Viikkoraha

9v tyttö saa 2€ viikkorahaa. Rahan edellytyksenä on se, että koulunkäynti sujuu, eli ettei tule yhtäkään unohdusta, myöhästymistä tms. kouluviikon aikana.

Viikkoaraha ollaan aloitettu kun lapsi aloitti koulun. Ja summa on pysynyt koko ajan samana. Lapsi ei vielä edes käytä rahaa, joten en ole kokenut tarvetta nostaa summaa. Mutta toki summaa nostetaan, kun tarvetta moiselle tulee.
 
Meillä toi 3v7kk ei vielä saa viikkorahaa. Sitten kun alkaa saamaan niin jotain pientä edellyttää. Ainakin et oma huone "siivotaan" iltasin (siis lelut lelulaatikoihin) ja jos leluja muualla kämpässä niin viedään omaan huoneeseen. Näin tosin toimitaan nyt jo. Ehkä vois jotain muuta pientä tehä sen lisäks. Tyyliin pyyhkiä pölyt pöydiltä (ei ole hirveesti pöytiä) ja sit iän myötä pikkuhiljaa lisää jotain kotitöitä.
 
Tehtiin listaa eilen pojan kanssa mitä kaikkea viikkorahan saaminen sisältää. Mietin vaan, että tytöllä olis melkein samat asiat listalla, mutta en uskaltais ihan saman verran antaa. Pojalle (12v) annan 5 euroa. Aattelin tytölle (9v) 3 euroa, mut metelihän siitä varmaan syntyy, kun eivät saa saman verran.
 
Tehtiin listaa eilen pojan kanssa mitä kaikkea viikkorahan saaminen sisältää. Mietin vaan, että tytöllä olis melkein samat asiat listalla, mutta en uskaltais ihan saman verran antaa. Pojalle (12v) annan 5 euroa. Aattelin tytölle (9v) 3 euroa, mut metelihän siitä varmaan syntyy, kun eivät saa saman verran.
No ei sen niin kuulukaan mennä, että samasta työstä toinen saa enemmän. Eli joko lisäät pojan hommia tai vähennät tytön.

Ja sovitte vaikka sitten, että kun tyttö on 12v, niin hänen hommansa lisääntyvät, kuin myös se viikkoraha sinne 5 euroon.
 
  • Tykkää
Reactions: Katy Johanna
ewfwf
Mitä vanhemmaksi lapsi tulee, sitä vähemmän mä annoin rahaa - näin ihan siksi, että halusin tietää mihin se raha menee. Pienellä karkkiin, mutta isommalla on sitten jo muunlaisia menoja, sellaisiakin, joista ei äidille kerrota.
Yläasteikäiselle hommasin visa electron-kortin ja laitoin rahat tilille, lapsi ei saanut nostaa käteistä vaan kaikki piti maksaa kortilla ja mä sitten tarkistin tiliotteesta mihin raha on mennyt. Samalla lapsi oppi käyttämään korttia ja laskeskelemaan itse, paljonko tilillä on rahaa. Toki tuossakin pystyy keplottelemaan niin,että saa sitä käteistä, mutta pitää ainakin nähdä vaivaa asian eteen.
 
älytöntä
[QUOTE="vieras";27112004]Tuohan nyt pitää tehdä ilman viikkorahaakin.[/QUOTE]

Näin juuri. Tiedän tuttavapiiristäni teinejä, jotka vastaavat äidilleen tämän pyytäessä viemään roskat: "Paljo maksat?"
 
Meillä ei ole varsinaista viikkorahasysteemiä, mutta tuemme 18-vuotiasta 400 eurolla kuussa ja teinineiti 15 v saa keskimäärin 100 euroa kuussa omiin menoihin (+ lounareita ja kulttuuriseteleitä leffalippuihin.)

Kotitöistä en maksa lapsille.
Eivätkä lapset maksa minulle.

:)
 
Meillä on kaikilla lapsilla ( 5-16v) tilit, ja sinne kolmella nuorimmalla laitetaan 5 e joka lauantai. Karkkia saa ostaa max 3eurolla, jos ostaa vähemmällä niin tilille säästyy rahaa,
Viikkorahaa voi menettää jos tekee jotain tyhmää, mutta kotityöt pitää tehdä joka tapauksessa.
Vanhimmalla pojalla on kuukausiraha, mutta siitä pitääkin itse maksaa puhelin ja vaatteet.
 
Mitä vanhemmaksi lapsi tulee, sitä vähemmän mä annoin rahaa - näin ihan siksi, että halusin tietää mihin se raha menee. Pienellä karkkiin, mutta isommalla on sitten jo muunlaisia menoja, sellaisiakin, joista ei äidille kerrota.
Yläasteikäiselle hommasin visa electron-kortin ja laitoin rahat tilille, lapsi ei saanut nostaa käteistä vaan kaikki piti maksaa kortilla ja mä sitten tarkistin tiliotteesta mihin raha on mennyt. Samalla lapsi oppi käyttämään korttia ja laskeskelemaan itse, paljonko tilillä on rahaa. Toki tuossakin pystyy keplottelemaan niin,että saa sitä käteistä, mutta pitää ainakin nähdä vaivaa asian eteen.
Tämän takia meillä menee kaikkien rahat tilin kautta ja kaikilla visa electronit, turha väittää etteikö ole kiskalla käyty jos nettipankissa lukee "Pekan kiska 2,45,-"
 
Viimeksi muokattu:
Aion "maksaa" 2-vuotiaalle "kuukausirahaa" jonkun summan kuukausittain,sillä tililleni tulee jäämään ns. ylijäämää jota ei kuitenkaan ole 20e:n edestä ja se sotkee meidän rahaliikennettä. Hankala selittää, tämä on kuitenkin laskettu juttu ;D Mutta tyttö tekeekin paljon kotijuttuja ja rahat tilillä on turvassa odottamassa kunnes päivää ennen 18-vuotis synttäreitään sieltä otetaan rahat autokoulua varten ja loput laitan määräaikaiselle :D
 
ei ole käytössä viikko/kuukausirahaa, isommat saa rahaa kun tarvitsevat ja sit ne rahat jotka ansaitsevat työllään (kerho-ohjaaja ja lapsenvahtipalkat Likalla jne ) saavat käyttää mihin haluavat, tai säästää jotain isompaa hankintaa varten.

kotitöistä ei makseta, ne tehdään muutenkin.
 
Noooo
Mä kysyin meidän ekaluokkalaiselta,kuuluuko viikkorahaa maksaa läksyjen teosta...Arvaappa mitä vastas..Ekaks se katto mua suu auki ja totes sitten,että "No,ei todellakaan.Läksyt tulee tehdä ilman lahjontaaki"..
:D no ei meillä edes lapsi ymmärrä mitä lahjonta tarkoittaa. Ja meillä tuo tarkoittaa sitä että jos joskus tulevaisuudessa alkaa mariseen ettei halua tehdä läksyjä tms niin voidaan sanoa ettei sitten tupu viikkorahaakaan. Nyt kyllä tekee läksyt hyvin ja saa viikkorahaa eikä me nyt tietenkään sanota että saat tämän jos teet läksyt :)
 

Yhteistyössä