minä en ole, minulle avioliitto on kahden ihmisen välinen side, ja sormus on siinä kohtaa pelkkää materiaa.
 
Ruhtinatar Grey
Oletteko te negatiivisesti vastanneet kovinkin uskovaisia? :) minä en ole, minulle avioliitto on kahden ihmisen välinen side, ja sormus on siinä kohtaa pelkkää materiaa.
Minä olen uskovainen ja minun puolestani voitte aivan hyvin käyttää vanhaa sormustasi. Sehän on pelkkä esine ja liitto on teidän.. Miksi edes kyselet täällä mokomaa?

Minulle on tärkeää, mitä Jumala ajattelee ja sinulle nyt sitten näköjään, että mitä ihmiset ajattelee.
Mutta kaikkea hyvää liittoonne joka tapauksessa
 
R. Grey
Minä olen uskovainen ja minun puolestani voitte aivan hyvin käyttää vanhaa sormustasi. Sehän on pelkkä esine ja liitto on teidän.. Miksi edes kyselet täällä mokomaa?

Minulle on tärkeää, mitä Jumala ajattelee ja sinulle nyt sitten näköjään, että mitä ihmiset ajattelee.
Mutta kaikkea hyvää liittoonne joka tapauksessa
Näyttipäs tylyltä kun hymiöt hävisi. ?

Onnea ap:lle ja tämän puolisolle!
 
vierailija
Eipä tossa mittään, en mä ainakaan edes tiedä minkälaisia sormuksia ihmisillä on joten en tietäisi et sormus on uusiokäytös ellei sitä varta vasten kerrottais.
Varmistaisin kuitenkin että mies on TODELLA sitä mieltä että asia on ok.
 
Kahden vaiheilla
Eipä tossa mittään, en mä ainakaan edes tiedä minkälaisia sormuksia ihmisillä on joten en tietäisi et sormus on uusiokäytös ellei sitä varta vasten kerrottais.
Varmistaisin kuitenkin että mies on TODELLA sitä mieltä että asia on ok.
Olet oikeassa, mistä sitä kukaan tietää o_O

Tietenkin, ja minun pitää vielä ehkä kuulostella itsekin itseäni, jotta ei varmasti tule mitään takaumia... :D
 
vierailija
Vanhan sormuksen käyttäminen tuo mukaan oman symbolisen merkityksen. Mielestäni se kertoo, että hyväksyy vanhan avioliiton osana omaa elämäänsä ja tunnustaa sen vaikutuksen nykyiseen elämään. Kaikki koettu jättää meihin jälkensä eikä sitä voi poistaa kieltämällä, vaan ainut tapa olla tasapainossa on hyväksyä myös oma menneisyys. Tässä mielessä vanhan sormuksen käyttäminen on positiivinen symboli.
 
  • Tykkää
Reactions: Nap
Kahden vaiheilla
Vanhan sormuksen käyttäminen tuo mukaan oman symbolisen merkityksen. Mielestäni se kertoo, että hyväksyy vanhan avioliiton osana omaa elämäänsä ja tunnustaa sen vaikutuksen nykyiseen elämään. Kaikki koettu jättää meihin jälkensä eikä sitä voi poistaa kieltämällä, vaan ainut tapa olla tasapainossa on hyväksyä myös oma menneisyys. Tässä mielessä vanhan sormuksen käyttäminen on positiivinen symboli.
Just näin, kiitos kauniista sanoista <3
 
vierailija
Eiiiii....
Mää en oikein tykkää.....

Mut mää olenkin aika yksoikonen ihminen.
Mikä on mennyttä, on mennyttä. Ja jos asiat haluaa lopettaa, niin niistä pitää myös pystyä päästää irti.

Ja ei sormus ole "pyhä", vaan merkki liitosta.
Jos tuon liiton/liitoksen haluaa säilyttää, niin sitten pitää tuota merkkiään sormessaan aina. Eli ehkä se sitten on sitä "nykyaikaa", eli kunnon moniavioisuutta.

Ymmärtäisin jos olisi leski. Ja vielä rakastuisi uuteen, niin sitten voi pitää molemmat sormukset.

Ainakin siirtäisin sormuksen toiseen käteen.
Enkä muutenkaan ymmärrä..miten kukaan mies voisi suostua että "antaa" kihlatulleen kihlasormukseksi edellisen sormuksen.

...mutta en mää myöskään ymmärrä mikä pakollinen juttu se sormus on??? Varsinkaan mikään kihlasormus.
Se oli tuo vanhempi sukupolvi mikä julisti kaiken sormuksin, ja aina oli niin iso juttu kun mentiin "kihloihin". Höpönhöpö
 
vierailijatrrrr
Avioliittoa on nykypäivänä turha ottaa tunnejuttuna tai jonain ikuisuusjuttuna. Liittoja tulee ja menee ja on aivan turha satsata esim. uuteen sormukseen. Tavallinen kultasormus maksaa kuitenkin yli satasen, ja olennaisempaahan se on, että on hieno timanttisormus. On turha kiinnittää huomiota ylimääräisiin tunnejuttuihin avioliiton yhteydessä. Kaiverrukset voi aina muuttaa, ja käytännöllistä on pitää kaikki häät aina samana päivämääränä, jolloin riittää, että päivittää aina kulloisenkin puolison nimen, ja vuosiluvun.
 
vierailija
Tässä tapauksessa on kyse ap:n itse hankkimasta sormuksesta, ei miehen antamasta. Siksi sen tunnelataus on erilainen. Sormus on tässä tapauksessa merkki kihloissa tai naimisissa olosta, ei osoitus miehen rakkaudesta.

Itse voisin käyttää uudelleen avioituessa nykyistä vihkisormustani. Minun kohdallani kyse on siitä, että sormukset ovat mielestäni yhdentekeviä. En ole käyttänyt sormustani 10-15 vuoteen. Vihkiäisten ajaksi nykyinen sormukseni olisi täysin riittävä. Turhaa olisi ostaa uutta laatikon pohjalle pyörimään.
 
vierailija
Sitten kyllä kävisi, jos kyseessä olisi vanha, suvussa kiertänyt perintösormus. Jos taas noin, että sormus on varta vasten ostettu edellisen liiton vihkisormukseksi, niin ei.
 

Yhteistyössä