Viikkoraha

  • Viestiketjun aloittaja EX-SAVONLINNA
  • Ensimmäinen viesti
EX-SAVONLINNA
Paljonko lapsenne saa viikkorahaa?
Mihin se käytetään?
Lapsesi ikä?

10v ja 8v pojat saavat viikkorahaa noin 5?, joskus jostain hommasta vähän lisääkin
Yleensä se menee säästöön tai sitten ostaa itse jotain (lehden ym..).

Yleensä me vanhemmat ostamme lelut, mutta joskus lapsi osallistuu niiden ostoo. Esim jos pleikkari peli maksaa 40?, niin tietty osuus on lapsen maksettava.

Viikkoraha koostuu siitä, kun pitää huoneen siistinä, auttaa siivoamisessa; vie roskat, kattaa pöydän, pitää sovitusta kiinni; esim kotiintulo ajat.
Lisärahaa saa kun osallistuu johonkin isompaan hommaan, esim kun rakensimme talon, niin pojilla oli siellä joitakin tehtäviä. yms.

Ja perheen 5v tyttö saa 2? viikossa. Hän laittaa sen säästöön.
 
:eek: Meillä 9,8,6 ja 2 vuotiaat lapset eivät saa viikkorahaa, eivätkä käy kaupoissa ilman vanhempia. Kotitöitä tekevät ja yhdessä sovitaan mitä ostetaan. Eivätkä ole edes pyytäneet viikkorahaa tai muutenkaan rahaa itselleen, meillä ei lapsilla ole myöskään kännykkää, jota eivät myöskään ole edes kaipaillleet.
 
EX-SAVONLINNA
No meidän pojat käyvät useastikkin tuossa lähikaupassa yksin ja joskus isommalle (10v) annetaan lupa käydä kaverin kanssa kaupungilla. Asumme aika pikkukaupungissa, joten ollaan sen verta luotettu.
8v ei saa mennä yksin kaupungille.

poika sai juuri kännykän 10v synttärilahjaksi. Eli ei meilläkään se puhelin niin kauhean kauan ole ollut. Ja poika tarvitsee sitä, kun on pelimatkoilla. Tiedetään ainakin missä mennään ja onko kaikki ok.
 
meillä lapset tyttö 6v ja poika 8v saavat 2,5e kumpikin viikorahaa, ja sama juttu ,huoneet pidetään siistinä ja kotitöihin osallistutaan, muuten jää saamatta.
He laittavat rahat säästöön ja joskus kun haluavat jotain, ostavat omilla rahoillaan.
Karkkipäivän karkit ostetaan myös viikkorahoilla.
:)
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.09.2006 klo 21:30 Minna kirjoitti:
:eek: Meillä 9,8,6 ja 2 vuotiaat lapset eivät saa viikkorahaa, eivätkä käy kaupoissa ilman vanhempia. Kotitöitä tekevät ja yhdessä sovitaan mitä ostetaan. Eivätkä ole edes pyytäneet viikkorahaa tai muutenkaan rahaa itselleen, meillä ei lapsilla ole myöskään kännykkää, jota eivät myöskään ole edes kaipaillleet.
:eek: Olipas tuomitsevan sävytteinen kommentti. Taas sellainen "parempi" äiti. Meillä lapset 6 ja 8 vuotiaat saavat viikkorahaa 2? , käyvät yksin kaupassa ja molemmilla on kännykät.
Asioilla yleensä vaan on monta puolta. Meillä viikkorahaa saa jotta oppii säästämään ja käsittelemään rahaa ja kaupassa lapset käyvät ostamassa perjantaina koulun jälkeen karkkipäivän karkit jotta oppivat kaupassa käynnin taidon ja laskemaan mihin rahat riittää. Matka on turvallinen ja rahaa ostoksiin on 1?. Ja kaikista ostoksista keskustellaan koko perheen kesken kaikesta huolimatta. Eli kasvatan heitä vastuullisiksi rahan käyttäjiksi. Ja kännykät on vanhempien erittäin epäsäännöllisten töiden takia, että jonkun aina saa kiinni jos jotain sattuu, meillä kun lapset ei aina muista kumpi vanhemmista kotiutuu ensin ja kumpi on reissussa kun heille sillä asialla ei tunnu olevan niin suurta merkitystä. Kunhan jompi kumpi kotiin ilmestyy parin tunnin sisällä kotiin tulosta. Meilläkään näitä etuuksia eivät lapset ole kaivanneet mutta mielestäni on hyvä että lapsi oppii nämä asiat. Ja viikkorahaa eivät helpolla saa. Sen eteen täytyy todella tehdä töitä. Myös puhelimen käyttö on ollut erittäin kasvattavaa ja tällä hetkellä lapset itse huolehtivat että heidän laskunsa eivät ylitä viiden euron rajaa. Yleensä lasku on 1,5-3 ?. He ovat kasvaneet erittäin vastuuntuntoisiksi raha-asioissa ja pitävät hyvin huolta omaisuudestaan. Oppivat myös kunnioittamaan toisten omaisuutta kun eivät saa "ilmaiseksi" tavaroitaan vaan "työn" kautta.
 
Tyttö 13v. ei saa viikkorahaa, mutta jos jotain tarvii, niin ostan. Siis koulujutut, vaatteet ja pikkuylellisyydet, kuten nyt vaikka jonkun pikkukorun, elokuvalipun tai levyn joskus. Tilanteen mukaan! Viikkorahakäytäntö ei oikein näin ison lapsen kanssa enää pelitä...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.09.2006 klo 22:33 vieras kirjoitti:
Tyttö 13v. ei saa viikkorahaa, mutta jos jotain tarvii, niin ostan. Siis koulujutut, vaatteet ja pikkuylellisyydet, kuten nyt vaikka jonkun pikkukorun, elokuvalipun tai levyn joskus. Tilanteen mukaan! Viikkorahakäytäntö ei oikein näin ison lapsen kanssa enää pelitä...
Miksei muka 13v kanssa viikkorahakäytäntö pelitä??? :eek:
Meillä lapset 12v, 14v ja 17v saavat jokakuukausi 40?, jolla lapset ostavat kaikkea pientä. Me vanhemmat maksetaan kaikki vaatteet ja puhelinlaskut sekä silloin tällöin cd, dvd...
Ja hyvin pelittää.

7v ja 5v saavat laittaa joka viikko 3? säästölippaaseen.
 
Desperate House Wife
Meillä lapset saavat kk-rahaa jokainen 7e (12, 9, 2v). Isommat maksavat itse kännykkälaskunsa niistä. Rahan eteen tehdään kotitöitä, mutta extraa maksetaan erikoisemmista tai raskaammista hommista. Lisäksi lapset saavat rahaa sukulaisilta esim. hyvästä todistuksesta.
Minä ostan karkkipäivän karkit, mutta karkin sijaan voi ottaa rahaa 1,50.
Meille tää on toimiva systeemi. :)
 
Meilläkään ei anneta lapsille(14,11,9,7,5) viikkorahaa eikä ole niitä kännyköitäkään, koska pidetään turhina. Annetaan rahaa jos haluaisivat jotain, mikä on järkevää ja leluja ja vaatteita ostetaan yhdessä. Ollaan itse saatu samanlainen kasvatus ja ei silti olla mielestämme kitsaita eikä tuhlaavaisia.
 
Jannastiina
meillä on viikkoraha 2 e ja jokaisesta huonostapäivästä menee kalenteriin viiva ja sunnuntaisin lasketaan miinukset ja miinukset vähennetään viikorahasta. miinus on 10 senttiä. Jos jotain haluaa se pitää kerätä rahana itse ainakin puolet ja sitten vanhemmat auttavat puolella. myös voi joskus saada pienistä lisäaskareista 1-2 e esin marjojen keruu ym. cd levyt ostaa yleensä äiti jolla sama maku kun lapsilla. lapset 9v ja tyttö 5 v. hyvin on pelittänyt tuo aika usein lapset saavat koko rahan.....joskus on miinuksen pustynyt paikkaamaan jollain todella hyvällä teolla..tai kokeesta saannut yli 9 niin saa 2 e
 
Suski ja perhe
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.10.2006 klo 20:34 Jannastiina kirjoitti:
meillä on viikkoraha 2 e ja jokaisesta huonostapäivästä menee kalenteriin viiva ja sunnuntaisin lasketaan miinukset ja miinukset vähennetään viikorahasta. miinus on 10 senttiä. Jos jotain haluaa se pitää kerätä rahana itse ainakin puolet ja sitten vanhemmat auttavat puolella. myös voi joskus saada pienistä lisäaskareista 1-2 e esin marjojen keruu ym. cd levyt ostaa yleensä äiti jolla sama maku kun lapsilla. lapset 9v ja tyttö 5 v. hyvin on pelittänyt tuo aika usein lapset saavat koko rahan.....joskus on miinuksen pustynyt paikkaamaan jollain todella hyvällä teolla..tai kokeesta saannut yli 9 niin saa 2 e
Millainen on huono päivä?
 
Meidän 12- ja 13-vuotiaat pojat saavat kuukausirahaa, maksimissaan 15 euroa/kk. Täyden kk-rahan saamiseksi pojat auttavat seuraavissa asioissa: vievät roskat vuoroviikoin, siivoavat perjantaisin omat huoneensa (tavaroiden järjestely, pölyt, imurointi), auttavat pikkusiskojen (9,5kk & melkein 2v) hoitamisessa pyydettäessä ja auttavat muutenkin pyydettäessä (käyvät esim. kaupassa). Hyvä käyttäytyminen ja kotiintuloaikojen noudattaminen on myös kk-rahan saamisen edellytys. Jos jokin kohta mättää niin rahasumma pienenee.

Kk-rahalla pojat ostavat itselleen karkkia, lehtiä, pleikkaripelejä yms. Mä ostan isommat hankinnat, esim. vaatteet ja koulutarvikkeet. Molemmilla pojilla on kännykät (saivat juuri synttärilahjoiksi), mä maksan kännylaskut -saldorajat on 15e.

Aikaisemmin pojat saivat viikkorahaa 2e jolla ostivat karkit karkkipäivänä. Silloin heidän ei tarvinnut osallistua kotitöihin juuri lainkaan ja mä ostin pelit, lehdet ym. Keväällä ehdotin tätä uutta järjestelmää ja pojat halusivat kokeilla. Ollaan kaikki tyytyväisiä, pojat säästivät koko kevään ja kesän kk-rahat sekä mummon ja vaarin antamat synttärilahjarahat ja nyt miettivät mitä isompaa ostaisivat.
 
karilin
Ite saan 10 euroo viikkorahaa.
Oon 13v tyttö.
Yleensä kerään rahaa ja sit meen ostaa jotain järkevää
tai pitämää hauskaa.
Asun hesassa!
Haluisin muuten kirjekavereita jotain 12-15 v ..
Mun mese on karilin1902@hotmai.com :hug:
 
ei ole ollut 7 ja 10 vuotiailla viikkorahaa. olen tosin nyt miettinyt keppi/porkkanayhdistelmää huoneiden siivoamisen ja pyykkien viemisen kannustamiseksi. euro rahaa viikossa joka edellyttää huoneen siivoamista ja sitten sakotetaan 10 senttiä esim jos vaatteet jää jonnekin väärään paikkaan. eli rahattomiakin viikkoja voi tulla!
miksikö näin vähän rahaa, siksi ettei lapset esim karkkirahaa tarvitse kun kakkonen ei syö karkkia ja nuorin on maitoallergikko jonka namut on vähissä. Eikä meillä mitään leluja ja lehtiä yms mielinmäärin muutenkaan hankita. lähinnä rahoistaan ovat säästäneet jonkun matkan omaa käyttörahaa
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2006 klo 10:48 Suski ja perhe kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.10.2006 klo 20:34 Jannastiina kirjoitti:
meillä on viikkoraha 2 e ja jokaisesta huonostapäivästä menee kalenteriin viiva ja sunnuntaisin lasketaan miinukset ja miinukset vähennetään viikorahasta. miinus on 10 senttiä. Jos jotain haluaa se pitää kerätä rahana itse ainakin puolet ja sitten vanhemmat auttavat puolella. myös voi joskus saada pienistä lisäaskareista 1-2 e esin marjojen keruu ym. cd levyt ostaa yleensä äiti jolla sama maku kun lapsilla. lapset 9v ja tyttö 5 v. hyvin on pelittänyt tuo aika usein lapset saavat koko rahan.....joskus on miinuksen pustynyt paikkaamaan jollain todella hyvällä teolla..tai kokeesta saannut yli 9 niin saa 2 e
Millainen on huono päivä?
Niin millainen. Tulee vaan mieleen että miksi korostat sitä huonoa käytöstä? Itse kiinittäisin huomiota siihen hyvään käytökseen ja antaisi hyvästä päivästä tietyn summan jotta ne huonot päivät jäisivät lopullisesti taakse. Positiivisuudella saa aikaan positiivisuutta ja negatiivisuudesta negatiivisuutta. On sama kun jos antaisit lapselle lahjan ja ottaisitkin sen pois seuraavan kerran kun käyttäytyy huonosti. Ja täytyyhän lapsen saada kiukutella kotona ja kokeilla turvallisesti niitä kiellettyjä asioita ettei sitten tarvitse kokeilla kodin ulkopuolella. Voisitko siis selventää tätä käytäntöäsi. Uteliaisuuttani haluaisin ymmärtää miksi teet näin.
 
Poika on 7v ja saa 3e viikossa. En nyt oikein tiedä toimiiko :/ Ensin oli ajatuksena, että saa käyttää mihin haluaa. Mutta jos pisti kaiken tavaraan niin tuli suru siinä vaiheessa, kun toiset söi karkkia. Nyt sääntö on, että ainakin 1e ON LAITETTAVA karkkiin ja loput mihin haluaa. Noh, lopputulos näyttää olevan se, että säästöön jää, jos jää, muutama kymmensenttinen ja kotiin kertyy ihmeellistä rihkamaa. Poika ei tuossa iässä AINAKAAN MEILLÄ! osaa kontrolloida itseään, vaan kiusaus on liian suuri, kun tulee se hetkellinen mieliteko "saada tuo!" Vaikka oikeasti on ajatellut säästää siihen mitä oikeasti toivoo. Nyt aloinkin miettiä, josko aloitettaisiin sellainen systeemi, että karkkipäiväksi annetaan 1-1,5e ja erikseen kuukausiraha esim 7e... Voisi toimia paremmin? B)
 
Meillä koululaiset saa viikkorahaa noin 4-5?. Yleensä laittavat säästöön tai sitten kysyvät voivatko ostaa niillä rahoilla esim lehden.
Viimeksi poika säästi rahaa 40? tietokonepeliin. Ja tyttö säästi yhteen nukkeen.
Viikorahan saa kun on pitäny huoneen siistinä, vieny likavaatteet likakoriin, kattanut pöydän, vienyt roskia.... Tärkeintä kuitenkin on että koulu on mennyt hyvin. Jos opettajalta tulee soitto kotiin huonon käytöksen takia tms niin viikko raha tiputtetaan tai sitä ei saada ollenkaan. Tilanteen mukaan.
Isommista jutuista saa sitten ekstraa, 20-50 senttiä. Mm hoitanut aktiivisesti pikkusisaria, osallistunut aktiivisesti siivoukseen/talkoisiin ym... Saanut kokeessa hyvän numeron...
Karkkipäivän karkkeihin ei tarvitse itse osallistua.
Kännyköitä ei ole meidän lapsilla vielä.

Kaksoset 8v.
Pikkusisarrukset 5v ja 3v saa laittaa säästöpossuun 1-2? viikossa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.09.2006 klo 11:28 Desperate House Wife kirjoitti:
Meillä lapset saavat kk-rahaa jokainen 7e (12, 9, 2v). Isommat maksavat itse kännykkälaskunsa niistä. Rahan eteen tehdään kotitöitä, mutta extraa maksetaan erikoisemmista tai raskaammista hommista. Lisäksi lapset saavat rahaa sukulaisilta esim. hyvästä todistuksesta.
Minä ostan karkkipäivän karkit, mutta karkin sijaan voi ottaa rahaa 1,50.
Meille tää on toimiva systeemi. :)
hmm... mietin vaan että miten 7 euroo riittää puhelin laskun maksamiseen?? mulla kun puhelin laskut on aina yli 20e :O ni miten jos kuukaudessa saa 7e niin eikös se kaikki mene sitten niihin puhelinlaskuihin? =) OLEN SIIS ITSE 14V =)<br><br>
 
EX-SAVONLINNA
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2006 klo 14:54 PIKKUINEN kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.09.2006 klo 17:38 EX-SAVONLINNA kirjoitti:
Paljonko lapsenne saa viikkorahaa?
Mihin se käytetään?
Lapsesi ikä?

10v ja 8v pojat saavat viikkorahaa noin 5?, joskus jostain hommasta vähän lisääkin
Yleensä se menee säästöön tai sitten ostaa itse jotain (lehden ym..).

Yleensä me vanhemmat ostamme lelut, mutta joskus lapsi osallistuu niiden ostoo. Esim jos pleikkari peli maksaa 40?, niin tietty osuus on lapsen maksettava.

Viikkoraha koostuu siitä, kun pitää huoneen siistinä, auttaa siivoamisessa; vie roskat, kattaa pöydän, pitää sovitusta kiinni; esim kotiintulo ajat.
Lisärahaa saa kun osallistuu johonkin isompaan hommaan, esim kun rakensimme talon, niin pojilla oli siellä joitakin tehtäviä. yms.

Ja perheen 5v tyttö saa 2? viikossa. Hän laittaa sen säästöön.
heei! ootko sä asunu savonlinnassa =) kannattaa :D
Muutettiin savonlinnasta pois noin vuosi sitten. Mutta vielä siellä vieraillaan säännöllisesti, kun isovanhemmat ja moni ystävä asuu siellä. =)
Saanko kysyä missä koulussa sä oot? Kävitkö normaalikoulua? Mulla molemmat koululaiset aloittivat koulun siellä. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2006 klo 19:42 EX-SAVONLINNA kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2006 klo 14:54 PIKKUINEN kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.09.2006 klo 17:38 EX-SAVONLINNA kirjoitti:
Paljonko lapsenne saa viikkorahaa?
Mihin se käytetään?
Lapsesi ikä?

10v ja 8v pojat saavat viikkorahaa noin 5?, joskus jostain hommasta vähän lisääkin
Yleensä se menee säästöön tai sitten ostaa itse jotain (lehden ym..).

Yleensä me vanhemmat ostamme lelut, mutta joskus lapsi osallistuu niiden ostoo. Esim jos pleikkari peli maksaa 40?, niin tietty osuus on lapsen maksettava.

Viikkoraha koostuu siitä, kun pitää huoneen siistinä, auttaa siivoamisessa; vie roskat, kattaa pöydän, pitää sovitusta kiinni; esim kotiintulo ajat.
Lisärahaa saa kun osallistuu johonkin isompaan hommaan, esim kun rakensimme talon, niin pojilla oli siellä joitakin tehtäviä. yms.

Ja perheen 5v tyttö saa 2? viikossa. Hän laittaa sen säästöön.
heei! ootko sä asunu savonlinnassa =) kannattaa :D
Muutettiin savonlinnasta pois noin vuosi sitten. Mutta vielä siellä vieraillaan säännöllisesti, kun isovanhemmat ja moni ystävä asuu siellä. =)
Saanko kysyä missä koulussa sä oot? Kävitkö normaalikoulua? Mulla molemmat koululaiset aloittivat koulun siellä. =)
en.. mie kävin ala-asteen nätkillä ja nyt yläasteen käyn mertalassa :)
 

Yhteistyössä