Viidesluokkalaiset katsoivat koulussa nälkäpeli-elokuvan, mitä mieltä?

  • Viestiketjun aloittaja kuinka
  • Ensimmäinen viesti
kuinka
Otsikossa asia olikin, viidesluokkalaiset(eli 11-v) katsoivat koulussa nälkäpeli-elokuvan, opettajan suostumuksella. Vanhemmille asiasta ei infottu,tai lupia kyselty, ei etukäteen eikä jälkikäteen, tiedossa oli et leffapäivä on, ja oppilaat oli itse äänestäneet elokuvan. Ilmeisesti suurin osa ei kertonut kotona mikä leffa on kyseessä.
Elokuva on K12 ja aihehan on aika raju.
Miten itse suhtautuisit tällaiseen?
 
viaras
Nostaisin asiasta metelin. Ikärajat on elokuvissa syystä. Nälkäpeli on raaka leffa. Opettaja on toiminut väärin tuossa. Jos lapset olisivat kaikki yli sen 12v niin silti olis mun mielestä liian raaka leffa koulussa katottavaksi. Jos menee elokuviin tai kotona katsoo elokuvan niin voi itse vaikuttaa haluaako katsoa sen vai ei, luokassa saattaa joutua pakosta katsomaan itselle liian pelottavan jutun ryhmäpaineen vuoksi. Ei ole opettaja ollut ihan kartalla tuossa.
 
"Ope"
Opettaja teki ehdottomasti väärin! Missään nimessä koulussa ei saa katsoa ikärajojen ulkopuolelta mitään. Laita viestiä niin opettajalle kuin rehtorillekin asiasta.
 
kuinka
Ok, itse siis olin aika järkyttynyt ja mietin et pitäisikö asiaan jotenkin ottaa kantaa,esim. soittaa koululle, vaikka nähtyhän se leffa nyt tietysti jo on.
Ajattelin vaan, et olenko jotenkin ylireagoimassa..
 
minä!
katsoin tuon ikäisenä jo kauhuleffoja..joten jos omani katsoisi tuon en kauheasti siitä hätkähtäisi. Ei teidän lapset siitä mitään traumoja saa, uskokaa pois. Eikä ne rupea toisiaan lahtaamaan vaan katsottuaan yhden "raa'an" elokuvan..
 
viaras
Et kyllä oo ylireagoimassa ja itse laittaisin sähköpostilla viestin aiheesta sekä opettajalle että rehtorille. Ehdottomasti!
Eikös se ollu jossaki vasta äskettäin kun pennut leikki tota nälkäpeliä ja yksi kuoli :O
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä!;29263060:
katsoin tuon ikäisenä jo kauhuleffoja..joten jos omani katsoisi tuon en kauheasti siitä hätkähtäisi. Ei teidän lapset siitä mitään traumoja saa, uskokaa pois. Eikä ne rupea toisiaan lahtaamaan vaan katsottuaan yhden "raa'an" elokuvan..
Naapurin 10-vuotias ei uskaltanut mennä enää pimeällä ulos kun katsoi isoveljensä kanssa vähän elokuvia...
 
minä!
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;29263113:
Naapurin 10-vuotias ei uskaltanut mennä enää pimeällä ulos kun katsoi isoveljensä kanssa vähän elokuvia...
Ymmärrän jos kauhuleffoista joillekkin jää kammoja.

Nälkäpelissä ei minusta ole mitään mitä viidenluokkalainen ei voisi katsoa.
 
viaras
Ei nyt kumminkaan kuka tahansa aikuinen voi päättää niin.
Näin juuri. Lisäksi minusta pitää miettiä luokkaa kokonaisuutena. Ne jotka ajattelee tästä, että ei mitään harmia itsekin katsoin jo suunnilleen vauvaikäisestä kauhua... no joo altistuminen turruttaa (eikä välttämättä hyvällä tavalla). Lisäksi luokassa voi olla ja todennäköisesti on lapsia jotka eivät kestä tuollaista raakuutta, mutta ryhmäpaineen vuoksi katsovat... tuon ikäisistä harva uskaltaa ryhmässä tunnustautua "lällyksi" joka ei kestä katsoa raakaa leffaa. Minusta on opettaja tehnyt ison virheen tuossa.
 
-.-
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;29263113:
Naapurin 10-vuotias ei uskaltanut mennä enää pimeällä ulos kun katsoi isoveljensä kanssa vähän elokuvia...
Itse pelkäsin koko ala-asteikäni muumien mörköä, että se tulis pimeällä kadulla vastaan :( Miksi muumit ei oo k-15 (tai ehkä ne on?!)?
 
säpäle harmaana
Näin juuri. Lisäksi minusta pitää miettiä luokkaa kokonaisuutena. Ne jotka ajattelee tästä, että ei mitään harmia itsekin katsoin jo suunnilleen vauvaikäisestä kauhua... no joo altistuminen turruttaa (eikä välttämättä hyvällä tavalla). Lisäksi luokassa voi olla ja todennäköisesti on lapsia jotka eivät kestä tuollaista raakuutta, mutta ryhmäpaineen vuoksi katsovat... tuon ikäisistä harva uskaltaa ryhmässä tunnustautua "lällyksi" joka ei kestä katsoa raakaa leffaa. Minusta on opettaja tehnyt ison virheen tuossa.
Juuri näin! :flower:
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
vierass
Elokuvateattereihinhan pääsee 10 v katsomaan tuon ikärajan elokuvia aikuisen seurassa eli jos opettaja on ollut paikalla, niin ikärajat täyttyy.

Itse elokuvasta ja sen sopivuudesta en osaa sanoa, koska en ole tuota nähnyt. Ja nuo koulun leffapäiväthän menee monesti niin, että koululaiset tuovat suosikkileffansa ja sitten äänestävät niiden kesken, mikä katsotaan.
 
"vieras."
Sehän on sci-fiä, selkeää satua ja fantasiaa siis. Ja yksi harvoista elokuvista, joissa sankari on nuori tyttö, toimija ja tekijä, ei sankarin heikko tyttöystävä, niinkuin niiiiin monessa muussa leffassa/tarinassa/sadussa/sarjakuvassa.

Kotoa olisi kyllä luvat pitänyt kysyä.
 

Yhteistyössä