Viikon ikäisen vauvan iho tosi pahan näköinen

Jo sairaalassa katsoin et vauvan iho oli mahasta tosi kuivan näköinen, nyt sitten kotona se on vaan pahentunut. Pari päivää sitten mahaan ilmestyi ihan pinetä valkoista näppylää, sitä on vähän myös jaloissa. Iho on myös punainen ja pahan näköinen. Laitoin ekat päivät öljyä ja tänään kylvyn jälkeen essexiä.. mikä siihen olis paras ja onko nuo näppylät normaaleja?

neuvolantäti tulee kotikäynnille ylihuomenna niin se varmaan osaa auttaa mut kyselisin nyt vaan jos sais vinkkejä jo aiemmin-
 
Jos on kyse kuivasta ja hilseilevästä vastasyntyneen ihosta, niin älä hoida mitenkään muuten kuin huolellisesti kuivaamalla pesun jälkeen. Ei tarvitse rasvata ellei iho ole ihan auki. se iho paranee itsestään jos on kyse siitä mistä luulen. Meillä näin ja lääkäri määräsi 'ei hoitoa'
 
Suosittelen ostamaan apteekista sellaista öljyä kuin ceridal ( olikohan noin ) auttaa todella nopeesti. Meillä vauvalla iho todella kuiva ja ihan hilseilee. Lääkäri sitten käski ostaa tuota ja parissa päivässä iho siistiyty ja hyvänä on sen jälkeen pysynytkin :)
 
Meillä ÖLJY aiheutti näppylöitä ja ihon punoitusta! Sairaalassa jostain syystä opastivat kaikkia öljyämään vauvan ihoa! Terkka kuitenkin kotikäynnillä käski lopettaa öljyämisen, eikä tämän jälkeen ole iho-ongelmia ollut. Herra nyt puolivuotias.
 
meillä taas sekä synnyttäneiden osastolla että kotona terkkakäynnillä sanottiin että ceridal öljyä niin kauan että iho alkaa olla parempi. Tämä siksi että ainakin meillä pojalla oli varsinkin ranteet ja nilkat tosi kuivat ja niistä rapsahtaa niin helposti tuo iho rikki. Öljyäminen pitää kuitenkin lopettaa kun iho parempana ettei iho totu liika rasvailuun.
 
Totta tuo,ettei kannata rasvata ellei aivan pakko. Muuten saa rasvata koko loppuiän...
Itsekkin tuota öljyämis suositusta ihmettelen, 4 vuotta synnytysten välillä ja sama laulu jatkuu:öljyä lissää???? Meillä kanssa molemmat tytöt lehahtivat aina samantien punaiseksi kun öljyttiin... Ei mene tämän äidin kaaliin moinen suositus ja molemmilla lapsilla todella hyvä iho, vaikkei ole rasvattu montaakaan kertaa.
 
hmm.. monennäköistä neuvoa tulee. Siinä mahassa on tosiaan ihan sellasta pientä näppyä joka puolella, valkoista.. noh, mä nyt laitoin kylvyn jälkeen rasvaa ja katson miltä huomenna näyttää. kokeilen myös päivän ilman öljyä kun jotenkin tuntuu että nuo näpyt ei ainakaan paremmilta näytä ehkä jopa pahemmille kun öljysin pari päivää... on tääkin vaikeaa. esikoisella ei ollut ihossa mitään "vikaa" niin tää kaikki niin uutta ja kyllä aika huolestuttavaa.

Sääliksi käy pientä kun masu ihan ruvella..kumma että pyllyssä ei mitään, eli ainakaan vaippa ei kai ärsytä ihoa. vaan masussa ja jaloissa vähäsen. harmittaa.. :ashamed:
 
Mä en o kuullu tollasta öljyämissuositusta. Sehän on ihan normaalia, että vastasyntyneellä se iho kesii tosi paljon ennenkun iho alkaa "toimia" kunnolla. (olipas fiksusti sanottu, sanat kadoksissa tähän aikaan yöstä...)
Mä veikkaan että ne näpyt on hormooninäppyjä. Onko ne ikäänkun pieniä finnejä? Niille ei tarvi tehdä mitään.
 
Muakin synnäri+nla ohjeistivat öljyämään ne pahimmat paikat. Nilkat ja ranteet olivatkin niin kuivat että aluksi sipaisin öljyä että rauhoittuivat. Iän myötä iho siistiytyi ja nykyään riittää kun silloin tällöin kevyesti laittaa rasvaa.
 
mä kans öljysin vaan pahimmat kohdat eli nilkat ja ranteet.hyvin "parani",meille öljy ainakin oli hyvä.
hormoninäpyt tuli meille heti,varsinkin naamassa oli paljon.niille ei voi tehdä mitään,lähtevät ajan kanssa.
 
Huomenta. Huomasin tänään että iho oli vähän parempi nyt kun rasvasin eilen enkä öljynnyt. Eilen iho oli vielä mahasta ihan tulipunainen ja tulehtuneen näköinen täynnä pieniä valkosia "vesirakkulan" näköisiä näppyjä, tänään se on normaalin värinen mutta näppylät on jäljellä vielä. Selkeästi ne on jotain vesirakkuloita tai muita kun ne näyttää sellasille märkäpäille.. :eek:

Mietinkin tässä että oliko nuo näppylät jo ennen kuin aloin öljytä vai tuliko ne sen seurauksena. .. tuntuu että öljy ärsytti ihoa. No, seuraan tilannetta mut jatkan nyt rasvan kanssa (essex plus) enkä öljyä enää.
 
Meillä ilmestyi vauvalle myös noin viikon ikäisenä sellaisia vesirakkulan näköisiä läiskiä, ne puhkesivat melko pian ja niistä kohdista levisi punaista ihottumaa. Kävi ilmi, että kyseessä oli bakteeritulehdus, joka vaati antibioottihoitoa. Teillähän on neuvolantäti tulossa huomenna katsomaan ja varmasti tunnistaa jos on sellaisesta kyse.

Niitä näppyjä oli kylläkin ensin naamassa ja käsissä, jaloissa ei ollenkaan.
 
Meillä on poika nyt 5kk.
Heti syntymästä lähtien pojalla oli sellaisia valkoisia näppyjä joiden ympärystä oli punainen, Eivät olleet kuitenkaan ns. rakkulamaisia.
Jos olisivat olleet rakkulamaisia, olisi ilmeisesti silloin pojalla ollut bakteeri tulehdus, niinkuin lumettoman vauvalla.

Kyseisä näppyjä esiintyi vielä 4kk iässä, aina niitä vaan tuli ihmeteltyä.
Esiintymistä tapahtui lähinnä jaloissa, masulla, käsissä ja kasvoissa.
Noin 4kk iässä pojalla tuli voimakas ihottuma jalkoihin ja käsiin, aluelle joissa näitä näppyjä yleensä esiintyi.
Aloitin reilun rasvaamisen caralan voiteella, koko mies aamuin illoin ja aina kakka pyykin jälkeen jalatkin. Ihottuma hävisi ihan päivässä kahdessa ja edelleen koputan puuta, mutta nuita näppyjäkään ei ole ollut kun olen rasvannut. Luulen että jokin merkki kuivasta ihosta, vaikka poika ei mielestäni ole ollut kuivaihoinen, eikä neuvolankaan mielestä. Ehkä iho ei sitten kuitenkaan ollut riittävän kostea.
Niin, ja meidän pojalle ei myöskään öljy sovi laisinkaan, pienestä määrästä iho helahtaa tulipunaiseksi.

Mutta pyydä ehdottomasti tutkimaan ne näpyt huolella, koska kuvauksestasi päätellen ne saattaisivat olla merkkejä siitä bakteeritulehduksesta, tai ainakin minulle sanottiin että jos näpyt ovat vähääkään rakkulamaisia, niin lääkäriin---
 
Oli pakko tulla kertoo sen verran kuulumisia tuosta kun neuvolantäti kävi kotikäynnillä, että Leon ihossa (mitä olen täällä pähkäillyt) ei ole mitään vikaa! ei ole atopinen tai kuiva tai mikään bakteeritulehdus vaan ihan normaalia kesimistä mikä johtuu jostain istukkahormoonista! kuulemma ei tarvitse hoitaa mitenkään mutta jos olen huomannut (kuten olen) että rasva auttaa niin sitten sitä. Huoh ette usko miten helpotti tietää tuo että ihossa ei ole mitään vikaa..
 
Mä taas en oikeen tiedä mitä tehdä kun meidän tytöllä naama kukkii...Iho on naamasta kuivahko ja näppyläinen,missään muualla kehossa ei ole ihon kanssa ongelmia ollut koskaan. Tyttö on syntymästään asti ollut kova raapimaan kasvojaan ja hieromaan. Tekee sitä aina kun on väsynyt tai tyytymätön, muuten ei tee. Eli en usko että kutiaakaan. Öljy ei auta, rasva jonkinverran. En usko allergiaan,en imetä ja tosiaan kun nappyä ei oo missään muualla. Miehellä on kyllä atooppinen iho,että voisko olla sellasta?
 
Pakko kommentoida tähän ketjuun... Vauvan ihoa saa ja voi rasvata jos se on kuiva. Neuvoloissa ja synnäreilläkin suhtaudutaan ihmeen nihkeästi rasvan käyttöön. Ihotautilääkärin (spesialistin) mielipide oli, että rasvaa voi huoletta käyttää ja pitääkin jos iho hilseilee. Ihon "tottuminen" rasvaan on vähän tuulesta temmattu.
 
Joo, munkin mielestä rasvata saa, mikäli ja vain jos on sen tarvetta. Kannattanee vältellä sitä turhaan rasvaamista kuitenkin, eli ns. ennalta ehkäisevästi..

Meillä kaikki kolme lasta ja me vanhemmat ollaan jonkin verran atooppisia ja näin talviaikaan rasvaan meidät kaikki aina suihkun jälkeen päästä varpaisiin.

Tulipa vain mieleeni alkuperäiseltä kirjoittajalta kysyä, että jatkuuko tuo ihottuma vielä? Joskus sen taustalta löytyy allergiaa ja aika useinkin, mikäli se on jatkuvaa. Varsinkin jos on kyse rakkulaisesta tai lehahtelevasta ihottumasta..

Meillä tämä kolmas ja viimeinen lapsi on suoli-oireinen allergikko, allergisesta ihottumasta siis ei kokemusta kuitenkaan. Ja rasvoihin liittyen, kortisonivoiteita tulee sitten käyttää maltilla, ne ohentavat ihoa, mutta perusrasvan kanssa voi lotrata mielin määrin..

=)
 
Meillä esikoiselta hilseili varmaan kaikki iho kun syntyi-oli syntyessään puhdas ja aika kuiva, vaikka syntyi ennen LA. Olenkin tässä miettinyt, että olikohan raskauden kestoa väärin laskettu, vai mistä lie johtui. Nyt on ainakin tosi kuiva iho, mutta on myös allergiaa eli iho on atooppinen. Ja meillä on neuvolassa aina neuvottu öljyä tai rasvaa jos kuivalta tuntuu-

Toinen lapsi kun syntyi, niin ihoa hilseili vain ranteesta ja nilkasta, ei mitään ongelmaa muuten. Tämä tapaus oli myös tosi kinainen, eikä yhtään semmoinen "kuiva" vauva. Muutaman kerran olen rasvaillut jalkoja, kun ne pyllyä pestessä kastuu ja vähän karheat ovat.
 

Yhteistyössä